Goding från Tascam

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Goding från Tascam

Inläggav Nagrania » 2004-11-03 21:22

Har ni sett denna godbit från Tascam DV-RA1000 som är en brännare som klarar 192/24 på DVD-R skivor men kan också spela in på vanliga CDR skivor. Det bästa av allt är att den har eq och kompressor av trebands typ :twisted: :lol:

http://www.tascam.com/Products/dvra1000.html

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-03 23:00

Ah, vilken skönhet!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2004-11-04 14:00

Har inte speciellt mycket hifi att gora i min mening, eller har jag fel?

Kanns mer som en studio-pryl?

Ord som EQ och kompressor far mig alltid att rygga tillbaka.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-04 14:07

hali skrev:Kanns mer som en studio-pryl?

Många av de fonogram som vi plågar (?) våra hifianläggningar tenderar att ta vägen via en eller annan studio :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-04 14:11

hali skrev:Ord som EQ och kompressor far mig alltid att rygga tillbaka.

En bra EQ bör finnas i varje HiFi-anläggning. Eller i alla fall användbara tonkontroller (tyävrr är dom tonkontroller som återfinns på i stort sett samtliga tonkontrollförsedda apparter inte användbara).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-04 16:30

hali skrev:Har inte speciellt mycket hifi att gora i min mening, eller har jag fel?

När du spisar Krall -tänk på den fina limiter All Schmitt har kopplat efter sångmikrofonen :x 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-04 18:30

Jag ryggar inte tillbaka, men visst är det skillnad på EQ och EQ eller olika tillverkare av kompressorer. Jag tycker t.ex. att en EQ bör ha minst 4 band med variabelt Q-värde för att låta bra. Det är klart att den här brännaren vänder sig till studios men jag förstår ändå inte varför man har byggt in kompressor och EQ, jag förutsätter nog att materialet som man vill bränna är färdigt när man bränner en CDR/DVD-R.

Jag antar att alla fonogram är gjorda i en studio eller åtminstone inspelade med hjälp av studioutrustning men kanske inte med högtalare som dom flesta av oss har hemma.

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2004-11-04 19:52

Morello skrev:
hali skrev:Har inte speciellt mycket hifi att gora i min mening, eller har jag fel?

När du spisar Krall -tänk på den fina limiter All Schmitt har kopplat efter sångmikrofonen :x 8)

Mjo forvisso, men ar det nagot jag borde pyssla med hemma i stugan?

Nagrania skrev:

Jag ryggar inte tillbaka, men visst är det skillnad på EQ och EQ eller olika tillverkare av kompressorer. Jag tycker t.ex. att en EQ bör ha minst 4 band med variabelt Q-värde för att låta bra. Det är klart att den här brännaren vänder sig till studios men jag förstår ändå inte varför man har byggt in kompressor och EQ, jag förutsätter nog att materialet som man vill bränna är färdigt när man bränner en CDR/DVD-R.

Jag antar att alla fonogram är gjorda i en studio eller åtminstone inspelade med hjälp av studioutrustning men kanske inte med högtalare som dom flesta av oss har hemma.

Aterigen, ska jag pyssla med sadant i en hifi-anlaggning eller hor det hemma i studion?
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-04 20:00

Max_Headroom skrev:
hali skrev:Ord som EQ och kompressor far mig alltid att rygga tillbaka.

En bra EQ bör finnas i varje HiFi-anläggning. Eller i alla fall användbara tonkontroller (tyävrr är dom tonkontroller som återfinns på i stort sett samtliga tonkontrollförsedda apparter inte användbara).

Hur tycker du att en bra tonkontroll ska se ut? På tiden när jag byggde gjorde jag en vanlig bas- och diskantkontroll, men med valbar brytfrekvens. Det tycker jag funkar bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-04 20:50

Svante skrev:Hur tycker du att en bra tonkontroll ska se ut? På tiden när jag byggde gjorde jag en vanlig bas- och diskantkontroll, men med valbar brytfrekvens. Det tycker jag funkar bra.

Som du gjorde funkar ju bra. Själv är jag inne på Noolom. Bashöjning och dämpning av diskant eller mellanregister i fasta steg. Enkel lösning och eftersom det inte finns så mycket att mecka med slipper man sitta och fundera på huruvida det skulle bli bättre om jag justerade si eller så.
Men som vanliga tonkontroller, med bas och diskant +/- 10dB finner jag i regel helt oanvändbart. Oftast ligger basens brytfrekvens på tok för högt och diskanten på tok för lågt.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2004-11-24 18:05

Apropå inspelning, här är en annan godbit från Alesis

http://www.alesis.com/products/ml9600/about.html

Apparaten är testad i Stereophile 2002/6 med mycket gott resultat.
Innehåller hårddisk CD-spelare/brännare och AKM-omvandlare. Spelar in 16,20 och 24.bit vid 44 48 och 96 frekvens. Bränner till vanliga CD-R (data CD-R).

Något att göra förstklassiga inspelningar från Vinyl och Radio.
Kan användas ute på fältet med mikförstärkare o mik.
Verkar vara State of Art.

Mvh

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-24 18:44

En Alesis skulle man ha! Jag funderade lite på en sådan då de kom, men jag tyckte inte att den för mig var värd 25 000 kr som den kostade då. Men nu är den väl mycket billigare vad jag vet. Nå´n som har koll på priser?

Likaså Tascamen verkar mycket trevlig. Fast jag tror jag klarar mig några år till med min:
Bild.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-24 18:49

Fostex-maskinen var ju gôr-fräck! Designen påminner lite om den gamla fina rack-samplern Akai S900:

Bild

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2004-11-24 18:53

Johan!

Det går att få Alesisen för 11.000:-idag

Mvh

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-24 18:54

Jo den är fin att handha också. Play och spolknapparna är riktiga knappar som man trycker in en bit. Dessutom är de upplysta. Eftersom det är en studiobandare så har den förstås ingen SCMS. På baksidan finns en hel drös av in- och utgångar inklusive tidkod, AES/EBU, m.m. Jag har dock sett en väns STUDER-DAT som hade även mycket bra mikingångar med fantommatning, en sådan skulle jag ännu hellre ha!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-24 23:39

Jag för min del skulle inte köpa en Alesis eftersom skivorna troligen inte går att spela av med någon annan maskin an Alesis. Johan har du aldrig haft några problem med din Fostex DAT. Jag hade tre olika Fostex DAT:ar på prov för flera år sedan bl.a D15 och deras dyraste med TC. Ingen av dessa tre fungerade tillförlitligt så vi skickade tillbaka maskinerna. Vi köpte från Sony istället 7020 & 7040. Vi har också ett antal 2700 som har fungerat bra men nu börjar dom bli så pass gamla att det inte längre går att köpa reservdelar. Jag har själv en sådan som jag köpte 1992 och den fungerar okey men när den går sönder så vet jag inte hur jag gör. Jag kanske ändå blir tvungen att skaffa en ny DAT eftersom jag har mycket inspelningar som är gjorda på DAT. Annars tror jag att DAT är ett utdöende format ungefär som VHS/SVHS.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-25 11:09

Jag har inte använt min Fostex särskilt intensivt. Jag har bara fått problem en gång då jag skumpade omkring med den i en resväska med hjul över trottoarerna. Då låg det ett band kvarglömt i den som sedan fastnade. Men det gick att få ut genom att blåsa och dra, så det ordnade sig. Annars har den funkat prickfritt. Jag köpte den bagagnad men den verkade inte ha använts så mycket heller.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-25 11:33

Hej!

Kan ju spela in SACD oxå, förstA* hört talas om! Är nog billig dessutom... julklapp?

Mvh A*

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2004-11-30 15:51

Hej!

Har faktiskt införskaffat en Alesis MasterLink nu. Den fungerar ypperligt. Har bara gjort ett fåtal inspelningar ännu så jag har inte hunnit att bli helt familjär med alla funktionerna.

Ett stort plus är att den är TYST trots hårddisken.
Som ren CD-spelare har jag svårt att skilja den från min
Pioneer DVD-668. Har inte gjort några större försök på det området skall väl tilläggas.

Kul att ha ett riktigt inspelningsmedium igen, det var länge sedan
sist. Billigt blir det ju också med vanliga CD-R.
Hårddisken räcker till 52 timmars inspelning i Red Book läge.

Mvh

Återgå till Generellt om hifi