Talking Heads - Remain in light

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Talking Heads - Remain in light

Inläggav phloam » 2009-01-28 03:55

Av nån konstig anledning dök denna skiva upp ur det undermedvetna; jag bara måste säga att denna skiva är så ruggigt j-a bra. Visst är den??? Jag är inte nåt Talking Heads-fan annars, men inför storheten hos detta vax är det bara att buga djupt. "Intellektellt", javisst, men inte så neurotiskt jobbig som annat de gjort, utan bara stor musik. Kanske spelar det faktum att Brian Eno står som medkompositör på alla låtar in. Musik som etsat sig fast i hjärnbarken för alltid, självklar, jag minns så tydligt när hörde den första gången (kom 1980).

Bild

Bild

(omslagsbilden på baksidan är bäst tycker jag :) )

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-01-28 18:55

Har gillat Talking Heads länge, men ändå inte lyssnat fruktansvärt mycket. Håller med om att den är mycket bra. Kul när man läser om sista låten (The Overload) i wikipedia. Det bekräftar något som har gnagt i mitt bakhuvud.

http://en.wikipedia.org/wiki/Remain_in_Light

The final track on the album, "The Overload", was Talking Heads' attempt to emulate the sound of the band Joy Division. This effort was made in spite of the fact that no one in the band had actually heard the music of Joy Division. Rather, it was based on an idea of what Joy Division might sound like.

:D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-01-28 19:19

Tack snälla Phloam för påminnelsen,

Blir denna och remain in light när jag kommit hem. LP, förstås. Roligt att man försöker låta som Joy Division utan att ha hört dem! Synska musiker.....
:D
MVH/Cody

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-01-31 13:48

Riktigt bra skiva. Gillar särskilt Once in a Lifetime och just The Overload. Den sistnämnda är f.ö. en låt som vinner på att spelas riktigt jävla högt.

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2009-01-31 22:30

Den skivan och My Life In The Bush Of Ghosts är oerhört bra. Numera är Byrne en tråkmåns rent musikaliskt. Det sista spännande och riktigt tankeväckande är musiken till Catherine Wheel.

Nuförtiden är det svårt att haja till när man hör något som man(jag) gjorde när jag hörde Remain In Light. Aphex Twins rörde till det i huvudet på mig när jag hörde dem första gången.

Jag hörde ett program om Krautrock för ett tag sedan. Det var en befrielse. Ett bra genomfört program som visade var Joy Division fick sin inspiration ifrån.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-03 10:31

mineralull skrev:Den skivan och My Life In The Bush Of Ghosts är oerhört bra. Numera är Byrne en tråkmåns rent musikaliskt.

:)

My life... är en milstolpe, ett måste. Tänk så mycket bra Brian Eno varit med om att ge det där extra (Bowie!) samt dessutom gjort egna bra grejer. Hmm, vi borde starta en Eno-tråd :)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-02-03 19:10

phloam skrev:
mineralull skrev:Den skivan och My Life In The Bush Of Ghosts är oerhört bra. Numera är Byrne en tråkmåns rent musikaliskt.

:)

My life... är en milstolpe, ett måste. Tänk så mycket bra Brian Eno varit med om att ge det där extra (Bowie!) samt dessutom gjort egna bra grejer. Hmm, vi borde starta en Eno-tråd :)

Remain in light var grym när den kom. Hörde Talking Heads på Roskilde festivalen -78. Bästa bandet det året på festivalen.
När remain in light plattan kom var den mycket speciell för mig.

Eno-tråd, väldigt gärna. Har alltid haft "here come the warm jets" som favvis men vill få andra rekommendationer.

mvh G

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2009-03-22 01:36

Eno har gjort stordåd med många artister och jag håller verkligen med om att "Remain in Light", liksom de två tidigare Enoproducerade Heads- skivorna, är ett mästerverk.
Har alltid haft "here come the warm jets" som favvis men vill få andra rekommendationer.

Om du inte hört "Another Green World" från 75 så kan jag rekommendera den.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-03-22 13:10

Byrne har tydligen haft en konsert i Stockholm helt nyligen, vilken fick mycket bra recensioner.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Tänk på att...

Inläggav Zzombie » 2009-04-04 23:28

...samplingarna i Bush... är analogt gjorda. Klippa, klistra.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2009-04-04 23:41

Panelguy skrev:Eno har gjort stordåd med många artister och jag håller verkligen med om att "Remain in Light", liksom de två tidigare Enoproducerade Heads- skivorna, är ett mästerverk.
Har alltid haft "here come the warm jets" som favvis men vill få andra rekommendationer.

Om du inte hört "Another Green World" från 75 så kan jag rekommendera den.

Jo då. Kolla " decennie tråden" :)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-04-20 15:35

Kan påminna om att denna skiva finns utgiven i surroundmix på DVD-A. Riktigt bra!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-05-07 23:07

Brukar lira Stop Making Sense på DVD då och då. Den är bra.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2009-05-08 07:30

Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-05-09 01:23

Bra bump Kribban, tack, fick en stunds nostalgi där...

Men irriterar mig nästan på extraspåren; de är verkligen outtakes "for a reason".... :) En sån här skiva ska inte bre ut sig på en 10-15 spår. Låt den vara som den var...!

Förresten, sanslöst hur mycket "egde" det är i denna musik. På alla sätt o vis, alla håll och kanter. Som t.ex. Bowie, fast ännu mer liksom.

Jag hörde denna platta på en tämligen dålig bärbar bandspelare för länge sen, men märkligt nog känns det inte nån stor skillnad när jag lyssnar idag med bättre kvalitet. Musiken är så stark. Soundet så speciellt. Eller nåt.

TCM, vad gäller det där med The Overload så minns jag själv att jag nästan blev lite besviken när jag insåg att JD var så mycket neurotiskt gitarrskammel *duckar* :) Så suggestiva omslag - men naturligtvis helt rätt trots allt :)

Användarvisningsbild
UffeH

Inläggav UffeH » 2009-05-09 09:50

Ahh en milstople som kom att sätta prägel på mitt 80-tal. Stort tack för påminnelsen, det kan behövas emellanåt.
Mvh
Uffe

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-05-09 11:55

phloam skrev:

TCM, vad gäller det där med The Overload så minns jag själv att jag nästan blev lite besviken när jag insåg att JD var så mycket neurotiskt gitarrskammel *duckar* :) Så suggestiva omslag - men naturligtvis helt rätt trots allt :)

"neurotiskt gitarrskammel" - behövs det något mer? :D

Vad hade du förväntat dig utifrån de "suggestiva omslagen"? :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-05-17 13:31

TCM skrev:Vad hade du förväntat dig utifrån de "suggestiva omslagen"? :)

Har funderat på svar... :)

Hmm, dels så svarar jag "vet ej" men det är ju också väldigt spännande - att inte kunna säga vad det är för musik är tankeväckande. Dels tänkte jag mig kanske nåt mer, ja, eh, ambient, lite mer elektronisk/synthblandat, nåt konstigt. Kanske som nåt instrumentalt med Eno/Bowiehållet. Eller typ "The Overload" :D

Nej men man "hör" kanske delvis det man _skulle_ vilja höra; men som man inte stött på ännu. På den tiden fanns inte grupper som Autechre eller Download, det fanns ingen techno, så man hade inga sådana referenser. Kraftwerk möjligen. Synthmusiken var ju ganska poppig på den tiden överlag, så man kanske längtade efter nåt proto-industriellt/ambient tjohej.

Eller så är det kanske nåt som finns kvar att uppfinna... :)

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2009-05-24 16:34

And you may find yourself in a beautiful house, with a beautiful wife
And you may ask yourself – Well…how did I get here?
8)

Tycker däremot att underskattade "Little Creatures" är deras allra bästa album och den TH-platta jag spelat överlägset mest genom åren!
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-26 17:49

Lustigt, jag beställde denna på Cdon.com igår :P

Jag tycker man får Bootsy Collins vibbar av plattan.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2009-05-30 19:50

8O Bootsy vibbar!! Ja då måste jag också lyssna!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-01 12:25

VladDrac skrev:8O Bootsy vibbar!! Ja då måste jag också lyssna!
Ja lite faktiskt. :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-04 19:55

Ursäkta att jag skaffade plattan så sent, men den är ju helt fantastisk!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-06-04 22:32

Magnuz skrev:Riktigt bra skiva. Gillar särskilt Once in a Lifetime

Tack för den! Jag visste inte att det var Talking Heads! Jag har låten på ett gammalt band med extrakt från Kjell Alinges Eldorado, som ju spelade en del TH, när jag tänker efter!

Leve Spotify!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-30 21:45

Köpte skivor hos Mickes Skivor, bla Naked med Talking Heads och som färsking tycker jag det är grymt! Jag tycker att det är F U N K

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-07-03 23:14

Värmen kanske gör mig lite elak och förhastad*, men jag tycker att "Remain in light" är i särklass jämfört med resten av TH's produktion. Den är som en laserstråle där resten är mer eller mindre flamsiga tomtebloss. Inte nåt fel i sig kanske. Men man slipper det där tokroliga som jag inte lockas så mycket av annars.

Å andra sidan får jag hålla med _Fredrik_ om att det är !-funk (t.ex. "Speaking in tounges", imho!) :)

* Har inte lyssnat in mig på allt de gjort om man så säger :)

En skiva som Remain... gör man kanske bara once in a lifetime :)

Återgå till Skivrekommendationer