Bästa mätmiken under 1000:-

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-02-03 19:01

Vad tror församlingen om denna lilla krabat från Sennheiser?
Finns på Elfa och kostar under stipulerade 1000:- , eller 528:- plus moms.

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-03 19:17

phon skrev:Vad tror församlingen om denna lilla krabat från Sennheiser?
Finns på Elfa och kostar under stipulerade 1000:- , eller 528:- plus moms.

Bild

Ja, jag såg den där i Elfautskicket jag också. Jag har med framgång använt Sennheisers MKE-2 och som framför allt tål högre ljudtryck än vad billiga elektreter brukar. Det lilla hålet på fronten gör mig dock lite skeptisk, det brukar innebära att det blir en liten helmholtzresonator, men tillhörande resonans. Den skulle kunna hamna under 20 kHz i detta fall, vilket är potentiellt dåligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-03 20:32

Det är en gammal klassiker som har blivit rätt dyr numera. Kalibrerad är den ju inte.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-02-03 21:17

Jag har ett par sådana där Sennheiser MKE-2 som jag använde för länge sedan. Jag gjorde en snabbmätning nu på en sådan som jag har monterad i änden på ett 2dm långt mässingsrör i exakt samma diameter som kapseln. Kabeln går inuti röret och hela härligheten hänger sedan i kabeln och mäthögtalaren ligger på golvet.

Kapseln verkar i princip helt rak mellan 300Hz och 2KHz och diskant höjer sedan: +1dB/6.5KHz +2,4dB/10KHz, +2,9dB/12.5KHz, 2,6dB/15KHz, +0,2dB/20KHz. Diskanttoppen ser ren och kontrollerad ut.
Neråt så börjar fallet med nästan -1dB vid 100Hz.

Ovanstående är mätt med MLS-brus på en meters avstånd (rummet bortkalkylerat). . Lite rippel blir det från mätningarna så ta inte tiondelarna på absolut allvar. Earthworks M30 är referns. Detta är min vanliga mätuppställning och den ger inga bra data under ca 80Hz...

Jag kan göra en närfältsmätning senare om någon vill. Vad jag kommer ihåg så var det flera dB basfall vid 20Hz.

De två exemplaren jag har låg inom 0.5dB i förhållande till varandra 20-20KHz (om jag kommer ihåg rätt...) och JA de klarar ganska mycket högre ljudtryck än de vanligt förekommande omoddade Panasonickaplsarna.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-03 22:11

mm. och så har den tre trådar ut som är lätta att löda på. inte som panasonic elektreterna där det är lite pilljobb...

notering: först dök den upp för några veckor sedan, då var priset 1128 SEK ex moms. då tänkte jag att de är inte kloka...

sedan såg jag utskicket också, de har visst tänkt om :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-02-03 22:50

RogerJoensson skrev:Jag har ett par sådana där Sennheiser MKE-2 som jag använde för länge sedan. Jag gjorde en snabbmätning nu på en sådan som jag har monterad i änden på ett 2dm långt mässingsrör i exakt samma diameter som kapseln. Kabeln går inuti röret och hela härligheten hänger sedan i kabeln och mäthögtalaren ligger på golvet.

Kapseln verkar i princip helt rak mellan 300Hz och 2KHz och diskant höjer sedan: +1dB/6.5KHz +2,4dB/10KHz, +2,9dB/12.5KHz, 2,6dB/15KHz, +0,2dB/20KHz. Diskanttoppen ser ren och kontrollerad ut.
Neråt så börjar fallet med nästan -1dB vid 100Hz.

Ovanstående är mätt med MLS-brus på en meters avstånd (rummet bortkalkylerat). . Lite rippel blir det från mätningarna så ta inte tiondelarna på absolut allvar. Earthworks M30 är referns. Detta är min vanliga mätuppställning och den ger inga bra data under ca 80Hz...

Jag kan göra en närfältsmätning senare om någon vill. Vad jag kommer ihåg så var det flera dB basfall vid 20Hz.

De två exemplaren jag har låg inom 0.5dB i förhållande till varandra 20-20KHz (om jag kommer ihåg rätt...) och JA de klarar ganska mycket högre ljudtryck än de vanligt förekommande omoddade Panasonickaplsarna.

