Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Om övergången skedde för fort är det förstås klantigt"
Det var ju det hysteriska och ologiska beteendet som var själva problemet. Jag har inte menat något annat, tror inte jag skrivit det heller.
Svante skrev:Men varför ställa de två mot varandra?
Svante skrev:Jo, du har jämfört det med något annat som egentligen inte spelar någon roll för avvecklingen inom elektronik.
RogerJoensson skrev:Värst är väl att mycket av den medicinska elektroniken är undantagen. Just där säkerheten verkligen behövs. Men starka aktörer fixar lätt biffen åt sig själva.
RogerJoensson skrev:Svante skrev:Men varför ställa de två mot varandra?
Därför att om det nu var så panikbråttom att man var villig att offra de mindre företagens konkurrenskraft, utan pardon och trots fungerade återvinningssytem (åtminstone i sverige)
-Varför är det då tillåtet att fortfarande skjuta det rakt ut i skogen?
Det är ju blyets farlighet som var orsaken till att man förbjöd det. Om det är så farligt att det måste tas bort i panikfart varför tar man då inte bort det där spridningskälla är som störst. Först. Alls.
RogerJoensson skrev:Svante skrev:Jo, du har jämfört det med något annat som egentligen inte spelar någon roll för avvecklingen inom elektronik.
Jammen harre gud! Det viktigaste måste väl ändå vara hur mycket av eländet vi sprider. Om man snabbt kan få ner stora nivåer, så måste det väl vara viktigare än om det tar lite längre tid att få ner mindre. Det viktiga är ju trots allt hur mycket vi, människor, djur och natur tar skada av det. Anlägga kraften där den gör störst nytta.
RogerJoensson skrev:Vid den tidpunkt som ROHS infördes hade vi ju redan fungerande återvinning. Mängden bly som hamnar i naturen blir ju försvinnande liten. Mindre än all skit som bl a kineserna (där produktion hamnar) bidrar med, nu när ytterligare några inhemska företag gett upp.
Laila skrev:OT,
Innehåller ferriter bly ?![]()
![]()
Svante skrev:Mja, jag är inte så säker på det. Hur många gånger har man inte sett TV-reportage om var elektronikskrotet hamnar och förpestar tredje världen?
RogerJoensson skrev:Svante skrev:Mja, jag är inte så säker på det. Hur många gånger har man inte sett TV-reportage om var elektronikskrotet hamnar och förpestar tredje världen?
1.Och hur mycket av det skrotet kommer från Sverige eller från svenska insamlingsystem efter startdatumet för ROHS?
RogerJoensson skrev:Med detta menar jag inte lösningen är att återinföra blyet, utan att i första hand lägga krutet där det gör nytta. Att se till att återvinningen sköts på rätt sätt.
Svante skrev:RogerJoensson skrev:Svante skrev:Mja, jag är inte så säker på det. Hur många gånger har man inte sett TV-reportage om var elektronikskrotet hamnar och förpestar tredje världen?
1.Och hur mycket av det skrotet kommer från Sverige eller från svenska insamlingsystem efter startdatumet för ROHS?
Spelar det någon roll? Så länge handeln är global kan man ge sig på att det hamnar även svenskt skrot där.
Svante skrev:RogerJoensson skrev:Med detta menar jag inte lösningen är att återinföra blyet, utan att i första hand lägga krutet där det gör nytta. Att se till att återvinningen sköts på rätt sätt.
Vad är "krutet" i detta fall?
Svante skrev:Sista OT-inlägget, hoppas jag på:
http://www.naturvardsverket.se/Document ... 5627-1.pdf
Rätt intressant läsning, det är inte bara jägarna som får problem om man byter ammunition. Det är lätt att bli hemblind. Hursomhelst, Det verkar ju som att det här skulle ha trätt i kraft 2008, och det är väl bra.
RogerJoensson skrev:Svante skrev:RogerJoensson skrev:Med detta menar jag inte lösningen är att återinföra blyet, utan att i första hand lägga krutet där det gör nytta. Att se till att återvinningen sköts på rätt sätt.
Vad är "krutet" i detta fall?
Ok. Nu blir det direkt löjligt. Fanns det inget bättre att hacka på än ordval? Svaret står ju där. "Att se till att återvinningen sköts på rätt sätt"
RogerJoensson skrev:En sista gång, kortast möjliga sammanfattning. Detta är min ståndpunkt, som jag försökt få fram:
-Det är "eubyråkratlobbyistlogiken" jag vänder mig emot, hur man behandlar mindre företag. Uppenbart utan större anledning eller resultat vad miljön beträffar, med tanke på att mångdubbelt större utsläpp i andra verksamheter tillåts fortsätta utan åtgärd år efter år.
RogerJoensson skrev:Du hittar säkert nya hål att skuta in dig på, men skit samma. Du vinner. På utmattning.
Morello skrev:Jag har medverkat i flertalet "EMC-problem" och det kostar skjortan för kunden.
I många fall är regelverket bara en produkt av kontraproduktivt sosseri från terapiarbetande byråkrater i Byrssel.
Bill50x skrev:Varför ska jag behöva köpa apparater som störs av andra apparater?
Varför ska jag köpa en mobiltelefon som ballar ur om jag drar av mig en syntettröja när det är kallt ute?
Varför ska min CD-spelare börja trassla när grannen pratar i mobiltelefon?
Varför slutar bromsarna fungera i min lastbil när någon ringer till mig?
Nä, det är inte fel att ha regler för tex EMC.
Bill50x skrev:
Fast det är ganska bra att följa reglerna inom EMC-direktiven. De ska ses som ett minimikrav och man ska gärna göra bättre produkter än vad standarden förskriver.
Varför ska jag behöva köpa apparater som störs av andra apparater? Varför ska jag köpa en mobiltelefon som ballar ur om jag drar av mig en syntettröja när det är kallt ute? Varför ska min CD-spelare börja trassla när grannen pratar i mobiltelefon? Varför slutar bromsarna fungera i min lastbil när någon ringer till mig?
Nä, det är inte fel att ha regler för tex EMC.
/ B
Vet inte, jag har inte mätt på den. Deras fina överhorisontenradar var rätt bra på att störa, men det var många år sedan nu.Morello skrev:Är det ryssarna som har en gigantisk antenn på taket?
Vad sänder dom?
Den ligger ju borta vid DN-huset. Den kanske låg vid KTH då?Svante skrev:
Mja, jag minns för kanske 15 år sen att det var vissa EMC-problem här på KTH eftersom den ryska ambassaden ligger så nära. De var/är ju på ryskt territorium och sände lite som de ville.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster