Moderator: Redaktörer
rolfzetterberg skrev:Så bra med bilder!En framåtriktad OM med Eskilstunabasen,vad som verkar vara Peerless mellanregister(lite osäker här)och Olles variant av en Philips diskant.
Nästan samma bestyckning är det i Expert 3-100,bara med den skillnaden att mellanreg här är en Philips-dome och basen lite större.Eftersom denna är från 1977 kan man kanske gissa att din är ungefär samtidig.
Det finns massor att läsa om den här basen här på faktiskt,och det lilla bekymret att den är lite för stor för att vanliga skumkanter ska passa.Din har nog utgångna kanter gissar jag.Annars är det här en bra bas.
rolfzetterberg skrev:Det dyker upp lite okända modeller då och då.Din är ju en som inte finns med tidigare,och häromdagen läste jag på ett tyskt forum om OM 3-40 som också verkar vara en tidigare okänd.
twangbang skrev:Kul med Mirsch högtalare, hade själv ett par med diskanten riktad uppåt, OM61 hette dom (hade likadana element som dina har). Gillade dom skarpt ända tills mina skumkanter gav upp och jag gick bet på att hitta någon vettig lösning. Så dom är inte längre i min ägo, saknar dom faktiskt.

Kjell_Kranzberg skrev:Kan det vara så att skumkanten är "utsliten" och att det påverkar basljudet? Bara en undring, alltså... Vad tror ni andra?
Ingen aning om hur en nyare NAD går ihop med dessa högtalare...
Jag skulle absolut prova dem ihop med en vintageförstärkare.
Förslag: Luxor 7082A, Sonab R4000, NAD 3020, Technics SU 7300, Tandberg TA 300, Tandberg TR 1000. Eller varför inte Luxors flaggskepp från 80-talets början: Den jättestora musikanläggningen "Scandinavia 55".
Lycka till!

Kjell_Kranzberg skrev:Kanten går att byta. Jag har nyligen bytt i två Eskilstunabasar, vilka jag sedan krängde till en man som redan hade två sådana med trasiga kanter. Han har inte hört av sig igen, så tydligen var han nöjd med mitt jobb.
i skrev:Kan det inte vara luftläckage i/till/från lådan ?
En spricka eller en glipa i en fog, eller vid något av elementens infästning ?
Det borde väl kunna ge en svagare bas ?
twangbang skrev:De borde låta helt ok dina högtalare om de är som de ska.
Hade även ett par expert (mirsch) som hette 3-100 tror jag, lät också bra!
Fint ljud behöver inte kosta många kronor..
Min aktuella anläggning har kostat mej 350:-
Det är en nad 7240PE (receiver), nad 5440 (cd) samt wharfedale 505.2.
Och jag är helt nöjd med det ljudet.
paa skrev:En bra test kan ju vara att låna hem några dokumenterat bra andra högtalare och se om dom låter bra med din elektronik i ditt rum, och med din musik. Sedan kan du noge börja eliminera en del felkällor.
Fjonkalicious skrev:Här säljs ett par andra med reglage där uppe:
http://www.blocket.se/vi/20005277.htm?ca=23_3_s
Fjonkalicious skrev:Här säljs ett par andra med reglage där uppe:
http://www.blocket.se/vi/20005277.htm?ca=23_3_s
OM man vill byta elementen, hur gå tillväga för att hitta rätt?
Byta kondensatorerna i filtren är säkert också en god idé.
Så tänkte jag sätta på terminaler på lådorna och skippa lite kabellängd, det är väl inga nackdelar med det?
Kjell_Kranzberg skrev:Hej "Attah"!
Klart att du ska behålla dem!
Diskanten (det är egentligen en Philips) och mellanregistret (Philips det också? Är det åtta-kantigt under plast-ringen?) är väl okej, eller? De behöver du väl inte byta i så fall; eller?
Basarna mår nog bra av att kantas om. Det är en "Eskilstuna-bas" och den är lite större än 8 tum. Det går att gå tillväga på två sätt: 1. En plåt-ring limmas eller punktsvetsas på baskorgens kant. På så vis minskar man diametern på denna och kan använda en 8 tums skum-ring, t ex Fyndas "slavbasmembran" på 8 tum.
2. Man klipper ner en 10 tums skum-ring och limmar ihop den till rätt diameter.
Utan att veta, gissar jag att det är bipolära elektrolyter i filtret. Sådana har ju en nackdel i att de inte är riktigt åldersbeständiga. Bl a kan elektrolyten i dem torka med åren.
Billiga äldre oanvända; s k NOS; polyester- och polykarbonat-kondensatorer av standardkvalité finns t ex hos Ecotec. De är ålderssäkra. De finns inte på hemsidan; man får maila och fråga.
Jag har inte hört just denna högtalare, men snarlika Mirsch/Expert-modeller. Min åsikt är att det är bortkastade pengar att köpa jättedyra s k audiofilkondensatorer. Jag har genom åren provat några sådana, men kan inte säga att jag upplevde någon skillnad jämfört med vanliga standard-foliekondensatorer från t ex EVOX, Roederstein, Siemens eller Rifa.
www.ecotec-online.se
De är bättre än jag tror. Allt jag hörde på hifi-klubben för runt 10000 lät inte direkt bättre och en del till och med sämre.
Du har helt rätt, hatten av, den är åttkantig trots att det inte ser så ut.
Jag tror mer på att minska en större slavbas till att passa, såklart utan att ha testat vad som är smidigast.
Är det korrekt gissat att man kommer in i lådan genom Basen? Bakstycket är nog limmat nämnligen.
Mäta kondensatorernas kapacitans, eller bara byta rakt av?
attah skrev: Men då det inte kostar många kronor kan man lika gärna "bara byta"...

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster