Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Det finns mycket goda skäl att inte vinkla högtalarna uppåt (eller nedåt). Tillse korrekt höjd över golvet och njut av högtalarnas goda förmåga till reproduktion av musik!
Själva frontbaffeln på de flesta högtalare brukar vara gjord för att vara vinkelrät mot lyssningspositionen, så att vinkla dem svagt uppåt kan vara en god idé eftersom de står så pass lågt. Om det är offset mellan elementen så brukar konstruktören lösa detta i delningsfiltret så att elementen spelar i fas "rakt framåt" mot lyssnaren.
. MEN, det är bättre att ha högtalarna i öronhöjd för att få ljudbilden i rätt höjd. Det blir förmodligen bättre om du pallar upp högtalarna med lite böcker eller andra underlägg.
Johan_Lindroos skrev:Nä förresten, ligg lågt med tugget, det tar bara för mycket tid och energislöseri med tillgänglig hjärnkapacitet.
IngOehman skrev:Skälen är att högtalarens vertikala spridningsegenskaper har utformats specifikt för att medge en holografisk ljudbildspresentation för alla lyssnare som befinner sig rakt framför dem, eller på annan höjd ovanför deras mittaxel.
En sådan kompensation (sker i tid- och amplitud/frekvens-domän) måste man göra på högtalare som skall kunna projicera ljudbilden holografiskt, ehuru sådana förstås är i det närmaste icke-existerande på marknaden.
Hursomhelst: Om en högtalare utformas på så vis, och sen tiltas bakåt i överenstämmelse med vad Johan L. skrev:Själva frontbaffeln på de flesta högtalare brukar vara gjord för att vara vinkelrät mot lyssningspositionen, så att vinkla dem svagt uppåt kan vara en god idé eftersom de står så pass lågt. Om det är offset mellan elementen så brukar konstruktören lösa detta i delningsfiltret så att elementen spelar i fas "rakt framåt" mot lyssnaren.
. MEN, det är bättre att ha högtalarna i öronhöjd för att få ljudbilden i rätt höjd. Det blir förmodligen bättre om du pallar upp högtalarna med lite böcker eller andra underlägg.
Ja, då blir allting pannkaka!
Johans ord är kloka men gäller bara för konventionella högtalare.
Ino piP skall placeras på 50 cm höjd från golvet, och kan uppställda på det viset avlyssnas, med stor behållning vill jag göra gällande, från alla höjder i intervallet 75 - 200 cm från golvet.
Vh, Ing. Öhman
markih skrev:Patrik F! Det däringa finns det en väldigt kort inledande förklaring i Öhmans produktblad. Om läser en del annat som Öhman har skrivit i olika sammanhang (alltså ej i samband med InoAudio) och lägger ihop informationen, så börjar man (jag) inse att det kräver en lång förklaring och det har med psykoakustik att göra (vilket Öhman forskade i många år). Tror inte att du kommer att få ett bättre svar än så här, dels är det ju Öhman själv som är bäst lämpad att förklara, dels kräver det antagligen ett väldigt långt svar.
Men ändå, i korthet (obs, jag kan ha fel i detta): Stereosystem+hörsel+rum=>lämpliga utstrålningsegenskaper i alla dimensioner för optimal ljudbildsprojicering utgående från inspelningen. Begreppet holographisk står också beskrivet i produktbladet.
Tror att Öhman är helt unik (i världen) med denna approach. Därav min vilja att ändå skriva detta inlägg
patrikf skrev:Ok, det blev jag inte mycket klokare av..!
Någon som vet på vilket sätt dessa "utstrålningsegenskaper i alla dimensioner" skiljer sig från andra högtalare med liknande elementkonfiguration?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 23 gäster