Intervjuer med hifi-entusiaster/audiofiler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-02-26 13:15

Jag tycker att det behövs mer marxistisk analys. All forskning borde tvingas att ha en marxistisk frågeställning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 13:58

Koffe skrev:Jag tycker att det behövs mer marxistisk analys. All forskning borde tvingas att ha en marxistisk frågeställning.

Gäller det Engels naturlära eller är det politik du vill införa i tråden för att få den låst?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-02-26 14:37

Nja, snarare att fundera lite kring vad som händer när man blandar politik och forskning. Men det kanske är så att genusperspektivet är fritt från politik. Eller?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-26 14:39

Koffe skrev:Nja, snarare att fundera lite kring vad som händer när man blandar politik och forskning. Men det kanske är så att genusperspektivet är fritt från politik. Eller?

Det finns väl få saker i samhället som är fritt från politik.
Det borde inte vara så iallafall.
Men eftersom Engels och Marx teorier knappast är inrikespolitik lär det väl inte vara någon fara för trådlåsning. :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-02-26 20:13

Endast faktiskt.se är fritt från politik. :wink: Naturligtvis kan man säga att genusperspektivet är politiskt, men det kan man om i stort sett allt annat också: Finansiering, utrymme i media, o.s.v.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-02-27 08:54

ok tråden har nu blivit politisk, den borde låsas.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2009-02-28 09:39

Det är inte politik, det är vetenskap. Typ.

Vetenskapsrådet har beviljat över en halv miljon kronor till ett treårigt projekt i musikvetenskap,
Trumpeten som genussymbol”, som ska söka misstänkt genusspecifika klanger hos instrumentet.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2531501.svd

/krille

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-02-28 09:50

mrk skrev:Det är inte politik, det är vetenskap. Typ.

Vetenskapsrådet har beviljat över en halv miljon kronor till ett treårigt projekt i musikvetenskap,
Trumpeten som genussymbol”, som ska söka misstänkt genusspecifika klanger hos instrumentet.

/krille

8O :evil: :evil:

Snälla säg att det är ett skämt.. sånt där j-la fjams får man väl för f-n ha som hobby!!

Å här dör folk i vårdköer..

JISSES!

/Peter

Användarvisningsbild
Skrattmasen

Inläggav Skrattmasen » 2009-02-28 10:50

Jo det är självklart att det ska forskas på HiFi ur ett genusperspektiv. Att få bevisat hur kvinnan totalt dominerar mannen och bestämmer vad som få handlas och bäras in i vardagsrummet. Hur hon använder sina vaginala delar som maktmedel, piska och morot. "Om du köper det där sluttsteget eller, vad det heter, för vååååra semesterpengar som jag ska ha för att lätta upp i vår trista tillvaro så behöver du inte rulla över till mig på morgonkvisten och stöna heller". Hur kvinnan tvingar sin stackars toffel att åka till IKEA och köpa gardiner istället för att gå till Siba och drägla med klotrunda ögon över supertung HiFi. Hur hon tvingar toffeln att dammsuga i två timmar och förstöra hörseln istället för att sitta med en öl eller fem och njuta av en kall Diana Krall (flåt, en kall öl ska det nog vara). Osv, osv och osv...

Om det ska forskas ur ett genusperspektiv ska forskningen fan i mig vara jämställd och könsneutral i sig. I alla fall om den bekostas med samhällsmedel. Annars är det inte mycket beställt med uppriktigheten i debatten.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-28 13:45

JJJAAA :D Va bra. Trumpeten utstrålar ju ur ett socialt perspektiv till större del maskulina övertoner samt med betoning på maskulin riktningskarakteristik. Nu kan vi äntligen få in 3-4 harpor i orkestern :) så att könsfördelningen ur ett socialt perspektiv kan transfereras till genusneutral balans.

Jag skall gen[s]us[/s]ast söka massor med stålar för att bevisa att genusperspektivet hos gosskörer behöver en transponering så att de sfäriska balanserna kan återupprättas i detta talibanska manschauvinistiska samhälle genom att uppnå den explicita gosskörsförvandlingens genusneutralitet.

:) /PS
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-28 13:46

Ingen som reagerat över att Sjansson inte skrivit något på länge
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-28 13:50

tvett skrev:Ingen som reagerat över att Sjansson inte skrivit något på länge

Jo.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-28 13:50

Hon behövde bara kopiera hela tråden så är avhandlingen redan klar :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-02-28 13:56

petersteindl skrev:Hon behövde bara kopiera hela tråden så är avhandlingen redan klar :)

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-28 13:57

Jo, man jag antar att hon har vettigare saker för sig än att hänga här. Hon har ju redan fått ihop en hop interjuvobjekt,och det var väl avsikten. Inte debattera tjafs här. Dom argument som vi har framfört hän angående "genusforskning" är knappast något nytt för henne, hon har antagligen hört det till leda eftersom hon är i "gamet".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2009-02-28 19:09

shifts skrev:

Jo.

Hur har du reagerat?

Tycker du att det är fel att ifrågasätta en tes? Eller är det hur det har framförts som känns fel?

Jag vill inte bråka, men känner att jag inte riktigt är med på resonemanget här.. En ifrågasättande approach är väl positivt för att driva utvecklingen framåt?.. eller?

/krille

PS Min syn på saken?
Huruvida det finns skillnader mellan kön är inget problem. Det är att könen värderas olika som är vidrigt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-28 19:16

mrk skrev:
shifts skrev:

Jo.

Hur har du reagerat?

Jag har noterat att Sjansson inte varit här på länge.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-02-28 19:36

shifts skrev:
mrk skrev:
shifts skrev:

Jo.

Hur har du reagerat?

Jag har noterat att Sjansson inte varit här på länge.

Puh! Det var svettigt men då kan alla spänna av igen då. :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-28 20:31

Jag tror hon läser. Det här måste vara mumma för en genusforskare :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-28 21:22

Eller också har hon gett upp och skickat hela tråden till hennes polare som doktorerar inom psykoanalysen 8) :) , eller hur Nefilim :wink:

”Trumpeten som genussymbol”, som ska söka misstänkt genusspecifika klanger hos instrumentet.

Nu skall jag lyssna på trumpetmusik Bild

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-01 03:31

Piotr skrev:
mrk skrev:Det är inte politik, det är vetenskap. Typ.

/krille

8O :evil: :evil:

Snälla säg att det är ett skämt.. sånt där j-la fjams får man väl för f-n ha som hobby!!

Å här dör folk i vårdköer..

JISSES

/Peter

det är riktigt det där är bara massa jävla dravel, i recommend the silent treatment.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-01 14:40

En halv mille på tre år, det blir inte mycket gjort av det...

Alltså, det är inte konstigt att det kommer in sådana ansökningar, VR efterfrågar ju speciellt om det finns genusperspektiv i alla ansökningar och det ger plus i kanten. Det finns fall där det faktiskt är vettigt, som tex när man gör undersökningar på röstbelastning hos lärarna i förskolor. Dels är förskollärare oftare kvinnor, dels är kvinnors röster känsligare än mäns. Här får man alltså ett genusperspektiv i det att forskningen förmodligen kommer att hjälpa kvinnor mer än män.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-01 15:34

Svante skrev:En halv mille på tre år, det blir inte mycket gjort av det...

Alltså, det är inte konstigt att det kommer in sådana ansökningar, VR efterfrågar ju speciellt om det finns genusperspektiv i alla ansökningar och det ger plus i kanten. Det finns fall där det faktiskt är vettigt, som tex när man gör undersökningar på röstbelastning hos lärarna i förskolor. Dels är förskollärare oftare kvinnor, dels är kvinnors röster känsligare än mäns. Här får man alltså ett genusperspektiv i det att forskningen förmodligen kommer att hjälpa kvinnor mer än män.

Jag tycker att du har helt rätt. Vad jag däremot undrar över är angående ordet genus eftersom vad jag förstår är att gender är relaterat till sociala aspekt. Kön är mera åt det kroppsliga. Så har jag förstått. Detta borde kanske i så fall betyda att röstbelastning kanske mer är att betrakta som könsskillnad än genusskillnad. Medans själva läraryrket och dess fördelning mellan kön är snarast att betraktas som genusskillnad.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-01 16:06

petersteindl skrev:Detta borde kanske i så fall betyda att röstbelastning kanske mer är att betrakta som könsskillnad än genusskillnad. Medans själva läraryrket och dess fördelning mellan kön är snarast att betraktas som genusskillnad.

MvH
Peter

Jadå, jovisst. Fast man kan inte utesluta att det finns en genusaspekt i benägenheten att få röstskador heller. Man kan ju tex tänka sig att kvinnor pratar mer. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-01 16:12

:lol: :lol: :mrgreen: ja, det täcka genuset 8) , suck :D

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-03-02 11:35

trumpeten sett ur genusperspektiv???????????
i rest my case :lol:

jag antar att sara håller sig i götet med sina intervjuer
men deå blir det ju inga män intervjuade
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-03-02 11:46

Nä, det är bara veklingar i Götet 8)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-03-31 16:38

ON TOPIC:

Har det hänt något?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
lennartj

Intervjuad

Inläggav lennartj » 2009-03-31 16:58

Nja,
den 19 mars blev jag intervjuad. Sara ska maila mig en utskrift av intervjun för godkännande, men det blir sannolikt inte före påsk.
Inga frågeställningar var överraskande för mig, men urvalet, vad hon ställde följdfrågor om eller inte var inte riktigt vad jag väntat mig.

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Intervjuad

Inläggav Alexi » 2009-03-31 17:05

lennartj skrev:Inga frågeställningar var överraskande för mig, men urvalet, vad hon ställde följdfrågor om eller inte var inte riktigt vad jag väntat mig.
Intressant kan du utveckla?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi