Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Jag har lyssnat endel på ett par rätt stora Genelec trevägare och de lät tyvärr väldigt distat i basen, så tom mot dem föredrar jag piP.
DVD-ai skrev:Disstat = som i disst antar jag ett Alex menar...![]()
Jag lägger min Röst på piP, har hört mindre modellerna av Genelec, men dessa har inget som inte piP har i alla falll....
pingvinlakrits skrev:Jag har hört Genelec 8020 (innan a, för jag minns inget a?) och större Genelec. De låter lite burk om dem (disten, kanske?) och egentligen känns det enkelt att säga att jag föredrar piP framför dem, det är att sätta ribban lite lågt - iallafall i fallet med Genelec 8020. De större Genelec var marginellt bättre, har hört gamla, lite större Genelec - innan de blev barbapappade - och de tyckte jag lät bättre. Men, det kan ju ändras med tiden så om jag skulle höra dem idag kanske jag inte skulle gilla dem lika mycket. Eller kanske bättre.
DrFunk skrev:Öhman hävdar att piP tangerar vad som är fysiskt möjligt givet storleken. 8020 är väl mindre och kan ju således omöjligt vara bättre!
Är övertygad att piP knäcker om du jämför, men glöm inte att dra på lite
DrFunk skrev:Öhman hävdar att piP tangerar vad som är fysiskt möjligt givet storleken.
perstromgren skrev:Är han den enda högtlararkonstruktör som lyckats med det konststycket?
subjektivisten skrev:perstromgren skrev:Är han den enda högtlararkonstruktör som lyckats med det konststycket?
Vet inte, känner du till någon högtalare på runt 10 liter som går så lågt och låter så rent?
Vad hade den för X-max 1% THD?Piotr skrev:Har sett distmätningar på ett custom Peerless 5"-element som Genelec använder och det hade distvärden som klår det mesta. Gissningsvis bättre än piP på den punkten. Dock var detta vid 90db SPL @1m om jag minns rätt och det finns ju annat som påverkar tex. hur disten ökar mot högre nivåer och naturligtvis annat.
Seas alu-diskanter brukar ju vara bra också.
Intressant frågeställning hursom då jag själv ev. är på jakt efter ett par portabla monitorer och Genelec, Ino samt Dynaudio är väl de som lockar.. om jag inte bygger själv.
edit: 8020A är ju en aktiv monitor så jämförelsen blir lite sådär.
/Peter
DrFunk skrev:Öhman hävdar att piP tangerar vad som är fysiskt möjligt givet storleken. 8020 är väl mindre och kan ju således omöjligt vara bättre!
Är övertygad att piP knäcker om du jämför, men glöm inte att dra på lite
IngOehman skrev:Ja - Ino piP ligger mycket nära den fysiska gränsen för vad som går att uppnå med avseende på produkten mellan faktorerna "lådlitenhet", verkningsgrad och utsträckning nedåt i frekvens.
Ljudkrav skrev:Men snälla...
8020 har ingen susning mot piP.
Det finns ingen djupbas i dom små Genelecmonitorerna.
Måste upp till 8040 för att jämförelserna ska bli någorlunda jämna.
Jag föredrar piP framför 8040.
Minimi-krav för att mixa musik för min del skulle vara 8030.
Mvh Ljudkrav
_Fredrik_ skrev:För att? Berätta gärna vad du inte gillar med 80 serien, det är kul att höra. Mixar du i Ino?philip skrev:aldrig skulle mixa på ett par genelec i 80 serien.
Man ska inte ta alla trådar på så blodigt allvarIngOehman skrev:Ingen högtalare kan jämföras med en annan, med mindre än att det ändå
finns hur många ytterligare högtalare som helst att jämföra med, så vad var
det då för poängen med att alls jämföra?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster