Kan vi inte prata lite om Shakti och Bybees

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

Kan vi inte prata lite om Shakti och Bybees

Inläggav Style » 2004-11-01 23:45

det var så länge sen sist

jag tror att man kan DYIa Shaktis med hjälp ev kvartshaltig sten som går att köpa närmaste new-age-affär.

Frågan är om Bybees är möjlig att DYIa?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-01 23:51

Kolla Tank's Shakti-anka han har bland sina bilder i "medlemarnas system". Jag har kollat på Shaktis hemsidan, men hittar den inte där. Troligen en prototyp (som fungerar på kvack-nivå, istället för kvant-nivå, som mindre avancerade produkter gör).

"Frågan är om Bybees är möjlig att DYIa"

Visst. Baka in en kabelstump i hästgödsel, låt torka och klarlacka. Färdigt att avlyssna. Oooops, jag råkade visst avslöja en militär hemlighet. Undras just om SÄPO läser även på det här hifi-forumet?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-01 23:53

Babies kan man DIY:a :) :roll:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-02 00:26

Hej!

Buyme´s är busenkla o DIY:a!
Tag 1.2 dm 1.2mm(diam) silver/koppar-tråd (typ gratis) köp plasttandborstfodral o gör hål i
vardera endan o trä igenom Cu/Ag-tråd, fyll igen med järnspånssprinklad lera som bakas uti
hushållsugn tills... det luktar bränt, voilà hemmalagad Buyme till < 1/100-del av kööbepriset!

Mvh A*

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-02 00:26

Jo det här MÅSTE ju diskuteras mer! :roll: :?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-02 00:48

Hej!

A*lltså, vad egentligen ska man göra med Shakti o Bybee klonerna sedan?
MenA* om ej ens orginalen fungerar varför skulle då klonerna göra det 8)?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-02 00:49

Audiomanikern skrev:Hej!

A*lltså, vad egentligen ska man göra med Shakti o Bybee klonerna sedan?

Mvh A*

SÄLJA dem och tjäna stora pengar
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-11-02 08:17

Har någon av dessa lustiga herrar själv LYSSNAT på en anläggning med Shakti eller Bybees?

För er som tvivlar på att Bybees gör någon skillnad men som ändå har ett öppet sinne och öppna öron kan ni ju besöka en Jorma Design försäljare och lyssna på Jorma No.1 med bybees och Jorma No.2 som är exakt samma kabel fast utan Bybees.

Om man då hör en skillnad får var och en avgöra om man tycker denna skillnad är en förbättring eller försämring.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-11-02 08:39

StefanB: Har två frågor till dig, hoppas du inte tar det som påhopp. För det första, anser du att den inställningen gäller alla tweaks eller finns det såna du anser "för orimliga"? För det andra, har du samma inställning till saker i livet utanför hifi, när det gäller exempelvis magnetsulor, currylinjer etc, alltså måste man testa innan man kan uttala sig?

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-11-02 09:49

StefanB: Har två frågor till dig, hoppas du inte tar det som påhopp. För det första, anser du att den inställningen gäller alla tweaks eller finns det såna du anser "för orimliga"? För det andra, har du samma inställning till saker i livet utanför hifi, när det gäller exempelvis magnetsulor, currylinjer etc, alltså måste man testa innan man kan uttala sig?

Numera måste jag nog säga att jag har den inställningen till de flesta tweaks. Även om jag själv ibland inte i min vildaste fantasi kan tro att saker kan fungera då jag läser om dem. Några sådana exempel som jag är skeptisk till är Shaktis Holographer eller Totem Audios ”flänsar”. Samtidigt aktar jag mig numera för att döma ut saker eftersom jag faktiskt blivit ”överbevisad” om att både Shakti stones, Bybees och ECO3 spray gör en klart hörbar skillnad.

Vad gäller magnetsulor, currylinjer, mm så har jag inte funderat på saken. Akupunktur har jag lite skeptiskt testat mot musarmbåge och det fungerad.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-02 12:33

"Kan vi inte prata lite om Shakti och Bybees?"

Nu igen? Nej det tycker inte jag.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-11-02 13:06

Samtidigt aktar jag mig numera för att döma ut saker eftersom jag faktiskt blivit ”överbevisad” om att både Shakti stones, Bybees och ECO3 spray gör en klart hörbar skillnad.

Du menar att du lyckats höra skilnaderna blint?
flera gånger? (repeterbart)

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-02 13:15

Detta j#vla tjat om blint hela tiden! :lol: Bara för man inte klarar ett blindtest betyder inte att det inte är någon skillnad. Jag tror jag skulle kunna missa att höra skillnader på olika akustikprylar eller förstärkare i blindtest...
Vad jag än hade lyssnat på blint tror jag att jag skulle ha svårt att pricka rätt pga stress, förvirring, nervositet och osäkerhet....

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-02 13:52

Hej!
StefanB skrev:Har någon av dessa lustiga herrar själv LYSSNAT på en anläggning med Shakti eller Bybees?

Jo men A*bsolut ja! (BehövA* säga att det var... ingen skillnad överhuvudtaget 8)!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-02 14:01

Hej!
marbrink skrev:Vad jag än hade lyssnat på blint tror jag att jag skulle ha svårt att pricka rätt pga stress, förvirring,
nervositet och osäkerhet....

- Du glömde panik & dödsångesten, men okej det får stå för dig! (samt hela E$oteri$kaHifiKabelBranchen)
Vad gällA* så är det busenkelt o ex höra tydlig skillnad mellan SubBas A*v/SubBas På, SubBas A*v/
/SubBas På - 10/10... varenda gång 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-11-02 14:06

StefanB skrev:Har någon av dessa lustiga herrar själv LYSSNAT på en anläggning med Shakti eller Bybees?

Jo men A*bsolut ja! (BehövA* säga att det var... ingen skillnad överhuvudtaget 8)!)

Mvh A*

Kan ju bero på en fanatiskt inställning (vilket kan vara tvärtom också) att har man bestämst sig innan man inte hör något, ja då hör man inget. Skillnad menar jag.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-02 14:09

mats - jo, men ett negativt resultat är inget resultat. Så det spelar ju ingen roll. Det är bara statistiskt säkerställda positiva test som har någon betydelse.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-02 14:13

Nattlorden skrev:mats - jo, men ett negativt resultat är inget resultat. Så det spelar ju ingen roll. Det är bara statistiskt säkerställda positiva test som har någon betydelse.

Hitills så lyser väl dom med sin frånvaro?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-02 14:19

:idea: Lyser? Är det därför blindtest inte funkar?? :lol:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-02 14:23

mats skrev:

Mvh A*

Kan ju bero på en fanatiskt inställning (vilket kan vara tvärtom också) att har man bestämt
sig innan man hör något, ja då hör man ingen skillnad!

He he, nej ingenting är omöjligt! Om A* mår dåligt av att dricka 20 liter öl kan det bero på
att A* samma kväll fick maginfluensa! Mår A* sedan dåligt vid samtliga 37st tillfällen då A*
därefter dricka 20 liter öl sååå kan ju nu (rent teoretiskt (à la E$oteri$kaHifiKabelBranchen)) detta bero
på att A* samtidigt, även vid just dessa 37st tillfällen, råkade insjukna i maginfluensa, dock
är detta hmmmindre troligt, precis som förklaringsmodell à la E$oteri$kaHifiKabelBranchen är...
... hmmmindre trolig 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-11-02 14:27

marbrink skrev:Detta j#vla tjat om blint hela tiden! :lol: Bara för man inte klarar ett blindtest betyder inte att det inte är någon skillnad. Jag tror jag skulle kunna missa att höra skillnader på olika akustikprylar eller förstärkare i blindtest...
Vad jag än hade lyssnat på blint tror jag att jag skulle ha svårt att pricka rätt pga stress, förvirring, nervositet och osäkerhet....

Varför skulle det vara stressande? Om man inte hör skillnad så betyder det ju ingenting. Det betyder definitivt inte att en skillnad inte finns!

/Gr.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-02 14:33

Gromit - nej, men det kan betyda att någon annan kan lyckas höra en skillnad som man själv inte hör... och Gud förbjude att man inte har nog bra öron! :oops:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-02 14:34

Bild
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-02 14:36

Hej!
gromit skrev: Om man inte hör skillnad så betyder det ju ingenting. Det betyder definitivt inte att en skillnad inte finns!

/Gr.

- Nej, nej inte minsta lilla indikation peka åt det hållet ens ifall en miljardindustri inte skulle ha
lyckats med att en endaste gång påvisa något somhelst positivt resultat av sina produkter bör
man ens misstänka att dessa produkter ej varandes utomordentligt prisvärda med formidabelt
ljudförhöjande egenskaper, vem skulle kunna ha minsta intresse av o låtsas somså vara fallet 8)?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-02 14:40

Bild
Rudolf Blodstrupmoens "Boomerang Rapido", som kör för Snake Oil, har fullständigt dominerat motorsporten de seneste tre åren. Boomerang Rapido med sin tolvcylindriga motor, aktiva spoiler och en superretometerfördelare gått obesegrad genom de tre senaste GP och har "pole position" i Flåklypa Grand Prix.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-11-02 15:07

Trots "dirty tricks" så går det visst inget vidare... Åtminstone inte jämfört med Il Tempo Gigante som ju har 3500 hk och däck armerade med hönsnät! 8O

Stor bild på Il Tempo Gigante

/Gr.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-02 15:11

Stryk det här på kablarna och hör hur bra din anläggning egentligen KAN låta:

Bild

Skillanden är så att blindtest inte ens behövs och därför ej heller är intressant att testa.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-02 15:13

Jag har lyssnat på Shaki och 'Bybisar'! Hörde ingen skillnad när Shaktistenarna togs bort. För övrigt har de bästa anläggningarna jag hört i princip aldrig använt sådana 'hjälpmedel'.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-02 15:19

Hej!
gromit skrev:Åtminstone inte jämfört med Il Tempo Gigante som ju har 3500 hk och däck armerade med hönsnät!

- 3500 upplevda el 3500 uppmätta hk? (Eller det kanske är helt okej att mäta allt annat än just...
... esoterisk hifi 8)?)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-02 15:24

A* - seismografen i Uppsala gjorde utslag första gången de vred om tändningsnyckeln. :wink:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi