Jag tänkte utgå ifrån kopplingen i lts subfilter och bygga ett trevägsfilter.
Hur räknar jag ut komponentvärden till denna kopling för andra delningsfrekvenser?
http://www.lts.a.se/old/bilder/filter.gif
Mvh Johan Jensevik
Moderator: Redaktörer
Wolfie skrev:Naqref:
Ändrar man inte Q-värdet för filtret genom att enbart ändra värden på motstånden eller kondensatorerna?
Naqref skrev:Wolfie skrev:Naqref:
Ändrar man inte Q-värdet för filtret genom att enbart ändra värden på motstånden eller kondensatorerna?
Nej. Men om man ändrar både värdet på kondingarna och resistorerna så kan man göra det
markih skrev:Hur står sig LTS-filtret rent ljudkvalitetsmässigt? Är det i princip ohörbara förändringar? Får man be om en kvalificerad gissning?
Naqref skrev:Om jag ska göra det så kommer jag ju behöva säga saker som att tl074/072 är ohörbar och det skulle ju nästan ingen av 'objektivisterna' hålla med om (även om de inte har testat den i blindtest) för att den är ju så billig och gammal. Så det kan jag ju inte säga för då riskerar jag ju att bli utfrusen![]()
Naqref skrev:markih skrev:Hur står sig LTS-filtret rent ljudkvalitetsmässigt? Är det i princip ohörbara förändringar? Får man be om en kvalificerad gissning?
Du vill att jag ska uttala mig om ljudet på en sak som jag själv har gjort?![]()
Om jag ska göra det så kommer jag ju behöva säga saker som att tl074/072 är ohörbar och det skulle ju nästan ingen av 'objektivisterna' hålla med om (även om de inte har testat den i blindtest) för att den är ju så billig och gammal. Så det kan jag ju inte säga för då riskerar jag ju att bli utfrusen![]()
Låt mig formulera mig som så:
Den version som såldes i byggsats med bättre komponenter och ett något annorlunda schema bör fungera så bra att jag tvivlar att någon detekterar dess påverkan på signalen (borsett från dess filterfunktion då som ju ska vara hörbar) i ett vad du och jag skulle kalla relevant test.
Wolfie skrev:TL07x är ju en gammal OP-amp som många redan sagt, och jag (som gjort en hel del labbar med just TL07x) skulle väl valt en annan sådan om jag hade fått det
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster