Ersättningsdiskant för Carlsson -70talare

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2009-01-28 16:55

joseph skrev:
IngOehman skrev:Kan ingen gräva upp de duktiga gubbar som lyckades hålla nere
årsmedelinflationen under 0,5565605% per år - under den 84 år
långa(!) perioden mellan 1830 och 1914?

Avskaffades ekonomiskt förstånd efter det, som kriterium för att
få ta ansvaret för vården av ett lands valuta? :?

Vh, iö

Jag tror att väståndet generellt, åtminstone i Sverige, ökade mer mellan 1914-1998 än mellan 1830-1914. Mycket mer välljud för lönen till exempel ;)

man skall inte glömma heller att de flesta fabrikerna ägdes av ingenjörer som månade om sin produkt medan idag ägs de av ekonomer i investmentbolag som månar om sina aktieägare
skall man styra över sånt pack så blir det lätt lite inflation
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-28 18:02

Vändningen kom när inte längre företagsledningen är aktiemajoritetsägare.
Företagen styrs av andra intressen än intresset för själva produktionen och vad som egentligen produceras.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-01-28 18:19

Åter till ämnet!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-28 18:23

Håller ju med delvis om det ni både skriver, eller rättare sagt - jag gör
samma bedömning.

Men, jag vill även peka på att det faktiskt tas en hel massa beslut över
huvudet på i princip ALLA företagare, inklusive deras ekonomer. Och att
det nog i högre grad är dessa som styr just inflationen, än allt det som
en fri marknad gör. En fri marknad, ur tossigt den än agerar, kan inte i
speciellt stor grad påverka inflationen.

Och då talar jag förstås om allt det elände som riksbanker och ekonomi-
ministrar ställer till med.

Ränta och penningfabrikation.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-01-28 19:30

Här diskuteras förvisson diskanterna, de nya och av många efterlängtade. Jag köpte för ett par veckor sedan de nya 6.5" basarna som diskuterats i en annan tråd på forumet, och kan konstatera att:

de ser förvillande lika ut med de tidigare elementen med ferrit magnet och skumkant (som hade vittrat sönder). Dvs magneten på nya elementen är tjockare medan korgen är vad jag kan mäta så gott som identisk. Jag säger detta då det framhålls särskilt, av SCC nyhetsblad, att korgen är av ny design och förstärkt för bättre resultat. Så förfaller inte vara fallet. Är det likadant med diskanterna?

Sedan är jag notoriskt misstänksam mot allt vad stiftelser som skall tjäna pengar heter och det blir inte bättre av att det sedan figurerar ett företag med en monopolliknande ställning i bakgrunden. För att ytterligare lägga lök på laxen så kastas det misstankar om intressekonflikter på olika personer i ett forum som detta. Inget som gagnar några affärer eller kvalitetstänk. Om jag missuppfattat någons avsikter så ber jag redan här om ursäkt så vi kan slippa onödiga inlagor.

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-01-28 19:34

PeterAkemark skrev: / - - - / så vi kan slippa onödiga inlagor.

Precis. Nu säger jag inte ett ord förrän jag fått prova de nya diskanterna. Basta!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-01-28 21:00

Vh, iö

[OT]
Tja, särskilt duktig behöver man inte vara för att hålla inflationen på en viss nivå på lång sikt. Man ser helt enkelt till att penningmängden ökar med en halv procent om året. Har man till övervägande del en kontantekonomi så blir det extra lätt: man ser till att öka mängden sedlar och mynt som är i omlopp med en halv procent per år. BNP-tillväxten den nämnda perioden var väl i runda slängar hälften av vad den var de 84 år som följde och att se till att den finansiella delen av ekonomin inte hindrar den reala är inte det lättaste. I dagens svenska samhälle är det utan tvekan bra med viss inflation eftersom arbetsmarknaden inte är lika rörlig som den var för hundra år sedan. Eftersom det knappast förekommer prissänkningar på arbetskraft i nominella termer kan det vara bra att lönernas reala värde sjunker genom att de nominella löneökningarna är lägre än inflationen och eventuella produktivitetsökningar. Jag tycker dock inte att det finns något egenvärde i inflation mer än om den speglar en ökande resursknapphet i ekonomin. [/OT]

/D

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-01-28 23:32

Dahlqvist skrev:

Vh, iö

[OT]
Tja, särskilt duktig behöver man inte vara för att hålla inflationen på en viss nivå på lång sikt. Man ser helt enkelt till att penningmängden ökar med en halv procent om året. Har man till övervägande del en kontantekonomi så blir det extra lätt: man ser till att öka mängden sedlar och mynt som är i omlopp med en halv procent per år. BNP-tillväxten den nämnda perioden var väl i runda slängar hälften av vad den var de 84 år som följde och att se till att den finansiella delen av ekonomin inte hindrar den reala är inte det lättaste. I dagens svenska samhälle är det utan tvekan bra med viss inflation eftersom arbetsmarknaden inte är lika rörlig som den var för hundra år sedan. Eftersom det knappast förekommer prissänkningar på arbetskraft i nominella termer kan det vara bra att lönernas reala värde sjunker genom att de nominella löneökningarna är lägre än inflationen och eventuella produktivitetsökningar. Jag tycker dock inte att det finns något egenvärde i inflation mer än om den speglar en ökande resursknapphet i ekonomin. [/OT]

/D

Tja, inflationen i sig har ju inget att göra med vad statsmakterna har för sig. Inflation blir det när efterfrågan är större än utbudet. När
Svensson är beredd att betala mer för att få ett par Carlsson. Sen kan klåfingriga stater elda på det hela genom att trycka mer pengar på ett oförståndigt sätt. Fast någon aktiv styrning där man förstod mekanismerna gjordes väl knappast före Keynes. Just nu är många istället rädda för deflation som är mycket värre och skadligare än inflation. Alla går och väntar på att det ska bli billigare och ingen köper nåt. Total stiltje mao och alla väntar på att priset på Obi-T22oa ska sjunka. Stackars tillverkaren får inget sålt och inga pengar till kassan så han får gå i konkurs han. Sen får ingen några element alls.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-01-29 02:11

Kaffekoppen skrev:Måste bara få inflika att jag inte förstår kritiken mot priset det minsta. Det låter nästan .... billigt med tanke på den förväntade volymen.

Fast det kanske finns de som räknat med att den här ersättaren skulle ha samma pris som ett paket cigaretter :?

Snarare att den skulle legat närmre de element som ingick i de tidigare uppgraderingsrekommendationerna. Jag tyckte det känns rimligt att kondiskanten kunde få vara en enkel och billig historia med tanke på att det är så många som delar på pipandet.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2009-01-29 04:15

nolimitsoya skrev:Snarare att den skulle legat närmre de element som ingick i de tidigare uppgraderingsrekommendationerna. Jag tyckte det känns rimligt att kondiskanten kunde få vara en enkel och billig historia med tanke på att det är så många som delar på pipandet.

Nu är det ju inte så många i varken OD11 eller OA12...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-29 15:36

Kaffekoppen skrev:

Måste bara få inflika att jag inte förstår kritiken mot priset det minsta. Det låter nästan .... billigt med tanke på den förväntade volymen.

Fast det kanske finns de som räknat med att den här ersättaren skulle ha samma pris som ett paket cigaretter

är det det du utläser i kritiken 8O larvigt

men priset på diskanterna har väl nu diskuterats till leda

hur kommer nya diskanten passa kolboxarna, formen ser inte ut att passa
Bikinitider

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-01-29 18:22

Du skall väl för höge farao inte sätta in T22OA i Kolboxen! Det vore ju som att bestycka regalskeppet Wasa med SAM-robotar.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-01-29 18:35

Gert skrev:Du skall väl för höge farao inte sätta in T22OA i Kolboxen! Det vore ju som att bestycka regalskeppet Wasa med SAM-robotar.

Den logiken kan man ju applicera på 70-talarna också; "varför bestycka Monitor med SAM-robotar". Det är ju bara 20 år som skiljer högtalarna åt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

joseph

Inläggav joseph » 2009-01-29 19:03

jag tog hellre ett regalskepp med missilsystem än med några rostiga järnkanoner som laddas med svartkrut :twisted:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-29 19:55

celef skrev:Kaffekoppen skrev:

Måste bara få inflika att jag inte förstår kritiken mot priset det minsta. Det låter nästan .... billigt med tanke på den förväntade volymen.

Fast det kanske finns de som räknat med att den här ersättaren skulle ha samma pris som ett paket cigaretter

är det det du utläser i kritiken 8O larvigt

men priset på diskanterna har väl nu diskuterats till leda

hur kommer nya diskanten passa kolboxarna, formen ser inte ut att passa

Lite tillspetsat så blir det så. Visst, hade SSC letat efter en ren efterföljare, dvs skitit i att hantera orginaldiskantens tillkortakommanden hade man säkerligen kunnat halvera priset.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-01-29 22:33

Dynamic skrev:Nu är det ju inte så många i varken OD11 eller OA12...

Nej, men nu är det inte OA12 som kommer återlanseras heller, utan en ny förmåga döpt OA219. Vad jag har förstått kräver ju också kamfiltersmaskeringsprincipen ett helt gäng diskanter för att fungera som tänkt, och OD11 var ju inte ens en OA-seriehögtalare. De enklaste modellerna känns därför ganska ointressanta annat än möjligen för de om redan råkar sitta på ett par överlevande exemplar och kan tänka sig uppgradera.

Den stora frågan är ju då om man tänker sig att detta är reservdelselement till ett fåtal kvarvarande lådor från en bra bit in på förra årtusendet eller om tanken var att kunna marknadsföra högtalare som bygger på principen, i nyproduktion.
Det är ju det senare som är intressant på riktigt, och det är då 18x375kr (plus vadå, 6x800 för basar? (plus ytterligare hur mycket för lådbyggsats och filter?)) känns som en ganska brant instegströskel till 70talsljudet. Som resersdel till existerande konstruktioner är diskanten intressant för en handfull redan frälsta men ren kuriosa för alla andra.
Alla som inte vill ha energikurveutjämnare till sina pi60 då.

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-01-30 00:13

Vee-Eight skrev:
Gert skrev:Du skall väl för höge farao inte sätta in T22OA i Kolboxen! Det vore ju som att bestycka regalskeppet Wasa med SAM-robotar.

Den logiken kan man ju applicera på 70-talarna också; "varför bestycka Monitor med SAM-robotar". Det är ju bara 20 år som skiljer högtalarna åt.

Jojo, vi vet ju att du dissar alla Carlsson före OA50. Av någon anledning. Det kan ju inte vara för ljudbildens skull. Men Kolboxen är ett akustiskt museiföremål, beundransvärd som en porslinskopp från Mingdynastin. Man dricker sällan sin espresso i en sådan. 70-talarna är däremot fortfarande härliga bruksvaror, bara de pysslas om lite.

(För övrigt är alla SAAB tillverkade före 1990 bara skit)

Användarvisningsbild
DuST

Inläggav DuST » 2009-01-30 00:13

nolimitsoya : OA 219 ?? Kan du förklara lite närmare vad det är för projekt.. Förstår det som att det är två basar ett mellanregister och nio diskanter , någonstans mittimellan 116 och 2212 dårå ? Vem utvecklar den ? Eller är det den som går under beteckningen "trevägaren" och som Naqref och Erik Johansson bland andra är inblandade i ?

/ DuST

joseph

Inläggav joseph » 2009-01-30 00:33

DuST skrev:nolimitsoya : OA 219 ?? Kan du förklara lite närmare vad det är för projekt.. Förstår det som att det är två basar ett mellanregister och nio diskanter , någonstans mittimellan 116 och 2212 dårå ? Vem utvecklar den ? Eller är det den som går under beteckningen "trevägaren" och som Naqref och Erik Johansson bland andra är inblandade i ?

/ DuST

IÖ skrev:Sedan blir det också en modernare variant (i 70-talsstuk, kind off) en
"219" i ungefär samma storlek som 116, men med högre känslighet
(~3-4 dB) och dessutom betydligt högre ljudtrycksförmåga, till och med
mer än självaste 2212...

Se tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=27540&postdays=0&postorder=asc&list=full

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-30 01:37

Hej!

Nej, 3-vägaren är något helt annat, ursprunget från Stigs patent. Skitkul!!

Ett element av varje, bas+2"+diskant :)

219 måste vara ett SSC projekt..

DuST skrev:nolimitsoya : OA 219 ?? Kan du förklara lite närmare vad det är för projekt.. Förstår det som att det är två basar ett mellanregister och nio diskanter , någonstans mittimellan 116 och 2212 dårå ? Vem utvecklar den ? Eller är det den som går under beteckningen "trevägaren" och som Naqref och Erik Johansson bland andra är inblandade i ?

/ DuST

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2009-01-30 01:54

Så länge det ser ut som orginalskeppet så gör det väl inget om det är bestyckat med kärnvapenmissiler och kan göra 140 knop..? 8)
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-01-30 09:43

Gert skrev:
Vee-Eight skrev:

Jojo, vi vet ju att du dissar alla Carlsson före OA50. Av någon anledning. Det kan ju inte vara för ljudbildens skull. Men Kolboxen är ett akustiskt museiföremål, beundransvärd som en porslinskopp från Mingdynastin. Man dricker sällan sin espresso i en sådan. 70-talarna är däremot fortfarande härliga bruksvaror, bara de pysslas om lite.

Vilka "vi"?

Jag har aldrig dissat alla carlsson före OA50, jag bara föredrar OA51. Jag har också skrivit att OA5 är den högtalare jag tycker minst om, men det behöver ju inte betyda att jag anser den vara kass? Mer än så är det inte. Varför tillskriver du folk saker som inte är sanna (som tex vinstintresset Naqref skulle ha, och som du inte förklarade närmare)?

Det fina med Carlsson är att de både är behundransvärda som föremål och som ikoner av sin tid. Jag anser att man får mest ut av dem om man kan använda dem. Tycker man att man i hifisyfte vill uppgradera kolboxen så tycker jag att man således också skall få göra det.

Jag ville dock införa ett litet tidsperspektiv; skillnaden mellan 35 och 50 år är inte så sablans stor, så att förneka kolboxen en uppgradering pga ålder är ju lite vanskligt tänkt.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-01-30 13:53

OT-varning igen.

Prometevs skrev:Tja, inflationen i sig har ju inget att göra med vad statsmakterna har för sig. Inflation blir det när efterfrågan är större än utbudet.

På kort sikt har du halvrätt, på lång sikt har du fel.
Den långsiktiga inflationen (allmänna prisökningen) har endast med ökningen av penningmängden att göra. Kortsiktiga fluktuationer runt treden kommer att ske men om man inte ökar penningmängden kommer den ökade efterfrågan på varor innebära att allmänheten behöver mer pengar vilket höjer priset på pengar, dvs. räntan, vilket ökar sparandet och minskar investeringarna, vilket minskar efterfrågan och så håller det på till vi är tillbaka på samma prisnivå. Återgången kan dock bli traumatisk när priserna måste sjunka och det är lätt att hamna i stagnation på samma sätt som det är lätt att hamna i förväntansspiraler uppåt t.ex. nu senast bostadsmarknaderna runt om i världen. Spekulationsbubblor är inte bra men det är värre med spekulation om ständig nedgång eftersom ekonomin går helt i stå och ingen gör någoting alls till slut.

Slut OT-varning.

/D

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2009-01-30 14:01

Vee-Eight skrev:

de efter också 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-30 14:19

Vee-Eight skrev:Jag ville dock införa ett litet tidsperspektiv; skillnaden mellan 35 och 50 år är inte så sablans stor, så att förneka kolboxen en uppgradering pga ålder är ju lite vanskligt tänkt.

Men ändå är skillnaden i ljudkvalitet mellan kolboxen och nästan generation, tänker framförallt på OA-6 I, MYCKET stor, till OA-6's fördel. Det är i varje fall min uppfattning.

Går man sedan framåt i tiden så är det min uppfattning (igen) att det som ändrar sig när man passerar 60-talet, 70-talet, 80-talet... konceptet/receptet. Men den grundläggande ljudkvaliteten har varit hög efter kolboxen.

Men, skälet till det hela har hur som helst inte med det att göra, utan med impedanskompatibilitet. Kolboxen går liksom ändå inte att uppgradera, så då valde vi att optimera diskanten för alla de andra konstruktionerna istället.

Personligen tycker jag att kolboxens som design-objekt och historisk produkt är något med så stora värden att jag inte kan råda någon som äger med, att ändra dem från originalskicket.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-30 14:31

IngOehman skrev: Personligen tycker jag att kolboxens som design-objekt och historisk produkt är något med så stora värden att jag inte kan råda någon som äger med, att ändra dem från originalskicket.

Vh, iö

Jag håller med. Om jag hade haft kolboxar och på något sätt ville uppgradera dem, så skulle jag istället bygga ett par nya "kolboxar" och samtidigt lämna de gamla i originalskick.

MvH
Peter Steindl

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-30 15:21

DET vore ett byggprojekt att skryta med det... ;)

Inte lätt att bygga sådana lådor.

Men jag håller såklart med dig. Kolboxarna bör bevaras i originalskick,
eftersom bruksvärdet är så mycket mindre än det historiska värdet.

PeterAkemark skrev:Här diskuteras förvisson diskanterna, de nya och av många efterlängtade. Jag köpte för ett par veckor sedan de nya 6.5" basarna som diskuterats i en annan tråd på forumet, och kan konstatera att:

de ser förvillande lika ut med de tidigare elementen med ferrit magnet och skumkant (som hade vittrat sönder). Dvs magneten på nya elementen är tjockare medan korgen är vad jag kan mäta så gott som identisk. Jag säger detta då det framhålls särskilt, av SCC nyhetsblad, att korgen är av ny design och förstärkt för bättre resultat. Så förfaller inte vara fallet.

Korgen är ny, eftersom den tidigare leverantören lät den utgå, vilket fick till följd att elementet inte skulle gå att tillverka mera, men då kan man göra en ny korg hos en ny korgtillverkare, så så fick det bli.

Men att den skulle vara signifikant omdesignad eller förstärkt är ingen information som kommer från mig i varje fall. Vi diskuterade att låta skruvhålen utgå, men avstod. Ambitionen var att den skulle bli lika bra som den gamla, vilket duger utmärkt bra. Tror dock att den faktiskt blev något starkare faktiskt, men inte på grund av att det var ett önskemål.

Även resten av delarna i elementet är nya, alltså bobin, talspole, spider, gummiupphängning, membran. Den enda del jag återanvände är mittdomen.

PeterAkemark skrev:Är det likadant med diskanterna?

Har du inte sett bilderna på den nya diskanten?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-01-30 21:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-30 21:17

petersteindl skrev: Om jag hade haft kolboxar och på något sätt ville uppgradera dem, så skulle jag istället bygga ett par nya "kolboxar"
MvH
Peter Steindl

Nu börjar det bli riktigt intressant.
Kommer den nya kolboxen att anta lite rundare former månne? :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-01-30 22:04

IngOehman skrev:
Vee-Eight skrev:Jag ville dock införa ett litet tidsperspektiv; skillnaden mellan 35 och 50 år är inte så sablans stor, så att förneka kolboxen en uppgradering pga ålder är ju lite vanskligt tänkt.

Men ändå är skillnaden i ljudkvalitet mellan kolboxen och nästan generation, tänker framförallt på OA-6 I, MYCKET stor, till OA-6's fördel. Det är i varje fall min uppfattning.

Går man sedan framåt i tiden så är det min uppfattning (igen) att det som ändrar sig när man passerar 60-talet, 70-talet, 80-talet... konceptet/receptet. Men den grundläggande ljudkvaliteten har varit hög efter kolboxen.

Men, skälet till det hela har hur som helst inte med det att göra, utan med impedanskompatibilitet. Kolboxen går liksom ändå inte att uppgradera, så då valde vi att optimera diskanten för alla de andra konstruktionerna istället.

Personligen tycker jag att kolboxens som design-objekt och historisk produkt är något med så stora värden att jag inte kan råda någon som äger med, att ändra dem från originalskicket.

Vh, iö

Mja ok. Har faktiskt aldrig haft äran att få lyssna på varken oa6 typ1 eller kolbox, och det skulle jag faktiskt se fram emot om jag så fick.

OlA;

Riktiga Volvo-snurror börjar nånstans vid 12 liter på sex burkar. Folk med avund på saab, däremot, puttrar runt i ommärkta Ford Ficus. 8)
- Carlsson Illuminati -

MP

Inläggav MP » 2009-01-30 22:46

Ragnwald skrev:
petersteindl skrev: Om jag hade haft kolboxar och på något sätt ville uppgradera dem, så skulle jag istället bygga ett par nya "kolboxar"
MvH
Peter Steindl

Nu börjar det bli riktigt intressant.
Kommer den nya kolboxen att anta lite rundare former månne? :D

Äggboxen?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati