Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Profundus X-2 klarar 120 dB i rum, på en meters avstånd. X-4 klarar 126 dB.
På tre meters avstånd blir det ungefär 116 dB (vilket är REJÄLT starkt).
Produndus Y2 klarar i rum cirka 124 dB på en meters avstånd, men de över-
styr snällt och är man inte alltför distorsionskänslig kanske man kan klämma
ur dem 130 dB, det vill säga 120 dB på några meters avstånd.
Olika rum är dessutom lite olika och det skiljer några dB även där. Att få ut
120 dB på lyssningsplats från prof.Y-2 är dock något jag INTE garanterar.
Och jag föredrar X-4 alla dagar, även om de ligger en aning efter i maximalt
ljudtryck. De är bättre på allt annat. Kvadruppligheten (heter det så?) är en
stor fördel med avseende på så många andra ljudliga egenskaper.
Och - den som är bekymmrad över att 117 dB inte räcker, men tycker att
120 dB räcker... tycker jag nog borde omvärdera sin anläggnings marginaler.
Det är nog Y-4 som behövs isåfall.![]()
Vh, iö
DVD-ai skrev:Men Ingvar, vad tror du skulle sitta bäst, har ett 18kvm stort rum och i denna så blir ju y-4 väldigt stort...
kanske vore bäst att ur det avseendet satsa på pi60 + x-4 vilket blir mer "lagom" (istället för att ha siktet inställt på i28 +y-4..)
Även om jag är 50% basnarkoman och resterande del "musikfantast" och älskar att lyssna på bra musik, många gånger på ganska hög volym.
IngOehman skrev:Och skall man vara noga är inte en artikluation som "maximerats", en
som motsvarar en psykoakustiskt optimal återgivning.
IngOehman skrev:Precis tvärtom.
Vh, iö
Alexi skrev:Det får konstruktören utala sig om, men jag trode orsaken var att man inte skulle köpa en ensam, 3st borde vara en bra kompromiss mellan 2 och 4
Eftersom man ändå kör i mono, kan man koppla ihop alla tre till ett steg.DVD-ai skrev:Alexi skrev:Det får konstruktören utala sig om, men jag trode orsaken var att man inte skulle köpa en ensam, 3st borde vara en bra kompromiss mellan 2 och 4
Haha jo, då blir det ju![]()
men då blir det ju lite klurigare med drivningen dock...
man vill ju inte "snelasta" steget..
Bamsefar körde ett långt tag både sina i28 och sina i34es utan moduler, jag minns inte hur lågt han sa att iö mätte upp att de gick rakt i rum men det var väldigt lågt.DVD-ai skrev:Har en liten undran nu, efter den hel del funderande och lite tips och idéer från olika håll, Hur pass bra spelar i28 på egen hand, med bra drivning förståss.
Hur pass klarar den av att återge basregistret på ett bra sätt och tåligheten blir ju såklart lägre, men hur låg ?
För det vore inte helt fel om det skulle gå bra att göra så, och köpa moduler senare i sådant fall. (när jag har pengar till det..)
det skulle ju kunna var en möjlighet och vore kul
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster