Mirsch OM 3-30

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
attah

Mirsch OM 3-30

Inläggav attah » 2008-11-23 19:45

Som fattig student är man rätt glad över att äntligen ha någonting som låter alls.. Och det har gjort att min nuvarande musikanläggning består av min gamla Panasonic-tv (Prism W1) med utgång för extena högtalare... Och där sitter nu ett par gamla OM 3-30 som jag fick när jag var riktigt liten, och sedan dess inte gjort mycket nytta.

Utan att riktigt ha något öra för det egentligen så tycker jag lådorn låter helt okej faktiskt, men det känns som tv:n inte orkar driva dem fullt ut. det jag vet är att det är lite tunnt om bas.

Men nu till det jag egentligen tänkte fråga om. Vad är det för något jag har egentligen? Svenskbyggt av Olle Mirsch som till och med har skymtats på forumet. Men utöver det, vad finns det dom är värt att veta? Råkar någon sitta inne med datablad, kataloguppslag etc. med liet mer info kanske?
Senast redigerad av attah 2008-11-24 00:44, redigerad totalt 1 gång.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-11-23 23:33

Jadu,det är nog så att det är du som är experten på just 3-30!Den finns inte med på Olles lista(som finns här på Faktiskt)och själv har jag inte några data just på den här modellen.Men varför inte berätta vad du har,så kan vi nog fylla på med lite mer......?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-23 23:52

Och jag hittar inte 3-30 i hifihandböckerna.
Det är inte 3-28 du har?
M v h

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-11-24 00:16

Tack för snabba (och intressanta) svar...

Jag vet alldeles för lite om Mirsch för att gissa vad jag har, så jag läste helt enkelt på baksidan... :P

Här kommer lite bilder, om någon särskild vinkel önskas så går det såklart att ordna ;)

Bild
Första bilden på baksidan blev för liten, här är en ny.

Bild

Högtalarna är förvisso rengjorda och målade, men elementen verkar vara i bra skick också...

Jag vet inte om de som modell är bassvaga, men basen passar inte med det klara mellanregistret, så det kan bero på försärkaren.. Vågar inte riktigt uttala mig om höga frekvenser, men jag tror de låter ok..

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2008-11-24 11:44

Så bra med bilder!En framåtriktad OM med Eskilstunabasen,vad som verkar vara Peerless mellanregister(lite osäker här)och Olles variant av en Philips diskant.
Nästan samma bestyckning är det i Expert 3-100,bara med den skillnaden att mellanreg här är en Philips-dome och basen lite större.Eftersom denna är från 1977 kan man kanske gissa att din är ungefär samtidig.
Det finns massor att läsa om den här basen här på faktiskt,och det lilla bekymret att den är lite för stor för att vanliga skumkanter ska passa.Din har nog utgångna kanter gissar jag.Annars är det här en bra bas.
Det dyker upp lite okända modeller då och då.Din är ju en som inte finns med tidigare,och häromdagen läste jag på ett tyskt forum om OM 3-40 som också verkar vara en tidigare okänd.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-11-24 12:04

rolfzetterberg skrev:Så bra med bilder!En framåtriktad OM med Eskilstunabasen,vad som verkar vara Peerless mellanregister(lite osäker här)och Olles variant av en Philips diskant.
Nästan samma bestyckning är det i Expert 3-100,bara med den skillnaden att mellanreg här är en Philips-dome och basen lite större.Eftersom denna är från 1977 kan man kanske gissa att din är ungefär samtidig.
Det finns massor att läsa om den här basen här på faktiskt,och det lilla bekymret att den är lite för stor för att vanliga skumkanter ska passa.Din har nog utgångna kanter gissar jag.Annars är det här en bra bas.

Jag erkänner villigt att jag inte har en susning om vad man ska titta efter för att se om kanterna är dåliga, men jag har sett sämre skummaterial än så, det är helt klart. Någon form av flex finns det kvar och jag har inte kunnat se några sprickor. Om det nu är så att de är på gång att ge upp, vilket å andra sidan bara är logiskt, är det idé att byta elementen, eller på annat sätt återuppliva högtalarna?

rolfzetterberg skrev:Det dyker upp lite okända modeller då och då.Din är ju en som inte finns med tidigare,och häromdagen läste jag på ett tyskt forum om OM 3-40 som också verkar vara en tidigare okänd.

Där ser man... Jag får känslan av att Olle Mirsch ligger bakom en massa mindre serier som faktiskt såldes, och det är alltid kul. Extra kul är det om det låter bra. (Det är förresten en mirsch-logga på diskanten... så det verar rimligt)

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-11-24 21:20

Kul med Mirsch högtalare, hade själv ett par med diskanten riktad uppåt, OM61 hette dom (hade likadana element som dina har). Gillade dom skarpt ända tills mina skumkanter gav upp och jag gick bet på att hitta någon vettig lösning. Så dom är inte längre i min ägo, saknar dom faktiskt.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-11-24 22:15

twangbang skrev:Kul med Mirsch högtalare, hade själv ett par med diskanten riktad uppåt, OM61 hette dom (hade likadana element som dina har). Gillade dom skarpt ända tills mina skumkanter gav upp och jag gick bet på att hitta någon vettig lösning. Så dom är inte längre i min ägo, saknar dom faktiskt.

Lånade hem en Sony-förstärkare på 50w eller så, men det är klart bättre än tv:n. Basen rör på sig, men jag tycker ändå bassidan är lite otydlig och svag. Däremot passar de väldigt bra till tv/film utan för mycket buller. Jag fundarar på att testa i ett mer dämpat rum, med lite oklara föreställningar om vad jag kan vänta mig.

Rent spontant, vad tror ni om att kombinera med en NAD C315BEE...? Om det bara är så att det är ljudkällan är skyldig till det lite avhuggna ljudet så behåller jag nog dem som en grund till et mer seriöst system. Några andra förstärkare jag kan vilja titta på, lite som ett sidospår?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-24 23:24

Kan det vara så att skumkanten är "utsliten" och att det påverkar basljudet? Bara en undring, alltså... Vad tror ni andra?

Ingen aning om hur en nyare NAD går ihop med dessa högtalare...
Jag skulle absolut prova dem ihop med en vintageförstärkare.
Förslag: Luxor 7082A, Sonab R4000, NAD 3020, Technics SU 7300, Tandberg TA 300, Tandberg TR 1000. Eller varför inte Luxors flaggskepp från 80-talets början: Den jättestora musikanläggningen "Scandinavia 55".
Lycka till!

Bild

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-11-25 00:17

Kan nog så vara, eller beror kanske lite på vad för musik och hur man lyssnar? Jag tyckte mina hade tillräckligt med bas även med spruckna kanter. Jag lyssnar ganska sällan på hög volym, kanske skall tilläggas. Du skulle nog testa en lite äldre receiver eller förstärkare, med loudness för en liten extra bas puff?

Luxor gjorde nog en del bra saker på den tiden, känner igen skivspelaren, har en sån, fast bara skivspelaren, tror den heter professional 9... el nåt liknande.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-11-25 00:38

Kjell_Kranzberg skrev:Kan det vara så att skumkanten är "utsliten" och att det påverkar basljudet? Bara en undring, alltså... Vad tror ni andra?

Ingen aning om hur en nyare NAD går ihop med dessa högtalare...
Jag skulle absolut prova dem ihop med en vintageförstärkare.
Förslag: Luxor 7082A, Sonab R4000, NAD 3020, Technics SU 7300, Tandberg TA 300, Tandberg TR 1000. Eller varför inte Luxors flaggskepp från 80-talets början: Den jättestora musikanläggningen "Scandinavia 55".
Lycka till!

Intressant tanke, kan tänka mig att det gör att elementen hänger längre ner än de ska och därför blit missriktade och har en icke-rak bana framåt. Men det här är i allra högsta grad bara funderingar från min sida.

Med risk för att upprepa mig: Vad göra om elementet är defekt? Laga eller byta? Om byta: Vad passar?

Funderar på att byta kablarna som sitter på, och då säta anslutningsterminaler. De fast monterade är om inte annat rätt rejält långa.

Jag ska ta och leta efter intressanta annonser någon dag. Ett märke jag var lite inne på är Sansui, någon av de enkla ganska tidiga moedllerna. Kan inga namn utantill... Högtalarana hängde ett tag ihop med en liknande enorm pryl från Yamaha, som tyvärr har skrotats, vinylsektionen var väl inte riktigt som den skulle har jag för mig.

Sk titta lite på din lista när jag letar någon dag, vintage är alltid spännande.

@twangbang
Jag försöker då inte riva några hus, största anledningen till att jag har höjt lite nu var att kolla hur det påverkade basen, som även då är lite otydlig, och kommer i skymundan bakom ett klart mellanreg.

Tack.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-25 07:36

Kanten går att byta. Jag har nyligen bytt i två Eskilstunabasar, vilka jag sedan krängde till en man som redan hade två sådana med trasiga kanter. Han har inte hört av sig igen, så tydligen var han nöjd med mitt jobb.

Bild

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-11-25 10:51

Kjell_Kranzberg skrev:Kanten går att byta. Jag har nyligen bytt i två Eskilstunabasar, vilka jag sedan krängde till en man som redan hade två sådana med trasiga kanter. Han har inte hört av sig igen, så tydligen var han nöjd med mitt jobb.

Det såg ju riktigt snyggt ut! Mina verkar slitna utan att tendera att gå sönder, så visst undrar man om det är det som bassvagheten beror på.

Det kanske är lite mycket, eller så var det just vad du antydde... Du skulle inte kunna se över mina mina kanter? Om jag inte skapat problemet själv med en portabel musikspelare så verkar det ju kunna behövas. Jag antar att man kan byta innan det har blivit ett måste för att framtidssäkra högtalarna också.

Just nu sitter jag här och undrar vad jag tycker egentligen, för de lägre tonerna är tydligare nu med en cd som ljudkälla. Jag vet ju faktiskt inte heller vad jag borde förvänta mig.

Om du skulle vilja åtta dig jobbet så vore jag hemskt tacksam. Jag och högtalara finns i Linköping, postkontor finns det också för den delen..

Jag blir mindre klok på det här ju längre jag lyssnar, vissa ljud låter hur bra som helst, andra inte fullt så bra. Kan avar betongbunkern till lägenhet, vad vet jag. det jag vet är att jag har föreläsning kl. 10. Man måste bar älska den som uppfan den akademiska kvarten.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-11-25 17:57

Attha!
Skicka mig ett PM. Jag bor i Motala...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-11-25 19:33

Kan det inte vara luftläckage i/till/från lådan ?
En spricka eller en glipa i en fog, eller vid något av elementens infästning ?
Det borde väl kunna ge en svagare bas ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-11-25 19:53

i skrev:Kan det inte vara luftläckage i/till/från lådan ?
En spricka eller en glipa i en fog, eller vid något av elementens infästning ?
Det borde väl kunna ge en svagare bas ?

Det är inegnting spm är uppenbart, men nog kan det säkert vara så.

Hur detta påverkar ljudet har jag ingen direkt känsla för.

Nytt enigma: Iron Maiden låter som de satt i en liten konservburk och spelade, medan Imperiet låter ganska både bra och ganska mycket.

Jag blir förvirrad... 8O

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2008-11-25 20:15

De borde låta helt ok dina högtalare om de är som de ska.
Hade även ett par expert (mirsch) som hette 3-100 tror jag, lät också bra!

Fint ljud behöver inte kosta många kronor..

Min aktuella anläggning har kostat mej 350:-
Det är en nad 7240PE (receiver), nad 5440 (cd) samt wharfedale 505.2.
Och jag är helt nöjd med det ljudet.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2008-12-17 13:45

twangbang skrev:De borde låta helt ok dina högtalare om de är som de ska.
Hade även ett par expert (mirsch) som hette 3-100 tror jag, lät också bra!

Fint ljud behöver inte kosta många kronor..

Min aktuella anläggning har kostat mej 350:-
Det är en nad 7240PE (receiver), nad 5440 (cd) samt wharfedale 505.2.
Och jag är helt nöjd med det ljudet.

Jag flyttade in högtalarna i mitt sovrum nu istället, vilken skillnad!

Inte visste jag att rum kunde göra sådan här skillnad. Nu återstår att hitta en förstärkare man kan ha ett tag (lånar en budget-sony, som låter bra), men det går sådär. Tänkte försöka akta mig för surround ett tag..

Så nu försöker jag bestämma mig för om jag vill ha något nytt, vintage eller bygga själv. Tänkte byggt en på lm3886-kretsen, men det går dåligt med komponenterna, farnell, som har allt till ett bra pris säljer inte till privatpersoner.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-01-26 14:20

En liten update till..

Har haft min nya försärkare en vecka nu, och det verkar hjälpt en del mot den grumliga basen, men problemet med att bara viss musik låter bra kvarstår...

Jag Fågade lite lätt i köpråd-delen om vad som fanns att rekommendera för nya saker. Första, och hittills enda, förslaget var att byta element i mina Mirschar. Det tyckte jag lät som en vettig idé och så borde det inte kosta några astronomiska summor. När man ändå gör det får man ju se över filtret med och sedan borde det väl kunna låta riktigt bra egentligen antar jag.

Det verkade som ni visste vad jag har för diskant och bas åtminstonde. Jag förutsätter att man vill ha så lika specade element som möjligt så jag undrar var man hittar info om det jag har.

Vet ni redan eller, vill ta reda på, vad som passar bra är jag idel öra... :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-26 14:27

En bra test kan ju vara att låna hem några dokumenterat bra andra högtalare och se om dom låter bra med din elektronik i ditt rum, och med din musik. Sedan kan du noge börja eliminera en del felkällor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-01-26 14:52

paa skrev:En bra test kan ju vara att låna hem några dokumenterat bra andra högtalare och se om dom låter bra med din elektronik i ditt rum, och med din musik. Sedan kan du noge börja eliminera en del felkällor.

Bra idé.. Man kanske inte ska "go crazy" innan man har alla fakta.

Det jag redan nu vet att jag ska göra är att lyssna på några spår från mina skivor i butik, och se vad som händer då.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-26 19:02

Här säljs ett par andra med reglage där uppe:

http://www.blocket.se/vi/20005277.htm?ca=23_3_s
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-01-26 19:44

Fjonkalicious skrev:Här säljs ett par andra med reglage där uppe:

Kanske inte riktigt vad jag "had in mind"...
Men det tål att tänkas på. :)

Användarvisningsbild
twangbang

Inläggav twangbang » 2009-01-26 21:38

Fjonkalicious skrev:Här säljs ett par andra med reglage där uppe:

Det måste vara ett par OM61, såna hade jag fast svarta.
Såldes för 200:- har jag för mej, lät ju som sagt riktigt fint som sagt. Gav upp när mina skumkanter gav sej.. :cry: Men hade jag haft dom kvar hade jag nog försökt mej på att fixa dom.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-02-16 21:09

Jag har bestämt mig för att permanenta den temporära lösningen till jag hittar något tillräckligt mycket bättre som jag trivs med.

Så jag tänkte indka lite underhåll på mina lådor.

OM man vill byta elementen, hur gå tillväga för att hitta rätt?
Vill man ha exakt likadana eller till specifikationerna liknande?

Byta kondensatorerna i filtren är säkert också en god idé.
Vad letar man efter för karaktär på sådana?
Hifikits standardkondensatorer?
Något extra super från någon annan butik?
Panasonic Pureism X-Pro? :P

Så tänkte jag sätta på terminaler på lådorna och skippa lite kabellängd, det är väl inga nackdelar med det?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-02-16 21:44

Hej "Attah"!
Klart att du ska behålla dem!

OM man vill byta elementen, hur gå tillväga för att hitta rätt?

Diskanten (det är egentligen en Philips) och mellanregistret (Philips det också? Är det åtta-kantigt under plast-ringen?) är väl okej, eller? De behöver du väl inte byta i så fall; eller?
Basarna mår nog bra av att kantas om. Det är en "Eskilstuna-bas" och den är lite större än 8 tum. Det går att gå tillväga på två sätt: 1. En plåt-ring limmas eller punktsvetsas på baskorgens kant. På så vis minskar man diametern på denna och kan använda en 8 tums skum-ring, t ex Fyndas "slavbasmembran" på 8 tum.
2. Man klipper ner en 10 tums skum-ring och limmar ihop den till rätt diameter.

Byta kondensatorerna i filtren är säkert också en god idé.

Utan att veta, gissar jag att det är bipolära elektrolyter i filtret. Sådana har ju en nackdel i att de inte är riktigt åldersbeständiga. Bl a kan elektrolyten i dem torka med åren.
Billiga äldre oanvända; s k NOS; polyester- och polykarbonat-kondensatorer av standardkvalité finns t ex hos Ecotec. De är ålderssäkra. De finns inte på hemsidan; man får maila och fråga.
Jag har inte hört just denna högtalare, men snarlika Mirsch/Expert-modeller. Min åsikt är att det är bortkastade pengar att köpa jättedyra s k audiofilkondensatorer. Jag har genom åren provat några sådana, men kan inte säga att jag upplevde någon skillnad jämfört med vanliga standard-foliekondensatorer från t ex EVOX, Roederstein, Siemens eller Rifa.
www.ecotec-online.se

Så tänkte jag sätta på terminaler på lådorna och skippa lite kabellängd, det är väl inga nackdelar med det?

Nej, det ska det väl inte vara.

M v h
:)

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-02-16 22:43

Kjell_Kranzberg skrev:Hej "Attah"!
Klart att du ska behålla dem!

De är bättre än jag tror. Allt jag hörde på hifi-klubben för runt 10000 lät inte direkt bättre och en del till och med sämre.

Diskanten (det är egentligen en Philips) och mellanregistret (Philips det också? Är det åtta-kantigt under plast-ringen?) är väl okej, eller? De behöver du väl inte byta i så fall; eller?
Basarna mår nog bra av att kantas om. Det är en "Eskilstuna-bas" och den är lite större än 8 tum. Det går att gå tillväga på två sätt: 1. En plåt-ring limmas eller punktsvetsas på baskorgens kant. På så vis minskar man diametern på denna och kan använda en 8 tums skum-ring, t ex Fyndas "slavbasmembran" på 8 tum.
2. Man klipper ner en 10 tums skum-ring och limmar ihop den till rätt diameter.

Sant, de håller inte på att ge upp så anledningarna till att byta är hyffsat små.

Du har helt rätt, hatten av, den är åttkantig trots att det inte ser så ut.

Jag tror mer på att minska en större slavbas till att passa, såklart utan att ha testat vad som är smidigast.

Utan att veta, gissar jag att det är bipolära elektrolyter i filtret. Sådana har ju en nackdel i att de inte är riktigt åldersbeständiga. Bl a kan elektrolyten i dem torka med åren.
Billiga äldre oanvända; s k NOS; polyester- och polykarbonat-kondensatorer av standardkvalité finns t ex hos Ecotec. De är ålderssäkra. De finns inte på hemsidan; man får maila och fråga.
Jag har inte hört just denna högtalare, men snarlika Mirsch/Expert-modeller. Min åsikt är att det är bortkastade pengar att köpa jättedyra s k audiofilkondensatorer. Jag har genom åren provat några sådana, men kan inte säga att jag upplevde någon skillnad jämfört med vanliga standard-foliekondensatorer från t ex EVOX, Roederstein, Siemens eller Rifa.
www.ecotec-online.se

Är det korrekt gissat att man kommer in i lådan genom Basen? Bakstycket är nog limmat nämnligen.

Mäta kondensatorernas kapacitans, eller bara byta rakt av?

Tack än en gång för att du delar med dig av din kunskap.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-02-17 12:11

De är bättre än jag tror. Allt jag hörde på hifi-klubben för runt 10000 lät inte direkt bättre och en del till och med sämre.

:D

Du har helt rätt, hatten av, den är åttkantig trots att det inte ser så ut.

Det är ett Philips mellanregister som sitter i en plastburk fylld med lump. Beteckningen står på baksidan av burken.

Jag tror mer på att minska en större slavbas till att passa, såklart utan att ha testat vad som är smidigast.

Då är det Fyndas slavbasmembran på 10 tum som gäller.
Annars är alternativ nr 1 smidigt. Vilken plåtverkstad som helst klipper till ett par passande ringar i t ex 0,7 mm plåt på nolltid.
Det finns en tråd på "Vintage" som visar hur omkantning går till.

Är det korrekt gissat att man kommer in i lådan genom Basen? Bakstycket är nog limmat nämnligen.

Delningfiltret sitter på bakväggen ungefär rakt bakom basen, tror jag. Så har det i alla fall varit i liknande lådor jag "tittat i".

Mäta kondensatorernas kapacitans, eller bara byta rakt av?

Värdet står tryckt på dem. Köp foliekondensatorer i närmsta värde, eller parallellkoppla så nära originalvärdet som går.

Lycka till!

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-02-17 19:43

Jo, att kapacitansen står på förutsatte jag, men jag tänkte på om man skulle kolla att det verkligenvar läge att byta, eller bra byta. Men då det inte kostar många kronor kan man lika gärna "bara byta"...

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-02-17 20:33

attah skrev: Men då det inte kostar många kronor kan man lika gärna "bara byta"...

Ja, absolut. "På den tiden" var det vanligt med bipolära elektrolyter i delningsfiltren. Foliekondensatorer var dyra, speciellt högre värden var kostsamma att framställa.
Jag kan rekommendera att köpa kondensatorer på Ecotec här i Motala.
Jag har inget ekonomiskt intresse i Ecotec, men jag handlar där för att det är billigt. De foliekondensatorer man har är bl a äldre oanvända, s k NOS (new old stock). Det finns bl a oanvända EVOX och Roederstein från 70-talet. De fungerar lika bra i dag som då. De kommer ursprungligen från Luxors lagerhyllor. När Luxor slog igen för gott, togs lagret (hela alltså, inte bara kondensatorerna) över av en av de tidigare anställda. Han driver nu Ecotec.
www.ecotec-online.se
Lycka till!
Bild

Nästa

Återgå till Vintage-hifi