Vilken vinkel i förhållande till rak tonarm skall ett pickupskal ha på en 12" arm (och varför?).
Mvh
Stefan
Moderator: Redaktörer
Vee-Eight skrev:Samma vinkel som lagret på den horisontella axeln i armen, annars vrider sig skalet med tjockleken på skivan.
Rep imorrn?
avr7000 skrev:Vilken vinkel i förhållande till rak tonarm skall ett pickupskal ha på en 12" arm (och varför?).
ittok skrev:Frågan är fel ställd. Det är nålarmen, det lilla rör som nålen är monterad på som ska ha 20 graders vinkel mot skivan. Eftersom inte alla nålarmar har rätt vinkel och inte alla pickuper är lika höga måste man ibland höja eller sänka tonarmen. Om VTA är rätt belönas du med bättre ljud: rakare frekvenskurva, bättre rumslighet mm. Picupen blir en bättre generator. Det går alltså inte att säga att tonarmen ska ha en viss lutning, det beror helt på pickupens nålarm.
avr7000 skrev:Vilken vinkel i förhållande till rak tonarm skall ett pickupskal ha på en 12" arm (och varför?).
Mvh
Stefan
ittok skrev:Är du helt säker på allt detta ! ?
Vilka erfarenheter har du gjort som får dig att tvivla?
CODY skrev:ittok skrev:Är du helt säker på allt detta ! ?
När du skriver att nålen skall ha 20 grader mot skivan skulle det i min värld innebära att nålen har just den vinkeln mot PUns undersida från fabrik, som idé. Du antyder att det skulle finnas andra vinklar; finns det sådana eller är det "tillverkningsfel"?
MVH/Cody
ittok skrev:CODY skrev:ittok skrev:Är du helt säker på allt detta ! ?
När du skriver att nålen skall ha 20 grader mot skivan skulle det i min värld innebära att nålen har just den vinkeln mot PUns undersida från fabrik, som idé. Du antyder att det skulle finnas andra vinklar; finns det sådana eller är det "tillverkningsfel"?
MVH/Cody
Exakt så är det, många kommer fel från fabriken. Sen är det också så att olika fabrikat är olika känsliga för rätt VTA. 20 grader är en branschstandard, den ändrades så sent som i början av 70-talet tror jag - tidigare var den 15 grader. Förändringen kanske berodde på att skivorna blev tunnare? Hur viktiga den vertikala anläggningsvinkeln är för ljudet finns det många åsikter om, en del som har testat menar att det inte är så kritiskt men olika pick-uper är som sagt olika känsliga för att denna inställning blir rätt.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 13 gäster