Riktigt bra högtalare - finns det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-30 00:22

Och vad är inte sant i det påståendet?
Senast redigerad av JonasR 2004-10-30 01:47, redigerad totalt 1 gång.
President of Perfect8 Technologies
http://www.perfect8.com

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-10-30 00:35

Jag skulle vilja (se och) höra "The Force Subwoofer" återskapa en 8Hz ton utan någon förlust :lol: :wink:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-30 00:35

Hej!

that feature perfectly controlled moving parts virtually free from energy storage within their pass band.

perfectly controlled kanske är i förhållande till ej nämnda samt ej heller särdeles perfekta förutsättningar
samt ordet virtually... free kan ju faktiskt.se innebära precis vad som helst, ex om dem vore de A*bsolut
sämsta högtalarelementen som någonsin konstruerats, så skulle påståendet fortfarande vara sant såå...
... nej ingenting är felaktigt i påståendet 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-30 01:27

Jag skickade iväg frågan till konstruktören detta är hans svar på mina 2 frågor.

Fråga 1. Vilken spridning har högtalaren som helhet.

Konelementpelaren har över hela registret (dvs. från under 35Hz till 1kHz) praktiskt taget en perfect figure of 8! :)) Helt jämt och fint, -3dB vid 45°, -6dB vid 60° och 0 output vid ca 90°!!!

Fråga 2. har du nån graf?

Nej, jag gjorde mätningar i våras men sparade de inte iom att de var typ textbook ( borde ju ha sparat ändå ). Jag kan ju ta om mätningarna när jag får tid till detta :(

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-30 01:29

Angående energi storage och hur vi eliminerar så finns det beskrivet i patentet. Patentnummret står sist på varje sida.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-30 01:44

Hej!

Nej ifall högtalarelement lagrar energi så bli dem ju batterier och det vara ju helt fel A*pplikation!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-30 11:51

Mycket bra att du svarar på frågor här JonasR :)

Hittade en liten självmotsägelse i det du skrev ovan och det som står på hemsidan:

JonasR skrev:Fråga 1. Vilken spridning har högtalaren som helhet.

Konelementpelaren har över hela registret (dvs. från under 35Hz till 1kHz) praktiskt taget en perfect figure of 8! :)) Helt jämt och fint, -3dB vid 45°, -6dB vid 60° och 0 output vid ca 90°!!!

Radiation pattern: Monopole below 30Hz, dipole line-source above 120Hz, flexible in-between

Kanske en lite korrektion vore på sin plats. Jag funderade faktiskt hur man kan få monopol-spridning (förutsätter omnipolär) vid så låga frekvenser som 30Hz med den uppbyggnad högtalaren har.

När det gäller spridningen lite högre upp så kan man ju bilda sig en uppfattning om det om man vet vilken delningsfrekvens högtalaren har och avståndet i sidled mellan diskantbandet och basarna. Kan du kanske ge oss någon uppgift på det?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2004-10-30 12:09

Tittade på perfect8-siten men kunde inte hitta något om pris. I vilken härad rör det sig om?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-30 12:10

JonasR
Jag tycker också att det är bra att du svarar på frågor här! :)
Angående svaret på frågan:
Fråga 1. Vilken spridning har högtalaren som helhet.

Som svar på hur helheten uppför sig ges ett svar om hur den andra (bas)enheten mäter. Det är ju totalt irrelevant. Beror det på språkförbistring eller är avsikten att vilseleda ytterligare?

Var kan man hitta info om patentansökan?
//Patrik

Användarvisningsbild
StudioSound

Inläggav StudioSound » 2004-11-01 22:50

Max_Headroom skrev:

Krav på "bra" högtalare:

- Goda, och framför allt, kontrollerade spridningsegenskaper. D.v.s. tonkurvan ska inte innehålla några större dippar varken framåt eller "off axis" (bredare, grunda dalar är mer OK). Självklart kommer spridningen att bli allt mer riktad, högre upp i frekvens. Inga "spikar" får finnas i frekvensgången, varken on eller off axis. Detta är ett område som jag upplever som svårt att få till, många högtalare har problem med detta.

- Låg dist, även vid höga ljudtryck

- Frekvensgång som är "så gott som rak" on axis.

- Högtalaren skall behålla sin karraktär vid höga ljudtryck.

- Fas korrekt.

Det du beskriver her er faktisk SP Technology højttalere www.4sptech.com

Mvh,
Karsten

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-01 23:02

StudioSound skrev:

Mvh,
Karsten

Hmmm... Högtalarna påminner lite om dom där finska amphion, eller vad dom heter, till utseendet. Ett gott tecken. Men varför i glödheta är det spikes på deras stativ? Det är defenitvt INTE ett gott tecken...

Edit: Stavfel
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-11-01 23:10, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-01 23:07

dimitri skrev:Ämnet:
Riktigt bra högtalare - finns det?
Ja. Det finns.
Enna riktiga ståpäls förmedlare.

Ge gärna exempel på dylika. Alltså sådana som går att köpa över disk med rimlig leveranstid. Priset spelar ingen roll.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-01 23:23

Dom ser bra ut de där, Karsten.

Max: Spikes på stativ, biwiringterminaler och liknande features. Kan vara så att det är något som kunderna vill ha. Det skadar ju inte (så mycket) iaf.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-01 23:42

Martin skrev:Dom ser bra ut de där, Karsten.

Max: Spikes på stativ, biwiringterminaler och liknande features. Kan vara så att det är något som kunderna vill ha. Det skadar ju inte (så mycket) iaf.

Max säger: Man ska tillverka bra produkter. Om man är fräck kan man ju tala om i sin reklam varför spikes och biwire inte har i seriösa sammanhang att göra annat än som utsmyckningsattrapper.
Vill man bara tjäna pengar kan man ju tillverka något med lägre PK som går att sälja dyrt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-01 23:50

Max_Headroom skrev:
Martin skrev:Dom ser bra ut de där, Karsten.

Max säger: Man ska tillverka bra produkter. Om man är fräck kan man ju tala om i sin reklam varför spikes och biwire inte har i seriösa sammanhang att göra annat än som utsmyckningsattrapper.
Vill man bara tjäna pengar kan man ju tillverka något med lägre PK som går att sälja dyrt.

Ok, om man är mån om att inte skrämma bort alltför många kunder som skulle kunna sitta och avnjuta ens högtalare (det vill man väl om man tror på sin produkt) så kan man ju helt enkelt inte prata om spikes eller ta ställning på något annat sätt än att kunden får välja själv. typ: "vi skickar med lite spikes för de som vill ha, praktiskt va?"

Användarvisningsbild
StudioSound

Inläggav StudioSound » 2004-11-02 01:30

Max_Headroom skrev:
StudioSound skrev:

Mvh,
Karsten

Hmmm... Högtalarna påminner lite om dom där finska amphion, eller vad dom heter, till utseendet. Ett gott tecken. Men varför i glödheta är det spikes på deras stativ? Det är defenitvt INTE ett gott tecken...

Edit: Stavfel

Mit eget sæt Continuum AD er bestilt og leveret uden bi-wire terminaler. På stativerne bruger jeg Starsound Audiopoints, hvilket fungerer bra. Man behøver ikke montere spikes, hvis man har andre præferencer :)

Den dynamiske formåen samt evnen til at gengive transienter er spektakulær...... Selv ved ekstreme lydtryk.

Mvh,
Karsten

Edit: Lige et billede..
Bild
Senast redigerad av StudioSound 2004-11-02 11:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-11-02 02:10

Kul sida den här Perfect 8:
There are no resonances in the extremely stiff magnesium cones and breakup does not occur.

:D :D :D
Let forever be

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-02 10:20

brumel skrev:Kul sida den här Perfect 8:
There are no resonances in the extremely stiff magnesium cones and breakup does not occur.

Ja, det var klantigt skrivet. Förvändar de sig att någon ska tro på det där.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-02 12:27

Martin skrev:

Om resonanser uppträder utanför passbandet kan man skriva så tycker jag. Varför anmärka på småpetitesser?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 13:15

Johan_Lindroos skrev:
Martin skrev:

Om resonanser uppträder utanför passbandet kan man skriva så tycker jag. Varför anmärka på småpetitesser?

Att påstå att koner i ett visst material skulle vara befriade från resonanser är väl ingen petitess? Jag tycker att det är ett av många exempel på vilseledande information på sidan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-02 13:25

patrikf skrev:Att påstå att koner i ett visst material skulle vara befriade från resonanser är väl ingen petitess? Jag tycker att det är ett av många exempel på vilseledande information på sidan.

Det är en tolkningsfråga, jag läser det gällande konerna i sitt användande i högtalaren. Om folk väljer att läsa bibeln som fan själv så finns det alltid fel i texter. Varför skulle man diskuttera hur konerna beter sig i andra situationer än där de används?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 13:36

Nattlorden skrev:
patrikf skrev:Att påstå att koner i ett visst material skulle vara befriade från resonanser är väl ingen petitess? Jag tycker att det är ett av många exempel på vilseledande information på sidan.

Det är en tolkningsfråga, jag läser det gällande konerna i sitt användande i högtalaren. Om folk väljer att läsa bibeln som fan själv så finns det alltid fel i texter. Varför skulle man diskuttera hur konerna beter sig i andra situationer än där de används?

Man ska väl hålla sig till sanningen i vilket fall som helst?
Frågan om "Varför skulle man diskuttera hur konerna beter sig i andra situationer än där de används" bör riktas till Perfect 8.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-02 13:48

Det är väl ingen osanning, det är ett förkortat skrivsätt.

"There are no resonances in the extremely stiff magnesium cones and breakup does not occur (during normal operation of our loudspeaker)."
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-02 13:52

Känns som att vissa personer måste hitta fel och brister för sakens skull, man måste ju hitta något att racka ner på för här kommer ju en ny, suspekt tillverkare!

Otroligt trist att se!!! Blir smått förbannad faktiskt! :x
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-11-02 14:22

patrikf skrev:Man ska väl hålla sig till sanningen i vilket fall som helst?
Frågan om "Varför skulle man diskuttera hur konerna beter sig i andra situationer än där de används" bör riktas till Perfect 8.

Om man ska följa det du skriver så skulle man ju alltid behöva skriva typ:

- i sitt aktiva område.
- när högtalaren är hel.
- när den används som högtalare och inte som grävskopa.
- så länge högtalaren inte spelar i vakuum.
- osv osv osv

Och detta ska förstås skrivas vid varje påstående?

/Gr.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-02 15:15

Hej!

Nej TyckA* verkligen inte! Man borde väl få ställa aningen högre krav på en marknadsaktör
som (ev) tjänar pengar på sin verksamhet, än dem som ställs (rätt höga dem med faktiskt.se)
på A*matörer som hålla till på DIY hos diverse for@! A*nser att ni 2st här ovan fallit pladask för
tricket (frekvent utnyttjat på hififoru@) att så fort man kritiseras är man glad A*matör som alla
är sååå elaka emot emedan annars gör man mer än gärna (gratis) reklam hej vilt o sedan lite till!

A*ll heder åt Jonas R som inte hänfallit till en massa patetiska:
Oohh är bara en enkel Livets Hårda Skola Utbildad Gubbe som förlorar pengar på min hobby-verksamhet
(fast jag inte har ngt annat jobb) Ååhh vad synd det är om mig när alla hatkampanjer hela tiden pågå!

Mvh A*

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-02 15:16

Jo, men folk kan ju tro att det beror på de styva konerna att resonanerna inte uppträder. Det är ju i själva verket tvärtom och jag tycker att de borde istället skriva, - såsom Seas och Joe D'Appolito gör, att högtalarna tar omhand om de resonanser som potentiellt skulle kunna uppträda.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-11-02 16:34

markih skrev:Jo, men folk kan ju tro att det beror på de styva konerna att resonanerna inte uppträder. Det är ju i själva verket tvärtom och jag tycker att de borde istället skriva, - såsom Seas och Joe D'Appolito gör, att högtalarna tar omhand om de resonanser som potentiellt skulle kunna uppträda.

Tvärtom?
Konerna är styva eftersom resonanser inte uppträder. :?:

Var det inte så att diskussionen gällde ifall man behövde ta med en brasklapp ifall elementen skulle användas på ett icke tänkt sätt?

/Gr.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-02 16:46

Vad är en högtalare?

Jo, en högtalare är ett högtalarSYSTEM ihopsatt av en mängd komponenter. Om nu högtalarsystemet som helhet är fritt från resonanser så spelar det ju ingen som helst roll om olika ingående delkomponenter uppvisar resonanser utanför passbandet, eftersom det inte märks på podukten som helhet.

Jag tycker att många kommentarer som fällts mot JonasR:s högtaleri i flera fall är petiga och även oinsatt kritik.

Dessutom är ju högtalare den sortens produkt där det är ganska meningslöst att prata om diverse detaljer. Var och en kan ju höra själv om det låter bra eller inte, eftersom högtalare i allmänhet uppvisar såpass kraftiga förvräningar.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-02 17:17

Johan_Lindroos skrev:
Martin skrev:

Eftersom citatet var taget ur sitt sammanhang fick den enhelt annan innebörd. Jag borde kollat upp vad som stod egentligen innan jag kommenterade citatet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi