Bästa mätmiken under 1000:-

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-10 02:35

Ja den nya Elfasidan är verkligen usel.. hur f-n tänkte dom där?? 8O

Svårare att navigera och hitta samt mindre info om artiklarna. Bra jobbat!

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-10 08:27

Ja, de nya Elfa-katalogerna (papper och nätversion) är hopplösa. Där saknas vanliga data på många produkter t.ex. måttuppgifter. Nu får man ladda ner uppgifter från tillverkarna och hoppas att det är just de som Elfa säljer.

Det fanns ett äldre datablad på Sennheiser KE 4-211 där två olika kopplingar visades. Var även angivet data för de olika kopplingarna.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-02-10 09:59

Man hittar varken på sidan på nätet eller i nya katalogen.

Alla artiklar i katalogen är omkastade till andra platser, på Elfasidan saknar jag rutan längst till höger där gamla sökningar sparades.

Och som sagt, det fattas data på produkterna. Jobbigt.

När du slår upp katalogen kommer du att upptäcka att vi gjort en del förändringar, jämfört med 2008-års katalog. Exempelvis har vi moderniserat innehållsförteckningen. Katalogen inleds nu med halvledare istället för säkringar.

Fast det gäller bara katalogen, på Elfasidan är det den gamla ordningen ..... :D

.... det blir nog bra när man lär sig hitta, men efter 50 år med det gamla systemet tar det sin tid .....
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-10 20:05

http://user.faktiskt.io/rikkitikkitavi/23631_Sennheiser_Elektret_Kapsel_Infosheet.pdf

Elfas kundtjänst säger att de får in kapseln i mitten av mars.

Roger, jag antar du har lite tips hur man skulle kunna jämföra en mikrofon baserat på denna mot en IBF mik?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-17 17:27

Elfa skall ha 127 SEK ex moms för att skicka den j-a micken till mig!
(den kostar > 500 sek, alltså går den som paket. Det gick inte att betala med kontokort, alltså postförskottavgift samt att jag måste hålla mig hemma då de levererar = förlorad arbetsdag)

MBT. Man Blir Trött. Aldirg i h-e att jag hade valt Elfa som leverantör. De måste vara billiga på stora volymer...

Är någon mer intresserad och kan tänka sig attbeställa och hämta på plats och sedan posta den till mig? Utlägg ersätts givetvis.

Alternativt beställare vi två eller flera mickar till någon och delar på dessa 127 SEK+ moms samt den femma det kostar i porto att skicka...

Förslag tages gärna emot på hur man annars löser det smidigt.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2009-02-17 18:33

phon skrev:Man hittar varken på sidan på nätet eller i nya katalogen.

Alla artiklar i katalogen är omkastade till andra platser, på Elfasidan saknar jag rutan längst till höger där gamla sökningar sparades.

Och som sagt, det fattas data på produkterna. Jobbigt.

När du slår upp katalogen kommer du att upptäcka att vi gjort en del förändringar, jämfört med 2008-års katalog. Exempelvis har vi moderniserat innehållsförteckningen. Katalogen inleds nu med halvledare istället för säkringar.

Fast det gäller bara katalogen, på Elfasidan är det den gamla ordningen ..... :D

.... det blir nog bra när man lär sig hitta, men efter 50 år med det gamla systemet tar det sin tid .....

Det måste funnits en anledning att det gamla systemet fanns i 50 år, undrar om Elfa-folket tänkte på det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-18 12:48

Denna gamla artikel kan kanske vara av intresse?
http://web.archive.org/web/200002090533 ... de/Mic.htm

Har skickat iväg ett mejl till www.elv.de och frågat om de kan leverera Sennheiser KE4-211-2. De måste väl finns fler inköpsställen än Elfa? Inte minst bör det väl finnas Sennheiser till bättre priser i Tyskland?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-18 15:12

ah, bra intiativ Roger. Elv hade tagit bort den från sin hemsida men vem vet ? Tror dock inte den blir mycket billigare, sett till priset på kapseln.

Jag skall försöka få in ett inlägg på hifi-forum.de om var man kan hitta den.

Den artikeln har jag redan skrivit ut :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-18 17:03

Här har det testas rätt många mikrofoner.

http://hifi-selbstbau.de/index.php?opti ... &Itemid=35)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-19 08:11

Fick svar från ELV att de inte längre har Sennheiser KE4-211-2 i sitt sortiment eller ens på beställning.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-19 12:12

Aj då- jaja,

Är det några som är intresserade av en sambeställning av Sennheiser KE 4-211-2 från Elfa i syfte att dela på frakt och pf avgifter (a 150 SEK)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-19 13:33

Du slängde aldrig in någon fråga på det tyska forumet? Är i Tyskland under påskveckan och skulle kunna plocka upp grejor skickade till släkten där. Ett mail till någon som säljer Sennheiser i Tyskland kanske? Tidigare var prisskillnaden rätt stor mellan Tyskland och Sverige fast nu det nästan tvärtom... I vilket fall kostade en KE4-211-2 ca 65 D-Mark för några år sedan, vilket då var ungefär 319 kr.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-19 14:01

har inte hunnit :oops:

har varit lite annat att fixa med.

vi kan avvakta tills jag kollat där.

/rickard

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-19 16:53

nu har jag dessutom mailat sennheiser om det är rimligt att elfa kan sälja kaspeln, då jag läste på forumet att den inte tillverkas längre.

länken till databladet går till en gammal hemsida....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-19 19:52

Du tror inte det är så att det är en OEM-produkt som tillverkas på större beställning? Då kanske de har ett litet lager för varuprov?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-20 08:47

tyskarna svarade inom 30 minuter... - kontakta det nordiska kontoret :)

återkommer när jag vet mer. antagligen är det en OEM.

Antagligen sitter det en sådan elektret i flera av deras små myggor och andra mickar.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-20 11:38

sennheiser i sverige hänvisar till återförsäljare tex elfa för inköp av KE 4-211-2,vilket är "the right stuff"

så det bör inte bli några problem om vi beställer från ELFA, förutom priset då.

/rickard

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-02-22 18:28

Jag är på gång att starta upp tillverkning av mätmikrofoner.
Inför det så skall jag göra omfattande mätningar på mikrofoner och
allt runtomkring.
För närvarande använder jag "Speaker Workshop" som jag anser är
det bästa mätprogrammet.

Det jag undersökt så här långt är:

- Mjukvarans kalibreringskvalité:
Jag matar in resultatet av mätningen som kalibreringsfil i realtid.
Dvs Speaker Workshop tar emot den uppmätta högtalarens
frekvens och faskurva direkt som kalibreringsfil.
Resultatet borde bli ett rakt streck för både fasen on frekvensen.
Resultat:
Ett rakt streck för fasen och frekvensen. Kurvorna är så raka att man
inte kan urskilja det minsta lilla brus.

- Hårdvarans drift:
Med drift menar jag hur mycket hårdvaran själv får kurvorna att variera
mellan mätningarna.
Efter att genomfört över 100 mätningar kan jag se att

Frekvenskurvan har en drift på +-0,2 db från 100hz och uppåt. Vid något enstaka tillfälle mer än så men det drar jag bort eftersom det kan vara en yttre störning. Under 100hz ligger driften på +-0,5 db utom för någon pik som dycker upp då och då. Den ligger på runt 3db.
Under 20hz blir det oroligare +- 5-6db.

Fasen har en drift på +- 1,5grader över 200hz med undantag av någon plötsligt uppdykande pik av samma anledning som med frekvenskurvan.
Under 200hz ligger driften mellan +- 6grader ner till 20hz. Under 20hz blir det större drift också för fasen. Nu talar vi om +-10-15grader.

Denna drift sker alltså med dator+ljudkort ut+mätjig+ förstärkare+kablar+hägtalare+mikrofon+kablar tillbka+mikrofonförstärkare+ljudkort in.
Man kan räkna bort ljudkort ut och förstärkare då dessa kalibreras i realtid hela tiden.

Det var kallt vid mätningen strax över 0 grader.

Det jag kan utläsa ur resultaten är att dator med billig eller gratis mjukvara duger gått att mäta högtalare med.
Jag kan också se att det inte fyller någon funktion att köpa dyra mickar för dessa mätningar. Det duger gott med de mickar man idag brukar använda vid datormätningar.
Jag ser också att kalibredade mikrofoner bara behöver ha en noggranhet på +- 0,2 till 0,5db för frekvensen och +-10grader för fasen.

Min första serietillverkade mikrofon har, utan kalibreringsfil en frekvens- faskurva som ser ut så här:

Under 20hz
+-1db +-10grader

20hz - 2khz
+- 0,2db +-3,5

2khz - 3,7khz
+-0,25db +3,5

3,7hz - 5,9khz
+-0,5db +-8 grader

5,9khz - 9,1khz
+-1db +-9 grader

20hz - 20khz
+-1,5db +-9 grader

Det var en mikrofon. Jag kommer senare att mäta upp 20-30st för att
se skillnader mellen dem. Om de mäter snarlikt kan man faktiskt använda en kalibreringsfil för alla mikrofonerna om man kräver medelnogranna mätningar. För DIY räcker mikrofonen som den är.

Med kalibreringsfil mäter mikrofonen alltså +- 0,0db men övrig utrustning försämrar resultatet som man kan se överst i mitt inlägg.

Jag kommer lite längre fram att lägga upp resultaten av mikrofonmätningar mm på min hemsida.
Senast redigerad av Linnar 2009-02-22 19:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-22 18:55

Hej Linnar!

Intressant läsning.. allt utom den långa listan med data som passar bättre i ett bifogt dokument. :wink:

Sedan vill jag påminna om det som redan diskuterats i tråden ang. mickars lämplighet för mätändamål. Dvs. för mätning av tonkurva duger de flesta mickar med kalibreringsfil men det samma kan inte sägas om mätning av distortion då vissa mickar uppvisar olinjäritet i samma storleksordning som mätobejtet i fråga.

/Peter

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-02-22 19:19

Piotr skrev:Hej Linnar!

Intressant läsning.. allt utom den långa listan med data som passar bättre i ett bifogt dokument. :wink:

Sedan vill jag påminna om det som redan diskuterats i tråden ang. mickars lämplighet för mätändamål. Dvs. för mätning av tonkurva duger de flesta mickar med kalibreringsfil men det samma kan inte sägas om mätning av distortion då vissa mickar uppvisar olinjäritet i samma storleksordning som mätobejtet i fråga.
/Peter

Jag såg att listan blev lite lång. Jag skall åtgärda det (EDIT: är ändrat nu).

Du har helt rätt gällande distorsion.
Problemet är att mäta upp mickens dist. Jag vill gärna försöka mig på det eftersom jag inte riktigt litar på alla uppgifter som florerar.
Jag har samlat på mig hundartals mb information kring mickar och väldigt mycket mätningar och tester talar mot varandra.

För närvarande gissar jag att disten för ex.vis WM61 ligger långt under någon högtalares dist så länge man mäter under 100db. När man kommer över 100db kan mickens dist sticka upp över högtalarens men jag är inte helt säker.

När jag mäter ex.vis hårdvarans drift så mäter jag först upp en högtalare som sitter inne i en låda på ca 0,1 liter. Frekvens och faskurvan från den mätningen använder jag sedan som kalibreringsfil.
När jag mäter nästa gång så får jag två raka streck med lite avsteg här och där. det är dessa avsteg som är hårdvarans avdrift.
Om det finns ett liknande sätt att mäta dist så skulle Världen vara komplett...

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-23 08:49

hifi-forum.de gav svaret att kolla med elv.de...

(det var hifi-selfsbau, dvs en av de firmorna som erbjuder kalibreringstjänst)

Syftet med att köpa en Sennheiser mick är som jag ser det:
1) lätt att löda, anslutningstrådar
2) mindre kapsel än en Panasonic
3) Möjlighet att "linkwitz modda" utan att skära sönder mikkapsel och fingrar (jag har försökt, det är skitsvårt att modda utan att skada kapseln)

4) potentiellt lägre brus och dist än en Panasonic kapsel (men inte mycket)
5) antagligen betydligt bättre stabilitet

Jag ser inte att man kommer ner i extremt låga distnivåer med en så liten kapsel som det handlar om här, 1/4 " ens av högsta kvalitet.

Vad är rimligt här? En tiondel av högtalarens distortion så man kan se nyanser?

Vi talar om en/två OP med en totalförstärkning a ca 100 ggr i signalkedjan!!! Att då nå < 0,1% THD även vid 20 kHz kräver rätt val av komponenter samt stabila mätförhållanden. Det är ju trevligt om man kan eliminera alla källor till förvrängning utom just de akustiska omvandlarna (högtalare-mikrofon)

Jag har funderingar på hur bra elektretsubstratet åldras, samt misstänker att hög lagringstemperatur påverkar dess laddning ordentligt => sänkt känslighet

Intressant att notera är att man får gå upp minst en tiopotens i pris för lite bättre prestanda varje gång

WM61-Sennheiser-Earthworks - B&K

Linnar: tips, mät disten innuti högtalarlådan (Se länken till dokumentet jag gjorde) . det fungerar bara för låga frekvenser. Ljudtrycket är ju be6tydligt högre i lådan än utanför, varför elementet fortfarande arbetar i ett relativt linjärt område. Nackdelen är att man får oclså med eventuell distortion pga luftens olinjäritet men jag vet inte hur stor denna är vid ca 100-120 dB

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-02-23 21:10

rikkitikkitavi skrev:Syftet med att köpa en Sennheiser mick är som jag ser det:

2) mindre kapsel än en Panasonic

För att nå upp till 20khz utan att storleken påverkar frekvensen bör
kapseln vara lika med eller mindre än frekvensens våglängd. För 20khz är det 17mm. WM61 är 6mm och det motsvarar 57khz. storlekear under
6 mm gör ingen förändring så länge man inte skall mäte högre än 40-60khz.

4) potentiellt lägre brus och dist än en Panasonic kapsel (men inte mycket)

Jag har sett mätningar som gör mig osäker på vilken som är bäst.

5) antagligen betydligt bättre stabilitet

Om det gäller lika värden vid varje mätning så är datorn med kringutrustning avsevär instabilare än själva kapseln. Därför betyder
inte en bättre stabilitet för kapseln något om dator används.

Jag ser inte att man kommer ner i extremt låga distnivåer med en så liten kapsel som det handlar om här, 1/4 " ens av högsta kvalitet.
Vad är rimligt här? En tiondel av högtalarens distortion så man kan se nyanser?

Storleken har betydelse, helt klart. Men jag har mätt på 3 olika
diskanter. Jag mätte 1 mm från membranet för att inget annat
skulle störa mätningarna. Alla diskanterna gav olika distorsion.
Jag kunde mäta ner till 0,003% men där har man nått programvarans
golv. Lägre än så går ej mäta eftersom algoritmen troligtvis inte
stödjer lägre värden.
Här mätningar under vad som är praktiskt möjlig:

http://www.kensonpro.com/linnaraudio/li ... 2.8p12.JPG

Här är en mätning som visar minsta praktiska nivå.
Intressant är att det är en WM61 och att den faktiskt klarar lägre
än 0,1% dist. Just denna mätning kanske tangerar vad som är möjligt
med tanke på mätsäkerhet och annat.
Det svarta fältet är en diskant av lägre kvalité medan det röda fältet
är en när 40år gammal "värstingdiskant":

http://www.kensonpro.com/linnaraudio/li ... 2.8p11.JPG

Denna nivå kanske visar en mer säker mätning gällande stabilitet:

http://www.kensonpro.com/linnaraudio/li ... 2.8p10.JPG

Ovanstående är Harmonisk dist.
Intermodulationsdit har jag mätt ner till 0,01%.

En fördel med att mäta 1mm från membranet är att man kan använda
väldigt låg nivå vid mätningarna vilket betyder att förstärkaren
använder området där disten också är låg.

Vill man se mer distmätningar finns det här:

http://www.kensonpro.com/linnaraudio/li ... manual.htm

Linnar: tips, mät disten innuti högtalarlådan (Se länken till dokumentet jag gjorde) . det fungerar bara för låga frekvenser. Ljudtrycket är ju be6tydligt högre i lådan än utanför, varför elementet fortfarande arbetar i ett relativt linjärt område. Nackdelen är att man får oclså med eventuell distortion pga luftens olinjäritet men jag vet inte hur stor denna är vid ca 100-120 dB

Det är så jag mäter mikrofoner. Lådan är på 0,1 liter och micken ligger
ca 3cm från membranet.

EDIT:
Det gick inte att infoga bilder. Ändrade till länk.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-23 22:39

Linnar,

dina uppgifter säger ju inte så mycket utan info om SPL..?

För att nå upp till 20khz utan att storleken påverkar frekvensen bör kapseln vara lika med eller mindre än frekvensens våglängd. För 20khz är det 17mm. WM61 är 6mm och det motsvarar 57khz. storlekear under

Nog får man en stigande on axis respons innan man når upp till våglängd=diameter?

Earthworksmickarna har en 6mm kapsel i en väldigt slimmad kropp och dom EQ:ar sina mickar då det finns en höjning vid 10-20kHz om jag inte minns fel.

/Peter

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-02-23 23:51

Piotr skrev:Linnar,

dina uppgifter säger ju inte så mycket utan info om SPL..?

För att nå upp till 20khz utan att storleken påverkar frekvensen bör kapseln vara lika med eller mindre än frekvensens våglängd. För 20khz är det 17mm. WM61 är 6mm och det motsvarar 57khz. storlekear under

Nog får man en stigande on axis respons innan man når upp till våglängd=diameter?

Earthworksmickarna har en 6mm kapsel i en väldigt slimmad kropp och dom EQ:ar sina mickar då det finns en höjning vid 10-20kHz om jag inte minns fel.

/Peter

Jag har tyvärr inga uppgifter om SPL längre. Mätningarna jag anförde
gjordes för 4 år sedan.

Du har rätt i att frekvenskurva stiger från runt 10khz men inte bara
för den micken du beskriver utan för flera andra också. Mickar med
tjockar kropp stiger inte alltid men det finns de som gör det.

Jag är lite tveksam om det är grovleken på rörer/micken som får kurvan
att peka uppåt från ca 10khz. WM61 gör detta också men börjar lite
tidigare. jag skall göra mätningar för att testa vad som beror på vad.
Min tanke är att ta fram en mick som är rak utan att använda
kalibreringsfil.

Vad jag vet är att grovleken och utformningen av "baffeln" skapar en
del fenomen. det finns mätningar på det ute på internet och det är
det jag tänkte på med mina siffror.

340/0,006= ca 57khz

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-24 09:01

det är ingen tvekan om att mikens "baffel" har en baffelstegseffekt, det är fysik och kan simuleras tex med Edge.

Men var och hur stor en eventuell top hamnar på frekvenskurvan beror ju på hur den akustiska mottagaren (elektret+membra+FET) uppför sig.

Ibland tar de ut varandra, ibland inte. Och i varierande grad. Det är svårt att förutspå och toleranser i tillverkningen syns ju väldigt tydligt här för tex Behringers ECM8000 , WM-61A osv.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-24 09:45

Ja och sedan kan ju membranet ha en resonans som ger en lokal höjning också.

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-24 22:19

well boys...

Elfa it has to be. Inga andra alternativ har jag hittat ialla fall.

Som sagt, finns det flera intresserade av att köpa tillsammans?

Priset är följande:

1— 5— 10— 50—
528,00 504,00 454,00 439,00

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-24 23:21

en tidig modd på panasonickapslar var att karva bort mikens baffel med en vass kniv, vad händer med mikens prestanda då?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-25 08:01

Hur då karva bort baffeln? Jag känner till att några har borrat upp hålet i den men vet inte vad som händer då. Själva uppbyggnaden är lik den här.

http://tinyurl.com/cay5vy

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-02-25 09:45

celef skrev:en tidig modd på panasonickapslar var att karva bort mikens baffel med en vass kniv, vad händer med mikens prestanda då?

tja, tar du bort baffeln lär miken gå sönder?
du tänker inte på linkwitz modden där man bryter jordförbindelsen till FET transistorns source?

man kan limma igen tryck equalizer

jag har funderat på vad som händer om man gör hålet i baffeln större eller mindre? (det finns ett litet hål bakom filten på frontbaffeln)

man skulle köpa ett gäng för att experimentera?

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum