Ersättningsdiskant för Carlsson -70talare

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-25 22:54

P5 skrev:
celef skrev:ingen tar något för givet, men säger exempelvis ssc att man ska ta fram ditten och datten så tar man för givet att det oxå blir så, eller man kanske inte ska lita på någon längre

Man har under en längre tid utlovat ett ersättningsdiskant och denna diskant är nu på väg. Men har man någon gång sagt vad den skall kosta? Referens på detta i så fall. Jag tycker nog att SSC har uppfyllt vad de "lovat" i detta fall.

mitt svar var en kommentar till ditt inlägg:

När man läser tråden så börjar man ju undra om folk tar det för givet att "någon" skall utveckla och tillverka reservdelar till gamla högtalare. Ok, det är kanske SSC:s uppdrag, men att ta det för givet? Nä.

jag kommer absolut att köpa dom nya diskanterna, men jag är oxå väldigt nyfiken på varför diskanten blev som den blev, den skiljer sig rätt mycket från originaldiskanterna, tycker inte du det
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-25 23:09

Jag har lyssnat och mätt och jämfört Hifikits Riladiskant med originaldiskanten, och rent personligt och subjektivt tycker jag att den låter bättre. Ljudet är mer homogent och mindre spretigt med Rilan.
Dessutom mäter den aningen bättre.

Nu finns det flera fällor i den här posten: Jag är inte någon Carlssonkille. Jag har inte hört speciellt mycket ortoakustiskt, och jag har faktiskt aldrig lyssnat på OA-14 förut. Jag har lyssnat och mätt utan galler, med högtalarna drivna av en gammal NAD 3020. Jag vet inte hur mina gamla diskanter mår egentligen eller hur de är med en högtalare i bra skick som referens.

Men, med det sagt, så låter det riktigt trevligt. Den gifter sig i mitt tycke bättre med den nya 65-basen än den gamla. Ingenting i filterväg är ändrat, så förbättringspotential finns. :)

Det mörkblå strecket är originaldiskant, det ljusblå är RILA.
Mätt från 1,5 m i öronhöjd i mitt arbetsrum.

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-25 23:20

Är det bara diskanterna eller är det med delningsfilter och bas?
I första alternativet kan man konstatera att diskanterna har väldigt bra basåtergivning, i andra alternativet kan man fråga varför nivån i basområdet skiljer ca 10 dB i olika frekvensregister för samma baselement när man har olika diskanter?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MP

Inläggav MP » 2009-01-25 23:25

Bäst vore nog om du hade "CT62" att lyssna och mäta på för att se om något alternativ kan komma i närheten, för skillnaden mellan den och originaldiskanten är subjektivt avgrundsdjup.
KT-225 eller vad den nu heter som är föregångaren till den så olyckligt i förtid bortgångna "CT62", är kanske en naturlig budget ersättare annars? och går ibland att hitta på beg. marknaden för någon knapp hundring eller mindre.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-26 00:39

jag skulle vilja se mätningar på diskanterna alena
Bikinitider

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-01-26 11:07

KarlXII skrev:
Men, med det sagt, så låter det riktigt trevligt. Den gifter sig i mitt tycke bättre med den nya 65-basen än den gamla. Ingenting i filterväg är ändrat, så förbättringspotential finns. ]

Oki. Men rilan är väl på 6 ohm. Inget ändrat där?

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2009-01-27 01:05

Glada nyheter!

Såg just att HiFi-kit hade bild på de nya ersättningselementen för T22-oa för MT-diskanterna och F87 som ersätter Philips 9710. Om 2-10 veckor ska de finnas tillgängliga. Priser ej fastställda.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-27 01:13

Jag har snabbt läst igenom diskussionerna i den här tråden och skall försöka skiva ihop några snabba kommentarer till det jag sett.

Först och främst vill jag säga att Sonabhögtalarna, i min värld, är något helt annat än högtalare som "finns i stora antal, är gamla och därför kan köpas billigt" - det vill säga att de skulle vara gamla saker som egentligen är frånkörda av utvecklingen, men som ändå på grund av att man kan ropa in dem för ett lågt pris kan vara värda besväret att räddas från soptippen. :?

Tvärtom är de i min värld fantastiska högtalare från en tid då förvisso mycket som tillverkades var junk, men då även vissa saker var så bra att de kan hävda sig med det mesta som görs idag. Dessa Sonabhögtalar var några av dem - de var och är färdiga och helt genomkontemplerade/genomkonstruerade produkter.

De är dock beroende på tidsperiod av lite "olika skola".

Jag brukar dela in dem i tre skolor, och kallar dem 60-, 70, och 80-tals skolorna. (Enkelt va? ;))

Den enklaste beskrivningen av indelningen är att säga att andelen direktljud ökade för varje generation och att Stig även gav akt på direktljudets kvalitet mer och mer för varje generation (det hänger ju lite ihop).

Men förstås också att 60-talshögtalarna (liksom de tidigare) var mono-högtalare, medan 70-talshögtalarna var stereohögtalare från en Stig Carlsson som fortfarande tyckte att mono var bättre. :o

80-talshögtalarna var dock produkter från en Stig Carlsson som tagit till sig Stereo, och tyckte att det faktiskt var helt okej, rent av riktigt bra.

Det kan nämnas att man inte skall tolka dessa förändringar i inställning som ett tecken på inkonsekvens, för flera av de skäl Stig hade till att ha ogillat stereo tidigare var tillkortakommanden i lagringsmedierna, som hade om inte åtgärdats så i varje fall mildrats i ingången till 80-talet när OA-51 kom. Fast ännu mera så förstås i och med CD-systemets introduktion.

(Nu fanns det ju 50-talshögtalare från Stig också, men jag tror inte att någon som fått chansen att jämföra kan hålla kolboxen likvärdig i kvalitet med t ex OA6 (typ 1). Sen den därför mest som en tjusig pjäs som gav en insikt i vad som komma skulle. Jag håller dem i varje fall som framförallt historiskt intressanta. Mina favoriter från respektive skola är OA-6-I, OA-116 och OA-51.)

Men vart vill jag då komma? Jo, till att jag tycker det är svårt att se en entydig linje från "sämre till bättre" (det vill säga gammalt = sämre). Utan ser hellre Stigs livsverk som tre olika sätt att presentera musik på, och jag vet ju också att olika människor har favoriter i olika av de tre generationerna. Vissa gillar dem alla, på olika sätt.

Och var vill jag komma med det då? Jo, till att jag ser ett bevarande av de äldre högtalarna som något MYCKET mera än att "hålla liv i gammalt skrot, som man kan köpa billigt". För mig är det högtalare som är lika bra idag som när de lancerades, och som är värda lika mycket nu som de var då. Utvecklingen har nämligen stått tämligen stilla, i varje fall de senaste 30 åren. Visst har det hänt lite, men de bästa högtalarna för ~35 år sedan är fortfarande bättre än det mesta som görs idag.

Men - några tillkortakommanden har de ändå Sonab-högtalarna från 60- och 70-talen, sett ur ett 2000-talsperspektiv.

Inte ljudkvalitetsmässigt i så stor grad, men med avseende på några andra saker. Och en av dem syns EXTRA tydligt när man tittar på de 60- och 70-talshögtalare som finns kvar idag: De fungerar nämligen ofta inte längre. :(

Jag skall försöka lista svagheterna efter bästa förmåga:

1. Baselementens kantupphängningar tålde inte tiden utan föll sönder, ofta med början i en ålder av 10-15 år.

2. Diskanternas bristande effekttålighet är en STOR svaghet, som gör att det är mycket vanligt att de helt enkelt är sönderspelade.

(Skälet till det är att de har en väldigt liten talspole som inte är termiskt kopplad till någon annan värmeabsorberade kropp, att lacken inte tål hög temperatur och att bobinen leder upp värmen till den känsliga limningen till membranet - i kombination med att deras verkningsgrad inte är så stor¤. Det senare gör att talspolen får en massa effekt som den behöver hantera, och det förstnämnda gör att den blir dålig på att hantera nämnd effekt. :( Kort sagt - då brinner de upp eller går sönder på annat sätt, och det sker redan vid en ineffekt om några få watt per element. Även den mekaniska konstruktionen har resulterat i många skallrande domar och av barn intryckta (genom tyget) dito. Att delningsfrekvensen är synnerligen låg gör inte saken bättre. :?)

3. Bassystemen i framförallt 116 och 2212 är inte så ljudtryckskapabla som högtalare i motsvarande prisklass och fysiska storlek erbjuder idag (utsträckningen nedåt i frekvens är inte att klaga på dock).

Alla de nämnda tillkortakommandena beror delvis på att inspelningar med större bandbredd blir allt vanligare för varje år, i synnerhet om filsoundtracks inräknas. Det är helt enkelt svårare att avspela inspelningar med mycket energi i ytterändarna, och sådana har blivit vanligare.

Kort sagt:

A. Basens kapacitet är inte något som SSC har tagit tag i ännu, men kanske kommer det en lösning på det också inom kort (om det finns någon entusiasm för det och inte bara klagomål på det som görs hörs).

B. Diskantens egenskaper är som jag ser det något som måste sättas i proportion till priset. Ambitionen med det här projektet var att ta fram ett diskantelement som:

1. INTE skall brinna upp. Ens i OD-11! (i rimliga situationer)

2. De skall heller inte såsom har varit fallet, ha så ojämn kvalitet att varenda högtalare som använder det behöver ha ett individuellt justerat filter. Det skall helt enkelt gå att renovera ett par Sonab-högtalare med hjälp av information endrast, instruktioner alltså, alltså utan att ha mätinstrument och behöva trimma en massa nivåer på grund av ojämn tillverkningskvalitet. Det är ett av skälen till att ambitionsnivån lagts högre än den allra lägsta. De diskantelement som användes på 60-talet kunde skilja bredbandigt (i känslighet) mer än 2 dB mellan olika exemplar#.

3. De skall hålla mekaniskt, i årtionde efter årtionde, utan någon åldring...

4. De skall ge en i varje fall något trevligare resulterande impedans, framförallt i högtalare som OA-2212, där impedansen blir lägre och lägre och lägre ju högre upp i frekvens man går. Det finns många förstärkare som har visat ogillande därvidlag.

Ambitionen är helt enkelt att den som renoverar ett system och använder T22oa därefter skall ha en ny högtalare som förhoppningsvis är vad den borde ha varit från första början - om det hade varit fysikaliskt möjligt på den tiden (det var det inte).

Även om diskanten kostar lite mera än de billiga och dåliga diskanter som har efterlysts i tråden (som inte behöver konstrueras eftersom det redan finns många sådana att välja mellan) så är ju detta en lösning där diskanten inte behöver bytas med jämna mellanrum då den spelats sönder.

(Bortsett ifrån att man kanske hellre lyssnar på det större välljudet som den bästa diskantlösningen erbjuder, är det ju dessutom så att redan den första gången som man behöver byta en uppsättning billigare diskanterna, blir den lösningen, som verkade vara billig, den dyrare lösningen.)

CT62 kostade enligt de uppgifter jag sett (frånsett utförsäljningar) 220 kronor per styck på HiFi-kit. Sedan dess har kronans värde fallit med minst 25% mot index. En gissning är att CT62 hade kostat i varje fall 250:- per styck idag, och därtill kommer ju en fästanordning som måste konstrueras på något sätt (om man vill ha något snyggare än att limma dem på plats) vilket inte heller är gratis. De passar ju inte alls i Sonabhögtalarnas fästen mekaniskt (dessutom är de för höga (i 12, 14, 116 & 2212) och för breda (2212)).

Dessa nya T22oa diskanter (vars pris än så länge mest skall ses som en indikation*, eftersom de inte finns att köpa än på några veckor) kommer troligen (oscillerande förstärkare och/eller rundgång undantaget) aldrig att behöva bytas.

Så nog tyckte jag att det var rimligt att kosta på dem lite extra. De skall ju räcka högtalarens hela livstid!

Och högtalarnas värde och pris när man hittar dem på en skrottipp, eller räddar dem från att bli slängde där, tycker jag är en dålig måttstock för vad de är värda att kostas på. Tycker slutresultatet är det intressanta.

Som jag ser det är ett par 116 eller 2212 lika mycket värda idag som de var för 35 år sedan kanske mera, och då talar jag om riktigt värde. Inte räknat i kronor och ören räknat, för då blir det ju mångfaldigt mera, utan räknat i arbetsinsats, alltså indexjusterat.

Som sagt - de har inte kommit efter i utvecklingen eftersom det knappt funnits någon utveckling (annat än med avseende på lagringsmedier) i HiFi-branschen de senaste >35 år sedan.

Och därtill är de genom sitt koncept ett unikt alternativ. Mera unikt idag än det var på 60- och 70-talen faktiskt.

Vh, iö

- - - - -

¤Och tvärt om mot var många tror ökar inte verkningsgraden av att man använder flera diskanter, när de är längre ifrån varandra än 1/3 våglängd (~3,4 cm vid 3 kHz). Det är bara vid lägre frekvenser som det är lätt att öka verkningsgraden genom att använda flera element.

*Diskanten kan bli lite billigare OM vi bestämmer att den bara skall säljas direkt av HiFi-kit, det vill säga att de drar av en återförsäljarmarginal från priset, på en gång, till alla.

Men det är ju så att det specifikt har efterlysts att diskanten skall kunna säljas av många, och då blir den ju av naturliga skäl dyrare eftersom det då blir marginaler i två steg. Även om återförsäljarmarginalen nu till följd av det pressade priset bara är knappt 20% (oräknat fraktkostnader) så är det ju pengar det också.

Vore det upp till mig skulle elementet bara direktförsäljas av HiFi-kit till lästa möjliga pris. Men om det krävs att elementet skall återförsäljas av alla så blir det 375:-.

(Jag tycker inte det är så farligt ändå, för en investering som skall vara i många årtionden, ens när det är 24 stycken som skall bytas. Hur många kronor om dagen blir det? Jag gissat mindre än en. Dessutom gissar jag att HiFi-kit ger i varje fall en liten mängdrabatt till dem som köper så många.)

#Kan nämna att kondiskanter är något helt annat att producera än domediskanter med avseende på jämhet i produktionen. Det beror på att man om man vill ha en generös spridning från en kondiskant behöver göra konen av ett material som INTE får membranet att arbeta kolvformigt (för då blir elementet extremt riktat i de övre oktaverna).

Istället låter man det gå vågor i membranet, och tonkurva blir som konsekvens av detta lite småvågig. Det spelar ingen som helst roll i en sådan här ortoakustisk desig där man ju hör samverkan av många diskanters ljudalstring, men det gör att exemplaren sett smalbandigt alltid blir lite olika varandra. De allra flesta kondiskanter har dock dessutom stora bredbandiga avvikelser (oktavbreda) mellan varandra, och det är INTE bra. När bandet är så stort att det innehåller hela elementets arbetsregister talar man inte om tonkurveavvikelser längre, utan då är det helt enkelt spridning i känslighet det handlar om.

Under 70-talet kontrollmätte jag (för ett skolarbete faktiskt) en himla massa Peerless-diskanter, och spridningen mellan exemplaren var stor. Tittade man bredbandigt (oktavband) på dem så kunde olika exemplar ligger mer än 6 dB från varandra, och tittade man på hela arbetsregistret kunde det skilja mer än 3 dB i känslighet. Även ur det hänseendet är T22 mycket bättre. Av de 40 exemplar jag mätt hittills har ingen legat med än 0,6 dB ifrån labreferensen i känslighet och ingen har oktavbandsmässigt legat mer än en dB ifrån (siffrorna behöver multipliceras med två för att bli jämförbara med de nyss nämnda).
Senast redigerad av IngOehman 2009-01-27 01:36, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-27 01:33

Ett jätebra inlägg Ingvar, men det känns lite konstigt om stiftelsen låter sig påverkas av kritiska röster så till den milda grad att den avstår från att utföra det, åtminstonde som jag uppfattat det, den är bildad för:

IngOehman skrev:A. Basens kapacitet är inte något som SSC har tagit tag i ännu, men kanske kommer det en lösning på det också inom kort (om det finns någon entusiasm för det och inte bara klagomål på det som görs hörs).

Söker stiftelsen samarbetspartners, eller tar till vara på den entusiasmen som åtminstonde jag ser när det gäller uppgradering/bevarande av äldre Carlssonmodeller i den här forumdelen?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-27 01:51

Det är konstigt när man påverkas av kritiska röster - och det är konstigt
när man inte påveras av kritiska röster... Vad man än gör är det någon
som vill berätta att det är fel eller konstigt.

Det är dåligt när inget görs, och när något görs så är DET dåligt. Gör man
det si så skulle det ha varit så istället, och gör man så, så skulle det ha
varit si!

Det finns alltid några som gör vad de kan för att andra skall känna att de
är dåliga och gör fel, vad de än gör, eller inte gör. Hoppas att det gör dem
lyckligare i varje fall, så det kommer något positivt ur det.

Men jag tänker inte elaborera runt något mera sådant. Nu är locket på,
och så får det bli ett tag. Det är uppenbart det enda sättet att slippa en
massa kritik. Fortsatt arbete sker bakom stängda dörrar.

Däremot har jag en specifik fråga. Vad är viktigast: Att det finns många
återförsäljare på diskantelementet, eller att priset sätts så lågt som
möjligt?

Vh, iö

- - - - -

PS. Några lyckas dock alltid få ur sig några uppmuntrande tillrop, utan att
lägga till ett "men..." på slutet.

Tack till alla er!
Senast redigerad av IngOehman 2009-01-27 01:55, redigerad totalt 1 gång.

joseph

Inläggav joseph » 2009-01-27 01:55

IÖ skrev:Vad är viktigast: Att det finns många
återförsäljare på diskantelementet, eller att priset sätts så lågt som möjligt?

Jag tror på sovjet-modellen utan konkurrens och med låga priser, om köerna hålls korta och hyllorna fulla. :wink:
vh Josef
Senast redigerad av joseph 2009-01-27 01:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-27 01:58

Då omformulerar jag frågan (inkuderar din reservation): Är det bra med
så låga priser som möjligt (bara försäljning direkt från distributören) OM
det samtidigt ses till så att det INTE leder till ständig varubrist på grund
av planering utan marginaler*? ;)

(Jag kan tillägga att ett sådant beslut inte påverkar eventuell kö-situa-
tion, eftersom ju HiFi-kit är med i kedjan som distributör oavsett vilket.)

Vh, iö

- - - - -

*För att spara ytterligare några öre på priset, eller nå't.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-27 02:33

Ingvar,

noterar att du uppenbarliggen inte läst det jag skrivit tidigare i trådan, och ansåg det onödigt att återupprepa de glada tillropen:

Kaffekoppen skrev:
subsand skrev:Vilken bomb! Jättekul med ersättningselement, snyggt med det där nätet framför också. :P

Medhåll! Grymt smutt och notera utformningen på gallret ;)

Märkvärdigt hur du har svårt att läsa det som skrivs på ett konstruktivt sätt ibland: klart som korvspad att stiftelsen skall ge fan i att styras av kritiska röster. Ni har väl ett uppdrag att utföra och det är väl det ni skall svara upp mot.

Att det är roligare när det ges positiva tillrop är en helt annan sak. Så är det. Men som du formulerade det läser nog många det som ett förtäckt hot, och det är det väl inte hoppas jag? Det är väl uppdraget som skall styra och ni gör det som är bäst för att uppnå det efter bästa förmåga oavsett om någon gnäller (vare sig det är mot takten ni arbetar, priserna arbetet resulterar i eller antalet ÅF som får i uppdrag att sköta tillgängligheten)?

Faktum är att du förutom att ställa en avslutande fråga gjorde två saker till:

a) Du klargjorde tydligt att du ogillade det jag skrev även om du inte nämnde mig vid person

b) Du struntade i att besvara min fråga som nog intresserar många

All kritik, eller allt ifrågasättande görs inte av elaka, syniska eller destruktiva önskemål och om du hade förmågan att se mitt inlägg på ett mer konstruktivt sätt kan du utläsa just det jag skriver i stycke två i det här inlägget.

Jag hade hemskt mycket önskat att din respons hade varit ungifär som nedan:

"Nej, naturligtvis kommer stiftelsen göra sitt yttersta för att hitta en lösning på problemen med baselementen, men arbetet hade känts så mycket lättare och roligare om vi hade haft stöd och positivt tryck i arbetet. Ibland känns det som om vi bara får negaiv kritik vad vi än gör"

Då lovar jag dig att det hade kommit glada tillrop som hade känts varmt i hjärtat ;)

Hade du dessutom skrivit att stiftelsen ser alla som värnar om Stigs minne som en tillgång och att de som har ideer gärna får föra fram dem så är det inte helt osannolikt att många hade blivit väldigt glada. Jag hade blivit det. Jag hoppades på det.

Nu känns det bara som att ditt svar var "nu är ni dumma igen, nu blir det locket på" :(

Nu är det jag som lägger locket på.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-01-27 02:45

Bra inlägg IÖ!

På din fråga svara jag så klart att diskanten och (förhoppningsvis kommande element) bör vara så billiga till konsumenten som det är möjligt..

Om det kapar kostnad att sålla i återförsäljarledet, so what. Det gynnar väl alla..(?)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-27 02:49

Hifikit har väl gjort ett utmärkt arbete tidigare och känns ju verkligen som den naturliga partnern.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-01-27 03:58

IngOehman skrev:PS. Några lyckas dock alltid få ur sig några uppmuntrande tillrop, utan att lägga till ett "men..." på slutet.

Jag lyckades inte, men jag kanske skulle kunna förklara bättre varför jag gärna sett en lösning med en duglig om än inte high-end diskant, kanske med den jättefina diskanten som ett alternativ och komplement:

De äldre Carlsson är vad jag vet helt unika i att faktiskt låta njutbart och vackert även om man bara ställer dem framför en vägg i ett möblerat rum. De är dessutom (som du fantastiskt bra illustrerade på det där första Carlssonmötet med LTS (blev det ett andra som jag missat? :| )) väldigt störningsokänsliga. Så pass att människor kan röra sig i rummet medan det lyssnas utan att det förstör illusionen, och det är nog den absolut starkaste punkten om jag får tro lite.

En Carlssonbyggsats för överkomliga pengar hade varit en riktig skatt när det ska köpas en musikanläggning för vardagsrummet till en vanlig musiklyssnare - inte endast som med ett tiotusentalskronorsmonster som bara den sortens dårar som vistas på hifinätforum kan tänka sig investera i.

Resultatet av den prisbild jag målar upp i mitt huvud för OA219 är att den blir stört omöjlig att sälja in hos släkt, vänner och grannar, och köpet går istället till en microstereo med blinkande lampor, en bredbandare och femtioelva EQ-presets, eller 'hembio-i-låda' med förfärliga små plastlådor på en halvliter styck.
Både musik- och filmupplevelse blir inte är en bråkdel av vad den kunde ha varit, varken för ägaren eller för ljudtokiga gäster. ( :oops: :roll: )

Det spelar kanske mindre roll att enklare kondiskanter är lättare att spela sönder när systemet som hamnar i hemmet istället, utrustat med ett par tretums bredbandare och en 4.5" "subbas", inte tål en bråkdel av vad nio medelmåttiga kondiskanter och någon rimligt prissatt Seasbas i OA(2(/1))19b-konfiguration klarar - det spelas ändå inte på orkestervolym eller absolutfilmljudsnivå.

Det kanske också spelar mindre roll om kvalitén varierar något från exemplar till exemplar, om bara det sammantagna resultatet är bättre än de alternativ som erbjuds på marknaden, och det tycker jag det är redan med de jättegamla diskanterna. En modern kondiskant från Visaton eller liknande kan väl ändå inte vara så förfärligt mycket sämre än väl över trettio år gamla Peerless, även om den kanske är långt ifrån ideal?

Högtalarprincipen är ändå för uppgiften så vida överlägsen att jag tror att det kan väga upp ganska stora brister i de ingående delarna om kraven är måttliga.

-

Jag tycker det är förfärligt tråkigt att de enda konstruktioner som finns tillgängliga ligger utom räckhåll för alla utom de mest engagerade Carlsson-entusiasterna, även om jag såklart är glad att det finns system över huvud taget.
För min del vill jag ha ett par acceptabla högtalare för diverse sociala evenemang i vardagsrummet (och hade siktet inställt på OA116-cloner) medan anläggningen i musik- och filmrummet står för vansinnesvolymerna och ambitionerna, men med nästan 7000kr för bara diskanter till OA219 känns det lika svårt att motivera investeringen som det förmodligen gör för de flesta _normala_ musiklyssnare... :cry:

Är det så tidskrävanda att leta lämpliga elementsubstitut och ta fram ett fungerande delningsfilter att det blir omöjligt att erbjuda båda alternativen från officiellt håll, gärna som komplett monteringssats från exempelvis Hifikit?

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-01-27 10:15

Men ok jag ger mig. Jag är också en av dem som trott att det skulle gå att få riktigt välljud otroligt snålbilligt. Några hundringar och några lödkolvsbrända fingrar skulle räcka. Men handen på hjärtat, det var väl inte helt realistiskt.
Som Öhman mycket riktigt påpekat så har det inte hänt så mycket i högtalarna de sista 30 åren. Mer än prismässigt då förstås.
Det blir alltså fullt möjligt med de nygamla basarna och de kommande diskanterna att få ett par OA14 att låta fullt i klass med det bästa på marknaden idag. Detta till ett pris av under 5000 kr! Hur mycket högtalare får du för det idag? Sedan jag kom över mina Carlsson har mina feta Elac med JET-diskanter förvisats till sovrummet. OA14 med gamla diskanter och renoverade originalbasar spelade i alla fall min musik på ett mycket, mycket njutbarare sätt. Det räcker för mig.

Sedan är ju smaken som den kända baken. Självklart är Naqref missnöjd. Han har ju ekonomiska intressen i att dissa allt som SSC kan tänkas komma med. Trovärdigheten i hans inlägg är därmed låg. T.ex. diskussionen om vilken magnettyp som är det bästa...

Nåväl. Bort med alla snåla drömmar om att hitta femkronorsdiskanter!
Var hälsad OBI 22! Må du ge mig många många år av välljud!

Och till alla som är för snåla för att uppgradera: men skit i det då...

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2009-01-27 10:57

Gert skrev:

Sa han som inte har ett par OA2212 :roll:

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2009-01-27 11:12

1. Det ser ut som en väldigt spännande och intressant konstruktion. Det ska bli kul att höra resultatet. Bra gjort IÖ.

2. Eftersom jag sitter med OA2212 och OA116 så ska jag inte förneka att jag hickade till lite när jag såg priset. Men jag har levt med dessa i ca 30 år och har blivit rätt så trött på diskanten. Efter en stunds funderande så tror jag nog det är värt det för mig. Jag kan ju ta ett par i taget så svider det inte lika mycket.

3. När jag nu bestämt mig för OBI22 så känns ett nytt o duktigare baselement mycket attraktivt. När du ändå är igång IÖ, varför glömma mellanregistret :wink: .

4. Däremot har jag väldigt svårt att se behovet av flera återförsäljare. Eftersom nu Hifikit kör Internethandel för oss som bor utanför Stockholm. Kan man på detta sätt få ner priset till ca 300:- så är väl detta att föredra.

5. Detta hindrar ju inte att andra kan ta fram billigare alternativ som säkert kan rädda ett antal gamla Sonab högtalare. Men för mig så känns den nya högtalaren som rätt investering.

Sten R

PS ändrat stavfel.

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-01-27 13:02

Stefan skrev:
Gert skrev:

Sa han som inte har ett par OA2212 :roll:

Nä det är skillnad på att serva en 740 och en Testarossa. Men Testarossaägaren är nog inte avundsjuk ändå... Smakar det så kostar det, i ditt fall 4 tusen mer än om du uppgraderat med CT62:or i tid. Räcker inte ens till sommardäck.

Nu till verkligheten, Ingvar: rekommenderar du Y-montering på OA14 även med de kommande diskanterna? Hur blir det med filtermodifieringen? Kan en vanlig hemmapulare klara den?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-27 13:24

Men att rädda klassiker kostar alltid på. Fråga dem som sitter med t.ex. några gamla Quad ESL. Att återställa dem i nyskick är heller inte billigt. Det finns mängder med exempel där 10000kr inte räcker långt för att hålla liv i klenoderna.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-27 13:28

IngOehman skrev:Då omformulerar jag frågan (inkuderar din reservation): Är det bra med
så låga priser som möjligt (bara försäljning direkt från distributören) OM
det samtidigt ses till så att det INTE leder till ständig varubrist på grund
av planering utan marginaler*? ;)

(Jag kan tillägga att ett sådant beslut inte påverkar eventuell kö-situa-
tion, eftersom ju HiFi-kit är med i kedjan som distributör oavsett vilket.)

Vh, iö

- - - - -

*För att spara ytterligare några öre på priset, eller nå't.

Eftersom HiFi-kit ändå har monopolställning i o m distributionen så är mitt svar otvetydigt JA.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2009-01-27 13:36

Gert skrev:
Nu till verkligheten, Ingvar: rekommenderar du Y-montering på OA14 även med de kommande diskanterna? Hur blir det med filtermodifieringen? Kan en vanlig hemmapulare klara den?

Jag svarar fast jag inte är Ingvar...
Y-monteringen togs väl fram av Ingvar redan på MT20 tiden med syfte att reducera de kamfiltereffekter som uppkom av att alla elementen satt på samma avtånd från varandra. Så den borde väl fotrfarande vara högaktuell.

/Jonas

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-27 14:25

Gert skrev:Självklart är Naqref missnöjd. Han har ju ekonomiska intressen i att dissa allt som SSC kan tänkas komma med.

Det där får du gärna förklara. Jag har vid flera tillfällen erbjudit min hjälp till SSC. Jag har dessutom sett till att de har en helt fristående sajt där de kan komma med offentlig information. Av detta har inget tagit emots positivt. Eller rättare man har sagt sig vara positiv men handlandet har talat ett annat språk.

På senare tid har jag blivit anklagad för allt ifrån att SSC inte har kunnat hitta en ny expolatör (trots att jag har kommit med tips om sådana) till att Peerless la ner element. 8O Uppenbarligen förvirrade klagomål då jag inte har någon makt över varken Svanå eller Tymphany. Alternativt en oförmåga at se sina egna brister ("allt är alla andras fel"). Vem var den direkta orsaken till att Tymphany skrotade verktyget till CT62 kan man fråga sig exempelvis. Vem kan man skylla på att giltiga årsredovisningar inte har lämnats in under många år. Allt är alla andras fel och aldrig SSC egna ansvar.

I brist på feedback från SSC har jag fått hjälpa andra med att få ordning på sina gamla Sonab/Carlsson. Bl a har Peter Steindl och jag kommit med en lösning på det problem som IÖ anger för OA116 i sitt inlägg. Inget svårt problem och lösningen blir inte speciellt dyr eller komplicerad. Tog inte många minuter att tänka ut heller. Det gav dessutom en utsträckning av basen så att få moderna högtalare kan konkurrera.

Jag har fått mycket skit ifrån SSC personligen för att jag började samarbeta med John efter det att SSC ensidigt omförhandlade (dessutom i direkt brott mot) gällande avtal vilket gjorde han situation ohållbar. Att situationen verkligen blev ohållbar visar ju om inte annat att de inte har fått någon annan att göra samma sak under motsvarande förhållanden. Om det vore en given guldgruva så skulle expoloatörerna snarare stå i kö. Och om SSC nu skulle värna om vad de säger sig göra så skulle de snarare vara glada att någon ser till att det finns köpbara produkter som kanske kan sägas leva upp till Stigs ideal när de själva inte har förmågan.

Säger jag nu likt en femåring att det inte är kul att vara med och egentligen vill sluta p g a denna kritik från SSC. Knappast. Trots att jag kanske har andra anledningar till det. Nej jag klagar tillbaka (vilket jag kommer att fortsätta med tills SSC gör vad de ska göra enligt sitt egenformulerade uppdrag) och säger att det är nu det är dags att dra upp ärmarna ännu mer. Trots att vi (ett informellt nätverk av entusiaster) redan har sett till att ta fram med välljudande högtalare än OA52.3 och OA58(.2), fixat basmoduler till OA51, ordnat uppgraderingssatser för OA50 och OA51, tagit fram lösningar på baspotentialen i OA116 (och därmed faktiskt till 2212) samt kommit en bra väg mot förverkligandet av Stigs mästerverk - trevägaren så finns det mycket kvar ännu. Det viktigaste målet är att med fristående och verifierbara vetenskapliga rapporter formalisera Stigs filosofi och hans intuitiva kunskaper så att hela mänskligheten kommer dessa till godo.

När det gäller de ekonomiska kopplingarna som antyds av Gert så är alla välkomna hit och kolla min deklaration. Samtidigt kan jag bjuda på fika och provlyssning av sant moderna OA-högtalare...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

joseph

Inläggav joseph » 2009-01-27 14:38

När locket lyfts hoppas jag att jag får svar på om eller varför en oa14 "mår bäst" med fyra diskanter, medan en oa12 skall ha två. Förutom namnet vill säga. Många, har jag läst, favoriserar oa12. Förstår i så fall inte varför det finns så ohyggligt många fler oa14 på marknaden och i hemmen(?).

Därför hoppas jag att SSC kan svara på detta när arbetet är klart, och om stiftelsen har funderat på att ge oa14 färre eller fler diskanter ("oa11", "oa14 minus 2", "oa14" eller "oa16" t.ex.) eller om "det ska vara 4st punkt slut".

Bästa hälsningar, Josef a.k.a. Joseph

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2009-01-27 14:39

Jag hoppas att varken Naqref eller IÖ kommer att sluta utveckla carlssonhögtalare och anser personligen att båda gör ett helt sanlöst bra jobb att utveckla Stigs idéer. Den undersökningen på carlssonplanet som nu görs om elementet är för dyrt skulle jag vilja skrota då denna är svår att utvärdera och istället fråga sig innan man tillverkar högtalaren vad kunderna anser är ett rimligt pris att betala för "rätt kvalitet". Mina od11:or kommer ju absolut att må finfint med IÖ:s nya diskant, samtidigt som jag tycker att det kan vara för dyrt att uppgradera en oa116 osv... svårt dilemma... bäst hade ju så klart varit om ett billigt alternativ också presenteras.

/Andreas

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2009-01-27 15:10

Vad gäller prisbilden: givetvis är ett 20% lägre pris bra för alla konsumenter, och skulle få valet att bli mycket svårare för iaf mig. Beror iofs på både filter och prestanda.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-27 17:40

jag tycker hifikit ska vara ensamsäljare om det gynnar priset! men vem/vilka fler vill sälja diskanterna undrar jag, ljudia? mds? minic?

angående kritiken, jag tycker den är positiv då det tyder på att folk bryr sig och är engagerade, folk som hoppar jämfota och jublar så fort man säger något främjar ingen utveckling

tycker jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-01-27 17:42

celef skrev:jag tycker hifikit ska vara ensamsäljare om det gynnar priset! men vem/vilka fler vill sälja diskanterna undrar jag, ljudia? mds? minic?

angående kritiken, jag tycker den är positiv då det tyder på att folk bryr sig och är engagerade, folk som hoppar jämfota och jublar så fort man säger något främjar ingen utveckling

tycker jag

Väl skrivet! Jag har själv framfört viss saklig kritik i tråden utifrån mina egna behov men den har på intet sätt varit menad som destruktiv utan konstruktiv.

Håller också med om att Hifikit bör ha ensamrätten om de ändå skall agera distributör åt eventuella andra återförsäljare.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-01-27 20:14

Naqref™ skrev:
Gert skrev:Självklart är Naqref missnöjd. Han har ju ekonomiska intressen i att dissa allt som SSC kan tänkas komma med.

Det där får du gärna förklara. Jag har vid flera tillfällen erbjudit min hjälp till SSC. / - - - /

Det viktigaste målet är att med fristående och verifierbara vetenskapliga rapporter formalisera Stigs filosofi och hans intuitiva kunskaper så att hela mänskligheten kommer dessa till godo.

När det gäller de ekonomiska kopplingarna som antyds av Gert så är alla välkomna hit och kolla min deklaration. Samtidigt kan jag bjuda på fika och provlyssning av sant moderna OA-högtalare...

Bästa Naqref, det är väl ingen numera som betvivlar din stora kompetens. Men om du nu inte är med i styrelsen för SSC så får du väl bara gilla läget som vi andra. Du har en egen omtyckt högtalare att marknadsföra och förbättra. Kul! Om nu SSC har tagit fram den diskant som du och många med dig tjatat om så länge så var glad. Nähä, det var ju tusen fel på den enligt dig - innan du ens har sett den. Inte ens de geniala fästbenen var bra. Och magneten var stor och dyr bara för att Öhman skall snylta på den till sina Ino...
Jo det finns ett moment av ekonomi här, även om jag förstår att man inte bygger rikedom på ett smalt, hobbybaserat högtalarmärke idag. Vad händer om folk hellre uppgraderar sina OA istället för att köpa L4,6,8?
Undrar vad det kan vara för högtalare vi skall lyssna på hemma hos dig?
Ps Jag använder inget socker men gärna ett skvätt mjölk i kaffet. Det lindrar de värsta surreaktionerna...

Ps 2: Apropå vad Stig åstadkom. Det handlar om HiFi, högtalare, hobby. Absolut inget, inget, som motsvarar de behov "mänskligheten" behöver mest idag.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati