Jag hittade lite mer angående musikteknologi
Från Högskolan Kristianstad
Musikteknologi (1-20)
Kod: Ämnestillhörighet:Musikvetenskap
Mål
Kursen Musikteknologi riktar sig till dig som är intresserad av den kreativa potentialen i verktyg och musikteknologiska landvinningar, och deras inverkan på design av ljud och musik.
I kursen får du historisk förståelse för hur musikteknologier bidrar till att mediera ljud och musik i olika kulturers offentliga och privata rum. Från bärbara musikteknologier i nomadkulturer, över massmedier som radio, till interaktiva medier med bandspelare, Internet och mobiltelefoner.
I kursen får du grundläggande teoretisk och teknisk förståelse för hur musikteknologier bidrar till att ljud och musik kan alstras, spelas in, lagras, återges, spridas, bytas, och återskapas.
I kursen får du praktisk kunskap och erfarenhet av att arbeta med musikteknologier så som ljudredigering, verktyg för musikskapande, och framförande.
Kursen ger dig praktisk erfarenhet av att designa och presentera ett eget projekt för en offentlig publik i ljudande form och på en web-gemenskap för Interaktiv Ljuddesign.
Ett viktigt mål med kursen är att motivera studenter att skapa och bidra till en gemenskap för Interaktiv Ljuddesign. Syftet är att ge studenterna konkurrensfördelar genom kontakter till en rad av branscher och fält inom Interaktiv Ljuddesign. Därför får alla studenterna möjligheter att arbeta i projekt med praktiska och kreativa designuppgifter, i samarbete med externa partners inom mobil industri, it, spel, hälsovård, konst, musik, forskning och upplevelseindustri.
Kursen ingår i Interaktiv Ljuddesignprogrammet 120 poäng/180 ECTS, som ger kandidatexamen i datalogi.
Innehåll- Historisk introduktion till musikteknologier i olika kulturer. Från bärbara musikteknologier i nomadkulturer, teknologier för värdsliga och religiösa ritualer, posthorn, teater, och orkestern. Via inspelning och lagring genom mikrofon, vaxrulle, militära teknologier som bandspelaren, inspelningsstudion, och mixern. Över masskommunikation i radio film, och teve. Till interaktiv kommunikation genom musikteknologier som synthesizers, samplers, sequencers, hörapparater, dataspel, Internet och mobil kommunikation.
- Teoretisk och teknisk genomgång av hur analogt och digitalt ljud och musik genereras, skapas, spelas in, lagras, återges, sprids, byts, och återskapas.
- Praktiska laborationer med musikteknologier från olika kulturer, t ex mbira (tumpiano), bandspelare, synthesizers, ljudsyntesmetoder, lagringsformat och protokoll som t ex MIDI. Grundläggande praktiska övningar i ljudredigering i t ex Wavelab, SoundEdit, Audacity, verktyg och effekter så som enveloper, reverb, filter, modulationer, tonhöjds- och tidsstreching,
- Projektarbete: Designa en egen Musikteknologi. Redovisning i klingande form för publik, som skriftlig rapport och i en web-gemenskap för Interaktiv Ljuddesign

/Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.