LYNX Power Amplifier - byggtråd med bilder.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2009-02-08 01:16

Tack Svante!

Jag gjorde faktiskt en ohm-mätning just innan jag läste ditt inlägg och insåg att jag borde kommit ihåg oscilloskåp-lektionen bättre: -Var försiktigt med jordslingor...

Utgångstrissorna är inte med i leken ännu (basresistorerna är lyfta och de trissorna har ingen drivspänning).

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2009-02-08 03:13

Det visade sig att jag förstört mer än jag först trodde med min lilla oscilloskop-övning. Både Q110 och Q111 samt biastrissan, Q106 och Q107 var sönder. Efter lite felsökande kunde dessa bytas och nu är tpA-tpC 1.400V efter lite bias-trimning, samt potentialen på tpB = 0.5 mV vilket väl får anses vara en ganska liten offsetpå utgången :-) 0.5A snabba säkringar håller så detta är nog på rätt väg.

Man kastas mellan hopp och förtvivlan i detta projekt. Puh!

Mvh,

/Bosse, som fyller år idag!
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2009-02-08 03:22

bomellberg skrev:Tack Svante!

Jag gjorde faktiskt en ohm-mätning just innan jag läste ditt inlägg och insåg att jag borde kommit ihåg oscilloskåp-lektionen bättre: -Var försiktigt med jordslingor...

Utgångstrissorna är inte med i leken ännu (basresistorerna är lyfta och de trissorna har ingen drivspänning).

Mvh,

/Bosse


Ja, fast nu var det inte ohmmätning jag efterlyste, utan spänningsmätning. Men det kanske löste sig ändå?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2009-02-08 09:49

Svante skrev:Ja, fast nu var det inte ohmmätning jag efterlyste, utan spänningsmätning. Men det kanske löste sig ändå?


Jag ohmmätte ju minusklämman mot rail-gnd och fick noll (den började pipa). Det var så jag insåg att jag jordat -DC.

Finns det inte probar som kollar jord-potentialen innan man klämmer på dem/aktiverar dem? EDIT: Eller helt enkelt oscilloskop där jordklämman INTE är ansluten till skyddsjord.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2009-02-09 01:35

Det ena kortet är nu helt stabilt upprepade påslag. Nästa steg med detta kort blir att koppla in utgångstrissorna och kolla bias-inställningen under den första halvtimman. Därefter lägga på en liten signal (100mV, 1kHz sin) och kontrollera att jag har ca 25ggr ut.

Jag har ingen signalgenerator, men borde jag inte kunna bygga sinussignalen med datorn och mata kortet med min receiver som försteg (volymkontroll)? Om jag mäter förstegets utgång till 100mV 1kHz med skåpet så är väl allt frid och fröjd med att använda den signalen?

Det andra kortet har jag rensat på användbara komponenter. En rejäl tvätt är vad de behöver, sen åker de in på ersättningskortet.

Snart kanske det tom kan låta lite (mono sålänge...)

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-02-09 02:01

Det är bra Bosse, du göra grovjobbet åt oss. :lol:

Hur var det nu med jordloopar från en PC?

För att säkert slippa loopar från andra apparater, kan du ju lägga över lite lämpliga testtoner på exempelvis en iPod, borde vara harmlöst. Dottern kopplar in sin iPod i alla apparater vi har här hemma, tom rätt in i slutstegen. 8O :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2009-02-09 08:42

bomellberg skrev:
Svante skrev:Ja, fast nu var det inte ohmmätning jag efterlyste, utan spänningsmätning. Men det kanske löste sig ändå?


Jag ohmmätte ju minusklämman mot rail-gnd och fick noll (den började pipa). Det var så jag insåg att jag jordat -DC.


Överkurs:

Ja, förlåt att jag tjafsar, men det är ju fortfarande inte en spänningsmätning ;) . Att det börjar pipa ärr inte ett tillräckligt villkor för att det ska vara galvanisk kontakt, jag har varit med om en säkring som "nästan" hade gått sönder en gång. Det pep om ohmmetern, men apparaten funkade inte eftersom det blev för stort spänningsfall över säkringen. Säkringsbyte lagade apparaten.

Fast anledningen att mäta spänningen i stället är att det potentiellt var potentialskillnaden som orsakade din strömrusning.

Men som sagt, det var ju överkurs, det verkar ju ha fixat sig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2009-02-09 09:18

Svante skrev:
bomellberg skrev:
Svante skrev:Ja, fast nu var det inte ohmmätning jag efterlyste, utan spänningsmätning. Men det kanske löste sig ändå?


Jag ohmmätte ju minusklämman mot rail-gnd och fick noll (den började pipa). Det var så jag insåg att jag jordat -DC.


Överkurs:

Ja, förlåt att jag tjafsar, men det är ju fortfarande inte en spänningsmätning ;)


Jag vet Svante, ditt tips om att mäta spänningen innan inkoppling är fortfarande bättre än att bara mäta resistansen, men nu var det ju inte ens mellan probklämman och inkopplingspunkten jag mätte, utan mellan probklämma och GND, vilket gav noll ohm. Ergo: jordklämma mot -DC rail = poff.

Därefter kör jag skåpet med fulsladd, samt rail-nollan ej inkopplad till chassijord. Vid provkörning senare ska naturligvit rail-nollan jordas, likaså rca-minus.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36156
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2009-02-09 14:36

NEJNEJ, inte jorda både kraftaggregat och RCA-donets jord.
Jorda konstruktionen -via RC-länk(100nF parallellt med 25 ohm)- i chassiet i en punkt och den punkten är med fördel RCA-donet.

Samt, glöm ALDRIG att ansluta nätkabelns skyddsjord till chassie.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2009-02-09 15:33

Morello skrev:NEJNEJ, inte jorda både kraftaggregat och RCA-donets jord.
Jorda konstruktionen -via RC-länk(100nF parallellt med 25 ohm)- i chassiet i en punkt och den punkten är med fördel RCA-donet.

Samt, glöm ALDRIG att ansluta nätkabelns skyddsjord till chassie.


Skyddsjorden är kopplad till chassi, direkt från nätbrunnen. Det var det första jag gjorde innan jag började bygga resten.

Ditt råd emotsäges lite grand av den artikel som LennArt skrev på Hififorum, som finns här som pdf (gjort av Andy):

http://andreasosteopatklinik.se/hifi/artikel.pdf

Artikeln råder till isolerade RCA-kontakter där minus jordas till chassit i en och samma punkt. Även Jan Dupont säger samma sak, men tillägger att de inte har skyddsjord i Danmark och därför inte kan råda om detta.

Var kan jag läsa mer i detta ämne?

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36156
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2009-02-09 16:34

Självklart skall RCA-donen vara isolerade och endast en tråd skall dras från signaljord till chassie.

Detta ämne handlar egentligen bara basal tillämpad fysik. Jag har gjort åtskilliga skisser åt folk som haft brumproblem och det blir alltid tyst/brumfritt till slut. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2009-02-09 16:48

Menar du så här:

1. Skyddjord till chassit. (kort gul/grön från nätbrunn?)
2. Samla alla "nollor" i en och samma, från chassit avisolerad, punkt. Både railnollor och rca-nollor.
3. Från denna punkt, dra en rc-länk till chassit.

Är detta korrekt? Det är ju ett såpass viktigt ämne, så jag vill gärna känna mig säker på att jag gör rätt. Du skriver "den punkten är med fördel RCA-donet", men jag har ju två rca-don.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36156
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2009-02-10 11:12

Jag vet ju inte exakt hur steget är konstruerat.
Ska försöka svara om jag får svar på lite frågor:

1. Är det "dual mono"?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2009-02-10 11:36

En trafo, två PSU:er. Trafon har endast två sekundärlindningar (4 kablar).

Bild:

Bild

Mvh,

/Bosse
Senast redigerad av bomellberg 2010-08-09 16:15, redigerad totalt 1 gång.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad
 
Inlägg: 25219
Blev medlem: 2005-10-29
Ort: STREJKAR

Inläggav soundbrigade » 2009-02-10 11:54

Du ska dra spänningsmatningen till förstärkaren VIA kondingarna, alltså först från likrikatren till kondensatorpaketet och sedan från kondensatorpaket till förstärkaren. Om du låter kondingarna hänga i en tarm får du en slöare nätdel.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2009-02-10 11:58

soundbrigade skrev:Du ska dra spänningsmatningen till förstärkaren VIA kondingarna, alltså först från likrikatren till kondensatorpaketet och sedan från kondensatorpaket till förstärkaren. Om du låter kondingarna hänga i en tarm får du en slöare nätdel.

Det är så jag har gjort. Det syns inte på bilden ovan, men förbrukningståtarna är inte inkopplade där. Det svart/vita tvinnade kablaget kommer från likriktaren. Förbrukningen skall ske längst till vänster i bilden sett.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-02-10 12:18

Håller med bävern, det är tokmycket kabeldragning här.
Kan du inte flytta diodbryggorna intill lytarna på en egen liten kylfläns och sista lyt intill förstärkarkortet, hm.. ser inte starground.
AC tvinnas och DC buntas tight.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2009-02-10 12:23

Ragnwald skrev:Håller med bävern, det är tokmycket kabeldragning här.
Kan du inte flytta diodbryggorna intill lytarna på en egen liten kylfläns och sista lyt intill förstärkarkortet.
AC tvinnas och DC buntas tight.

Hmm, ja, jag har funderat på det tidigare, men samtidigt ska högtalarskydden ha AC och då var det lämpligt att ha likriktarna nära dessa för att slippa många AC-tåtar.

Att AC ska tvinnas visste jag, men DC'n är ju ofta tre tåtar om man räknar -DC, GND och +DC. Ska inte dessa tvinnas?

Jag kör på som tänkt tills vidare. Det går inte riktigt att komma från den tokmyckna kabeldragningen. LYNX-korten ska ju dessutom ha dubbel försöjning (input stage och output stage).

Igår började arbetet med att löda ett nytt kort. Det verkar som att det enda som saknas är några basresistorer samt en 15033:a. Skönt!

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2009-02-10 15:07

Att AC ska tvinnas visste jag, men DC'n är ju ofta tre tåtar om man räknar -DC, GND och +DC. Ska inte dessa tvinnas?

Tvinna dem med! Själv tvinnar jag det mesta :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2009-02-10 15:08

ollebolle skrev:Att AC ska tvinnas visste jag, men DC'n är ju ofta tre tåtar om man räknar -DC, GND och +DC. Ska inte dessa tvinnas?

Tvinna dem med! Själv tvinnar jag det mesta :)


Fan, skrev fel. Jag menade "skall inte dessa flätas?" (eftersom de är tre).

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36156
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2009-02-10 16:40

Jag skall lägga upp en skiss när jag kommer hem ikväll så du ser hur jorden skall dras.

Bilden skvallrar om rätt många småtabbar, men det är inte relevant just nu.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2009-02-10 16:48

Morello skrev:Jag skall lägga upp en skiss när jag kommer hem ikväll så du ser hur jorden skall dras.

Bilden skvallrar om rätt många småtabbar, men det är inte relevant just nu.


Tack på förhand! Vad gäller småtabbarna så är du mer än välkommen att kritisera!

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2009-02-10 16:58

Ska bli intressant att se den skissen Morello! :P Då vet jag ju exakt hur jag ska göra när det blir dags för mig :)

(Jag bygger inte Lynx, utan parallell och bryggad Lm3886-stärkare ala Bullit)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2009-02-10 17:00

ollebolle skrev:Ska bli intressant att se den skissen Morello! :P Då vet jag ju exakt hur jag ska göra när det blir dags för mig :)

(Jag bygger inte Lynx, utan parallell och bryggad Lm3886-stärkare ala Bullit)

Jag har sett ditt bygge Olle! Det ser jättefint ut. Dina fina skärmningar över trafona är jag avundsjuk på. Får fundera ut nånting sånt själv.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2009-02-17 09:44

Om du fortfarande tittar in här, Morello, så tas dina jordningstips tacksamt emot, liksom övriga kommentarer kring bygget.

Igår kopplade jag in basresistorerna på den ena kanalen och det mätte fint fortfarande. DC-offsetten är ca 0.5mV och drivtrissorna (15032/33) blir knappt ljumma.

När det brann i det förra kortet så hade jag kopplat in GND vid utgångssidan men jag kan inte se att det skulle spela någon roll nu. Då hade jag ju dessutom oscillation, som jag nu konstaterat är borta, med hjälp av den gamla trotjänaren LM741.

Jag tänkte säkra både ingångssidan och utgångssidan med 0.5A snabb säkring vid första starten, som kanske sker ikväll.

Någon som har andra tips för att slippa kolflagor i hela rummet?

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
DIRAVI
 
Inlägg: 1882
Blev medlem: 2009-01-27
Ort: Umeå

Inläggav DIRAVI » 2009-02-17 14:33

bomellberg skrev:Borrat och gängat utan missöden!!

Jag gjorde på mitt gamla standardsätt. Borrade 2,5 mm med pelarborren, därefter gängtappen i en skruvdragare (OBS, INTE så att den griper i den fyrkantiga änden, utan som ett borr, mitt på det cirkulära tvärsnittet). På med en droppe skärvätska inför varje hål och sedan köra på 1:an på DeWalten, någorlunda snabbt.

Därefter tog jag försänkaren och drog lite snabbt på varje hål. Nu ser det nästan fabrikstillverkat ut!

Ikväll ska korten på och ingångsstegen provköras!

Mvh,

/Bosse


Vill man gänga rakt och har borrat i pelarborrmaskin, är det enkelt att antingen sätta tappen i borrchucken, och handdra chucken medans man gängar, det brukar vara bera med småtappar, mindre risk att det blir krokigt eller att bryta tappen.

Andra alternativet är att sätta en liten dubb i borrchucken, och styra den i dubbhålet i tappens skaft, mednas man drar runt med svänghjärn. aven vridskaften för småtapparna har dubbhål.



Använder man någon av de metoderna så får man en bra styrning, vilket dels gör det enklare att komma rakt, dels gör att man inte lika lätt bryter tapp.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-02-17 17:00

DIRAVI skrev:Andra alternativet är att sätta en liten dubb i borrchucken, och styra den i dubbhålet i tappens skaft, mednas man drar runt med svänghjärn. aven vridskaften för småtapparna har dubbhål.


Dubb och dubbhål, kan du förklara vad det är för något?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2009-02-17 17:04

Dubb kallas det koniska roterande mothållet på tex en svarv.

Ett dubbhål är ett hål avsett att passa mot en dubb. Återfinns som tidigare nämnts på akteränden av en gängtapp. Metoden är smart, borra i pelarborren, byt borret mot en dubb, stoppa gängtappen i gängsvängen som vanligt och låt dubben styra upp akteränden på gängtappen medan du gängar för hand.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-02-17 18:23

Ok då förstår jag.
Var och kollade mina tappar och såg det lilla hålet i bakänden.
Mycket bra tips. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-02-17 23:26

Funderar på att använda MPC-motstånd som emittermotstånd.
Kan man undvika trådlindade motstånd, är man ju extra skyddad mot oscillering.
Används tydligen av bla Rotel.
Fukushima Futaba

Någon som vet var de går att uppbringa i värden 5W 0.22 och 0.33 ohm ?

Electrokit har några värden, men inte så låga.

MPC = metalplate cement resitor
Den som vet mest, tror minst.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: smile och 228 gäster