Kan en digital signal ha olika ljudkvalitet?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ljudman

Inläggav Ljudman » 2009-02-18 13:07

En fundering: Jag spelar upp min testmusik via dator (Flac, mp3). Jag använder ett billigt externt USB-ljudkort (Soundblaster 400 kr) från datorns USB till in till ljudkortet - därefter tas ljudet ut optiskt från ljudkortet in till förstärkarens optiska ingång. Jag avlyssnar alltså ljudfilerna i en "obruten" digital kedja....

Nu uppkommer följande frågor:
Tror ni att jag får något förbättrad ljudkvalitet, dvs. är det någon mening att byta ut mitt mycket billiga USB-ljudkort till ett mycket bättre (och dyrare) USB-ljudkort, med tanke på att jag inte nyttjar ljudkortets D/A-konvertering? Jag använder ju endast ljudkortets digitala utsignal.

2. Eftersom ljudet tas digitalt direkt från hårddisk till moderkortet till USB så uppkommer frågan: Kan ljudkvaliteten skilja mellan dyra och billiga moderkort. Observera att jag inte talar om de analoga ljudutgångarna på moderkortet.

Hälsningar Ljudman

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-18 13:15

Skickar du signalen direkt till ljudkortet eller genom Windows kernel-mixer?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-18 13:55

I princip kan en digital signal ha olika kvalitet pga olika mycket jitter. Hur mycket eller litet det påverkar beror inte bara på signalen utan även på mottagaren.

Som Tvett är inne på (tror jag) så finns det ärven risk för i dagens Windowsmiljö att signalen omsamplas och här kan det hända alla möjliga läskigheter. Omsamplingar är ofta rätt dåligt implementerade.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-02-18 14:42

Kan man säga något om hur jitter "låter"?

Alltså, hur det felet (p)åverkar ljudet.

Om svaret på frågan är 'Ja', så vore det dessutom trevligt med en beskrivning. :)

Eller är det så komplext ordnat att det finns olika jitterkaraktäristika dessutom? Och att dessa i så fall ger olika typer av ljudlig åverkan?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-18 15:13

Hmm, det där har jag ju tänkt att jag skulle simulera nån gång...

Men rent tekniskt blir det en störsignal som beror av signalens derivata. Det borde alltså påverka mest uppe i diskanten, så att toner blir mer bruslika. Å andra sidan så kan jittret vara av olika karaktär också, så det är svårt att svara på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-02-18 15:22

Svante skrev:Hmm, det där har jag ju tänkt att jag skulle simulera nån gång...

Men rent tekniskt blir det en störsignal som beror av signalens derivata. Det borde alltså påverka mest uppe i diskanten, så att toner blir mer bruslika. Å andra sidan så kan jittret vara av olika karaktär också, så det är svårt att svara på.
Det låter som ett kul och lagom nördigt lts-möte :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-02-18 15:35

Åkej,

Jag frågar bland annat därför att i Benchmarks info står att man bör uppleva "ett klarare ljud, att mellanregistret bör upplevas som öppnare" när jittret är lågt. (Ungefär så)

Det är väl även vad jag tycker mej uppleva när jag lyssnar på sagda apparat hemma.

Men, jag vet ju hur lätt det är att inbilla sej saker också, så det är ju alltid läge att ifrågasätta sina upplevelser!
Jag läste nämligen Benchmarks manual/beskrivning innan jag satte mej att lyssna på apparaten!..

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-18 16:14

Strmbrg skrev:Kan man säga något om hur jitter "låter"?

Alltså, hur det felet (p)åverkar ljudet.

Om svaret på frågan är 'Ja', så vore det dessutom trevligt med en beskrivning. :)

Eller är det så komplext ordnat att det finns olika jitterkaraktäristika dessutom? Och att dessa i så fall ger olika typer av ljudlig åverkan?

Jag vet inte om jitter låter i sig själv men man kan väl extrahera fasbrus och andra överlagrade frekvensmodulationer ifrån nyttosignalen.

Det slutgiltiga ljudet beror troligtvis på vilken typ av jitter det är. Det finns signalrelaterat jitter och det finns randomjitter. De förändrar ljudet troligtvis på olika sätt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Parced

Inläggav Parced » 2009-02-18 16:32

tvett skrev:Skickar du signalen direkt till ljudkortet eller genom Windows kernel-mixer?

Om det är ofördelaktigt att låta signalen passera genom denna Windowskärna, hur gör man då för att undvika detta fenomen?
- i XP?
- i Vista?
MVH//PC
Njutning i Det Stora Blå - bygge pågår:
http://www.minhembio.com/Parced/238647

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-18 16:44

Man kan köra ASIO drivrutiner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_Stream_Input/Output

http://www.asio4all.com/

Dock kan det bli konflikter när man växlar mellan olika programvaror.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-18 19:08

WDM KS/DS drivisar kan som ASIO kringgå Microbajsmixern.

Vet inte vad för drivisar som kommer med budgetprylar men går man upp på semipro eller pro pryttlar så följer i regel både ASIO och WDM med.

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-18 20:18

Varför mest i diskanten. Om bitar förskjuts tidsmässigt så kan det ju vara en bit som används var som helst i ordet. Är det så att störnignen som uppkommer bara är hörbar i diskantregistret och maskeras längre ned eftersom derivatan på vågformen inte är stor nog?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-02-18 22:25

Parced skrev:Om det är ofördelaktigt att låta signalen passera genom denna Windowskärna, hur gör man då för att undvika detta fenomen?
- i XP?

ASIO, som sagt.
Parced skrev: - i Vista?

ASIO eller Windows Audio Session API (WASAPI) som är tänkt att vara framtidens ASIO i Windows.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-18 23:06

Max_Headroom skrev:

Varför mest i diskanten. Om bitar förskjuts tidsmässigt så kan det ju vara en bit som används var som helst i ordet. Är det så att störnignen som uppkommer bara är hörbar i diskantregistret och maskeras längre ned eftersom derivatan på vågformen inte är stor nog?

Det handlar inte om att man får bitfel, utan om att utklockningen av sampel styrs av dataströmmen. Samplen får alltså rätt värde, men klockas ut vid lite fel tidpunkt. Detta fel i tidsled kan ses som ett amplitudfel, dvs en adderad störsignal. Amplitudfelet blir störst om lutningen på signalen är stor, dvs som på diskanttoner.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-02-18 23:27

Har för mig att Andrew Jones som demade TAD på mässan nu, pratade lite om detta, och han nämnde även att bl.a. pioneer( TAD=pioneer) håller på att titta på detta med ljudformat för att kunna streama högupplöst 24/192. Kommer inte ihåg allt han nämnde om detta kanske någon annan som var där lyssnade mer noga. En fråga kom upp angående vad han spelade upp med och lite runt det, och så pratades det lite om detta.

Användarvisningsbild
Ljudman

Inläggav Ljudman » 2009-02-19 09:36

Många inlägg kom det, men ingen som gav svar på mina frågor. Men det kanske är svåra frågor, eller frågor som förutsätter praktiska jämförelsetester mellan billiga usb-ljudkort resp olika moderkort.

Tvett: Apropå din motfråga: Jag är osäker på innebörden i "Skickar du signalen direkt till ljudkortet eller genom Windows kernel-mixer". Som jag berättade så använder jag usb-ljudkort. PC:n installer ju detta automatiskt utan att jag gör någon manuell inställning. menar du att man därefterkan göra olika inställningar i PC:n under mappen "Ljud och ljudenheter"?

Vilket av alternativen är enligt dig det minst förstörande ljudmässigt? Hur gör man för att styra signalen via detta alternativet om man har ett usb-ljudkort?

Har "direkt/Windows kernel" något med ASIO eller jitter att göra, som det så utförligt diskuteras i de inkomna inläggen?

Hälsningar Ljudman

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-19 12:01

Ljudman,

den mediaspelare du använder påverkar vilka drivisar du kan köra. Så, vad för mediaspelare använder du i datorn?

Jag gör så att jag öppnar det ljudprogram jag skall använda och i det väljer jag vilken drivis jag kör till ljudkortet. Det gäller dock att också öppna windowsmixern och där antingen stäng av ljudet eller först välja (om möjligt) någon annan hårdvara (annat ljudkort) än den du ämnar använda.

Det här är något man måste göra manuellt vid varje uppstart med vissa program då windows mixern alltid lägger sig i verkar det som. När jag glömmer bort att göra dessa inställningar manuellt så får jag klick och knaster i ljudet för att windosmixern i min dator inte klarar av att spela upp strömmande audio. Gissa om jag hatar microbajs!!

Om jag tex. väljer ASIO i mediaspelaren och glömmer att välja bort de aktuella kanalerna i ljudkortet i windowsmixern så ligger den med och bökar där.

Så bäst kan nog sägas vara ASIO eller WDM kernel streaming som drivisar i mediaspelaren samt stänga av windowsmixern. I vissa fall kan du behöva avaktivera det interna (on board) ljudkortet också för att undvika konflikter och knas.

/Peter

Användarvisningsbild
Ljudman

Inläggav Ljudman » 2009-02-19 12:23

Piotr, jag använder vanligen det lilla utmärkta fria gratisprogrammet 1by1, som spelar av hela mappar o diskar utan behov av spellistor eller uppdatering av dessa. Det finns gott om inställningsmöjligheter i denna spelare, och även möjlighet för uppspelning av flac, wma, wav mm om man lägger codec för dessa i programmappen. finns t.om. inbyggd 3-bands eq med fritt valbara ingreppsfrekvenser om man vill kroka till frekvenskurvan.

Se länk:
http://mpesch3.de1.cc/1by1.html

Men hur man ställer in optimalt ifrån mina förutsättningar är jag osäker på. Det finns en flik för inställningar i programmet.Nån som vet? och som vill dela med sig av en steg-för steg-beskrivning?

Hälsningar Ljudman

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-02-19 22:36

Svante skrev:I princip kan en digital signal ha olika kvalitet pga olika mycket jitter. Hur mycket eller litet det påverkar beror inte bara på signalen utan även på mottagaren.

Man bör tillägga att det är jittret vid själva D/A omvandlingen är intressant. Jitter i transporten från källan fram till D/A steget är ointressant ur ett hörbarhetsperspektiv.

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-02-19 22:49

hevi skrev:
Svante skrev:I princip kan en digital signal ha olika kvalitet pga olika mycket jitter. Hur mycket eller litet det påverkar beror inte bara på signalen utan även på mottagaren.

Man bör tillägga att det är jittret vid själva D/A omvandlingen är intressant. Jitter i transporten från källan fram till D/A steget är ointressant ur ett hörbarhetsperspektiv.

H

Ja- och jitter i de flesta normala cd-spelare är knappast ett hörbart problem, dvs motsatsen vad hifipressen skriver.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-20 00:18

hevi skrev:

H

Inte i princip, i varje fall inte med SP/DIF, eftersom det är sändaren som bestämmer klockhastigheten. DACen måste därför anpassa sig och följa sändaren. Inte slaviskt, men i genomsnitt. En DAC som tar SP/DIF kan därför inte ha en helt stabil klocka.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-02-20 01:00

Svante skrev:Inte i princip, i varje fall inte med SP/DIF, eftersom det är sändaren som bestämmer klockhastigheten. DACen måste därför anpassa sig och följa sändaren. Inte slaviskt, men i genomsnitt. En DAC som tar SP/DIF kan därför inte ha en helt stabil klocka.

Mja, först måste man ju bestämma sig för vad som är jitter. Är t ex en långsamt drivande frekvensgång eller för den delen en helt statisk frekvensavvikelse är jitter?

I min värld brukar man definiera jitter som tidsvariationer mellan cykler som varierar snabbare än 1 Hz, dvs en 1 s. buffer och en jusste PLL kan i teorin användas för att eliminera jittret (men inte svaj och statisk frekvensavvikelse).

I vilket fall som helst tror jag att både du och jag är rätt överens om att det är jittret i själva omvandlingssteget som är det avgörande oavsett hur det jittrat på vägen.

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Återgå till Teknikforum