Modifiera lts subfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jensevik

Modifiera lts subfilter

Inläggav Jensevik » 2004-11-01 10:26

Jag tänkte utgå ifrån kopplingen i lts subfilter och bygga ett trevägsfilter.
Hur räknar jag ut komponentvärden till denna kopling för andra delningsfrekvenser?

http://www.lts.a.se/old/bilder/filter.gif

Mvh Johan Jensevik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-01 10:50

Vill du dubbla frekvensen så kan du antingen sänka kondensatorvärden i delningsfilterdelen med hälften eller sänka resistanserna till hälften. För en minskning så gör man motsatsen.

Det blir proportionellt mot frekvensen.

Dvs:

Rny= fgammal/fny * Rgammal

Eller:

Cny= fgammal/fny *Cgammal

Där:
Cny är det nya värdet på C
Rny är det nya värdet på C
Rgammla är det befintliga värdet på R
Cgammal är det befintliga värdet på C
fgammal är det befintliga värdet på delningen (d v s 80Hz)
fny är det värde på delningen du vill ha.

De komponenter som berörs är R1,R2,R5 och R6 eller C1, C2 och C3.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-11-01 15:07

Naqref:
Ändrar man inte Q-värdet för filtret genom att enbart ändra värden på motstånden eller kondensatorerna?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-01 15:47

Wolfie skrev:Naqref:
Ändrar man inte Q-värdet för filtret genom att enbart ändra värden på motstånden eller kondensatorerna?

Nej. Men om man ändrar både värdet på kondingarna och resistorerna så kan man göra det :)

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2004-11-01 23:40

Tackar! Då är det bara att sätta sig och räkna då.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-11-03 13:34

Naqref skrev:
Wolfie skrev:Naqref:

Nej. Men om man ändrar både värdet på kondingarna och resistorerna så kan man göra det :)

Aha :D

Har inte tittat på kopplingsschemat... :oops:

Kanske skulle gjort det innan jag ställde frågan 8O :lol:
Inga anknytningar

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-04 13:37

Tackar Naqref!

Lite intressant faktiskt med andra frekvenser!

Hur står sig LTS-filtret rent ljudkvalitetsmässigt? Är det i princip ohörbara förändringar? Får man be om en kvalificerad gissning?

Mvh Mårten

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-04 15:33

markih skrev:Hur står sig LTS-filtret rent ljudkvalitetsmässigt? Är det i princip ohörbara förändringar? Får man be om en kvalificerad gissning?

Du vill att jag ska uttala mig om ljudet på en sak som jag själv har gjort? 8O

Om jag ska göra det så kommer jag ju behöva säga saker som att tl074/072 är ohörbar och det skulle ju nästan ingen av 'objektivisterna' hålla med om (även om de inte har testat den i blindtest) för att den är ju så billig och gammal. Så det kan jag ju inte säga för då riskerar jag ju att bli utfrusen :wink:

Låt mig formulera mig som så:
Den version som såldes i byggsats med bättre komponenter och ett något annorlunda schema bör fungera så bra att jag tvivlar att någon detekterar dess påverkan på signalen (borsett från dess filterfunktion då som ju ska vara hörbar) i ett vad du och jag skulle kalla relevant test.

8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-04 18:12

Naqref skrev:Om jag ska göra det så kommer jag ju behöva säga saker som att tl074/072 är ohörbar och det skulle ju nästan ingen av 'objektivisterna' hålla med om (även om de inte har testat den i blindtest) för att den är ju så billig och gammal. Så det kan jag ju inte säga för då riskerar jag ju att bli utfrusen :wink:

Jag kommer ihåg en gammal MoLT från slutet på 80-talet tror jag, där KES gjorde F/E-test på en härva av 6 OPampar, ett 1:a ordningens delningsfilter med keramiska kondensatorer, 12m billig kabel, lytar direkt i signalvägen osv. Jag tror att OPamparna var TL07x, men jag kan ha fel. Ingen hörde härvan, trots att han verkligen ansträngde sig att låta folk lyssna i sina egna anläggningar etc. Nu har det väl hänt en del med inspelningarna sen testet gjordes (det var säkert med vinyl) men ändå. Så jag tänker inte leda nån utfrysning iaf. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-05 14:35

Tackar Naqref!

Jag skall ta och bygga ihop mig ett filter snart!

Mvh Mårten

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-11-08 12:22

Naqref skrev:
markih skrev:Hur står sig LTS-filtret rent ljudkvalitetsmässigt? Är det i princip ohörbara förändringar? Får man be om en kvalificerad gissning?

Du vill att jag ska uttala mig om ljudet på en sak som jag själv har gjort? 8O

Om jag ska göra det så kommer jag ju behöva säga saker som att tl074/072 är ohörbar och det skulle ju nästan ingen av 'objektivisterna' hålla med om (även om de inte har testat den i blindtest) för att den är ju så billig och gammal. Så det kan jag ju inte säga för då riskerar jag ju att bli utfrusen :wink:

Låt mig formulera mig som så:
Den version som såldes i byggsats med bättre komponenter och ett något annorlunda schema bör fungera så bra att jag tvivlar att någon detekterar dess påverkan på signalen (borsett från dess filterfunktion då som ju ska vara hörbar) i ett vad du och jag skulle kalla relevant test.

8)

TL07x är ju en gammal OP-amp som många redan sagt, och jag (som gjort en hel del labbar med just TL07x) skulle väl valt en annan sådan om jag hade fått det :D

För det första så är inte TL07x symetriskt uppbyggd (om jag minns rätt) så den klipper signalen snabbare vid positiv spänning på utgången än på negativ spänning (spänningsfallet internt är olika för positiv och negativ matningsspänning).
Dessutom går det inte att driva upp spänningen på utgången speciellt högt (men nog högt för denna applikation).

Har även för mig att den tillförde en del brus, som är mätbart i oscilloskop, men som för den delen inte behöver vara hörbart.

Visst finns det bättre OP:ampar att använda, dessutom är det ju väldigt enkelt att bara byta ut OP:amparna mot bättre diton (så länge de klarar återkopplingen utan att bli instabila).

Vad som är riktigt bra med just TL07x är ju att de i princip är gratis så att använda dem i "laborations stadiet" är definitivt att rekomendera. Då gör det ju inte speciellt mycket om man lyckas kötta på med 15V på ingången innan man dragit på matningsspänningen eller dylikt 8O

Dessutom går de bra att använda om man känner för att bygga exempelvis ideala likriktare (alltså där man kompenserar för spänningsfall över diodbryggor, eller där man vill få ut RMS värdet på inspänningen i form av DC) :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-08 14:32

Wolfie skrev:TL07x är ju en gammal OP-amp som många redan sagt, och jag (som gjort en hel del labbar med just TL07x) skulle väl valt en annan sådan om jag hade fått det :D

Det som Naqref i sin halvkvädna visa säger är väl att 07x har objektiva prestanda som ligger efter vissa moderna konstruktioner (och vissa äldre också för den delen) men som vid praktisk användning och (hum-hum) "relevanta" lyssningtest ändå fungerar på ett sådant sätt att den mycket sällan utgör den begränsande faktorn i ett system. Men som sagt, varför chansa. ;)

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Återgå till DIY-forum