Svårare att navigera och hitta samt mindre info om artiklarna. Bra jobbat!
/Peter
Moderator: Redaktörer
När du slår upp katalogen kommer du att upptäcka att vi gjort en del förändringar, jämfört med 2008-års katalog. Exempelvis har vi moderniserat innehållsförteckningen. Katalogen inleds nu med halvledare istället för säkringar.
phon skrev:Man hittar varken på sidan på nätet eller i nya katalogen.
Alla artiklar i katalogen är omkastade till andra platser, på Elfasidan saknar jag rutan längst till höger där gamla sökningar sparades.
Och som sagt, det fattas data på produkterna. Jobbigt.När du slår upp katalogen kommer du att upptäcka att vi gjort en del förändringar, jämfört med 2008-års katalog. Exempelvis har vi moderniserat innehållsförteckningen. Katalogen inleds nu med halvledare istället för säkringar.
Fast det gäller bara katalogen, på Elfasidan är det den gamla ordningen .....![]()
.... det blir nog bra när man lär sig hitta, men efter 50 år med det gamla systemet tar det sin tid .....
Piotr skrev:Hej Linnar!
Intressant läsning.. allt utom den långa listan med data som passar bättre i ett bifogt dokument.![]()
Sedan vill jag påminna om det som redan diskuterats i tråden ang. mickars lämplighet för mätändamål. Dvs. för mätning av tonkurva duger de flesta mickar med kalibreringsfil men det samma kan inte sägas om mätning av distortion då vissa mickar uppvisar olinjäritet i samma storleksordning som mätobejtet i fråga.
/Peter
rikkitikkitavi skrev:Syftet med att köpa en Sennheiser mick är som jag ser det:
2) mindre kapsel än en Panasonic
4) potentiellt lägre brus och dist än en Panasonic kapsel (men inte mycket)
5) antagligen betydligt bättre stabilitet
Jag ser inte att man kommer ner i extremt låga distnivåer med en så liten kapsel som det handlar om här, 1/4 " ens av högsta kvalitet.
Vad är rimligt här? En tiondel av högtalarens distortion så man kan se nyanser?
Linnar: tips, mät disten innuti högtalarlådan (Se länken till dokumentet jag gjorde) . det fungerar bara för låga frekvenser. Ljudtrycket är ju be6tydligt högre i lådan än utanför, varför elementet fortfarande arbetar i ett relativt linjärt område. Nackdelen är att man får oclså med eventuell distortion pga luftens olinjäritet men jag vet inte hur stor denna är vid ca 100-120 dB
För att nå upp till 20khz utan att storleken påverkar frekvensen bör kapseln vara lika med eller mindre än frekvensens våglängd. För 20khz är det 17mm. WM61 är 6mm och det motsvarar 57khz. storlekear under
6 mm gör ingen förändring så länge man inte skall mäte högre än 40-60khz.
Piotr skrev:Linnar,
dina uppgifter säger ju inte så mycket utan info om SPL..?För att nå upp till 20khz utan att storleken påverkar frekvensen bör kapseln vara lika med eller mindre än frekvensens våglängd. För 20khz är det 17mm. WM61 är 6mm och det motsvarar 57khz. storlekear under
6 mm gör ingen förändring så länge man inte skall mäte högre än 40-60khz.
Nog får man en stigande on axis respons innan man når upp till våglängd=diameter?
Earthworksmickarna har en 6mm kapsel i en väldigt slimmad kropp och dom EQ:ar sina mickar då det finns en höjning vid 10-20kHz om jag inte minns fel.
/Peter
celef skrev:en tidig modd på panasonickapslar var att karva bort mikens baffel med en vass kniv, vad händer med mikens prestanda då?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster