Hej!
Jag har dålig susning om hur jag ska tolka fasdiagrammet jag får från Basta. Finns det något tips på bra hemsidor där man kan läsa sig till detta?
Moderator: Redaktörer
kodapa skrev:Hej!
Jag har dålig susning om hur jag ska tolka fasdiagrammet jag får från Basta. Finns det något tips på bra hemsidor där man kan läsa sig till detta?
Svante skrev:kodapa skrev:Hej!
Hur du bör tolka den beror på vad du vill ha tolkningen till. En första ansats kan vara att du inte behöver tolka den alls utan koncentrera dig på tonkurvan i stället. Fasinformationen blir framför allt viktig när man börjar bygga flervägssystem; kring delningsfrekvensen blir det viktigt hur de olika elementens faslägen är relativt varandra. Annars har fasen mycket mindre betydelse. Man brukar tom säga att örat är fasokänsligt, vilket dock inte är helt sant.

kodapa skrev:Tack för ditt svar. Jag tycker själv att jag fått till tonkurvan hyfsat men faskurvan ser ut att göra något vid delningsfrekvensen som du påpekade.
Svante skrev:Jag ser fö att du har hittat en liten bugg. De individuella faskurvorna ritas numera upp utan det lodräta strecket vid fassprånget, men summakurvan har det fortfarande kvar. Det måste jag ändra på till nästa version.
kodapa skrev:När jag andvänder baffel designer blir tonkurvan för basen helt pajj. Jag som hade en sån fin kurva...
Vad gör man åt detta?
Svante skrev:kodapa skrev:När jag andvänder baffel designer blir tonkurvan för basen helt pajj. Jag som hade en sån fin kurva...
Vad gör man åt detta?
Back to the drawing board, som de säger på utrikiska. Man får hitta på ett nytt delningsfilter som fixar till det.
kodapa skrev:
Nattlorden skrev:Du har inte funderat på att flytta diskantens delningsfrekvens lite grand högre gör att trycka ned pucklarna?... Det är nog bättre om frekvensgången avviker nedåt vid någon frekvens än de små pucklarna uppåt du har nu.
silverminken skrev:Hur är det egentligen med faskurvorna i Basta!? Man simulerar ju elementet mha T/S-parameterna och fasen beräknas väl från frekvenskurvan antaget att systemet är av minimumfas typ.
Hur blir det då om man simulerar flera element och lägger ihop kurvorna till ett system. Hur mycket kan man lita på att den relativa fasen mellan elementen stämmer med verkligheten? Jag antar att elementens akustiska centrum och ev förskjutning spelar in i verkligheten.
Kan man anta att den simulerade fasen stämmer med verkligheten om elementens akustiska centrum ligger i samma plan?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 23 gäster