Tack för mätningen! :)

Det är ungefär så jag har mina Panasonic monterade. Känns lite som att det mäter liknande också, med en liten lagom diskantpuckel. Kanske det inte blir nån större förbättring mot en moddad WM61 då? (Min WM60 gick hädan för ett tag sen .... )

Svante, det är ett hål i Panasonic också, ser ungefär lika ut men det sitter en liten filtbit limmad på fronten. Det kanske är resonansen som gör diskantpuckeln?

Lite sugen är jag allt att köpa en Sennheiser och kolla .... :)

Rikki, trådarna ser jag som en rätt stor fördel, pilligt är det med Panasonic .....

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-04 00:12

diskantpuckeln har väl också med baffelsteget att göra?

egentligen faller miken rätt kraftigt över 10 khz, men den motverkas av baffelsteget fast det räcker bara en bit, sedan är fallet större än baffelsteget och miken börjar tappa i frekvens.

tror Svante hade en del simulerar på detta (är det denna tråden?) , jag har själv testat i Edge med olika mikdiameters (en mik monterat i ett rör med olika diamterers) och ju mindre "baffel" desto mindre baffelsteg och högre upp i frekvens såklart.

För monterar du en WM-61 , eller en Sennheiser i ett rör med kommer frekvenskurvan avvika mer och mer ju tjockare väggar.

Så tolkar jag mina simuleringar och läser man Rogers beskrivning (tunna väggar) så ...
does it majka sense?

Sennheisern tål mera ljudtryck och har lite lägre brus. en fördel med sennheiser till är att man behöver inte "linkwitz modda " den , drain och source och kapseljord är alla tre separerade . Då kan man bygga ett linjärare drivsteg med både drain och source motstånd direkt. Borde ge ngt lägre dist än Pannamikar (lägre brus bidrar också)

Fanns ett dokument på Artas hemsida innan, men det är borta nu och ersatt med en tidigare verision
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/AppNo ... B-D2.1.pdf

i detta fanns lite mätningar också på diverse mik element. jag skall lägga upp det på ftp så fort jag är hemma i sverige igen.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-02-04 01:12

En fördel med panasonickapslarna är väl att de inte rasar i basen, samt är bra mycket billigare. Kan vara värt lite pill. En nackdel är att det är rätt stor spridning på dom. Jag har några sådana också. Ska mäta på lite när jag får tid, så att jag är säker på att mitt minne stämmer med verkligheten...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-02-04 11:52

Baffelsteget ja, kapseln är runt 5 mm så det hamnar väl däruppe nånstans.

Basen, den vill man ju ha med också ..... och man får tio Panasonic på en Sennheiser ... varför skall det vara så komplicerat allting .... ? :)

Den där lilla kanten runt om på Sennheiser ser ju inte heller så rolig ut, som en gammal Carlssonhögtalare med försänkt baffel. Undras om det går att labba lite där, eller om den är indesignad i funktionen redan?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-05 08:12

phon skrev:Den där lilla kanten runt om på Sennheiser ser ju inte heller så rolig ut, som en gammal Carlssonhögtalare med försänkt baffel. Undras om det går att labba lite där, eller om den är indesignad i funktionen redan?

Kanten styr frekvensgången i diskanten och ingår i "ekvationen". Finns information om detta när det gäller en besläktad modell, http://tinyurl.com/b2h5yw
Liknande information finns även på DPA's sidor.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-02-05 11:04

Där ser man! :)

Då är det "bara" basen kvar att fixa ....... det har väl att göra med det pyttelilla ventilationshålet och dess avstämning, har jag för mig att jag läst nånstans. Går det att påverka?

Det kanske är enklare att helt enkelt frekvenskompensera miken lite längst ner, typ en mild Linkwitz transform eller nåt i mikförstärkaren?

Då blir den ju Linkwitz-moddad i alla fall .... å det skall ju DIY-mikar vara, eller ...... :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-02-05 11:09

Official Faktiskt DIY Mätmik.

Å snart har vi en äkta Faktiskt-DIY-mätmik, framtagen av alla kunniga mik-lare här, det vore väl ett bra projekt?

Roger, Roger, Rikki och Svante?
RRRS-miken 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-05 12:22

hur mäter panasonickapslarna i omoddat och moddat skick? är det stor risk i omoddat skick att mikdisten ligger högre än mätobjektet? vid vilken ljudnivå börjar den omoddade miken bli opålitlig?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-05 13:02

Celef,

ECM8000 använder sig väl av Panasonic-kapseln?

Se förra sidan ang. det.

Vi mätte på ett par högtalre i helgen med Earthworks QTC1 och ECM8000 och fick högre dist-värden med ECM8000.

Är ju naturligtvis fullt möjligt att kapseln är lågdistande och att med vettig elektronik så blir det bra. Jag skulle inte lita på någon (i synnerhet billig) mätmick för distmätningar dock utan att ha kontrollerat prestandan.

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-05 13:05

Här lite mätdata på Sennheiser och Panasonic:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... KE-411.pdf

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... 0WM-61.pdf

Men det finns kanske ingen anledning att uppfinna hjulet en gång till? Det finns redan användbara mätmikrofoner som inte kostar en förmögenhet. Köper man en med kalibrering räcker det väl långt för amatörbruk?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-02-05 13:59

OK, då blir det Roger, Rikki och Svante då ..... :lol:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-05 14:03

jag har en mik från IBF acoustics med tillhörande kalibreringskurva...

han kan iofs mäta upp mik åt dig, så man skulle kunna bygga en av KE-4-211 kapseln och få den uppmätt. Eller så gör man det själv, har ju diskuterats.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-02-05 14:19

Va? 8O

Svikare där .... 8O :lol:

RS-miken då ... :roll:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-05 14:54

nja , 528 spänn+moms är inte så mycket. dessutom är IBF miken baserad på en WM-60 mik kapsel, ej linkwitzmoddad. Så det finns fördelar med att använda en Sennheisermik ifall man vill göra tex närfältsmätningar eller mäta lite lägre ljudnivåer (lägre brus) eller försöka mäta dist (fast jag tror det är svårt att mäta < 0,2-0,3 % )

Som jag skrev ovan kan man laborera lite med olika förstärkaruppkopplingar.

ECM-8000 använder sig av någon panakapsel. förr WM-60 men sedan den slutade tillverkas något annat, antagligen WM-61 .
Dock är detta en mik för phantom matning. Jag har hellre något som går på 9V batteri.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-05 15:18

Sennheiser KE 4-211finns i några olika utföranden:

http://sennheiser.bleuel.ch/pdf/EN/6/KE_4_211_1_GB.pdf
http://sennheiser.bleuel.ch/pdf/EN/6/KE_4_211_2_GB.pdf
http://sennheiser.bleuel.ch/pdf/EN/6/KE_4_211_4_GB.pdf

http://www.starelektronik.net/index.php ... &Itemid=35 (ett stycke ner finns rätt många kapslar)

Googling ger många länkar till olika vetenskapliga experiment där KE 4-211 har använts:

http://www.google.se/search?num=100&hl= ... %B6k&meta=

Här en passande strömförsörjning och förstärkare: http://pages.videotron.com/cyrberg/files/MicPreamp.pdf

Det finns åtminstone tre olika tyska företag som gör kalibreringar (egentligen uppmätning av frekvensgång och känslighet). Priset ligger mellan 20-32 Euro.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-05 16:29

Roger, vilka tre företag och har du någon uppfattning om vem som är bäst?

IBF känner jag till.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-05 18:26

Förrutom Ibf Akustik som du redan nämnt finns bl.a.:

http://tinyurl.com/cck4u6

http://tinyurl.com/cq2pzy

Har ingen erfarenhet av någon.

Sennheiser KE 4-211-2 har just den fördel du nämnt mot Behringer/Stage Line/The T-Bone (finns många namn på samma mikrofon!), den klarar högre ljudtryck vilket kan vara viktigt för den som vill göra närfältsmätningar. Sedan verkar toleranserna vara mindre överlag än Chia Ping/Panasonic/Transound-kapslarna.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-05 19:01

Piotr skrev:Celef,

ECM8000 använder sig väl av Panasonic-kapseln?

Se förra sidan ang. det.

Vi mätte på ett par högtalre i helgen med Earthworks QTC1 och ECM8000 och fick högre dist-värden med ECM8000.

Är ju naturligtvis fullt möjligt att kapseln är lågdistande och att med vettig elektronik så blir det bra. Jag skulle inte lita på någon (i synnerhet billig) mätmick för distmätningar dock utan att ha kontrollerat prestandan.

/Peter

ja där stod det ju lite saker som jag redan har läst

en tanke som flög snabbt genom huvudet, clio använder ju panasonicmiken vad jag har läst genomåren, så cliomätningar ska ses som oriktiga?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-05 19:19

celef skrev:en tanke som flög snabbt genom huvudet, clio använder ju panasonicmiken vad jag har läst genomåren, så cliomätningar ska ses som oriktiga?

Men är inte deras mickar kalibrerade?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-05 20:59

näe, inte lite-miken, med den medföljer bara uppgifter om den sanna känsligheten. men det var inte tonkurva jag tänkte på utan disten, för dist finns väl inga kompenseringar för någon mik?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-05 21:21

Som sagt, det beror ju på hur mycket dist som kommer från kapsel resp. elektronik och om Clio tex. lagt ner extra krut på det.

Man kan lätt föreställa sig att om tex. andraton från ECM8000 ligger i samma storleksordning uppöver i frekvens som vid låga frekvenser (jag har sett Svantes mätning vid 80Hz samt en annan vid 300-400Hz med liknande siffror) så komer mickens olinjäritet påverka mätningen.

Ett sätt att kolla detta är att fasvända elementet eller micken för att se vad som händer med andraton. Ser man en skillnad så är det bevis för att micken tillför/drar ifrån andraton beroende på fasläge.

/Peter

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-02-05 22:31

Piotr skrev:Ett sätt att kolla detta är att fasvända elementet eller micken för att se vad som händer med andraton. Ser man en skillnad så är det bevis för att micken tillför/drar ifrån andraton beroende på fasläge.

Fast om det är högtalarelementet och själva mickapseln som distar borde det inte hjälpa att byta elektrisk polaritet (och att vända elementen är kanske inte lika lätt).

edit: tänkt dig att högtalarelementet t.ex. komprimerar vid positivt ljudtryck, det kommer inte ändras även om du polvänder ingången. (man måste alltså polvända mellan de andratonsdistande två sakerna)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-06 01:15

Det har du ju alleles rätt i.. :oops:

MEN.. om man ser en skillnad.. :lol:

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-06 22:20

som lovat:
se sidan 49 i detta dokumentet :
http://www.fesb.hr/~mateljan/arta/AppNotes/ARTA-HB-D2.1.pdf

där är lite dist data på olika mik kapslar.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-09 19:59

Sennheiser mik elementet är väldigt frekvenslinjärt i grunden men det har en kul fördel till eftersom det är trådar som är lätta att koppla om.

Enligt databladet är det kopplat som "impedance transformer configuration", det vill säga common drain eller "linkwitz mod".

Det medför att den inbyggda FETen arbetar mera linjärt och elektreten tål högre ljudtryck utan att distordera. Däremot sjunker känsligheten.

Å andra sidan kan man koppla den med common source, dvs man normalt kopplar elektreter . Då ökar känsligheten ca 10 dB men samtidigt brus och distortion också. Det skall itne påverka själva frekvensresponsen hos elektreten.

Man hade mao kunnat välja mellan "high sensitivity" eller "low distortion" mode genom en omkopplare :)

Det hade varit intressant att jämföra disten hos en vanlig Panasonic mik före och efter moddning...

EDIT:
föresten jag glömde: eftersom den där sennheiser mik kapseln är svår att få tag på och ELFA har lagersaldo noll och intet slängde jag iväg ett mail för att se om de planerar få in den. tyvärr är det så att nya ELFA, med taskig hemsida och investmentkapitalägare är det inte alltid att de verkligen säljer vad de har i katalogen...

återkommer när och om kundtjänsten svarar.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum