http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article507917.ece
"Den här helgen är det särskilt viktigt att ljudet verkligen är bra på Göteborgsoperan. Texten till den omarbetade versionen av Johann Strauss den yngres Läderlappen är nyskriven och okänd för besökarna. Därför måste publiken höra varenda nyans.
Med det gamla traditionella ljudsystemet skulle det inte gå. Men den här gången är förutsättningarna annorlunda – tack vare fem nya, rätt små, högtalare som placerats framme vid scenen.
– Vi behåller och bevarar det naturliga akustiska ljudet från scenen, förstärker det bara svagt, omärkligt för publiken, som får lättare att uppfatta det som hörs från scenen, säger Göteborgsoperans ljudchef.
EAC, Electro Acoustic Converter, heter det nya ljudsystemet som utvecklats i Uppsala under 15 års tid. Systemet, som tidigare testats och demonstrerats i Berwaldhallen, patenterat i hela världen, gör nu officiell debut i Göteborg.
I grunden handlar det om ett högtalarelement som konstruerats och byggts som inget annat dynamiskt element. Framförallt är det den magnetiska motorn som gör den smått unika uppbyggnaden möjlig. Tack vare den har uppfinnaren, Anders Sagrén, lyckats bygga ihop ett konventionellt baselement med ett mellanregisterelement och en diskant. Det är så att säga tre högtalare i ett enda element. Ljudet strålar från en enda punkt, på samma sätt som ljudutbredningen från en sångerska, en flöjt, gitarr eller vilket instrument som helst – utan fasförskjutningar och utan att störas ut av reflexioner från golv, tak., väggar, pelare och så vidare.
I någon mån påminner det nya högtalarelementet om en koaxialhögtalare, som funnits sedan 1930-talet. Men det är ingen koaxial. Tack vare det speciella magnetiska systemet, själva motorn, som gör att de olika membranen kan placeras ”rätt”, undviker man koaxialhögtalarens nackdelar."

