DET vore ett byggprojekt att skryta med det...
Inte lätt att bygga sådana lådor.
Men jag håller såklart med dig. Kolboxarna bör bevaras i originalskick,
eftersom bruksvärdet är så mycket mindre än det historiska värdet.
PeterAkemark skrev:Här diskuteras förvisson diskanterna, de nya och av många efterlängtade. Jag köpte för ett par veckor sedan de nya 6.5" basarna som diskuterats i en annan tråd på forumet, och kan konstatera att:
de ser förvillande lika ut med de tidigare elementen med ferrit magnet och skumkant (som hade vittrat sönder). Dvs magneten på nya elementen är tjockare medan korgen är vad jag kan mäta så gott som identisk. Jag säger detta då det framhålls särskilt, av SCC nyhetsblad, att korgen är av ny design och förstärkt för bättre resultat. Så förfaller inte vara fallet.
Korgen är ny, eftersom den tidigare leverantören lät den utgå, vilket fick till följd att elementet inte skulle gå att tillverka mera, men då kan man göra en ny korg hos en ny korgtillverkare, så så fick det bli.
Men att den skulle vara signifikant omdesignad eller förstärkt är ingen information som kommer från mig i varje fall. Vi diskuterade att låta skruvhålen utgå, men avstod. Ambitionen var att den skulle bli lika bra som den gamla, vilket duger utmärkt bra. Tror dock att den faktiskt blev något starkare faktiskt, men inte på grund av att det var ett önskemål.
Även resten av delarna i elementet är nya, alltså bobin, talspole, spider, gummiupphängning, membran. Den enda del jag återanvände är mittdomen.
PeterAkemark skrev:Är det likadant med diskanterna?
Har du inte sett bilderna på den nya diskanten?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).