Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-14 00:17

OlA-68 skrev:jag tror inte alls på att kaffekoppen skall gå och bli munk då blir det inte en skvätt trappiste-öl eller klosterlikör för den delen över till vårt gammla kära systembolag

:D Javisst ja, jag tänkte inte på det. Jag tror han lever lycklig som en sparris just nu. Han får ju rätt bas-näring :)

MvH
Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-14 00:56

Ja, jag är nog orsak till att det kommer fler önskemål om basar snart :lol:

Bra idé OlA-68 - imorgon blir det nog musik och lite Chimay :)

Tommy

Inläggav Tommy » 2009-01-15 23:59

Bra val av öl. Det är synd att den röda och den vita varianten har försvunnit ur systembolagets sortiment. Dom var på varsitt sätt lite annorlunda jämfört med den blå, men mycket goda de också.

Hälsningar Tommy (ölälskare)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-16 00:15

Tyvärr säljs inte den stora Chimayflaskan på systemet heller, utan måste släpas hit..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-16 00:18

Kaffekoppen skrev:Tyvärr säljs inte den stora Chimayflaskan på systemet heller, utan måste släpas hit..

Näro. Den bara inte finns i deras standardsortiment. De är skyldiga att ta in den om man betalar för sig. Tnx to EU. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-16 00:22

Jo, men ddet kanske skall tilläggas att det är en prisfråga också...

Idag blev det dock film och lite whisky som Vodkamannen köpt med sig från Frankrike..

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-16 00:51

Detta är vad som finns i sortimentet :) B står för beställningssortimentet och kostar inget extra att beställa. Vad sägs om ett vitt 20 litersfat? Blå, röd och vit finns i det ordinarie sortimentet.

71410 Chimay Premiere Flaska 750 ml 70.00 B
71411 Chimay Grand Reserve Flaska 750 ml 75.00 B
71422 Chimay Vit Flaska 330 ml 26.50 B
71422 Chimay Vit Fat 20000 ml 2083.80 B
71436 Chimay Cinq Cents Flaska 750 ml 75.00 B
82868 Chimay Grand Réserve Flaska 1500 ml 189.00 B
1651 Chimay blå Flaska 330 ml 27.60
1653 Chimay röd Flaska 330 ml 23.90
1657 Chimay vit Flaska 330 ml 25.90

Kaffekoppen skrev:Tyvärr säljs inte den stora Chimayflaskan på systemet heller, utan måste släpas hit..

Näe, riktigt så är det inte. Du har fel men ändå rätt. Det är så att du skall beställa sådana och sedan släpa dem hit 8)

Skål grabbar :)

MvH
Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-16 08:46

Kaffekoppen skrev:Jo, men ddet kanske skall tilläggas att det är en prisfråga också...

Ingen idé att släpa till dig, du dricker ju inte upp 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-01-16 11:46

Pant?

Såg att det fanns fat med inbyggd kylning i Tyskaland där halva priset var pant. Lätt dyrt om man inte tänkte utnyttja den.

mvh/Harry Up

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-16 12:04

Kaffekoppen skrev: ...upp 8)

Nä, det går alltid ner :)

MvH
Peter

Tommy

Inläggav Tommy » 2009-01-16 17:05

Det var som sjutton. I lilla Kristinehamn finns bara den blå. Får väl beställa dom andra då.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-25 23:27

Jag råkade bläddra i en gammal blaska alldeles nyss :D Och vad hittade jag där! :) Jo, en beskrivning av mod på Dahlquist DQ-10.

Så detta inlägg är ägnat till Bill_50x samt till IÖ som någonstans tyckte att de borde ha varit symmetriska vilket ju var helt rätt. Jag skrev ju tidigare någonstans om att jag nog trodde att spegelsymmetrin fanns inrymt i modifieringssatsen som Dahlquist själv tog fram.

Nåväl, här är en beskrivning :)

Bild

Bild

Här står det, vänster - högerhögtalare :) Håll tillgodo Bill, det är bara att kavla upp ärmarna och plocka fram verktygen :)

Bild

I vilken blaska tror ni detta axplock är ur? Jo, ur MoLT:en. Just det LTS 8)

Bild

Jag skrev ju även en anekdot om ett speciellt restaurangbesök med Dahlquist, Rudling och hans gäng tidigare i denna tråd åsså naturligtvis det svarta fåret kring det runda bordet :mrgreen:

Ja, nu har jag skrivit i denna tråd om Stig Carlsson, lite om Peter Snell och lite Dahlquist. Snart kommer det lite om Linn oxå :) Undrar vart Prolinn tog vägen och sportbilsentusiasten är väl ute å vrålåker nånstans :) Så småningom kommer det lite mer om mig själv också, fast i och för sig har jag ju varit med hela tiden :)

Har du plockat fram skruvmejseln ännu, Bill?

MvH :)
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-01-25 23:46

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-23 23:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-25 23:59

johanrohm skrev:petersteindl,

Tommy som har börjat skriva här på tråden ägde ett par.

Det var ett par riktigt trevliga högtalare (om man tar hänsyn till åldern).

Aha, det visste jag inte :D

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-01-26 00:20

petersteindl skrev:Jag råkade bläddra i en gammal blaska alldeles nyss :D Och vad hittade jag där! :) Jo, en beskrivning av mod på Dahlquist DQ-10.

Så detta inlägg är ägnat till Bill_50x samt till IÖ som någonstans tyckte att de borde ha varit symmetriska vilket ju var helt rätt. Jag skrev ju tidigare någonstans om att jag nog trodde att spegelsymmetrin fanns inrymt i modifieringssatsen som Dahlquist själv tog fram.

Här står det, vänster - högerhögtalare :) Håll tillgodo Bill, det är bara att kavla upp ärmarna och plocka fram verktygen :)

Har du plockat fram skruvmejseln ännu, Bill?

Tack för en kul retro-upplevelse!
Det var länge sedan jag skruvade i mina DQ10:or, om man bortser från byte av tyg på fronterna i höstas.

Det var dock kul att ånyo läsa denna artikel, det var ett tag sedan eftersom jag sålt alla mina gamla MoLT.

Speglingen av högtalarna, till vä- & hö-versioner gjordes dock redan i början av 80-talet, så detta är redan avklarat. Att ta bort de kassa gallren som täckte den bakre överdelen av högtalarna gjorde jag mycket tidigt. Att lyssna på dessa gallers skramlande gör ingen glad :-)

Jag har för övrigt byggt om delningsfiltren med avseende på de två understa elementen (baselementet och mellan-basen) med större spolar och mer potenta kondingar. Låter mycket bättre faktiskt och blev en större förbättring än spegelvändningen.

Vad jag vänder mig emot i MoLT-artikeln är kommentaren om "aktingsvärd bakåtblåsning", i likhet med Quad-högtalarna. Det är faktiskt bara ett enda element (av fem) som delvis strålar bakåt (dessutom genom en tjock filtmatta). I övrigt så strålar högtalaren ungefär som andra konstruktioner med dynamiska element. Möjligen då med ett litet undantag av att respektive element sitter på en egen baffel och att det finns lite luft runtomkring. Jämförelsen med Quad haltar alltså betänkligt som ju strålar lika mycket framåt som bakåt.

Vad som är helt korrekt däremot är att högtalarna är mycket kritiska med drivningen. I moderata nivåer är en Nad 3020 OK och det låter inte illa. Men högtalarna låter allt bättre ju mer kompetent drivning de får. De är som kameleonter i det avseendet! Ljudbilden är stor och luftig, vad som skiljer mellan olika förstärkning och källa är precisionen och "tightheten" i ljudet. Jag har tidigare ansett högtalarna lite mjuka i basen och dessutom ganska basfattiga. Men det har ändrat sig betydligt när jag testat med olika förstärkare och i viss mån mellan olika cd-spelare.

Jo, jag ska skruva lite mer på högtalrna, eller rättare, på delningsfiltren. Basdelen sitter numera i ett par IKEA 40 cm breda kökslådor som hänger på baksidan. Det må låta OK men ser för dj-igt ut :oops: Har lovat mig själv att det ska fixas i år. Har också planer på att snygga upp montaget av mellanregister- och diskantelementen, i original ser det hela ut som ett engelskt garagebygge.

Tack för artikeln PS!

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-26 09:45

Bill50x skrev:Vad jag vänder mig emot i MoLT-artikeln är kommentaren om "aktingsvärd bakåtblåsning", i likhet med Quad-högtalarna. Det är faktiskt bara ett enda element (av fem) som delvis strålar bakåt (dessutom genom en tjock filtmatta). I övrigt så strålar högtalaren ungefär som andra konstruktioner med dynamiska element. Möjligen då med ett litet undantag av att respektive element sitter på en egen baffel och att det finns lite luft runtomkring. Jämförelsen med Quad haltar alltså betänkligt som ju strålar lika mycket framåt som bakåt.

Nja, de gamla Quad ESL har filt innan för skyddsplåten på baksidan som tar ner en hel del av bakåtstrålningen. Finns en artikel i MoLt och även en i engelska Hifi News & Record Review som avhandlar modifiering på just den punkten.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-01-26 14:59

RogerGustavsson skrev:Nja, de gamla Quad ESL har filt innan för skyddsplåten på baksidan som tar ner en hel del av bakåtstrålningen.

Aha, det hade jag ingen aning om. Men det är väl ändå så att det är hela frekvensområdet som i viss mån strålar bakåt? Så är det ju inte alls med DQ10.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-26 16:02

Ja, på Quad blir det mera bakåtstrålning. Men DQ10:orna har nog en hel del som "går runt hörnet" på de små bafflarna. Kanske det blir en hel del som studsar i bakomvarande vägg som på andra högtalare med små bafflar?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-26 17:15

Jag tror att man måste skilja på dipolegenskaper och bipolegenskaper.

Ljudet bakåt från en dipol ligger ju med omvänd polaritet i jämförelse med ljudet framåt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Greensleeves

Peter syns vara såväl kunnig som sympatisk...

Inläggav Greensleeves » 2009-01-26 18:54

petersteindl skrev:Jag tror att man måste skilja på dipolegenskaper och bipolegenskaper.

Ljudet bakåt från en dipol ligger ju med omvänd polaritet i jämförelse med ljudet framåt.

MvH
Peter

Du verkar vara väldigt kunnig, samtidigt som du har en påtagligt sympatisk framtoning på din avatar... kunnig och sympatisk... en fin kombination..! :)
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Tommy

Inläggav Tommy » 2009-01-26 23:01

Ja det var kul att läsa om de gamla DQ10-orna. Mina exemplar köpte jag av Göran Rudling och Bård Beckman vid tidpunkten för öppnandet av deras första butik.

Jag hade precis flyttat till Östersund och gick och väntade på mina nya högtalare samt en skivspelare (Kenwood KD-500) tror jag att den hette med Sonus -pu och Formula 4 tonarm.

När högtalalarna så småningom dök upp så upptäckte jag att det satt en tjock bunt med fraktetiketter på lådorna och efter mycket pillande så kunde jag konstatera att mina högtalare hade skickats runt till ett stort antal Hi-Fi butiker runt om i landet. Min gissning är sålunda att mina exemplar av DQ10 var dom första exemplaren som importerades till Sverige av In-Orbit som hade agenturen.

Högtalarna modifierade jag enligt Göran Rudlings råd vilket överensstämmer i mycket av det som skrevs i artikeln men en ytterligare detalj som inte berörts är att jag gjorde hål framför de fyra översta högtalaelementen på metallgallret. Baksidans galler ersattes av tyg.

Så småningom såldes högtalarna och den nya ägaren byggde nya lådor till dom samt att baselementens kantupphängning gav upp, så därför vet jag inte om dom fortfarande är i bruk.

Hälsningar Tommy

[/quote]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-27 00:36

Tommy skrev:Ja det var kul att läsa om de gamla DQ10-orna. Mina exemplar köpte jag av Göran Rudling och Bård Beckman vid tidpunkten för öppnandet av deras första butik.

Ja, butiken hette Djungelljud och den låg på Brahegatan. Men jag minns inte om detta var den första butiken de hade eller om de hade ett litet kyffe dessförinnan. Det var tider det. 70-talets mitt. De sålde Linn, Audio Research och Gas på den tiden. Sonus importerade Thore Wallenstrand. Sonus Blue var väl den mest sålda.

Annars sålde de ADC pickuper som de sneimporterade och sedan blev det Grado. Tonarmar som gällde var väl Grace, men även Hadcock.

Peter Steindl

Tommy

Inläggav Tommy » 2009-01-27 01:47

Min första kontakt med Göran Rudling var att jag köpte en Shure V15III som jag hämtade på Östermalm någonstans där han bodde. Senare efter mitt köp av DQ-10:orna så tillverkade jag stativ till mina högtalare som var 40cm höga men senare så tillverkade jag även ett par som var 60cm höga som jag bytte mot nya filter till högtalarna. Om någon vet vart dom tog vägen så skulle det vara kul om någon kände till nåt om detta.

Peter Steindel. Du och jag verkar att vara i ungefär samma åldersgrupp ock jag kommer ihåg mässan på hotellet med Mark Levinson men inte så dramatiskt som du beskrev det tidigare i tråden. Även mässan i Smedjebacken kommer jag ihåg med Liljehöks höga volym. En annan upplevelse var att Thore Wallenstrands Dayton & Wright lät väldigt vasst, gasfyllda som dom var.

Hälsningar Tommy

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-01-27 02:49

petersteindl skrev:
Tommy skrev:Ja det var kul att läsa om de gamla DQ10-orna. Mina exemplar köpte jag av Göran Rudling och Bård Beckman vid tidpunkten för öppnandet av deras första butik.

Ja, butiken hette Djungelljud och den låg på Brahegatan. Men jag minns inte om detta var den första butiken de hade eller om de hade ett litet kyffe dessförinnan. Det var tider det. 70-talets mitt. De sålde Linn, Audio Research och Gas på den tiden. Sonus importerade Thore Wallenstrand. Sonus Blue var väl den mest sålda.

Annars sålde de ADC pickuper som de sneimporterade och sedan blev det Grado. Tonarmar som gällde var väl Grace, men även Hadcock.

Peter Steindl

Moddade TD-160 med Haddock och Grado blev väl en storsäljare ihop med Radiolagret i Gbg. Sen kom Qln också som storsäljare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-27 08:31

petersteindl skrev:Jag tror att man måste skilja på dipolegenskaper och bipolegenskaper.

MvH
Peter

Ja, så är det ju. I fallet DQ10 blir det en blandning av de båda. Kan det vara av godo eller ondo? Sedan beror det väl på om det studsar tillbaka från väggen bakom? Högre frekvenser går enkelt att dämpa men det blir värre vid lägre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-01-27 12:19

RogerGustavsson skrev:Ja, så är det ju. I fallet DQ10 blir det en blandning av de båda. Kan det vara av godo eller ondo? Sedan beror det väl på om det studsar tillbaka från väggen bakom? Högre frekvenser går enkelt att dämpa men det blir värre vid lägre.

Med tanke på hur DQ10:orna låter är det nog av godo. Generellt kan man säga att Jon Dahlqvist på ett klokt sätt har lyckats kombinera en massa skräp på ett sätt som ger en mycket välljudande högtalare.

/ B

Tommy

Inläggav Tommy » 2009-01-27 20:36

Ja pietzodiskanten som arbetade från 12.500Hz var väl inget höjdarelement men däruppe gjorde det kanske inte så stor skada.

Hälsningar Tommy

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-12 14:56

:idea: Är det inte idag som Ingvar Ö har slut på semestern? :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-03-12 14:58

På Bahamas eller nåt? :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-12 15:07

petersteindl skrev::idea: Är det inte idag som Ingvar Ö har slut på semestern? :)

MvH
Peter
Välkommen tillbaka till snön!

Får man kanske bjuda in folket till en trevlig afton imorgon kväll? Kan du prata med spritmannen?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi