Finns på Elfa och kostar under stipulerade 1000:- , eller 528:- plus moms.

Moderator: Redaktörer

phon skrev:Vad tror församlingen om denna lilla krabat från Sennheiser?
Finns på Elfa och kostar under stipulerade 1000:- , eller 528:- plus moms.
RogerJoensson skrev:Jag har ett par sådana där Sennheiser MKE-2 som jag använde för länge sedan. Jag gjorde en snabbmätning nu på en sådan som jag har monterad i änden på ett 2dm långt mässingsrör i exakt samma diameter som kapseln. Kabeln går inuti röret och hela härligheten hänger sedan i kabeln och mäthögtalaren ligger på golvet.
Kapseln verkar i princip helt rak mellan 300Hz och 2KHz och diskant höjer sedan: +1dB/6.5KHz +2,4dB/10KHz, +2,9dB/12.5KHz, 2,6dB/15KHz, +0,2dB/20KHz. Diskanttoppen ser ren och kontrollerad ut.
Neråt så börjar fallet med nästan -1dB vid 100Hz.
Ovanstående är mätt med MLS-brus på en meters avstånd (rummet bortkalkylerat). . Lite rippel blir det från mätningarna så ta inte tiondelarna på absolut allvar. Earthworks M30 är referns. Detta är min vanliga mätuppställning och den ger inga bra data under ca 80Hz...
Jag kan göra en närfältsmätning senare om någon vill. Vad jag kommer ihåg så var det flera dB basfall vid 20Hz.
De två exemplaren jag har låg inom 0.5dB i förhållande till varandra 20-20KHz (om jag kommer ihåg rätt...) och JA de klarar ganska mycket högre ljudtryck än de vanligt förekommande omoddade Panasonickaplsarna.
phon skrev:Den där lilla kanten runt om på Sennheiser ser ju inte heller så rolig ut, som en gammal Carlssonhögtalare med försänkt baffel. Undras om det går att labba lite där, eller om den är indesignad i funktionen redan?
Piotr skrev:Celef,
ECM8000 använder sig väl av Panasonic-kapseln?
Se förra sidan ang. det.
Vi mätte på ett par högtalre i helgen med Earthworks QTC1 och ECM8000 och fick högre dist-värden med ECM8000.
Är ju naturligtvis fullt möjligt att kapseln är lågdistande och att med vettig elektronik så blir det bra. Jag skulle inte lita på någon (i synnerhet billig) mätmick för distmätningar dock utan att ha kontrollerat prestandan.
/Peter
celef skrev:en tanke som flög snabbt genom huvudet, clio använder ju panasonicmiken vad jag har läst genomåren, så cliomätningar ska ses som oriktiga?
Piotr skrev:Ett sätt att kolla detta är att fasvända elementet eller micken för att se vad som händer med andraton. Ser man en skillnad så är det bevis för att micken tillför/drar ifrån andraton beroende på fasläge.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 16 gäster