Moderator: Redaktörer
JonasR skrev:Fråga 1. Vilken spridning har högtalaren som helhet.
Konelementpelaren har över hela registret (dvs. från under 35Hz till 1kHz) praktiskt taget en perfect figure of 8!) Helt jämt och fint, -3dB vid 45°, -6dB vid 60° och 0 output vid ca 90°!!!
Radiation pattern: Monopole below 30Hz, dipole line-source above 120Hz, flexible in-between
Fråga 1. Vilken spridning har högtalaren som helhet.
Max_Headroom skrev:
Krav på "bra" högtalare:
- Goda, och framför allt, kontrollerade spridningsegenskaper. D.v.s. tonkurvan ska inte innehålla några större dippar varken framåt eller "off axis" (bredare, grunda dalar är mer OK). Självklart kommer spridningen att bli allt mer riktad, högre upp i frekvens. Inga "spikar" får finnas i frekvensgången, varken on eller off axis. Detta är ett område som jag upplever som svårt att få till, många högtalare har problem med detta.
- Låg dist, även vid höga ljudtryck
- Frekvensgång som är "så gott som rak" on axis.
- Högtalaren skall behålla sin karraktär vid höga ljudtryck.
- Fas korrekt.
StudioSound skrev:
Det du beskriver her er faktisk SP Technology højttalere www.4sptech.com
Mvh,
Karsten
dimitri skrev:Ämnet:
Riktigt bra högtalare - finns det?
Ja. Det finns.
Enna riktiga ståpäls förmedlare.
Martin skrev:Dom ser bra ut de där, Karsten.
Max: Spikes på stativ, biwiringterminaler och liknande features. Kan vara så att det är något som kunderna vill ha. Det skadar ju inte (så mycket) iaf.
Max_Headroom skrev:Martin skrev:Dom ser bra ut de där, Karsten.
Max: Spikes på stativ, biwiringterminaler och liknande features. Kan vara så att det är något som kunderna vill ha. Det skadar ju inte (så mycket) iaf.
Max säger: Man ska tillverka bra produkter. Om man är fräck kan man ju tala om i sin reklam varför spikes och biwire inte har i seriösa sammanhang att göra annat än som utsmyckningsattrapper.
Vill man bara tjäna pengar kan man ju tillverka något med lägre PK som går att sälja dyrt.
Max_Headroom skrev:StudioSound skrev:
Det du beskriver her er faktisk SP Technology højttalere www.4sptech.com
Mvh,
Karsten
Hmmm... Högtalarna påminner lite om dom där finska amphion, eller vad dom heter, till utseendet. Ett gott tecken. Men varför i glödheta är det spikes på deras stativ? Det är defenitvt INTE ett gott tecken...
Edit: Stavfel
Martin skrev:Ja, det var klantigt skrivet. Förvändar de sig att någon ska tro på det där.brumel skrev:Kul sida den här Perfect 8:There are no resonances in the extremely stiff magnesium cones and breakup does not occur.
![]()
![]()
Johan_Lindroos skrev:Martin skrev:Ja, det var klantigt skrivet. Förvändar de sig att någon ska tro på det där.brumel skrev:Kul sida den här Perfect 8:There are no resonances in the extremely stiff magnesium cones and breakup does not occur.
![]()
![]()
Om resonanser uppträder utanför passbandet kan man skriva så tycker jag. Varför anmärka på småpetitesser?
patrikf skrev:Att påstå att koner i ett visst material skulle vara befriade från resonanser är väl ingen petitess? Jag tycker att det är ett av många exempel på vilseledande information på sidan.
Nattlorden skrev:patrikf skrev:Att påstå att koner i ett visst material skulle vara befriade från resonanser är väl ingen petitess? Jag tycker att det är ett av många exempel på vilseledande information på sidan.
Det är en tolkningsfråga, jag läser det gällande konerna i sitt användande i högtalaren. Om folk väljer att läsa bibeln som fan själv så finns det alltid fel i texter. Varför skulle man diskuttera hur konerna beter sig i andra situationer än där de används?
patrikf skrev:Man ska väl hålla sig till sanningen i vilket fall som helst?
Frågan om "Varför skulle man diskuttera hur konerna beter sig i andra situationer än där de används" bör riktas till Perfect 8.
markih skrev:Jo, men folk kan ju tro att det beror på de styva konerna att resonanerna inte uppträder. Det är ju i själva verket tvärtom och jag tycker att de borde istället skriva, - såsom Seas och Joe D'Appolito gör, att högtalarna tar omhand om de resonanser som potentiellt skulle kunna uppträda.
Johan_Lindroos skrev:Martin skrev:Ja, det var klantigt skrivet. Förvändar de sig att någon ska tro på det där.brumel skrev:Kul sida den här Perfect 8:There are no resonances in the extremely stiff magnesium cones and breakup does not occur.
![]()
![]()
Om resonanser uppträder utanför passbandet kan man skriva så tycker jag. Varför anmärka på småpetitesser?
Användare som besöker denna kategori: NADifierad och 24 gäster