Förstärkarens S/N värde

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Förstärkarens S/N värde

Inläggav Kraniet » 2009-02-07 22:52

Hur är det egentligen med detta? Är inte förstärkarens S/N värde en begränsare för vilken dynamik man kan få till?
Om man tex har högtalare som klarar 100db dynamik och vill kunna utnyttja detta, behöver inte förstärkaren ha brusgolvet minst 100db ned då för att det ska fungera?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23821
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-08 11:41

Nej. Du har ett brusgolv i ditt rum som inte ligger på 0dB heller. Inspelningar med 100dB dynamik får du nog också leta efter. Äldre inspelningar har kanske ett signalbrusförhållande på runt 60dB som mest och de går faktiskt utmärkt att lyssna på. Man ska heller inte luras av att CD-mediats teoretiska gräns är 96dB. I själva verket tror jag inte någon irriterar sig på brus om signalbrusförhållandet är större än ca 75dB. Normala förstärkare brukar ligga på 95dB eller mer. Ett exempel:
200W slusteg, högtalare med känsligheten 87dB/1W/1m. Full utstyrning ger 110dB på 1m och ca 100dB om du sitter 3.5 m från högtalarna. Från de 100dB kan du räkna av signalbrusförhållandet hos din förstärkare (eller ännu bättre hos ditt fonogram). Hamnar sällan över rummets egna störnivå. Om du istället hade haft en 1000W förstärkare med samma S/N hade du fått dras med en 10dB högre brusnivå. Högkänsliga högtalare och effektstarka slutsteg kan också ge höga brusnivåer. De olika stegen bör vara nivåmässigt anpassade. Hög nivå från ett steg som ska dämpas till nästa brukar inte vara den bästa lösningen.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2009-02-08 14:58

Tror inte man ska räkna med att elektroniskt brus maskeras effektivt av rummets brus. Dels är det i regel fråga om olika spektrum (där rummet har mycket av energin vid låga frekvenser) dels olika riktnigar varifrån ljudet kommer.

Så ja, med högdynamiska inspelningar behövs lågt brus från alla länkar i kedjan. En DA med 120dB SNR är ju ingen mening om slusteget begränsar till 100dB SNR. Många ggr. är det mikrofonerna som sätter gränsen för brusnivå speciellt för inspelningar på lite avstånd typ en eller flera meter.



/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23821
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-08 15:50

Piotr skrev:Så ja, med högdynamiska inspelningar behövs lågt brus från alla länkar i kedjan. En DA med 120dB SNR är ju ingen mening om slusteget begränsar till 100dB SNR.


Vitsen är att man inte behöver tänka på överstyrning i första taget, hur långt det är till 0dBFS.


Många ggr. är det mikrofonerna som sätter gränsen för brusnivå speciellt för inspelningar på lite avstånd typ en eller flera meter.


Mikrofonernas brus sätter ju gränsen nedåt. Signalbrusförhållandet vid inspelningstillfället kan bli långt ifrån vad många tror. Säg att mikrofonerna har sitt brusgolv på 15-20dB och musikens toppar lägger sig på 105dB och så lägger vi på lite headroom, säg 6dB. Då kräver detta 96-101dB i dynamik. Fonogrammet kommer att hålla 105-20=85dB. De där 96dB man har vid 16 bitar går snabbt åt...

Flint (icke aktiv på forumet) mätte 77dB på en av mina dokumenterande inspelningar av fiolensemble och piano. Hade 6dB kvar till 0dBFS och lite diskanthöjning lades på efteråt. Avståndet mikrofoner-musikkanter var ca 1.5m. Brusnivån stör inte vid min lyssning.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster