Håller på för fullt att färdigställa mina lådor.
Undrar lite över hur mycket man ska fasa av kanterna för att det ska bli bra. Räcker det med några mm eller behövs det flera centimeter?
mvh
Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Så du menar att man kan prova sig fram och mäta?
Jag har gjort baffeln ganska smal från början för att få så punktformigt ljud som möjligt. Är jag rätt ute där?
mvh
LeifB skrev:Jag har gjort baffeln ganska smal från början för att få så punktformigt ljud som möjligt. Är jag rätt ute där?
Nej, så är det inte. En för smal baffel kan lätt ge ojämn spridning pga att diffraktionen från kanterna blir starkare och hamnar närmare i tiden. En lagom bredare baffel kan underlätta möjligheterna att placera elementen så att diffraktionen sprids ut i tiden samtidigt som man får stöd för nedre mellanregisterfrekvenser som annars skulle skapa ett hål i responsen.LeifB skrev:Vadå tvärtom? Är det inte som så att med smalare baffel så får man lättare högtalaren att "försvinna" i ljudbilden?
Alternativet är väl att bygga in den i väggen då eller? Om man nu ska hårdra en största möjliga baffel.
mvh
Avfasningen påverkar högt upp i frekvens och ganska lite
En för smal baffel kan lätt ge ojämn spridning pga att diffraktionen från kanterna blir starkare och hamnar närmare i tiden. En lagom bredare baffel kan underlätta möjligheterna att placera elementen så att diffraktionen sprids ut i tiden samtidigt som man får stöd för nedre mellanregisterfrekvenser som annars skulle skapa ett hål i responsen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 16 gäster