aisopos skrev:slockna skrev:Svante skrev:..... Plus 6 dB.
Det hade jag missat, men det blev uppenbart när man lekte lite och gjorde sig en groteskt stor baffel.
Varför just 6Db, då ?
Trådlyft som heter duga här, men det är väl för att det blir 6dB mer vid utstrålning i halvrymd isf helrymd? Eller ...
Ja, just det. I halvrymd agerar baffeln som en plan, speglande yta och i en spegel ser man ju en källa till. Källorna ligger dessutom betydligt närmare varandra än en våglängd, så de spelar i fas. Detta ger + 6 dB jämfört med en ensam källa.
Här kan man stanna och säga att vid låga frekvenser funkar inte baffeln som en spegel längre eftersom våglängden är betydligt längre än baffelns dimensioner. Källan blir ensam.
Det finns en lite krångligare förklaring också och det är att det visst blir en reflex från baffeln, men att det också blir en motfasig och totalt sett lika stark reflex vid kanten och att dessa två reflexer tar ut varandra vid låga frekvenser. Vid lite högre frekvenser märks fördröjningen mellan element och kant och de två reflexerna tar inte ut varandra helt. Det är så som The Edge och Basta! räknar. Faktum är att den modellen täcker in både höga, medelhöga och låga frekvenser.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.