Moderator: Redaktörer
Koffe skrev:Jag tycker att det behövs mer marxistisk analys. All forskning borde tvingas att ha en marxistisk frågeställning.
Koffe skrev:Nja, snarare att fundera lite kring vad som händer när man blandar politik och forskning. Men det kanske är så att genusperspektivet är fritt från politik. Eller?
mrk skrev:Det är inte politik, det är vetenskap. Typ.
Vetenskapsrådet har beviljat över en halv miljon kronor till ett treårigt projekt i musikvetenskap,
”Trumpeten som genussymbol”, som ska söka misstänkt genusspecifika klanger hos instrumentet.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2531501.svd
/krille
tvett skrev:Ingen som reagerat över att Sjansson inte skrivit något på länge
shifts skrev:tvett skrev:Ingen som reagerat över att Sjansson inte skrivit något på länge
Jo.
shifts skrev:mrk skrev:shifts skrev:tvett skrev:Ingen som reagerat över att Sjansson inte skrivit något på länge
Jo.
Hur har du reagerat?
Jag har noterat att Sjansson inte varit här på länge.
tvett skrev:Ingen som reagerat över att Sjansson inte skrivit något på länge
Vetenskapsrådet har beviljat över en halv miljon kronor till ett treårigt projekt i musikvetenskap,
”Trumpeten som genussymbol”, som ska söka misstänkt genusspecifika klanger hos instrumentet.
Piotr skrev:mrk skrev:Det är inte politik, det är vetenskap. Typ.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2531501.svd
/krille
![]()
![]()
![]()
Snälla säg att det är ett skämt.. sånt där j-la fjams får man väl för f-n ha som hobby!!
Å här dör folk i vårdköer..
JISSES
/Peter
Svante skrev:En halv mille på tre år, det blir inte mycket gjort av det...
Alltså, det är inte konstigt att det kommer in sådana ansökningar, VR efterfrågar ju speciellt om det finns genusperspektiv i alla ansökningar och det ger plus i kanten. Det finns fall där det faktiskt är vettigt, som tex när man gör undersökningar på röstbelastning hos lärarna i förskolor. Dels är förskollärare oftare kvinnor, dels är kvinnors röster känsligare än mäns. Här får man alltså ett genusperspektiv i det att forskningen förmodligen kommer att hjälpa kvinnor mer än män.
petersteindl skrev:Detta borde kanske i så fall betyda att röstbelastning kanske mer är att betrakta som könsskillnad än genusskillnad. Medans själva läraryrket och dess fördelning mellan kön är snarast att betraktas som genusskillnad.
MvH
Peter
Intressant kan du utveckla?lennartj skrev:Inga frågeställningar var överraskande för mig, men urvalet, vad hon ställde följdfrågor om eller inte var inte riktigt vad jag väntat mig.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 32 gäster