Ersättningsdiskant för Carlsson -70talare

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-01-24 13:55

Naqref™ skrev:
paa skrev:Finns det någon bild på Obi F87 "9710"?

Bild

:?:

http://www.visaton.de/de/chassis_zubeho ... g20_8.html

Fast herrn sa gjuten korg. :wink:

Bild

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-01-24 14:14

Karl XII skrev i en annan tråd:

Jag testar hifikits egen kondiskant RILA just nu.
Kommer snart att lägga ut lite mätningar och lyssningsintryck från OA-14.

Hur går det för dig? Vi är nog många som redan nu tittar efter ersättningselement för att ersätta de kommande ersättningselementen från Öhman

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-24 14:31

Gillar ni inte era högtalare?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2009-01-24 14:44

shifts skrev:Gillar ni inte era högtalare?

Jo, men vi vill inte ligga med dem.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-24 15:05

Om de nya elementen håller vad Ingvar lovar så verkar det ju bli något
alldeles utomordentligt trevligt. Tycker det är lite konstigt att inte fler verkar
glada över beskeden om snart tillgängliga element.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-24 15:19

Att det kommer element är bra. Att de blir för dyra* är dåligt. Vilken fot ska man stå på?

Edit: *för dyra innebär att de är så dyra att syftet med dom förfelas. D v s att de inte kommer att användas p g a priset.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-01-24 15:35

Jag funderade, direkt när det kom info för flera år sedan om att en ny diskant var under utveckling, igenom vad min personliga smärtgräns låg vad gällde pris för en dylik diskant och kom fram till att jag nog kunde tycka att ett pris på maximalt 250kr skulle kunna vara motiverat för mig personligen, om elementet verkligen var överlägset CT62. Dvs 25-30% mer än butikspris i Sverige, och över 70% mer än det pris som man lätt kunde köpa dem för från Hifi-Micke.

Vad andra har för smärtgräns får de själva bestämma. :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-24 16:30

Det är verkligen synd om elementen inte kommer utnyttjas i den
utsträckning som de skulle kunna, pga en sådan sak som priset, och inte att
det inte längre existerar någon ersättare. Men högtalarna är väl tillräckligt
bra att spendera pengar på menar jag, om man nu måste. Kan förstå att
vissa hardcore-fan/-byggare med flertalet uppsättningar av olika Carlsson-
modeller kommer få det ruskigt svettigt, men att uppgradera någon enstaka
högtalare måste väl ändå ses som rimligt även om priset blir högt, för så
pass bra är väl konstruktionerna?

Nu är jag otroligt sugen på att leta reda på renoveringsobjekt att sätta
tänderna i. Ville verkligen inte förut då det verkade vara ett helvete att hitta
element. Väl fungerande modeller gick ofta för en rätt hög summa pengar.
Men nu kommer det finnas ersättare och väldigt bra sådana verkar det som.
Hoppas ju att det kommer vara värt tusenlapparna. Många lägger ju otroligt
mycket mer pengar på andra delar av kedjan. Det är nog därför jag är lite
oförstående för detta med priset.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2009-01-24 16:54

shifts skrev:att uppgradera någon enstaka högtalare måste väl ändå ses som rimligt även om priset blir högt, för så pass bra är väl konstruktionerna?

Visst är de bra. Men man måste ställa det mot alternativen. Med orthoakustiken som försäljningsargument för att uppgradera gamla högtalare kommer du inte få många sålda utom till de mest inbitna och entusiastiska; alternativen är nämligen attraktivare för de flesta.

För att konkretisera: för samma pengar som att uppgradera ett par OA-14 (minus allt manuellt jobb, rengöring, fanérrenovering etc) får du en (icke-orthoakustisk) komplett 5.1 Audio Pro Black Diamond-anläggning på Blocket, eller ett par Blue Diamond v2. Dessa låter lika bra som de ser ut och har hög WAF. Vad tror du är mest attraktivt, att lägga ner jobb och pengar på att uppgradera ett par sjuttiotalare som ändå aldrig kommer komma ner i någon vidare djupbas, eller att införskaffa ett par grymt välljudande och snygga modernare konstruktioner som passar fint i hemmabion?

Resultatet blir, i rakt motsats mot stiftelsens målsättning (och jag citerar) "Det är ett nationellt intresse att Stig Carlssons högtalarkonstruktioner och musikinspelningar är tillgängliga för allmänheten utan att Carlssons ljudtekniska ambitioner förfuskas" att gamla högtalare kastas som obrukbara, och att Stigs idéer enbart kommer omhuldas av ett gäng verkliga superentusiaster, dvs de redan frälsta. Detta förutsatt att inget lågprisalternativ hittas.

Nej, dessa diskanter (som jag är övertygad om är superba) är tyvärr en konstruktion i avsaknad av en marknad, och naqrefs misstanke (på ett annat forum) om SSC:s lämplighet att vara involverad i affärsdrivande verksamhet har sannerligen besannats.

Densen

Inläggav Densen » 2009-01-24 17:03

Delcitat.
"...om SSC:s lämplighet att vara involverad i affärsdrivande verksamhet har sannerligen besannats."

Javisst är det fantastiskt bra att kunna få fram element i dessa mega antalstillverkningens tider. Håller med dig. Bra jobbat SSC! :wink:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-24 17:04

mangrove skrev:Vad tror du är mest attraktivt, att lägga ner jobb och pengar på att uppgradera ett par sjuttiotalare som ändå aldrig kommer komma ner i någon vidare djupbas, eller att införskaffa ett par grymt välljudande och snygga modernare konstruktioner som passar fint i hemmabion?

Jag tror dessa sjuttiotalare är och förblir högtalare samt projekt endast för
entusiaster. Tror inte att även om diskanterna var ruskigt billigt prissatta så
skulle detta komma att ändras.

Tror inte att många väger mellan det alternativet du angett ovan och sina
Carlsson, det verkar inte möjligt med tanke på hur ofta jag sett folk ledsna
över att inget alternativ till CT62 funnits att tillgå. Tror inte ens det är ett
alternativ för de som är Carlsson-frälsta. Det känns inte så om jag utgår
från de som figurerar mest frekvent på just det här forumet i alla fall, där
just kompromisslöshet verkar vara ett paradord.

Politiken kring SSC och andra kan jag inte kommentera, jag har nämligen
ingen uppfattning i frågan. Är på tok för dåligt insatt. Men jag ogillar att
läsa om det, så mycket kan jag säga.

Men fortfarande, även om de nya alternativen är dyra, så måste det ju
vara många gånger bättre än inga alternativ alls. Fasen vad folk gnälligt
har postat här om när ersättningarna till CT62 ska komma. Trodde
verkligen folk skulle slå volter nu när alternativet presenterats. Nä, då
kommer det mer gnäll istället. Obegripligt om du frågar mig. Många verkar
ju ha väntat i år och dar på ersättningarna. Varför har de inte tröttnat och
skaffat ett nytt hemmabiosystem istället? Antar att det är för att de
verkligen gillar sina Carlsson.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2009-01-24 17:28

shifts skrev:Jag tror dessa sjuttiotalare är och förblir högtalare samt projekt endast för
entusiaster.

shifts skrev:Det känns inte så om jag utgår från de som figurerar mest frekvent på just det här forumet i alla fall, där just kompromisslöshet verkar vara ett paradord.

Jag tvekar inte om att det går att hitta köpare på detta forum (även om jag tror att de kommer hittas bland de Ino-frälsta, inte bland de Carlsson-frälsta). Men är detta verkligen målet med SSC:s verksamhet, en klubb för inbördes beundran mellan de redan frälsta? Borde inte målet vara att få Svensson att inse vad de har för Carlsson i stugorna? OA-14 (som det väl finns flest av) har alla förutsättningar att vara en riktig kulthögtalare, men den måste nästan alltid totalrenoveras.

shifts skrev:Men fortfarande, även om de nya alternativen är dyra, så måste det ju vara många gånger bättre än inga alternativ alls.

Att utprova rimligt prissatta massproducerade alternativ (tex Rila och Visaton) och, vid behov, modifiera filtren hade troligtvis gjorts mycket tidigare om folk inte gått och väntat på ersättarna. Jag tycker nog att en sådan variant borde legat mer i SSC:s intresse än att ta fram ett esoteriskt nytt element.

Men jag är ju förstås inte SSC.

Användarvisningsbild
Garpen

Inläggav Garpen » 2009-01-24 17:51

mangrove skrev:
delcitat: "Borde inte målet vara att få Svensson att inse vad de har för Carlsson i stugorna?"

Kan du ge något exempel på hur SSC med sina resurser skulle kunna
få ut detta budskap till Svensson

:?: :!:
Senast redigerad av Garpen 2009-01-24 18:11, redigerad totalt 1 gång.

MP

Inläggav MP » 2009-01-24 17:58

Shifts jag förstår inte att du gnäller på att andra uttrycker sitt personliga gnäll :)

Själv är jag nog liksom de flesta imponerad över att det till sist gick att få fram något som förmodligen är fantastiskt bra.
Tack för det Ingvar och grattis alla som tycker det är värt att uppgradera.

Däremot är jag besviken över att det inte gick att få fram tidigare medan jag ändå hade intresset för Carlsson högtalare.

Det pris som det handlar om nu lockar mig inte att fynda orenoverade Sonab och Carlsson högtalare då det finns andra välljudande alternativ.

Men ska jag vara helt sanningsenlig så började mitt intresse drastiskt falna redan då SSC började ta en avgift för filterschematiska uppgifter.

Jag är glad att du är 100% nöjd Shifts :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-24 18:04

MP skrev:Shifts jag förstår inte att du gnäller på att andra uttrycker sitt personliga gnäll :)

Hmrmpf, ja jo... Ska gnälla mindre.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2009-01-24 18:12

Garpen skrev:delcitat: "Borde inte målet vara att få Svensson att inse vad de har för Carlsson i stugorna?"

:?:

Man har alla förutsättningar i och med sin utmärkta webbsajt, med detaljerade renoveringsinstruktioner. Första sökträffarna på "sonab oa14" liksom "renovera sonab" går till Carlssonplanet-sidor. Mer kan man inte begära. Men det måste finnas något rimligt att renovera med också.

MP skrev:Det pris som det handlar om nu lockar mig inte att fynda orenoverade Sonab och Carlsson högtalare då det finns andra välljudande alternativ.

Och detta är exakt min poäng. Jag noterar också att man får ett par Larsen 4 för ungefär samma peng om man kräver orthoakustiska jämförelseexempel.

MP skrev:Men ska jag vara helt sanningsenlig så började mitt intresse drastiskt falna redan då SSC började ta en avgift för filterschematiska uppgifter.

Detta hade varit motiverat om SSC erbjudit något mervärde eller sålt färdiga, annorlunda filter av god kvalitet. Men att ta betalt för uppgiften "byt två kondingar och en spole mot andra värden" är mer än lovligt fjantigt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-24 18:12

shifts skrev:Men fortfarande, även om de nya alternativen är dyra, så måste det ju
vara många gånger bättre än inga alternativ alls.

absolut

Fasen vad folk gnälligt har postat här om när ersättningarna till CT62 ska komma. Trodde verkligen folk skulle slå volter nu när alternativet presenterats. Nä, då kommer det mer gnäll istället. Obegripligt om du frågar mig.

och du tycker man ska hålla käft om man tycker något kunde ha gjorts annorlunda? 8O om man inte frågar får man inget veta, då får vi inte veta varför elementen ser ut sm dom gör och kostar som dom gör, med mer information så kanske det högre priset kan motiveras :roll:
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-24 18:14

Låt se, SCC tar fram ersättningsdiskanten för 30-40 år gamla högtalare som tillverkas i små upplagor och folk klagar det blir dyrt? :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2009-01-24 18:19

subjektivisten skrev:Låt se, SCC tar fram ersättningsdiskanten för 30-40 år gamla högtalare som tillverkas i små upplagor och folk klagar det blir dyrt? :wink:

Låt se, SSC tar fram hysteriskt prissatta diskanter för 30-40 år gamla högtalare och det finns folk som tycker att det är OK? :wink:

Dessutom är detta inte ersättare för MT-20 eller CT-62. De är i en helt annan klass, vilket också medgivits av konstruktören själv. Men det är inte en högre klass folk har efterfrågat. Det är en rimlig ersättare.

Det är dessutom enkelt att se hur konstruktionen hade kunnat förbilligas, tex genom att skippa galler och monteringsstöd (bara monteringsstödet har ju fördröjt diskanten med åtskilliga månader, återigen enligt konstruktören själv).

Snyggt? Absolut. Bra? Otvivelaktigt. Relevant?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-24 18:22

Ah, nu är jag med, carlsson ägare = gnällspikar som vill allt ska kosta mellan 100 kr till "ta skiten"* :wink:

*Skämt. Även om jag tycker det är löjligt att klaga när några tar fram nya element för gammal högtalare som kommer endast byggas i små serier.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2009-01-24 18:26

subjektivisten skrev:Ah, nu är jag med, carlsson ägare = gnällspikar som vill allt ska kosta mellan 100 kr till "ta skiten"* :wink:

Nej, upp till CT-62-nivå, dvs 200 kronor/styck är rimligt. Det ger en total elementkostnad på 3200 kronor för OA-14. Det är de värda, nästan oavsett arbetsinsats.

subjektivisten skrev:*Skämt. Även om jag tycker det är löjligt att klaga när några tar fram nya element för gammal högtalare som kommer endast byggas i små serier.

Jag förväntar mig att snart få se dina totalrenoverade OA-14 med de nya diskanterna!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-24 18:46

Har inga Carlsson men jag tycker det är konstigt hur man kan resonera såhär. Hade elementet kosta 3200 kr st hade jag förstått men lite över 300 kr så känns det som det är gnäll istället för vara nöjd över att några lägger energi på gamla saker! Vad tror du Infinityägare säger om sina 30 år gamla högtalare? Där elementen inte finns att få tag på om det går sönder. Dom hade nog inte gnällt över ersättningselement för 350 kr :wink:

Jaja, har inget mer att tillägga, skrev bara för jag blev förvånad över diskussionen. Peace out :D

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2009-01-24 18:54

subjektivisten skrev:Hade elementet kosta 3200 kr st hade jag förstått

Aha, du vet inte vad som diskuteras? Ett par OA-14 har 2*4=åtta diskanter. Kostnaden blir alltså 8*375=3000 kronor, och då förstår du alltså? Jag är glad att vi är överens!

Edit: OA-116 har tolv diskanter/par. OA-2212 har tjugofyra diskanter/par. Räkna gärna!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-24 19:21

Jag diskuterade elementet för en tid sedan med en bekant (som är väl insatt i prissättning och som vet hur det går till att ta fram nya element) och vi gissade på ett pris runt 400kr. Ungefär hälften av detta härrör troligen av det faktum att man har en alldeles för stor och ineffektivt implementerad neodymmagnet. En magnet som säkert härstammar från Ingvars krav på att använda det i sina egna system (det är ju ursprungligen gjort för det syftet) och långtifrån en prioritering som är gjord för att de ska passa i befintliga Sonabmodeller. Det nya plåtchassiet är ju trevlig men för en mycket mindre kostnad hade man kunnat använda befintliga Viston-chassie och istället tagit fram fästvinklar. Dessa hade man kunnat sälja med god förtjänst vid redan låga 10kr/st. Med insikt i hur IÖ konstruerar element så borde man med ett tydligare fokus för att göra dessa enbart för SSCs mål och syfte säkerligen kunnat hålla sig under tvåhundringen även med licenskostnad till SSC.

Gissar jag.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-24 19:24

celef skrev:och du tycker man ska hålla käft om man tycker något kunde ha gjorts annorlunda? 8O om man inte frågar får man inget veta, då får vi inte veta varför elementen ser ut sm dom gör och kostar som dom gör, med mer information så kanske det högre priset kan motiveras :roll:

Vet inte hur jag ska tolka dina smileys. Var min kritik helt ogrundad tycker
du? Självklart ska man få ifrågasätta ett pris och få veta varför det hamnade
på den nivån, men de inlägg jag hade i åtanke när jag skrev mina svar
bestod inte av frågor alls.

Vi får hoppas att mer information delas ut med tiden.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Garpen

Inläggav Garpen » 2009-01-24 19:31

delcitat: "Borde inte målet vara att få Svensson att inse vad de har för Carlsson i stugorna?"

"Man har alla förutsättningar i och med sin utmärkta webbsajt"...

Ett märkligt svar då sajten funnits i många år och då den enligt
mangrove ändå inte lyckats få "...Svensson att inse vad de har för
Carlsson i stugorna"......
8O

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-01-24 19:34

Jo, vi börjar närma oss poängen. Vi är jätteglada att det kommer att finnas extremt bra diskanter att köpa snart. Men, vi vore nästan ännu gladare för enkla välljudande saker att ersätta mt20 med. Utan att ha pretentioner på att få hi-endnivå. Vill jag ha det finns det många högtalare att välja på.
All möjlig heder åt SSC och Öhman för det tålmodiga arbetet! Säkerligen till största delen på fri- och gratistid. Med de nya diskanterna och nygamla basarna blir det helt fantastiskt att lyssna till 70-talarna.
Men, för alla oss hobbypulare med WTF-budget vore det ännu bättre med ett enklare element.

KarlXII! Hur går det med provlyssnandet och -mätandet på hifikitdiskanterna? Det vill åtminstone jag gärna veta mer om.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2009-01-24 19:40

Garpen skrev:"Man har alla förutsättningar i och med sin utmärkta webbsajt"...

Ett märkligt svar då sajten funnits i många år och då den enligt
mangrove ändå inte lyckats få "...Svensson att inse vad de har för
Carlsson i stugorna"......
8O

Det tror jag säkerligen att den har, så länge det fanns relevanta renoveringsinstruktioner (CT62) för hur högtalarna kan uppnå konkurrenskraftiga prestanda. Att meddela ett prisvärt uppgraderingsalternativ på samma sida skulle alltså uppnå syftet, så långt det nu kan uppnås.

joseph

Inläggav joseph » 2009-01-24 19:50

Mao skrev:Vad kritik angår, företa den i god tid, gör inte till vana att kritisera endast efter händelsen.

Nu kommer en ny diskant att bli tillgänglig. Men det finns en massa andra diskanter som fortfarande går att köpa jättebilligt. Är man inte nöjd med SSC:s lösning kan man testa snikvarianter. Jag hade gärna velat ha ct62 men den kunde marknaden tyvärr inte behålla :(

kram / Josef

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-24 20:05

Undrar vad man skulle sagt om: 1. Det inte togs fram någon diskant alls. 2. Det togs fram en diskant som var dålig och billig.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati