Dags att bumpa den här byggtråden...
Det är så lätt att slå sig till ro när man väl fått ljud ur sina byggen. Men varje dag går man där och retar sig på att det saknas lite spoilers och kjolpaket som liksom bara inte blivit klart.
Men idag har vårsolen strålat över min byggplats utanför garaget.
Först och främst behövs ett par rejäla fundament för att ge högtalarna en värdig anslutning till underlaget. Dessutom fyller de tre viktiga funktioner; de rymmer plats för delningsfiltret, de ger husrum åt en uppsättning SD-fötter och utgör påkörningsskydd för dammsugaren.
Idag hoppar vi över alla pedagogiska byggbeskrivningar och visar helt enkelt resultatet direkt; en sandwich-konstruktion bestående av en 19mm MDF i botten, 8x21mm distanslist emellan och slutligen en överdel i 18mm stavlimmad furu:
SD-fötterna försänker jag 10mm ner i MDF:en dels för att hålla dem på plats, dels för att minimera mellanrummet ner till golvet. Jag använder ett 35mm specialborr, avsett för infällning av gångjärn i köksluckor:
SD-fötterna är 15mm höga så det blir ca 5mm kvar mellan sockeln och golvet:
Sådär ja, listerna runt om är på plats, 27x27mm trekantlist. Ytan på ovansidan är lika stor som fotavtrycket av högtalaren plus lutningen bakåt, ca 75mm. Runt hålet ska jag montera 21x21mm list så att högtalaren "svävar" över sockeln när den är monterad:
Nu ska bara limmet torka så att jag kan gå lös med slipmaskinen och därefter betsa och lacka i samma färg/yta som själva högtalaren. MDF-kanten ska jag måla svart.