Riktigt bra högtalare - finns det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 17:40

Läste om de styva magnesiumkonerna på hemsidan nu, och får ta tillbaks min kritik angående osanning på DEN punkten.
Jag kan för lite om hur olika konmaterial uppför sig, men av diagrammet som visar banddiskantens frekvensrespons(som jag starkt ifrågasätter efter att ha mätt upp Athenadiskanten), som verkar vara av nästan identisk konstruktion.) lär basarna få jobba upp till drygt 1 khz. Inga uppbrytningar då?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 17:45

Rydberg skrev:Känns som att vissa personer måste hitta fel och brister för sakens skull, man måste ju hitta något att racka ner på för här kommer ju en ny, suspekt tillverkare!

Otroligt trist att se!!! Blir smått förbannad faktiskt! :x

Ja, bli förbannad. Om man som tillverkare(?) kommer med ett påstående som:
Vad sägs om 120 graders spridningsvinkel utan toppar eller berg. Inga spikar i frekvens gången samt 0.1% distortion vid 110 dB.
Frekvensgången är inom 1 db både on axis och 60 grader off-axis.
+-3dB in room response på 3 meter?

Får man väl finna sig i kritisk granskning? Det är respekt!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-02 17:49

Beror helt på att hur man ifrågasätter, jag får känsla att man har en vilja att "sätta dit" tillverkaren. Jag tycker DET är respektlöst, sen för du tycka vad du vill!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 17:50

Får också instämma med Johan Lindroos att anmärkningarna om eventuella membranresonanser är petitesser i sammanhanget.
Det finns betydligt större frågetecken presenterade på hemsidan som ännu är obesvarade av JonasR.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 17:53

Rydberg skrev:Beror helt på att hur man ifrågasätter, jag får känsla att man har en vilja att "sätta dit" tillverkaren. Jag tycker DET är respektlöst, sen för du tycka vad du vill!

Rätt, jag vill sätta dit oseriösa marknadsförare! För mig är det respektfullt att ta någon på allvar och ifrågasätta tveksamheter.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-02 18:31

Seriösa marknadsförare då? Eller det kanske inte exicterar i din värld! :wink:

Det är ju uppenbert att ditt megatrend köp har satt sina spår eftersom du verkar tycka att alla linjekällor med banddiskant är skit oavsett om tillverkaren är "seriös" eller inte. Måste du ta ut dina personliga misslyckanden här??

I din "sätta dit verksamhet" verkar ju dessutom alla vara skyldiga tills de har bevisat motsatsen! Är man "seriös" så har man en lite annan approach (tycker iaf jag ).

Så bli "seriös" själv innan du uppmanar andra att bli det är mitt råd till dig........ :roll:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-02 18:42

Rydberg skrev:Det är ju uppenbert att ditt megatrend köp har satt sina spår eftersom du verkar tycka att alla linjekällor med banddiskant är skit oavsett om tillverkaren är "seriös" eller inte.

Det kanske är så att långa banddiskanter inte kan fungera bra av rent fysiska orsaker, oavsett vam som tillverkar dom? [Stor ögonrull] Tyvärr är jag inte kompetent att bedömma om så är fallet.

Det största problemet som jag ser det med super-8orna, eller vad dom heter, är att dom är dipoler. Vad *** gör jag med ljudet som brakar ut på baksidan? Leder ut det på gården?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-02 19:14

Max_Headroom skrev:Det största problemet som jag ser det med super-8orna, eller vad dom heter, är att dom är dipoler. Vad *** gör jag med ljudet som brakar ut på baksidan? Leder ut det på gården?

Det låter väl som en bra idé? Kallas väl för oändlig baffel om jag inte minns fel :-)

Seriöst, det finns många högtalare som strålar som dipoler, så gör tex mina Dahlqvist DQ10or i det lägre mellanregistret (400 Hz - 1 kHz). Elektrostater gör det oftast i hela frekvensområdet. Och det finns väl sådana högtalare som låter hyffsat?

/ B

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-11-02 20:04

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev: Elektrostater gör det oftast i hela frekvensområdet. Och det finns väl sådana högtalare som låter hyffsat?

/ B

Låter hyffsat 8O :) .
Mina ML spelar skjortan av det mesta jag har hört 8) . :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-11-02 20:36

och mycket jag hört spelar skjortan av ML.. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-02 20:51

...typ det mesta i samma prisklass. :roll:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-11-02 21:02

Dags för pojkarna att komma hem till mig och få lite 8O :? :oops: :wink:

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-11-02 21:07

styva membran ? 8)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 21:40

Rydberg skrev:Seriösa marknadsförare då? Eller det kanske inte exicterar i din värld! :wink:

Det är ju uppenbert att ditt megatrend köp har satt sina spår eftersom du verkar tycka att alla linjekällor med banddiskant är skit oavsett om tillverkaren är "seriös" eller inte. Måste du ta ut dina personliga misslyckanden här??

I din "sätta dit verksamhet" verkar ju dessutom alla vara skyldiga tills de har bevisat motsatsen! Är man "seriös" så har man en lite annan approach (tycker iaf jag ).

Så bli "seriös" själv innan du uppmanar andra att bli det är mitt råd till dig........ :roll:

Hej! Så personligt det blev :) !
Min åsikt om marknadsförare: Vill sälja något, därför inte objektiva. Sen kan dessa vara mer eller mindre sansade.
Perfect 8´s banddiskant verkar vara av samma sort som megatrend/athenas, som är principiellt felkonstruerad om det tex är en linjär frekvensrespons och minimalt med resonanser man vill uppnå. När jag köpte dessa hade jag stort förtroende för högtalarnas konstruktör vars marknadsföring har stora likheter med Perfect8´s.
Athenadiskanterna, liksom liknande konstruktioner låter luftigt och skimrande. Det plus det speciella futuristiska utseendet tror jag gör att många blir imponerade.
Jag tackar för dina råd, och uppmanar å min sida dig att försöka sätta dig in i sakfrågan istället, nämligen Max efterlysning efter en bra högtalare. Om du har något relevant att tillföra angående hur Perfect 8 svarar upp till det, som JonasR påstår vore det trevligt att få ta del av!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-11-02 21:57

patrikf skrev:
Perfect 8´s banddiskant verkar vara av samma sort som megatrend/athenas, som är principiellt felkonstruerad om det tex är en linjär frekvensrespons och minimalt med resonanser man vill uppnå.

Hmmm detta verkar ju lika dumt som om jag skulle säga att alla dynamiska element är felkonstruerade för att jag en gång testade ett kasst ett... (joo, det hade ojämn frekvensgång, alltså har alla andra element det också...)

eller förstår jag fel?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-02 22:12

norman, nja inte riktigt kanske. Mera i stil med att prova en viss typ av konstuktionsdetalj hos dynamiska element, kanske platta membran (ej kon) i så fall. Men jag vet ganska lite om bandelement. Har bara inte utvärderat om de skulle kunna vara något att ha helt enkelt, patrikf verkar ju ha gjort detta och gillar principen eftersom det sitter sådana i hans diy-högtalare. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-02 22:16

patrikf skrev:Min åsikt om marknadsförare: Vill sälja något, därför inte objektiva. Sen kan dessa vara mer eller mindre sansade.

Min åsikt om konstruktörer: Har konstruerat prylen och är därför inte objektiva. Sedan kan dom ha mindre eller mer rätt när dom beskriver sin konstruktions företräden.

Min åsikt om slutanvändare: Eftersom dom (enligt eget tycke goda grunder) själva valt produkten kan dom inte vara objektiva. Sedan kan dom vara mer eller mindre benägna att erkänna att dom valt fel.

Och så här kan man hålla på i all oändlighet. Det är klart att marknadsföraren vill sälja något, dum vore han/hon väl annars? Men vill inte konstruktören att hans/hennes pryl ska säljas? Vill inte fastighetsägaren som hyr ut lokal till näringsidkaren att denne säljer och tjänar pengar så han får sin hyra? Vill inte den som arbetar inom sjukvården ha sin lön? Och varifrån kommer den lönen? Jo, genom alla människor som arbetar med konstruktion, produktion och försäljning av varor och tjänster och därmed tjänar pengar som dom delvis betalar i skatt.

Tramsig diskussion tycker jag. Klart vi ALLA vill tjäna pengar så vi kan få mat, husrum och stereoprylar :-D
Försök inte att få någon yrkesgrupp att bli ädlare (eller sämre) än någon annan. Att sedan vissa yrkesgrupper verkar kunna roffa åt sig in absurdum är en annan fråga som inte ska föras på detta forum.

Men alla ni som uppbär lön därför att varor och tjänster säljs/förmedlas tycker jag ska sansa sig lite när det gäller svepande nedsättande generaliseringar om marknadsförare och säljare.

Däremot är det viktigt att vi alla är tydliga i våra roller så att vi kan bedömma en utsaga från någon med hänsyn till dennes roll. En professor som predikar för sina upptäckter inom något område är knappast objektiv, hur mycket mätdata denne än presenterar. Vi som lyssnar ska kunna bedömma detta. Ett barn som vill ha godis är extra snällt (om dom är smarta, annars skriker dom bara :-)).

Alltså, när jag "säljer" är jag mycket tydlig att det är just det jag gör och inte ger sken av att vara oberoende konsumentupplysare.

Jag håller med Rydberg, lite seriositet skadar inte, likaså en förståelse för att vi alla har en roll att spela i vårt samhälle. Att sedan vissa inte sköter den rollen speciellt bra och andra gör det desto bättre är väl bara naturligt med tanke på hur olika vi människor kan vara.

/ B

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-11-02 22:21

Martin skrev:norman, nja inte riktigt kanske.

Jo :wink: Man kan få jätteojämn frekvensgång med långa bandelement om man vill. Man kan också få en jämn frekvensgång (eventuellt lutande). Så om man testat en viss modell av ett långt bandelement och mätt upp en ojämn frekvensrespons så tycker jag det kan vara dumt att dra alla andra element som ser liknande ut över en kam. (Detta gicks igenom rätt väl har jag för mig i en jättelång tråd för längesen.)

edit: la till lite "långt" då det gällde just långa bandelement.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 22:27

Norman: Athena och perfect8´s membran består av alu-folie, bägge är långa och upphängda i bara kortändarna.
Stora mekaniska likheter alltså. Därför finns det enligt mig anledning och tro att de kommer att bete sig någolunda lika när signal påförs.
Martin: Bandelementen i mina högtalare har inte mycket gemensamt med den ovan nämnda bandhögtalartypen. De är mycket avancerade element som mest används i exklusiva studiomonitorer. Tillverkaren påstår till skillnad från perect8´s inte att elementet beter sig perfekt. För det gör det inte!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 22:36

norman skrev:
Martin skrev:norman, nja inte riktigt kanske.

Jo :wink: Man kan få jätteojämn frekvensgång med långa bandelement om man vill. Man kan också få en jämn frekvensgång (eventuellt lutande). Så om man testat en viss modell av ett långt bandelement och mätt upp en ojämn frekvensrespons så tycker jag det kan vara dumt att dra alla andra element som ser liknande ut över en kam. (Detta gicks igenom rätt väl har jag för mig i en jättelång tråd för längesen.)

edit: la till lite "långt" då det gällde just långa bandelement.

Har du nåt exempel på en sådan bandkonstruktion(med rent aluminiumband) som har en jämn frekvensgång?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-02 22:39

Bill: Bra inlägg!

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-11-02 22:40

patrikf skrev:Norman: Athena och perfect8´s membran består av alu-folie, bägge är långa och upphängda i bara kortändarna.
Stora mekaniska likheter alltså. Därför finns det enligt mig anledning och tro att de kommer att bete sig någolunda lika när signal påförs.

Jämför du vanliga dynamiska kon-element på samma sätt? "det här har ett membran av polypropylen och är upphängt i kanterna..." :wink:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-11-02 22:45

patrikf skrev:Har du nåt exempel på en sådan bandkonstruktion(med rent aluminiumband) som har en jämn frekvensgång?

nej, tyvärr. (edit: har bara labbat lite på en del halvlånga och där kan man (precis som på de korta jag labbat med) påverka frekvensgången rätt mycket utan att ändra på upphängningen eller material i bandet)

har för mig isidor gav en massa exempel och teorier i den gamla långa tråden, kanske kan läsa där. Man kan genom vanlig vågrörelselära få reda på rätt mycket. (har du tänkt på att utseendet bakom och framför bandet kan betyda rätt mycket och inte bara upphängningen?)

Jaja, iof får du ju tro som du vill, tycker bara det är lite synd att låsa fast sig efter att ha testat en viss modell bara...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-02 22:49

patrikf skrev:Bill: Bra inlägg!

tackar... *slickar pälsen lite nonchalant*

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-11-02 23:50

Skriver man att konerna som är i magnesium är styva och saknar resonanser så tycker jag det låter som en självmotsägelse eftersom magnesiumkonerna har uppbrottsmoder på 10 dB över spektrat vid 1k (när högtalaren lämnar höga ljudtryck). Det är ingen petitess. Skriver man däremot att resonanserna som uppträder i styva membran pga den energi som lagras i materialet är hanterade av ett avancerat delningsfilter är det korrekt och marknadsföring skall vara korrekt.
Farbror Linkwitz delar sina Orion väldigt lågt tex.
Let forever be

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-03 14:00

Brumel, du har fel.

Om du ska påstå något sådant är det bra om du kan exempelvis hänvisa till en länk där det "fakta" du hänvisar till står.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-03 14:21

brumel skrev:...den energi som lagras i materialet...

Enegri som lagras i materialet? Hur då?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-03 16:49

Materialet lagrar rörelseenergi jämförelsevis bra, =små interna förluster! Det är nog rätt underförstått, i varje fall trodde jag mig förstå vad Brumel menade.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-11-03 17:16

Max_Headroom
Enegri som lagras i materialet? Hur då?

En elastisk deformation är ett sätt att lagra energi som sedan lätt kan frigöras. Exempelvis en vanlig torsions/bladfäder.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-03 17:35

För att förtydliga varför jag påstår att Brumel har fel:

Dessa magnesiumkoner bryter INTE upp vid 1 kHz!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi