Ersättningsdiskant för Carlsson -70talare

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-24 20:06

:D Va roligt, jag ser att både shifts och Subjektivisten har hittat till sitt andra hem 8) d v s till Carlssonavdelningen :)

Välkomna
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-24 20:09

Fjonkalicious skrev:Undrar vad man skulle sagt om: 1. Det inte togs fram någon diskant alls. 2. Det togs fram en diskant som var dålig och billig.

Aha :D Så pris och kvalitet har ett definierat entydigt förhållande på faktiskt trots allt :mrgreen:

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-01-24 20:14

Fjonkalicious skrev:Undrar vad man skulle sagt om: 1. Det inte togs fram någon diskant alls. 2. Det togs fram en diskant som var dålig och billig.

Varför inte ta med alternativet bra och billig, jämfört med som nu (om man får tro konstruktörens ord om prestandan, vilket jag definitivt gör då jag litar på hans kompetens) fantastiskt bra och dyr?

Jag är speciellt nyfiken på varför exempelvis en kostsam neodymmagnet valts när ferritmagnet dög alldeles utmärkt i CT62. Jag har jobbat en hel del med neodymmagneter i olika sammanhang och har en rätt bra koll på vad de kostar. Nu vet jag inte vilken typ som används i T22oa, men även om det är någon av de billigare kvalitéerna så är det enorm prisskillnad mot ferrit.

Jag tycker alltså att det är kanon att det finns nya diskanter att tillgå snart, men tycker att man kanske borde fokuserat mer på priset istället för att pressa prestanda till max. Det är min högst personliga åsikt, sagt utifrån mina egna behov.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-24 20:14

petersteindl skrev::D Va roligt, jag ser att både shifts och Subjektivisten har hittat till sitt andra hem 8) d v s till Carlssonavdelningen :)

Välkomna
Peter

haha, tack Onkel. Man kanske skulle lyssna på ett par Carlsson med :oops:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-24 20:14

Enkelt:
1, man skulle ha klagat!
2, man skulle ha klagat!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-24 20:14

1. det vet vu ju redan, eller hur

2. varför skulle man vilja ta fram en dålig men billig diskant?
Bikinitider

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-24 20:18

petersteindl skrev::D Va roligt, jag ser att både shifts och Subjektivisten har hittat till sitt andra hem 8) d v s till Carlssonavdelningen :)

Tack! Jag har visserligen hängt här lika länge som på övriga forumet. Har
länge varit nyfiken och nu tror jag det är dags om jag lyckas komma över
några fina lådor (eller lådor som går att göra fina).
2021 maj på Spotify

joseph

Inläggav joseph » 2009-01-24 20:40

Angående mer tekniska spörsmål... det pratas om neodymium. Har de en bra livslängd? Kan man hoppas att den nya diskanten går att spela på, kanske till och med låter bra i vissa hänseenden, om 35år som är fallet med t.ex. oa14? Det är säkert en massa faktorer som inte går att svara på nu. Observera att jag frågar. I så fall skulle en renovering kosta 85kr/år, förutsatt att man köper 8 st till ett par oa14. (Ja hur många diskanter ska det egentligen vara - räcker det med 4? oa12 sägs ju vara så bra) En "investering" i välljud(?), inredning och teknikhistoria i så fall.

vh Josef

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-01-24 21:42

Jag fattar inte riktigt, när blev 375:- dyrt för en diskant? Det finns ju hur många diskanter som helst som kostar mycket mycket mer. Är det inte snarare så att CT62 var ovanligt billig? Det är klart det blir dyrt om man vill renovera ett par av de större Carlsson-högtalarna, men det beror ju mest på högtalarnas konstruktion.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-01-24 21:51

Magnuz skrev:Jag fattar inte riktigt, när blev 375:- dyrt för en diskant? Det finns ju hur många diskanter som helst som kostar mycket mycket mer. Är det inte snarare så att CT62 var ovanligt billig? Det är klart det blir dyrt om man vill renovera ett par av de större Carlsson-högtalarna, men det beror ju mest på högtalarnas konstruktion.

Om det varit vilken diskant som helst så hade jag hållt med, men vi talar ju om en diskant som är framtagen just för att folk skall kunna renovera äldre Carlssonhögtalare (eller?). De flesta av dessa har rätt många diskanter. Då bör rimligen konstruktion och prissättning anpassas därefter IMHO.

/Erik
du förtjänar!”

joseph

Inläggav joseph » 2009-01-24 22:02

Erik_Johansson skrev:IMHO

För er som liksom jag undrar:
"IMHO står för In My Humble Opinion och motsvarar på svenska förkortningen EMRM ( enligt min ringa mening)"
:)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-24 22:39

Erik_Johansson skrev:Om det varit vilken diskant som helst så hade jag hållt med, men vi talar ju om en diskant som är framtagen just för att folk skall kunna renovera äldre Carlssonhögtalare (eller?). De flesta av dessa har rätt många diskanter. Då bör rimligen konstruktion och prissättning anpassas därefter IMHO.

/Erik

Diskanten ska ju såklart prissättas så dom inte går back. Att snika på en diskant för högtalare som är 40 år gamla känns korkat! Va spelar det för roll om det kostar 2000 kr mer när man har chansen med att få en helt nyutvecklad diskant som håller en 20-30 år till? Herregud.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-24 23:04

ja, det är lätt att föringa andras problem :roll:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2009-01-24 23:06

Många kloka synpunkter i denna tråd, men visst är det fantastiskt att det numera finns möjlighet att uppgradera dessa fantastiska högtalare?

Att man för en summa av en bråkdel jämfört med inköp av en högtalare med motsvarande prestanda, kan få en högpresterande högtalare är väl inte fel?

Att diskantuppgradera ett par 116 kommer att kosta 4.500 SEK. Vad får man för motsvarande högtalare för det beloppet?

undrar Anders

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2009-01-24 23:16

tog bort dubbelpost
Senast redigerad av Griff 2009-01-24 23:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-01-24 23:20

subjektivisten skrev:
Erik_Johansson skrev:Om det varit vilken diskant som helst så hade jag hållt med, men vi talar ju om en diskant som är framtagen just för att folk skall kunna renovera äldre Carlssonhögtalare (eller?). De flesta av dessa har rätt många diskanter. Då bör rimligen konstruktion och prissättning anpassas därefter IMHO.

/Erik

Diskanten ska ju såklart prissättas så dom inte går back. Att snika på en diskant för högtalare som är 40 år gamla känns korkat! Va spelar det för roll om det kostar 2000 kr mer när man har chansen med att få en helt nyutvecklad diskant som håller en 20-30 år till? Herregud.

Vi får helt enkelt vara överrens om att vi inte är överrens. :)

Men visst ska diskanten prissättas så att dom inte går back. Det är ju självklart. Antalet sålda diskanter lär utvisa hur rätt priset är oavsett vad vi tycker. Jag har bara talat om mina egna behov och utifrån dom hade jag hellre sett en nästan lika bra diskant som jag själv fått fixa lämplig montering till för 200kr. Men jag försöker inte övertyga någon annan att tycka så.

Förövrigt hoppas jag såklart för Ingvars skull att diskanterna blir en succé! Ju fler glada människor i världen dessto bättre. :)

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-01-24 23:44

Det är lugnt :)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2009-01-25 02:14

Alltså... det är mycket gnäll i den här tråden.

Jag är fullkomligt övertygad om att IÖ har gjort precis vad han har kunnat, diskanten har blivit så pass billig den kan bli med tanke på vad han vill att den ska prestera. Eller i alla fall inte långt ifrån.

Skulle IÖ konstruerat en diskant sämre än vad han hade för avsikt från början bara för att få ner priset hade det varit dåligt. Det här är bättre!

Sedan vet jag inte om min personliga ekonomi är sådan att jag inom rimlig framtid har möjlighet att köpa* ersättningsdiskanter till OA-116. Eller så får jag skynda mig som attan innan livet går vidare och det kommer börja komma närmare barn... för då kommer jag absolut inte ha råd. ;-)

* = Alltså, det har jag ju... det är en fråga om prioriteringar. Jag vet ännu inte hur jag ska prioritera.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-01-25 02:59

Visst hade det varit bättre om diskanten kostat 200 kronor / styck istället för 375. Bäst hade det så klart varit om den inte kostat något överhuvudtaget. Så långt är nog alla överens.

Jag är nöjd att diskanten kommit till, trots att den blev ganska dyr. Å andra sidan hade jag inte varit villig att kompromissa med prestandan. Kanske hade det gått att uppnå för ändamålet tillräcklig prestanda till en lägre kostnad? Nu finns den i alla fall här snart och jag föredrar helt klar en dyr ersättningsdiskant än ingen alls. Och eftersom jag inte tycker mig ha några som helst rättigheter att ställa krav på IÖ / SSC så bugar jag och tar gladeligen emot vad de erbjuder mig.

När man läser tråden så börjar man ju undra om folk tar det för givet att "någon" skall utveckla och tillverka reservdelar till gamla högtalare. Ok, det är kanske SSC:s uppdrag, men att ta det för givet? Nä.

Man har naturligtvis all rätt att uttrycka sitt missnöje, men vad kommer det att leda till? Att Ingvar konstruerar om diskanten så att priset halveras? Det känns inte riktigt rimligt.

Hoppas att någon av de som framfört kritik själva tar tag i situationen och påbörjar framtagandet / letandet efter en annan ersättningsdiskant.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-25 03:03

P5 skrev:Hoppas att någon av de som framfört kritik själva tar tag i situationen och påbörjar framtagandet / letandet efter en annan ersättningsdiskant.

Det kan du fethajja.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-01-25 03:14

Naqref™ skrev:Det kan du fethajja.

Lågoddsare... ;)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-25 03:22

Gött att vi är på samma planhalva. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-25 04:49

Gert skrev:Karl XII skrev i en annan tråd:

Jag testar hifikits egen kondiskant RILA just nu.
Kommer snart att lägga ut lite mätningar och lyssningsintryck från OA-14.

Hur går det för dig? Vi är nog många som redan nu tittar efter ersättningselement för att ersätta de kommande ersättningselementen från Öhman

Jotack. Jag har fått tummen ur ikväll. :)
Den fastnade liksom där när ryktet om den snart förestående Obi-san spred sig.

Men nu sitter jag och lyssnar på dem...

Hur låter de då?

Ja, jag tror jag måste smälta intrycken en smula innan jag uttalar mig.
Stay tuned. Bild

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-25 13:09

P5 skrev:När man läser tråden så börjar man ju undra om folk tar det för givet att "någon" skall utveckla och tillverka reservdelar till gamla högtalare. Ok, det är kanske SSC:s uppdrag, men att ta det för givet? Nä.

ingen tar något för givet, men säger exempelvis ssc att man ska ta fram ditten och datten så tar man för givet att det oxå blir så, eller man kanske inte ska lita på någon längre

Hoppas att någon av de som framfört kritik själva tar tag i situationen och påbörjar framtagandet / letandet efter en annan ersättningsdiskant.

jag tror man bör ha stor kunskap om vilka egenskaper man behöver innan man gör någonting, tror nog att dom är få som har den kunskapen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-01-25 13:36

celef skrev:jag tror man bör ha stor kunskap om vilka egenskaper man behöver innan man gör någonting, tror nog att dom är få som har den kunskapen

Det där har du nog tveklöst rätt i. Men få kan ändå vara fler än en. :wink:

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-25 13:50

Kul att fler alternativ är på frammarsch, förhoppningsvis kan alla bli lika
glada och nöjda då! Jag tycker det är helt fantastiskt hur dessa
konstruktioner fortlever genom andras kärlek och engagemang till dem, det
är helt otroligt. Finns det exempel på något liknande internationellt tro?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-25 14:12

shifts skrev:Kul att fler alternativ är på frammarsch, förhoppningsvis kan alla bli lika
glada och nöjda då! Jag tycker det är helt fantastiskt hur dessa
konstruktioner fortlever genom andras kärlek och engagemang till dem, det
är helt otroligt. Finns det exempel på något liknande internationellt tro?

Jodå, Altec horndrivers, och Lowther-horn, och Quad-elektrostater och ...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-25 14:59

Altec känner jag inte till, men väl Lowther och Quad så klart. Tänkte inte på
det :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2009-01-25 20:32

celef skrev:ingen tar något för givet, men säger exempelvis ssc att man ska ta fram ditten och datten så tar man för givet att det oxå blir så, eller man kanske inte ska lita på någon längre

Man har under en längre tid utlovat ett ersättningsdiskant och denna diskant är nu på väg. Men har man någon gång sagt vad den skall kosta? Referens på detta i så fall. Jag tycker nog att SSC har uppfyllt vad de "lovat" i detta fall.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2009-01-25 22:09

Jovisst så har diskanterna äntligen kommit även om de fortfarande dröjer ett tag innan de levereras och vi har ännu inte sett det officiella priset över disk, eller hur mycket filtermodifikationerna kommer att kosta både i avgift till SSC och i komponenter.
Det enda vi vet är att det blir minst 3000:- för ett par OA14 som jag har och det känns spontant som för mycket för min del så jag hoppas hellre på att andra alternativ, som för mig känns mer realistiska kommer fram. 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati