Hemsidetips tolkning av fasdiagram önskas.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

Hemsidetips tolkning av fasdiagram önskas.

Inläggav kodapa » 2009-02-28 11:59

Hej!

Jag har dålig susning om hur jag ska tolka fasdiagrammet jag får från Basta. Finns det något tips på bra hemsidor där man kan läsa sig till detta?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-28 12:02

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hemsidetips tolkning av fasdiagram önskas.

Inläggav Svante » 2009-02-28 12:15

kodapa skrev:Hej!

Jag har dålig susning om hur jag ska tolka fasdiagrammet jag får från Basta. Finns det något tips på bra hemsidor där man kan läsa sig till detta?

Hur du bör tolka den beror på vad du vill ha tolkningen till. En första ansats kan vara att du inte behöver tolka den alls utan koncentrera dig på tonkurvan i stället. Fasinformationen blir framför allt viktig när man börjar bygga flervägssystem; kring delningsfrekvensen blir det viktigt hur de olika elementens faslägen är relativt varandra. Annars har fasen mycket mindre betydelse. Man brukar tom säga att örat är fasokänsligt, vilket dock inte är helt sant.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-02-28 12:18

Svante skrev:
kodapa skrev:Hej!

Hur du bör tolka den beror på vad du vill ha tolkningen till. En första ansats kan vara att du inte behöver tolka den alls utan koncentrera dig på tonkurvan i stället. Fasinformationen blir framför allt viktig när man börjar bygga flervägssystem; kring delningsfrekvensen blir det viktigt hur de olika elementens faslägen är relativt varandra. Annars har fasen mycket mindre betydelse. Man brukar tom säga att örat är fasokänsligt, vilket dock inte är helt sant.

Hej!

Tack för ditt svar. Jag tycker själv att jag fått till tonkurvan hyfsat men faskurvan ser ut att göra något vid delningsfrekvensen som du påpekade.
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-28 12:41

kodapa skrev:Tack för ditt svar. Jag tycker själv att jag fått till tonkurvan hyfsat men faskurvan ser ut att göra något vid delningsfrekvensen som du påpekade.

Att faskurvan gör ett språng är ingenting att bry sig om. Det är en ritningsartefakt. Det betyder bara att faskurvan går från -179 grader till +179 grader vilket inte är något märkvärdigare än att den går från 47 grader till 45 grader. Fas är ju cyklisk, dvs man kan alltid lägga på 360 grader och det betyder samma sak. Det betyder i sin tur att det blir svårt att rita upp en faskurva som spänner över mer än 360 grader, och i Basta! har jag valt att lägga ett språng vid 180 grader.

Jag ser fö att du har hittat en liten bugg. De individuella faskurvorna ritas numera upp utan det lodräta strecket vid fassprånget, men summakurvan har det fortfarande kvar. Det måste jag ändra på till nästa version.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-02-28 18:17

Svante skrev:Jag ser fö att du har hittat en liten bugg. De individuella faskurvorna ritas numera upp utan det lodräta strecket vid fassprånget, men summakurvan har det fortfarande kvar. Det måste jag ändra på till nästa version.

Kul att jag kunde hitta en bugg. Det brukar vara andra som hittar mina... :wink:

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-02-28 22:45

Man kan se att diskanten ch basen ligger lite olkia i fas vid delningsfrekvensen. Vad beror det på? Är det så lite att det är obetydligt?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-02-28 23:56

När jag andvänder baffel designer blir tonkurvan för basen helt pajj. Jag som hade en sån fin kurva... ;)
Vad gör man åt detta?
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-01 02:05

kodapa skrev:När jag andvänder baffel designer blir tonkurvan för basen helt pajj. Jag som hade en sån fin kurva... ;)
Vad gör man åt detta?

Back to the drawing board, som de säger på utrikiska. Man får hitta på ett nytt delningsfilter som fixar till det.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-01 10:23

Svante skrev:
kodapa skrev:När jag andvänder baffel designer blir tonkurvan för basen helt pajj. Jag som hade en sån fin kurva... ;)
Vad gör man åt detta?

Back to the drawing board, som de säger på utrikiska. Man får hitta på ett nytt delningsfilter som fixar till det.

Advamced RLC network i suppose...???
Du sjunker känsligheten som en gråsten och fasen f...kas upp igen... :cry: Läste att IÖ skrivit någonstans 98% tänk 2%bygg. Stämmer nog bra...

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-03-01 16:29

Är roomgain inräknat?

mvh

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-01 16:32

LeifB skrev:Är roomgain inräknat?

mvh

Inte 100% på om det är inräknat på grafen som jag lagt upp här. Men det enda det ger är en liten nivåhöjnig vid avstämningsfrekvensen.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-02 00:42

För att inte köra ännu mer offtopic så hänvisar jag till denna tråd vad gäller mina filter istället. Här undrade jag ju från början om faskurvor.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 381#691381

Användarvisningsbild
silverminken

Inläggav silverminken » 2009-03-02 10:16

Hur är det egentligen med faskurvorna i Basta!? Man simulerar ju elementet mha T/S-parameterna och fasen beräknas väl från frekvenskurvan antaget att systemet är av minimumfas typ.

Hur blir det då om man simulerar flera element och lägger ihop kurvorna till ett system. Hur mycket kan man lita på att den relativa fasen mellan elementen stämmer med verkligheten? Jag antar att elementens akustiska centrum och ev förskjutning spelar in i verkligheten.

Kan man anta att den simulerade fasen stämmer med verkligheten om elementens akustiska centrum ligger i samma plan?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-03-02 10:38

kodapa skrev:Bild

Du har inte funderat på att flytta diskantens delningsfrekvens lite grand högre gör att trycka ned pucklarna?... Det är nog bättre om frekvensgången avviker nedåt vid någon frekvens än de små pucklarna uppåt du har nu.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-02 16:11

Nattlorden skrev:Du har inte funderat på att flytta diskantens delningsfrekvens lite grand högre gör att trycka ned pucklarna?... Det är nog bättre om frekvensgången avviker nedåt vid någon frekvens än de små pucklarna uppåt du har nu.

Det har du nog rätt i. Filtret är helt ändrat. Men det ser fortfarande inte så snyggt ut vid delningsfrevensen. Se min hänvisning ovan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-02 17:53

silverminken skrev:Hur är det egentligen med faskurvorna i Basta!? Man simulerar ju elementet mha T/S-parameterna och fasen beräknas väl från frekvenskurvan antaget att systemet är av minimumfas typ.

Hur blir det då om man simulerar flera element och lägger ihop kurvorna till ett system. Hur mycket kan man lita på att den relativa fasen mellan elementen stämmer med verkligheten? Jag antar att elementens akustiska centrum och ev förskjutning spelar in i verkligheten.

Kan man anta att den simulerade fasen stämmer med verkligheten om elementens akustiska centrum ligger i samma plan?

Man kan, om man känner till var det akustiska centret ligger mata in en "added pathway" på varje element. Det förutsätter iofs att det inte flyttas med frekvensen, men å andra sidan är det bara kring delningsfrekvensen som det är riktigt intressant.

Om man inte sätter mätpunkten i fjärrfält, utan på ett givet avstånd så beräknas fasen för det avståndet.

Ändå är det förstås så att simuleringen inte räcker hela vägen. Den ger dock ofta en hyfsad utgångspunkt. Man behöver ju inte springa och köpa delningsfilterkomponenterna bara för att man simulerar med dem. Det bästa är att i stället göra en så bra simulering som möjligt, inklusive delningsfiltret. Sedan bygger man systemet men låter bli att köpa delningsfiltret. Så skruvar man i elementen och mäter dem på plats i lådan. De mätta kurvorna används sedan för an andra vända av delningsfiltersimuleringar. Simuleringen man gör då kommer att stämma väl överens med en slutgiltig mätning av systemet om man gör det rätt.

Återgå till Teknikforum