Luktar era absorbenter illa?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Parced

Luktar era absorbenter illa?

Inläggav Parced » 2009-02-10 21:59

Jag skall montera isolering som absorbenter bakom ett tyg på väggarna i mitt ljudrum.

Tänkte använda billigaste möjliga, dvs Byggmax glasull.

Ni som byggt era egna, har ni märkt av några problem med lukt eller att de släpper ifrån sig damm/partiklar?

Någon skillnad mellan glas- eller stenull resp olika fabrikat?
MVH//PC
Njutning i Det Stora Blå - bygge pågår:
http://www.minhembio.com/Parced/238647

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-02-10 22:09

Just glasfiberbaserat isolermaterial brukar väl lukta lite illa den första tiden p g a att dess bindemedel är baserat på urea. Det kliar lite mer än mineralull dessutom.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-10 22:19

jag tycker glasullen luktar länge, jag har ett gäng rörskålar i lyssningsrummet och där luktar det apa varje gång man öppnar dörren, jag tror att det är glasullen som luktar :?

vet inte, men det sägs att stenullen är bättre ur luktsynpunkt... lukt-syn-punkt lät och ser konstigt ut

Just glasfiberbaserat isolermaterial brukar väl lukta lite illa den första tiden p g a att dess bindemedel är baserat på urea. Det kliar lite mer än mineralull dessutom.

sten och glasull är båda mineralull
Bikinitider

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-02-10 22:27

Och har man katter är det risk för ytterligare doftbidrag med glasfiber... Det luktar tydligen tillåtet, precis som kattlådan. Åtminstone gäller det vissa katter.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Adelson

Inläggav Adelson » 2009-02-10 22:57

När jag laborerade lite med isolerskivor så luktade det till en början lite när man kom in i rummet. Det försvann dock efter ett tag.

Men. När man spelade musik så började de lukta igen!? Det slutade de aldrig med under de ca 6 månader jag hade dem i rummet. Jag antar att ljudvågorna fick luften i skivorna att röra på sig, och att lukten då vädrades ur. Kanske hade de slutat lukta även under lyssning om jag hade hållit ut längre? :-)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-02-10 23:20

Ättika brukar kunna "äta upp" dålig lukt. (Dvs man ska kunna ta bort ättikan efter ett tag - typ några dagar.)
Och bakpulver.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-10 23:21

Gullfiber som blir vått luktar inget vidare. Dessvärre händer det nog ibland redan på byggvaruhuset att det blir lite fuktigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-10 23:40

Bauhaus har ett finskt växtbaserat isoleringsmaterial.
Alldeles vitt är det.

Det kanske kan vara något?

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2009-02-11 09:52

Köpte några rullar 95mm gaslull från byggmax, för vinden, luktade urin när de kom in i stugvärmen. Om man promt skall ha dem innomhus skulle jag låta dom ligga på vinden över sommaren och "stekas" så försvinner lukten.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-02-11 10:28

konstigt, jag har aldrig upplevt att gullfiber luktar nåt speciellt.

Jag är dock väldigt nyfiken på den nya människovänliga isoleringen från finland.

http://www.vitalfinland.fi/sweden/sidor/produkter/

värmeisoleringen verkar ju bra men jag vet inte hur den är ur akustiksynpunkt. Sen att den är så användarvänlig är ju ingen nackdel direkt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-11 12:25

Den där isoleringen från Vital verkar innehålla ett medel mot mögel. Kan man vara säker på att det är helt ofarligt? Många vill gärna förknippa naturnära produkter med människovänliga. Det är inte alltid så. I takt med att människan vistas allt mindre i naturen verkar det som att vi har utvecklat allerigier mot just "naturliga" produkter. Glasull och stenull är ju likt Vitals produkter också av naturmaterial.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-02-11 13:03

Ja sen är ju iaf inte glasull hälsovådligt. Inte enligt Isover iaf och arbetsmiljöverket. Snarare bara irriterande. Men det ger inga allergier elelr annat vad jag förstår.
Tror stenullen är likadan i den bemärkelsen.

Utan det är ju bara vid den direkta beröringen som irritation kan uppstå men den är ju också lätt att värja sig mot genom att ha handskar och munskydd.

Tycker dock Vital ser väldigt tilltalande ut.

Annars finns ju polyuretanskum också som ett alternativ.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2009-02-11 16:05

Använd stenull, luktar inte illa.

Jag har ca. 9-10 balar stenull i mitt lyssningsrum...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-11 17:32

ja, stenull är nog det man ska satsa på om man måste ha mineralull, men det finns skumplaster som inte luktar och brinner som kan vara fullgoda alternativ
Bikinitider

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-02-11 18:31

KarlXII skrev:Bauhaus har ett finskt växtbaserat isoleringsmaterial.
Alldeles vitt är det.

Det kanske kan vara något?

Detta har jag också sett... klart trevligt material. Cellulosafiber skall det vara, eller rättare sagt; viskos. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-02-11 21:09

En varning för den finare/dyrare glasullen som ByggMax säljer. Den är vit, mjuk o go (som bomull). Jag har köpt och lämnat tillbaks, var tydligen inte ensam om att lämna tillbaks. Det stora problemet är (tror jag) fukt i transporten (eller tillverkningen). Kommer från USA. Den var inte bara yttersta skivorna som var blöta, utan även de i mitten. Luktade konstigt och var lite gul aktig på vissa ställen. Om jag höll huvudet ovanför en öppnad bal, så började jag må väldigt konstigt efter en stund. Köp ej!

//Michael

Parced

Inläggav Parced » 2009-02-11 22:27

Tack för all input.

Det verkar som det får lov att bli stenull för min del.

Skum känns inte som ett alternativ av kostnadsskäl, då jag precis som Wolfie skall in med 9-10 paket i rummet.

Vill inte ta risken med glasull då den bakre väggen kommer bli en 60 cm tjock basabsorbent med tyg och glespanel. Pumpar man på finns risken att man vädrar ut dålig lukt varenda gång man sätter på ljudanläggningen...

Synd bara att stenullen på Beijer är så mycket dyrare än glasullen på Byggmax, kommer skilja flera tusen kronor. :(
MVH//PC
Njutning i Det Stora Blå - bygge pågår:
http://www.minhembio.com/Parced/238647

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-02-14 23:12

Parced skrev:Synd bara att stenullen på Beijer är så mycket dyrare än glasullen på Byggmax, kommer skilja flera tusen kronor. :(

Beijer är ett jävla skitföretag om man är privatperson. Jag kom in en gång och skulle köpa markskivor. Ok sa de, det blir 500 kr per bal. Men vad fan sa jag, då kan ni behålla er skivor för Silvan tar ju bara 260 kr per bal. Ja, men då säger vi väl 250 kr då, sa Beijer. Av någon anledning trodde de väl att jag i fortsättningen skulle bortse ifrån att de försökte blåsa mig genom att ge mig 10 kr i rabatt på Silvans pris. Jag köper av princip ingenting från Beijer såvida jag inte vill ha något från Makita.

De har djävulska marginaler på privatpersoner som lullar in och ska ha något som inte är till ett helt hus. Jag blir numera förbannad bara jag ser en annons från dem.

Byggmax vita har jag bara goda erfarenheter av och har det i mina högtalare. Men det är glasull. Och den jag köpte var helt torr. Och den luktade inte. Riktigt snyggt med vitt i lådorna faktiskt men man kan ju bara se det på bild numera. Våt glasull luktar alltid illa men jag har faktiskt inte kännt något från glasull som är torr.

/D

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-02-15 04:15

Ni får helt enkelt komplettera med ett gäng:

Bild

Dom är dessutom gjorda av ett ljudabsorberande material och har inbyggda diffusorer på sidan.. kan väl knappast bli mer optimalt! =P

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-15 13:43

gör inte luftfuktigheten att glasullen aldrig förblir helt torr och kommer därför att lukta lite eller mycket beroende på fukten i luften
Bikinitider

Återgå till Teknikforum