Moderator: Redaktörer
bomellberg skrev:Tack Svante!
Jag gjorde faktiskt en ohm-mätning just innan jag läste ditt inlägg och insåg att jag borde kommit ihåg oscilloskåp-lektionen bättre: -Var försiktigt med jordslingor...
Utgångstrissorna är inte med i leken ännu (basresistorerna är lyfta och de trissorna har ingen drivspänning).
Mvh,
/Bosse
Svante skrev:Ja, fast nu var det inte ohmmätning jag efterlyste, utan spänningsmätning. Men det kanske löste sig ändå?
bomellberg skrev:Svante skrev:Ja, fast nu var det inte ohmmätning jag efterlyste, utan spänningsmätning. Men det kanske löste sig ändå?
Jag ohmmätte ju minusklämman mot rail-gnd och fick noll (den började pipa). Det var så jag insåg att jag jordat -DC.
Svante skrev:bomellberg skrev:Svante skrev:Ja, fast nu var det inte ohmmätning jag efterlyste, utan spänningsmätning. Men det kanske löste sig ändå?
Jag ohmmätte ju minusklämman mot rail-gnd och fick noll (den började pipa). Det var så jag insåg att jag jordat -DC.
Överkurs:
Ja, förlåt att jag tjafsar, men det är ju fortfarande inte en spänningsmätning
Morello skrev:NEJNEJ, inte jorda både kraftaggregat och RCA-donets jord.
Jorda konstruktionen -via RC-länk(100nF parallellt med 25 ohm)- i chassiet i en punkt och den punkten är med fördel RCA-donet.
Samt, glöm ALDRIG att ansluta nätkabelns skyddsjord till chassie.
soundbrigade skrev:Du ska dra spänningsmatningen till förstärkaren VIA kondingarna, alltså först från likrikatren till kondensatorpaketet och sedan från kondensatorpaket till förstärkaren. Om du låter kondingarna hänga i en tarm får du en slöare nätdel.
Ragnwald skrev:Håller med bävern, det är tokmycket kabeldragning här.
Kan du inte flytta diodbryggorna intill lytarna på en egen liten kylfläns och sista lyt intill förstärkarkortet.
AC tvinnas och DC buntas tight.
ollebolle skrev:Att AC ska tvinnas visste jag, men DC'n är ju ofta tre tåtar om man räknar -DC, GND och +DC. Ska inte dessa tvinnas?
Tvinna dem med! Själv tvinnar jag det mesta
Morello skrev:Jag skall lägga upp en skiss när jag kommer hem ikväll så du ser hur jorden skall dras.
Bilden skvallrar om rätt många småtabbar, men det är inte relevant just nu.
ollebolle skrev:Ska bli intressant att se den skissen Morello!Då vet jag ju exakt hur jag ska göra när det blir dags för mig
(Jag bygger inte Lynx, utan parallell och bryggad Lm3886-stärkare ala Bullit)
bomellberg skrev:Borrat och gängat utan missöden!!
Jag gjorde på mitt gamla standardsätt. Borrade 2,5 mm med pelarborren, därefter gängtappen i en skruvdragare (OBS, INTE så att den griper i den fyrkantiga änden, utan som ett borr, mitt på det cirkulära tvärsnittet). På med en droppe skärvätska inför varje hål och sedan köra på 1:an på DeWalten, någorlunda snabbt.
Därefter tog jag försänkaren och drog lite snabbt på varje hål. Nu ser det nästan fabrikstillverkat ut!
Ikväll ska korten på och ingångsstegen provköras!
Mvh,
/Bosse
DIRAVI skrev:Andra alternativet är att sätta en liten dubb i borrchucken, och styra den i dubbhålet i tappens skaft, mednas man drar runt med svänghjärn. aven vridskaften för småtapparna har dubbhål.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 206 gäster