Vilken vinkel pickupskal?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Vilken vinkel pickupskal?

Inläggav avr7000 » 2009-02-02 15:55

Vilken vinkel i förhållande till rak tonarm skall ett pickupskal ha på en 12" arm (och varför?).

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-02-02 16:05

Samma vinkel som lagret på den horisontella axeln i armen, annars vrider sig skalet med tjockleken på skivan.

Rep imorrn? ;)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-02-02 16:24

Vee-Eight skrev:Samma vinkel som lagret på den horisontella axeln i armen, annars vrider sig skalet med tjockleken på skivan.

Rep imorrn? ;)

Jo det vet jag men det måste ju finnas nån specifik vinkel man kan räkna ut... det går ju inte med vad som helst :) 90° kanske :P 8O :wink:

Rep kl 20.30 ja

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Vilken vinkel pickupskal?

Inläggav PerStromgren » 2009-02-02 18:33

avr7000 skrev:Vilken vinkel i förhållande till rak tonarm skall ett pickupskal ha på en 12" arm (och varför?).

Menar du i horisontalplanet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-02-02 23:20

japp

ittok

Inläggav ittok » 2009-02-02 23:51

Frågan är fel ställd. Det är nålarmen, det lilla rör som nålen är monterad på som ska ha 20 graders vinkel mot skivan. Eftersom inte alla nålarmar har rätt vinkel och inte alla pickuper är lika höga måste man ibland höja eller sänka tonarmen. Om VTA är rätt belönas du med bättre ljud: rakare frekvenskurva, bättre rumslighet mm. Picupen blir en bättre generator. Det går alltså inte att säga att tonarmen ska ha en viss lutning, det beror helt på pickupens nålarm.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-02-03 00:13

ittok skrev:Frågan är fel ställd. Det är nålarmen, det lilla rör som nålen är monterad på som ska ha 20 graders vinkel mot skivan. Eftersom inte alla nålarmar har rätt vinkel och inte alla pickuper är lika höga måste man ibland höja eller sänka tonarmen. Om VTA är rätt belönas du med bättre ljud: rakare frekvenskurva, bättre rumslighet mm. Picupen blir en bättre generator. Det går alltså inte att säga att tonarmen ska ha en viss lutning, det beror helt på pickupens nålarm.

Är du helt säker på allt detta ! ? :wink:

ittok

Inläggav ittok » 2009-02-03 00:49

Är du helt säker på allt detta ! ? :wink:[/quote]

Vilka erfarenheter har du gjort som får dig att tvivla? :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Vilken vinkel pickupskal?

Inläggav paa » 2009-02-03 00:57

avr7000 skrev:Vilken vinkel i förhållande till rak tonarm skall ett pickupskal ha på en 12" arm (och varför?).

Mvh

Stefan

Det beror på hur det optimerats. Det går att optimera vinkelfelet på olika sätt, antingen för minsta medelvärde över hela skivan eller för minsta maxvärde. Det ger olika överhäng, och olika vinkel.
Men att lagringen och pickupskalet ska ha samma vinkel är nog en god ide.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-02-03 01:20

ittok skrev:Är du helt säker på allt detta ! ? :wink:

Vilka erfarenheter har du gjort som får dig att tvivla? :)

hej,

VTA ställer man ju oftast, såvitt jag förstår och enligt min erfarenhet genom att man höjer/sänker armen beroende på hur "hög" PUn är (skal oräknat), och skall tonarmen vara parallell med skivan.

När du skriver att nålen skall ha 20 grader mot skivan skulle det i min värld innebära att nålen har just den vinkeln mot PUns undersida från fabrik, som idé. Du antyder att det skulle finnas andra vinklar; finns det sådana eller är det "tillverkningsfel"?

MVH/Cody

ittok

Inläggav ittok » 2009-02-03 10:23

CODY skrev:

När du skriver att nålen skall ha 20 grader mot skivan skulle det i min värld innebära att nålen har just den vinkeln mot PUns undersida från fabrik, som idé. Du antyder att det skulle finnas andra vinklar; finns det sådana eller är det "tillverkningsfel"?

MVH/Cody

Exakt så är det, många kommer fel från fabriken. Sen är det också så att olika fabrikat är olika känsliga för rätt VTA. 20 grader är en branschstandard, den ändrades så sent som i början av 70-talet tror jag - tidigare var den 15 grader. Förändringen kanske berodde på att skivorna blev tunnare? Hur viktiga den vertikala anläggningsvinkeln är för ljudet finns det många åsikter om, en del som har testat menar att det inte är så kritiskt men olika pick-uper är som sagt olika känsliga för att denna inställning blir rätt.
:)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-03 11:03

Men "V" i VTA står väl för "vertical"
Frågan gällde ju en av dom horisontella vinklarna.
Tänk på en tonarm och ett pickupskal, sett rakt uppifrån.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-02-03 11:29

Vee-Eight skrev:Samma vinkel som lagret på den horisontella axeln i armen, annars vrider sig skalet med tjockleken på skivan.

Rep imorrn? ;)

Det vore önskvärt men är i praktiken oerhört sällan fallet.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-02-03 11:59

Jag hittade alla mått på SME312 på Vinylengine.com...

Jag testar dessa som utgångspunkt.

Tack för alla svar i alla fall!

Mvh

Stefan

ittok

Inläggav ittok » 2009-02-03 20:51

paa skrev:Men "V" i VTA står väl för "vertical"
Frågan gällde ju en av dom horisontella vinklarna.
Tänk på en tonarm och ett pickupskal, sett rakt uppifrån.

Det är flera vinklar att hålla reda på och i den här tråden pratar vi tydligen om alla på en gång...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-02-05 12:13

ittok skrev:
CODY skrev:

MVH/Cody

Exakt så är det, många kommer fel från fabriken. Sen är det också så att olika fabrikat är olika känsliga för rätt VTA. 20 grader är en branschstandard, den ändrades så sent som i början av 70-talet tror jag - tidigare var den 15 grader. Förändringen kanske berodde på att skivorna blev tunnare? Hur viktiga den vertikala anläggningsvinkeln är för ljudet finns det många åsikter om, en del som har testat menar att det inte är så kritiskt men olika pick-uper är som sagt olika känsliga för att denna inställning blir rätt.
:)

VTA ändrades långsamt i praktiken, och sen ändrades standarden.

Många av de bästa skivor som man verkligen behöver spela på LP ligger nära 18 grader VTA.

18 grader är dessutom helt OK för att spela av inspelade verkliga VTAer på 15-20 grader.

Missa nu inte att det är vinkeln för linjen mellan nålspets och nålarmens vridningspunkt som ska bilda en viss VTA mot skivytan. INTE nålarmsröret! Det finns bra pickuper där det är rejäl skillnad.

Sen tillkommer ett antal lätt oväntade saker som påverkar justeringen:
T ex nåltrycket ändrar VTA lite grann.

Väldigt viktig: skrapvinkeln, dvs vinkeln mellan själva nålspetsens huvudaxel och skivspårets graveringshuvudaxel skall vara nära noll, dvs ca 89 grader mot skivytan.

Skrapvinkelfel borde alltid vara viktigast för ljudet, speciellt för skarpa spetsprofiler, som vdH!

Så, man ställer in allt nästan rätt, inkl nåltrycket i mitten av sitt möjliga område, sen justerar man VTA mot ritsad mall och spegel (spegel med samma tjocklek som en skiva).

Om då skrapvinkeln är bara lite fel, så justerar man till sist så det felet blir litet.

Om inte, så gör man om, kan man inte få till det så bör pickupen reklameras.

Den sista justeringen, och VTA, kan finslipas genom att nåltrycket ändras: nåltrycket är inte en särskilt precist bestämd parameter för en korrekt designad pickup.

Ref: IÖs artikel i en gammal MoLT, 91?? 92???

Edit: syftningsfel, edit2: rek värde VTA, förtydliganden
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Återgå till Teknikforum