Piotr skrev:Så ja, med högdynamiska inspelningar behövs lågt brus från alla länkar i kedjan. En DA med 120dB SNR är ju ingen mening om slusteget begränsar till 100dB SNR.
Vitsen är att man inte behöver tänka på överstyrning i första taget, hur långt det är till 0dBFS.
Många ggr. är det mikrofonerna som sätter gränsen för brusnivå speciellt för inspelningar på lite avstånd typ en eller flera meter.
Mikrofonernas brus sätter ju gränsen nedåt. Signalbrusförhållandet vid inspelningstillfället kan bli långt ifrån vad många tror. Säg att mikrofonerna har sitt brusgolv på 15-20dB och musikens toppar lägger sig på 105dB och så lägger vi på lite headroom, säg 6dB. Då kräver detta 96-101dB i dynamik. Fonogrammet kommer att hålla 105-20=85dB. De där 96dB man har vid 16 bitar går snabbt åt...
Flint (icke aktiv på forumet) mätte 77dB på en av mina dokumenterande inspelningar av fiolensemble och piano. Hade 6dB kvar till 0dBFS och lite diskanthöjning lades på efteråt. Avståndet mikrofoner-musikkanter var ca 1.5m. Brusnivån stör inte vid min lyssning.