mekanisk baffelstegskompensation?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
slockna

mekanisk baffelstegskompensation?

Inläggav slockna » 2009-02-03 12:46

Kan man göra eller klä baffeln i något "dött" eller absorbent material så att den förstärker mycket mindre?

just nu brottas jag med en skiss på en baffel med ganska så lite utrymme att leka med i förhållande till elementet och programmet "edge" antyder att jag kommer få en puckel på över 4dB även efter kompensation, så jag tänkte att det måste gå att utforma baffeln på nåt sätt så den ger mindre stöd - framförallt runt 2500 Hz 8-)
- men med bibehållen (liten) storlek.

* * * * * * * * * *

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-02-03 14:00

baffelsteg kommer av att elementet går från att spela i "helrymd" till "halvrymd". Dvs den slutar att spela sfäriskt och börjar spela mestadels framåt i en halvsfär.
Steget som blir beror på att elementet i helrymd måste sprida ljudet över en dubbelt så stor rymd.

De fnurror du ser är däremot diffraktion som orsakas av baffels dimensioner, elementets storlek och dess placering på baffeln. Kraftig filtinklädnad kan nog minska dessa reflexer från baffeln men det krävs nog som sagt rätt kraftig inklädnad. En del av dessa "fnurror" på frekvensgången kan du även mildra genom en assymetrisk placering av elementen på baffeln.
Ett annat sätt är att lägga delningsfrekvensen i det värsta problem området och därav kanske mildra effekten lite. Eller så designar man högtalaren så att den drar nytta av diffraktionerna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: mekanisk baffelstegskompensation?

Inläggav paa » 2009-02-03 14:21

slockna skrev:Kan man göra eller klä baffeln i något "dött" eller absorbent material så att den förstärker mycket mindre?

just nu brottas jag med en skiss på en baffel med ganska så lite utrymme att leka med i förhållande till elementet och programmet "edge" antyder att jag kommer få en puckel på över 4dB även efter kompensation, så jag tänkte att det måste gå att utforma baffeln på nåt sätt så den ger mindre stöd - framförallt runt 2500 Hz 8-)
- men med bibehållen (liten) storlek.

Dunlavy patenterade väl i princip en baffel med halvtjock absorbent, just för att minska ner nivån på ljudvågen som färdas parallellt närmast baffeln, så att det inte skulle bli så kraftig kantdiffraktion. Men det är ju inte riktigt samma sak som att baffelstödet försvinner, eller?
F.ö. borde väl patentet gått ut, och jag tror Dunlavy avled år 2002.
Jag tror han använde filt som var någon cm tjock.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-02-03 15:17

Lösningen på problemet heter väl "2,5-vägskonstruktion"(?) Det får väl ses som en mekanisk lösning. I alla fall delvis... :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-03 15:43

Enda sättet är väl att sätta högtalare i väggen.

Baffelsteget blir man aldrig av med annars för realistiska storlekar på lådan.

Högtalaren är typiskt större än våglängden vid 20 kHz och mindre än våglängden vid 20 Hz. Det definierar ett intervall på 20 m till 20 mm som storleksordningen på högtalarens dimensioner inte får ligga inom. Därför strålar den i ~halvrymd vid höga frekvenser och ~helrymd vid låga frekvenser. Därför har den ett baffelsteg.

Man kan iofs göra högtalaren rundstrålande genom att sätta många element på en sfär, men urk så jobbigt (och onödigt).

Vad gäller ripplet vid höga frekvenser så beror det av baffelns form. Vill du ha hjälp med det så är det klokt att visa bilder på simuleringarna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-02-03 15:49

Svante skrev:Det definierar ett intervall på 20 m till 20 mm som storleksordningen på högtalarens dimensioner inte får ligga inom.

:D

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-02-03 15:51

Svante skrev:Enda sättet är väl att sätta högtalare i väggen.

Just det! Det gör jag. Och ändå bygger jag 2,5-vägare... Men det är mest för mer bas + att försöka eliminera/minimera golvreflexen.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-02-03 16:50

-Martin- skrev:

Just det! Det gör jag. Och ändå bygger jag 2,5-vägare... Men det är mest för mer bas + att försöka eliminera/minimera golvreflexen.

Hmm....
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-03 23:04

Kolla:
US patent 4,167,985
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-02-04 17:26

Baffelsteget blir man aldrig av med annars för realistiska storlekar på lådan.

Högtalaren är typiskt större än våglängden vid 20 kHz och mindre än våglängden vid 20 Hz. Det definierar ett intervall på 20 m till 20 mm som storleksordningen på högtalarens dimensioner inte får ligga inom. Därför strålar den i ~halvrymd vid höga frekvenser och ~helrymd vid låga frekvenser. Därför har den ett baffelsteg.

Man kan iofs göra högtalaren rundstrålande genom att sätta många element på en sfär, men urk så jobbigt (och onödigt).

Vad gäller ripplet vid höga frekvenser så beror det av baffelns form. Vill du ha hjälp med det så är det klokt att visa bilder på simuleringarna.

Jag kanske har vanförstått konceptet "baffelsteg" lite. (finns det en för mig fördelaktig tolkning av nått så kör jag blint på den bara)

Men om vi tar ditt program Edge, och den kurva det producerar, Skall den tolkas som frekvensgången av en högtalare som har ett teoretiskt element med rak frekvensgång i "fri luft" och en baffel enligt den ritning man har? eller är man på den bekanta cykelturen igen ?

* * * * * * * * * *

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-02-04 18:19

programmet visar vilka effekter själva lådan har på en rak frekvensgång.
så är man lite klurig så skulle man kunna sätta ett element i lådan med inversen av den frekvensgång som lådan ger och vips skulle alla effekter av diffraktion från lådan vara borta!

det är förövrigt så Öhman designat. Basen till pi60 är +/- 2db utanför lådan men bara +/- 1db i lådan om jag kommer ihåg siffrorna rätt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-04 19:37

slockna skrev:Men om vi tar ditt program Edge, och den kurva det producerar, Skall den tolkas som frekvensgången av en högtalare som har ett teoretiskt element med rak frekvensgång i "fri luft" och en baffel enligt den ritning man har? eller är man på den bekanta cykelturen igen ?

Det visar skillnaden mellan elementet i oändlig baffel och i den baffel som du har dimensionerat. Plus 6 dB.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-02-05 09:27

Svante skrev:..... Plus 6 dB.

Det hade jag missat, men det blev uppenbart när man lekte lite och gjorde sig en groteskt stor baffel.

Varför just 6Db, då ?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
aisopos

Re:

Inläggav aisopos » 2014-08-12 08:07

slockna skrev:

Det hade jag missat, men det blev uppenbart när man lekte lite och gjorde sig en groteskt stor baffel.

Varför just 6Db, då ?

Trådlyft som heter duga här, men det är väl för att det blir 6dB mer vid utstrålning i halvrymd isf helrymd? Eller ...

Användarvisningsbild
roggaro

Re: mekanisk baffelstegskompensation?

Inläggav roggaro » 2014-08-12 22:05

himla gammal bild hur man kan vika baffeln också... filt har jag provat utan resultat fö.
mekaniskt faskorrigerade är dem :)
Bild
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Re:

Inläggav Svante » 2014-08-12 22:15

aisopos skrev:
slockna skrev:

Varför just 6Db, då ?

Trådlyft som heter duga här, men det är väl för att det blir 6dB mer vid utstrålning i halvrymd isf helrymd? Eller ...

Ja, just det. I halvrymd agerar baffeln som en plan, speglande yta och i en spegel ser man ju en källa till. Källorna ligger dessutom betydligt närmare varandra än en våglängd, så de spelar i fas. Detta ger + 6 dB jämfört med en ensam källa.

Här kan man stanna och säga att vid låga frekvenser funkar inte baffeln som en spegel längre eftersom våglängden är betydligt längre än baffelns dimensioner. Källan blir ensam.

Det finns en lite krångligare förklaring också och det är att det visst blir en reflex från baffeln, men att det också blir en motfasig och totalt sett lika stark reflex vid kanten och att dessa två reflexer tar ut varandra vid låga frekvenser. Vid lite högre frekvenser märks fördröjningen mellan element och kant och de två reflexerna tar inte ut varandra helt. Det är så som The Edge och Basta! räknar. Faktum är att den modellen täcker in både höga, medelhöga och låga frekvenser.

Användarvisningsbild
Morello

Re:

Inläggav Morello » 2014-08-18 13:34

-Martin- skrev:
Svante skrev:Det definierar ett intervall på 20 m till 20 mm som storleksordningen på högtalarens dimensioner inte får ligga inom.

:D

:mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Återgå till Teknikforum