Dags att uppgradera - steg 3 - moddning klar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-01-31 11:17

Som jag har förstått det så är just det en fördel med 2,5 vägs, att du kan kompensera baffelsteget med överlappande delningsfrekvens! :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-01 20:51

Hur upplever du diskantnivån, när du har dämpat till samma känslighet som basarna? :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-02-01 21:34

Man kan väl vända på resonemanget och säga att jag dämpat diskanten så att den låter bra tillsammans med basarna och att det visade sig bli vid ca 6dB dämpning (rent elektriskt). Faktum är att jag nu provat med att kortsluta seriemotståndet på 2,2 ohm och tycker mig fått något bättre tydlighet i ljudet, utan att diskanten låter ansträngd.

Enligt databladen är elementen specade till följande känslighet (dB/1W/1m):

15W: 85,5
18W: 87
D2905: 92

I helgen har jag haft möjlighet att rumstera på egen hand i huset och ägnat lite tid åt provlyssning och jag kan bara konstatera att det låter riktigt, riktigt bra!

Som svar på din fråga kan jag också säga att i mina öron blir det gärna lite för mycket diskant om man "bara" dämpar diskanten till samma nivå som basen - ofta låter det bättre om man dämpar lite till. En helt rak frekvenskurva är väl helt enkelt inte det mest optimala. Och det gäller för övrigt även i basen. Jag har ju två baslådor som med EQ i princip går linjärt ner till 25Hz - och det blir gärna lite för mycket av det goda! ...men dom använder jag förstås bara till film.

Edit: rättade dB till Hz :oops:!
Senast redigerad av Kalejdokom 2010-06-29 22:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-01 22:09

Ditt bygge har varit extremt inspirerande, och på köpet har det väckt många frågor från min sida, som jag tagit upp här och där på forumet. Det tycks mig som att för var ny sak jag lär mig, står en svårare frågeställning på lur, runt nästa hörn! :) Min tänkta uppgradering, kommer pga nya visdomar från detta forum, inte att innehålla så mycket eget byggande, som jag först tänkt mig! :( Men mina nylärda byggslutsatser hade sett ut som dina! :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-02-01 23:12

Smickrande, tack för det...

Min kommande uppgradering (steg 4) blir ett par dipoler. Skisser på dom har jag just avslöjat i den här tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=28152

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-02-01 23:36

Intressant! Där finns det nog nya lärdomar att hämta. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-04-25 21:21

Dags att bumpa den här byggtråden...

Det är så lätt att slå sig till ro när man väl fått ljud ur sina byggen. Men varje dag går man där och retar sig på att det saknas lite spoilers och kjolpaket som liksom bara inte blivit klart.

Men idag har vårsolen strålat över min byggplats utanför garaget.

Först och främst behövs ett par rejäla fundament för att ge högtalarna en värdig anslutning till underlaget. Dessutom fyller de tre viktiga funktioner; de rymmer plats för delningsfiltret, de ger husrum åt en uppsättning SD-fötter och utgör påkörningsskydd för dammsugaren.

Idag hoppar vi över alla pedagogiska byggbeskrivningar och visar helt enkelt resultatet direkt; en sandwich-konstruktion bestående av en 19mm MDF i botten, 8x21mm distanslist emellan och slutligen en överdel i 18mm stavlimmad furu:

Bild

SD-fötterna försänker jag 10mm ner i MDF:en dels för att hålla dem på plats, dels för att minimera mellanrummet ner till golvet. Jag använder ett 35mm specialborr, avsett för infällning av gångjärn i köksluckor:

Bild

SD-fötterna är 15mm höga så det blir ca 5mm kvar mellan sockeln och golvet:

Bild

Sådär ja, listerna runt om är på plats, 27x27mm trekantlist. Ytan på ovansidan är lika stor som fotavtrycket av högtalaren plus lutningen bakåt, ca 75mm. Runt hålet ska jag montera 21x21mm list så att högtalaren "svävar" över sockeln när den är monterad:

Bild

Nu ska bara limmet torka så att jag kan gå lös med slipmaskinen och därefter betsa och lacka i samma färg/yta som själva högtalaren. MDF-kanten ska jag måla svart.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-04-25 21:45

...och medans limmet till fundamenten torkar passar vi på att snickra till en tygfront. Jag väljer en 10mm spånskiva som stomme. Inspirerad av Nola Viper låter jag fräsen runda av underkanten på ramen:

Bild

Ni som följt tråden från början vet att jag fräst ner magneter i baffeln (från insidan). Då gäller det bara att fräsa ner magneter i fronten på exakt samma ställe som i baffeln:

Bild

Kanterna fasas av till 45 grader med fräsen, lika som högtalarens kanter:

Bild

Fräsen får jobba vidare med innanmätet och slutligen ser det ut så här:

Bild

Lite svart färg på ramen så att den inte syns genom tyget:

Bild

Några hundra skjut med häftpistolen senare ser det ut så här. Magneterna sitter på rätt ställe och håller ramen på plats även med de mest krävande basgångar:

Bild

Och som en liten cliffhanger ser ni nedan den halvfärdiga sockeln på plats. I morgon blir det till att göra klart! Ja, ja, filtret ska förstås lödas och monteras permanent i fundamentet... och det lär väl ta sin tid det med.

Bild
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-04-26 12:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2009-04-25 22:01

Riktigt snyggt! 8O :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-04-26 18:46

Så har den här helgen gått till ända och det gick väl ungefär som planerat - fronter och fötter är klara, men inget filterbygge.

Så här ser de färdiga fötterna ut med färg/lack och monterad distanslist:

Bild

Och så här ser det ut när allt är monterat på plats - det blev inte så tokigt, om jag får säga det själv 8) .

Bild

Från sidan ser man även hur baksidan tar sig ut:

Bild

Nu gäller det bara att inte tappa tempo med filtret - tills dess är dom nämligen rätt så tysta - men vi hörs snart igen!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2009-04-26 20:34

Mycket snyggt bygge. Jag funderar på hur det sett ut om du målat distanslisten svart också ? Du kan ju testa genom att sätta svart eltejp på den.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-04-26 20:47

Tack för tipset om färg på listen. Jag har dock redan testat en del med tejp och ställt på högtalarna provisoriskt och ändå valt att köra med samma bets som högtalaren. Dessutom sitter sockeln nu fast ganska permanent med åtta rejäla skruvar underifrån...

Nu står dom lite provisoriskt innan jag gjort klart filtrena. Sedan kommer dom att stå lite mer i skymundan så att socklarna inte kommer att synas så rakt framifrån som på dessa bilderna.
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-04-26 21:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-04-26 21:07

Jag är imponerad av hantverket. Väldigt bra gjort att få till alla vinklar.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-04-27 07:35

Skönt och se att någon kan prioritera rätt :lol:
om jag kunde stryka hälften av alla j-vla måsten suck..
jag har äntligen landat en 31-bandare till mina 12"or jag startar en egen byggtråd lite senare.
Hur som helst otroligt snyggt resultat kul att det dessutom uppfyller dina förväntningar med ljudet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-04-28 00:08

Filtrena färdiga och på plats. Ambitionen var att få till ett par riktigt snygga filter, inspirerade av Troels Gravesen... men när det väl var dags att börja löda dit alla kablar gav jag upp.

Så här blev resultatet, infällda på undersidan av fundamenten:

Bild

Nåja, nu spelar dom i alla fall - och det med besked!

Dags att tacka för allt stöd och engagemang längs vägen. Nu sätter vi dit ett "klart" i rubriken och laddar för steg 4 i uppgraderingen. Tidigare hade jag tänkt att gå direkt på nya frontsystem men det blir en liten avstickare ut i surroundträsket först. Steg 4 handlar alltså om ett par sidoplacerade "bipoler" eller vad vi ska kalla dem. Det blir en mix av Ola's Minareter och Ino A3; en topplacerad 5,25" bas och två snedvinklade diskanter. Toppen riktad 45 grader uppåt rakt in mot rummet, de båda diskanterna riktade +/-45 grader framåt/bakåt. Vad som inte syns på bilden är att jag även tänkt mig en likadan 5,25" bas riktad nedåt mot golvet - alltså en 2,5-vägs surroundhögtalare!

Mer om det lite längre fram.

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-04-28 14:16

Riktigt trevligt - mer bilder :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-03 21:59

Mer bilder blir det! Men inte på det här projektet.

Nu har jag startat steg 4 i min uppgradering - välkommen med på resan mot nytt surroundljud:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=30126

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-05-04 09:38

Men förstår jag det rätt att dessa högtalare inte kommer användas som frontar/huvudhögtalare? Verkar vara en fruktansvärd påkostad "bi-högtalare" isf? 8O

I övrigt måste säga att det är imponerande bygge. Kul också att se lite furu i högtalare iställe för alla dessa "exotiska" träslag. Även om jag själv satsar på valnötsfaner :oops:
Jag är rätt säker på att de låter bra dock. Upplever de basarna som varandes några av dom mest välljudande element jag hört.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-05-04 09:50

Kraniet, dessa högtalare har två funktioner:

1) I bioläge funkar de som bakkanaler tillsammans med två högtalare infällda i en hylla bakom soffan (=totalt fyra högtalare som spelar bakkanal).

2) Om man vänder fåtöljerna mitt i rummet 180 grader så hamnar man mitt i sweet spot för lyssning av "vanlig" 2-kanal stereo. I detta läge handlar det om ren musiklyssning - och då framträder verkligen alla element till sin absoluta fördel. Jag håller med dig om att det är mycket välljudande basar. :)

Det finns en ritning på vårt vardagsrum i nästa byggtråd - "Steg 4". Där framgår det lite hur det är möblerat.

Användarvisningsbild
Rednaxela

Inläggav Rednaxela » 2010-01-13 21:21

Snyggt! Smart med magneter för att hålla dammskyddet har aldrig sett det någon annanstans.

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2010-05-18 21:34

Rednaxela skrev:Snyggt! Smart med magneter för att hålla dammskyddet har aldrig sett det någon annanstans.

Jo, hela Klipsch RF serien har det iaf :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-06 12:19

Bumpar denna tråd för att påbörja en ombyggnad av dessa skapelser. Trots glada tillrop om k-märkta högtalare, som inte borde få moddas, tar jag mig friheten att ändå sticka sågen (fräsen) i lådorna :P. Bakgrunden och resonemangen kring projektet finns att läsa i den här tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=48904

Denna moddning omfattar även ett annat högtalarpar, som samsas i samma bio-/musikrum. Mer om det i den här tråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=31347

Det handlar om en rumsanpassning och en uppgradering av de nedre regionerna - nya (sub-)basar skall integreras.

Så, här ligger patienten på väg in till operationsbordet; alla element, filter, rör, terminaler och fundament är avlägsnade. Strax skall kirurgen rita upp snittet för amputering av nedre buken. Ca 11 liter skall bantas:

Bild

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-06 12:37

Vågar knappt titta......

Bild
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-06 12:56

AndersD skrev:Bild

Faktiskt - the wörld off amajsing smajlisis! There is one for every need...

I can't imagine what to come...
Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-06 17:23

Än så länge går det enligt planerna; inga större missöden, men det tar lite tid. Det gäller att vara noggrann, så att det inte blir fel. Man har liksom bara ett försök på sig...

Här är fräsen igång med första skäret:

Bild

En stund senare är jag runt lådan. Sista millimetern tar jag med en fintandad fogsvans och hokus, pokus - 27 cm kortare :):

Bild

En bild som jämförelse, nu 60 cm (utan sockel):

Bild

Mellan sockeln och toppen skall jag bygga en subbas. Vägen dit kommer ta lite tid. Hela lådan ska även slipas ner, betsas om och lackas.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-06 20:38

Snyggt jobbat......du är händig med fräsen!

I din "slavbastråd" fanns ett par funderingar angående hur stabil lådan måste vara för att inte börja "dansa omkring". Nu när 18W-drivern bara ska agera över 80Hz (eller nåt) är inte dess lådvolym lika kritisk längre, du har inte funderat på att lägga in "ballast" i botten på den övre lådan?

Alternativt gjuta en ny sockel i gjutjärn eller nåt 8)

400g slavbas skojar man nog inte bort sådär utan vidare när det ska rockas loss ordentligt!
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-06 20:57

Jag pendlar mellan att helt frankt skruva ihop basen och toppen utan luft emellan, så att det blir en solid högtalare eller att göra dem som separata moduler så att jag i framtiden kan nyttja basarna som rena subbar.

En annan tanke är att montera någon exklusiv metalldistans/-ben mellan lådorna, typ fyra korta/tunna distanser i stället för SD-fötter.

Just det är ju en fundering, annars. Vad händer om jag har SD-fötter mot golvet OCH SD-fötter mellan bas och topp? Kommer hela skapelsen börja vagga/dansa. Många funderingar blir det...

En annan är just hur jag skall dela upp och driva topparna. Jag har alla möjligheter till aktiv delning/drivning och funderar på att låta 15W jobba kvar som basreflex och 18W i sluten låda med LT. Då behåller jag alltså 2,5-vägs-konceptet. Alternativt gör jag om dom till 3-vägare, men då skulle jag behöva ändra låduppdelningen internt - och det blir väldigt jobbigt! Jag vet inte hur jag ska kunna komma åt att såga upp stagen och den befintliga väggen mellan de olika kaviteterna i lådan. Det behövs för att få upp volymen till 18W om den ska jobba i basreflex. Jag får se hur det blir när jag fått till en ny botten i topparna, så jag kan börja testa lite :) .

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-06-06 22:42

Din 2.5-vägskonstruktion med två olika drivers varav den större i sluten LT-kompenserad låda och den mindre i basreflex känns oerhört komplicerad. Min kompetens räcker inte "till fotknölarna" för att ge råd till detta men jag tänkte dela med mig av vad jag skulle gjort istället och försöka motivera mina val.

Jag hade helt sonika gjort om till en sluten trevägskonstruktion med ambitionen att aldrig spela annat än över 80Hz. Delningsfrekvenser någonstans vid 300-400Hz mellan 18W och 15W och 2-3kHz mellan 15W och din diskant.

18W-drivern är en oerhört trevlig att ha i botten, få drivers kan mäta sig med denna åtminstone upp till 300-400Hz men över detta börjar alternativen bli fler (helt enligt mina öron). Att då låta denna drivern slippa jobba under 80Hz är knappast en nackdel, snarare en fördel då den kommer att "leva upp" och göra jobbet mellan 80 och 300Hz ännu bättre.

Samma "tänk" applicerar jag på 15W. Denna driver är av samma kvalitet som storebror men lite högre upp i frekvens. Den är inte lika bra i botten men förmodligare trevligare lite högre upp då den sprider bättre. Likt 18W kommer denna att sköta sitt jobb på ett bättre sätt då den avlastas från grovjobbet längre ner i frekvens.

Fördelar:
Lådan till 18W kan vara ganska liten och du slipper det komplicerade omdesignarbetet av lådans inre.
Effekttåligheten stiger dramatiskt och du kommer att kunna spela starkare tack vare att både 15W och 18W befriats från tyngre arbetsbördor.
Mindre komplex konstruktion (åtminstone jmf med det jag radade upp i början på mitt inlägg)

Nackdelar:
Ca 3 dB lägre känslighet pga 18W nu ska sköta 80-300Hz helt själv.

mina fem öre........

Edit: Kom på ytterligare en nackdel med trevägsalternativet. den destruktiva golvreflexens inverkan KAN bli mer hörbar (beroende på rum, möblering osv) med endast en driver i området 80-300Hz. Dubbla basdrivers har en tendens att "smeta ut" golvreflexen.
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-06-07 12:23

Anders, jag delar i stort dina funderingar och det är väl ungefär så det lär bli. Jag har dock ett litet bekymmer, som håller kvar tankarna om fullfrekvens för 15W+diskanten. Det handlar om att ge övriga familjen möjlighet att (på egen hand) med enklaste medel få igång "stereon" utan att dra igång hela racket med processorer och slutsteg till subbas.

Jag menar att 15W+diskant skulle kunna funka rätt bra på egen hand (det är ju en A4 Monitor!) utan 18W och subbas. Men det kanske är lätt ordnat med två olika preset's i processorn. Lite att grunna på om kvällarna...

För även om jag väljer 3-vägs och att köra 18W slutet så borde det väl funka att behålla basreflex för 15W?

PS filtret mellan 15W och diskant är och förblir passivt.

mangs

Inläggav mangs » 2012-06-07 13:18

Kul tråd,
jag har en gång i tiden haft samma funderingar med att ha en fullregisterhögtalare som skulle gör adet enkelt för familjen men med mycket moddande fram och tillbaka insåg jag att jag ändå till sist gick tillbaka til laktiva lösningar med slutsteg etc. Genom att tex använda slutsteg med remote in och mini-DSP som alltid är igång fungerar det väldigt enkelt för övriga familjemedlemmar samtidigt som jag får ut det jag vill av anläggningen.

Med tanke på bestyckningen så tycker jag den förtjänar att få ge sitt allra bästa genom att låta varje komponent briljera i sitt resp område. Många använder de elementen du har med bravur även utanför sitt resp favoritområde men nu när du har möjligheten att pressa dem extra så har du möjligehetn att få det riktigt riktigt bra.

Dvs:
XLS ->80Hz
18w 80 -350Hz
15w 350hz-3kHz
Diskant 3kHz->hur mycket den klarar

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum