Nad 208 bäst genom tiderna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nad 208

Messias bland förstärkare, den slår allt
17
14%
Den är mycket bra men inte bäst
43
36%
Den är bra men den slår inte Krell precis
17
14%
Sicket skit
15
13%
Mats din dumme fåntratt, var du tvungen att påminna oss om hifins skam nr 1?
13
11%
Mats din dumme fåntratt, var du tvungen att påminna oss om hifins skam nr 1?
13
11%

Antal röster : 118

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-30 19:50

Hej!

Förstår faktiskt.se inte denna A*version gentemot Korsun V8i 8O? Eller är kan det vara somså
att 1st liten Svensk hififörsäljare bosatt sig uti sinnet hos vissa 8)?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-30 20:50

"Men du känner ändå att du har rätt att kalla oss 208ägare för drömmare, som om det för dig vore självklart att vi hade fel i våra förstärkarval?"

Äsch... jag menar drömmare som något positivt.

Personligen kan jag inte låta bli att känna en viss skepsis mot att ett slutsteg som tillverkades under några månader för 15 år sedan och såldes för småpengar skulle ha en chans mot Krell-slutsteg med ett mångdubbelt marknadsvärde. Jag har dock själv aldrig gjort någon jämförelse av de två produkterna, och visst, i teorin är det möjligt att ni har rätt.

Det som stör mig är LTS minimala lista över rekommenderade produkter som verkar få många hifibitna att tro att dessa produkter ÄR de bästa som finns, för alla, punkt slut. Drömmare är bra, dogmatiker är tröttsamma.

Att ni är nöjda ägare av 208an däremot, tycker jag är kul. Fler folk borde vara nöjda istället för att uppgradera var tredje månad. Då hade dom fått mer tid och energi över att ägna sig åt att njuta av sina musiksamlingar, vilket borde vara syftet med hela hifigrejen.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-30 20:53

Okej. Bra! :)

Jag förstår inte varför ett lågt pris och att produkten gjordes för 15 år sedan (fast 15 år är väl lite tokigt ändå?) måste vara negativt. Visst, att det inte går att köpa slutsteget nytt idag är synd, men ett lågt pris tycker jag verkligen inte är det!

Bara för att Krellstegen kostar mer förstår jag inte varför de skulle vara bättre.

Anledningen till att LTS lista inte innefattar något väldigt stort antal produkter är antagligen att de har massvis med andra saker att göra förutom att testa produkter.

Självklart ska man lyssna på musik. Jag har spenderat mer pengar på mina skivor än på min musikanläggning, och det tänker jag fortsätta med.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-30 21:08

Blue - kan man inte höra skillnad på föresignalen och eftersignalen så är de enda möjligheterna något kan vara nyttjbart bättre att det är billiagare eller effektstarkare för samma pris. Om Krell passerar F/E-test och prisar ett 225+ Wattssteg under 12,000 så skulle jag kunna acceptera det som bättre. (Alt ett 500W monoblock vid samma pris).
Innehållet i stegen kostar säkert inte mer än att de skulle kunna göra det. Men då tappar man sin dyr-image.

Fast nu kommer ju inte ett Krellsteg att klara F/E om de inte gör något åt sin färgning, men då kommer det ju inte allt låta Krell längre...

De flesta exklusiva firmor jagar ju inte den perfekta återgivningen utan den perfekta färgningen (den som säljer flest apparater och fixar de bästa subjektiva tidningstesterna). Så ju dyrare man köper blir inte objektivt bättre, bara (möjligtvis) subjektivt bättre.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-30 21:11

Nattlorden,

Har du FE-testat Krell? :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-30 21:12

Morello - nej, jag sysslar inte med självtortyr. 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-30 21:17

Nattlorden skrev:Morello - nej, jag sysslar inte med självtortyr. 8)

Jag har inte heller FE-testat Krell, men jag skulle inte bli förvånad om en del modeller klarar testet galant. Tex är gamla KSA100 är en mycket robust och lågdistorderande konstruktion.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-30 21:23

Nattlorden skrev:Blue - kan man inte höra skillnad på föresignalen och eftersignalen så är de enda möjligheterna något kan vara nyttjbart bättre att det är billiagare eller effektstarkare för samma pris.

Jag håller inte med. Snyggare, lättare och mindre är egenskaper jag skulle uppskatta!

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-30 21:31

Nattlorden: "De flesta exklusiva firmor jagar ju inte den perfekta återgivningen utan den perfekta färgningen (den som säljer flest apparater och fixar de bästa subjektiva tidningstesterna). Så ju dyrare man köper blir inte objektivt bättre, bara (möjligtvis) subjektivt bättre."

Pow... vilken "objektiv" sanning du dängde fram där då Nattlorden!? Men visst, tyck du att alla "exklusiva firmor" är ute och reser, jag tänker inte stoppa dig. Men där det inte väldigt tråkigt i längden att vara så trångsynt? Själv tycker jag att det är kul att lyssna på nya produkter och system och se vad jag gillar, alldeles oavsett vad FE-tester OCH hifitidningar säger om produkterna.

Det som du omnämner som något negativt, begreppet "subjektivt bättre", är fortfarande det enda som är verkligt intressant för mig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-30 21:55

Hur skulle man kunna påstå att man var bättre än konkurrenterna om alla satsade på att låta ofärgat? Då hade ju alla saker låtit precis lika. Ingen konkurrensfördel för någon då. Och då det är ganska tydligt att vissa färgningar tilltalar folk (även de som bygger grejorna) så lägg ihopa ett och ett. *skratt*

Kul kanske det är, men sällan speciellt bra. Då är tidningar och chatter bättre för då slipper man i alla fall höra så mycket skräp. :wink:

Visst, men vi har ju redan konstaterat att du inte är intresserad av att återge musik, utan bara att spela upp musik via ett personligt valt filter. ;-) MyFi, inte HiFi.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-10-30 22:15

Morello skrev:
Nattlorden skrev:Morello - nej, jag sysslar inte med självtortyr. 8)

Jag har inte heller FE-testat Krell, men jag skulle inte bli förvånad om en del modeller klarar testet galant. Tex är gamla KSA100 är en mycket robust och lågdistorderande konstruktion.

Än bättre variant är KMA160 (alt KSA80B)....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-31 00:12

Förstår fortfarande inte storheten med NAD 208. Jag är antagligen en av dom som har flest lyssningstimmar på den förstärkaren på detta forumet, men vissa försvarar den som om det vore ett slag på liv och död.............
En ok förstärkare, men har nog inte hört något mer oangegerat i hela mitt liv 8O :wink:
Precis som DCD-625Mk1 och Mk2. Förstår fortfarande inte hur folk kan hävda skillnader mellan dessa spelare, då det enda som skilljer är ett guldpleterat hörlursuttag och en del av spelarna tillverkades i Tyskland och några i Japan. Enligt Servicemanualen så skiljer nämligen ingenting.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-31 00:20

Själv föredrar jag att lyssna på musik som engagerar istället för förstärkare :wink: Dessutom är väl 208 ett slutsteg om man ska vara noggrann?

Klart att något skiljer DCD-625mk1 och mk2! Minst beteckningarna och tillverkningslanden :wink: Servicemanualen är nog ingenting att bedöma spelarna efter.

Storheten med Nad 208 tycker jag är att man för mellan fem och tio tusen kan få ett slutsteg som inte förstärker insignalen utan hörbara färgningar utan även kan förstärka insignalen en hel del! Säg gärna ett annat slutsteg som kan göra det till samma pris!

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-31 00:29

Klart att något skiljer DCD-625mk1 och mk2! Minst beteckningarna och tillverkningslanden Servicemanualen är nog ingenting att bedöma spelarna efter.

Jo, det är det nog...........
I och med att komponenterna är identiska i servicemanualen mellan MkI och MkII, så är det enda som skiljer mellan apparaterna är om det är en tysk eller en japan som skruvat ihop burken...........
Får nog ha ett guldöra för att höra dom skillnaderna :wink: :D

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-31 00:31

Så du är alltså säker på att alla komponenter som sitter i både mk1 och mk2 är identiska?

Vore jag en tillverkare skulle jag inte köpa samma komponenter till Tyskland som jag köpte till Japan, eftersom man borde kunna få bättre priser närmare fabriken än på andra sidan klotet.

Eller så kanske japsarna är bättre på att skruva ihop saker? 8)

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-31 00:40

Du kan väl göra ett blindtest mellanMkI och MkII. Du behöver inte säkerställa resultaten med mer än 80%. Jag säger bara -Lycka till.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-31 00:43

Nähäru, det har jag varken ork eller tid till. Jag har bättre saker för mig när jag väl är ledig!

Imorgon ska jag upp halv sju för att hinna umgås med en kompis innan tåget går ner till Halmstad.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-31 00:56

Visst är det skönt att ta till "blindtest argumentet" när man själv vill??? Och när det inte passar en ha olika ursäkter för att slippa undan??
Jag har gjort ett antal blintester mellan MkI och mellan MkII, + läst manualerna och servat dom. Vill fortfarande veta vad skillnaderna är mellan spelarna.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-31 01:07

Jonas,

jag har ingen testapparatur alls hemma, förutom en Flukemultimeter. Jag har bara tillgång till en mk2-spelare. Jag har inte den tekniska kompetensen som krävs för att kunna ställa upp ett korrekt blindtest, och jag har inte ekonomin som krävs för att ordna det praktiska runtomkring.

Jag gör min värnplikt i Flygvapnet som Radartekniker, och tillbringar vardagarna sju veckor framöver nere i Halmstad, vilket är nästan 60 mil hemifrån. Tror du allvarligt att det dygn jag inte är i tjänst eller reser från eller till tjänst kommer spenderas till blindtester? Jag har flickvän, vänner och andra intressen än hifi.

Du må kalla det olika ursäkter, men jag tycker faktiskt inte att jag kan avkrävas blindtest. Dessutom har jag faktiskt inte ens testlyssnat mk1:an, och kan inte uttala mig om vilken som är den bättre apparaten.

LTS har vad jag vet testat apparaten och kommit fram till att mk1-versionen ska vara snäppet bättre än mk2. Jag vet inte vad som är sant, men jag är inte ett dugg missnöjd med min mk2. Kostade mindre än tusenlappen och är mycket trevlig att ha att göra med.

Trist och grå tycker jag inte alls, utan snarare nyanserad.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-31 01:48

jag har ingen testapparatur alls hemma, förutom en Flukemultimeter.

Behövs knappast i ett blindtest.

Jag har inte den tekniska kompetensen som krävs för att kunna ställa upp ett korrekt blindtest, och jag har inte ekonomin som krävs för att ordna det praktiska runtomkring.

Behövs nog ingen större teknisk kompetens för att göra ett blindtest.......
1 st DCD-625 kostar nog 800-1500:-

Dessutom har jag faktiskt inte ens testlyssnat mk1:an, och kan inte uttala mig om vilken som är den bättre apparaten.

Det var du som sa att det var skillnader inte jag. Vill bara veta vad som skilljer MkI och MkII.

Du må kalla det olika ursäkter, men jag tycker faktiskt inte att jag kan avkrävas blindtest.

Men du kan kräva det av andra i andra debatter? (Kablar osv.)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-31 10:18

Audiomanikern skrev:Hej!
Förstår faktiskt.se inte denna A*version gentemot Korsun V8i 8O? Eller är kan det vara somså
att 1st liten Svensk hififörsäljare bosatt sig uti sinnet hos vissa 8)?
Mvh A*
Ja men så är det ju alltid, Audiomaniker. Behöver du ju inte fråga om! :lol:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-31 10:29

JonasNilsson skrev:men vissa försvarar den som om det vore ett slag på liv och död.............

mest för att det är roligt. :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-31 12:20

JonasNilsson skrev:Behövs nog ingen större teknisk kompetens för att göra ett blindtest.......
1 st DCD-625 kostar nog 800-1500:-

Nog? Du som säger att du blindtestat mk1 och mk2 borde väl veta detta?

JonasNilsson skrev:Men du kan kräva det av andra i andra debatter? (Kablar osv.)

Det jag inte förstår är varför inte människor kan tänka sig att ställa upp i blindtest, som faktiskt borde vara något helt annat än att arrangera blindtest. Det skulle ju vara ett enkelt sätt att faktiskt bevisa att man har rätt!

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-10-31 12:50

dawen: Alla människor har kanske inte behovet av att visa att de har rätt. :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-31 12:55

marbrink: Givetvis inte, men varför finns det då ämnen som gång på gång kommer upp? Kablar, shaktis - you name it!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-31 13:03

dawen skrev:marbrink: Givetvis inte, men varför finns det då ämnen som gång på gång kommer upp? Kablar, shaktis - you name it!
Viljan att beskriva en upplevelse och att dela med sig av en trevlig stund. Kanske?
vänligen
// Pär Engelholm

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-10-31 13:04

dawen: Folk får väl diskutera det och tycka det funkar bra, bäst dom vill eller? :? Fattar inte vart du vill komma?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-31 13:07

EngelholmAudio skrev:
dawen skrev:marbrink: Givetvis inte, men varför finns det då ämnen som gång på gång kommer upp? Kablar, shaktis - you name it!
Viljan att beskriva en upplevelse och att dela med sig av en trevlig stund. Kanske?

Men om det nu finns skeptiker som hävdar att ens upplevelse inte är något annat än hjärnspöken, varför inte då ställa upp i ett blindtest?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-31 13:19

dawen skrev:
EngelholmAudio skrev:

Men om det nu finns skeptiker som hävdar att ens upplevelse inte är något annat än hjärnspöken, varför inte då ställa upp i ett blindtest?
Hejsan,
Ointresse, kanske?

Det är sällan nån gör ett "arbete"* för att nån annan säger "Gör detta!"

*) lägger energi på nått, engagerar sig, jobbar etc.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-10-31 13:21

Det kan det vara! Eller överskeptism?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi