Bakåtlutande högtalare!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Marbrink

Bakåtlutande högtalare!?

Inläggav Marbrink » 2004-11-08 16:56

Har någon erfarenhet av att luta högtalare bakåt? Jag köpte nyss ett par piP. Eftersom jag inte har några ordentliga stativ till dom ännu så använder jag små stolar. Dock är stolarna bara ca 40-45 cm höga och då lite för låga. Idag testade jag med att lägga juniorhockeypuckar under frambenen så att högtalarna lutar lite bakåt och därmed spelar lite uppåt och det lät helt klart lite bättre.

Vad tror ni om att "luta" högtalare?

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2004-11-08 17:32

Öhman påpekade för mig för två veckor sedan att jag absolut inte skulle göra så med piP.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-08 17:54

Rent instinktivt känns det fel att konstra till det så. Däremot finns det ju högtalare som i sig själva är konstruerade med en lutande vinkel, t.ex. Naim Ariva.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-11-08 18:03

Bild

Kibri

Intressant högtalare som trollade bort bakväggen helt. Men det lät för det mesta skumt i min mening.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-08 18:07

Själva frontbaffeln på de flesta högtalare brukar vara gjord för att vara vinkelrät mot lyssningspositionen, så att vinkla dem svagt uppåt kan vara en god idé eftersom de står så pass lågt. Om det är offset mellan elementen så brukar konstruktören lösa detta i delningsfiltret så att elementen spelar i fas vid delningsfrekvensen "rakt framåt" mot lyssnaren.

MEN, det är bättre att ha högtalarna i öronhöjd för att få ljudbilden i rätt höjd. Det blir förmodligen bättre om du pallar upp högtalarna med lite böcker eller andra underlägg.

Edit i grönt.
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2004-11-08 19:39, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-08 19:06

Marbrink, om de står lågt på stolar så är det nog bäst att de är lite uppvinklade (riktade mot öronen). Särskillt med tanke på Pip:s höga delningsfrekvens = smal vertikal lobing.

Men det är klart, i öronhöjd eller högre låter ju klart naturligare. Man sitter inte så ofta och tittar ner på scenen i verkligheten.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-08 19:08

roger: Då vet man det! :D

Johan_Lindroos: Tackar för upplysningarna! piP:arna får stå lutande tills jag köper ett stativ i rätt höjd, vilket jag förmodligen kommer göra snart.
Förresten, har en fråga som du kanske kan svara på? Öhman rekommenderar en höjd på 49-55 cm för piP. Ska man ha det så i alla fall eller bör man köpa högre stativ om man sitter lite högre? Jag tycker dock det verkar vara ganska bra spridning på diskanten i piP så man kanske inte behöver vara så petig med höjden direkt...
Om han menade att man skulle ha dom i öronhöjd borde han ha skrivit det istället för 49-55 cm tycker man...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-08 19:12

Det finns mycket goda skäl att inte vinkla högtalarna uppåt (eller nedåt). Tillse korrekt höjd över golvet och njut av högtalarnas goda förmåga till reproduktion av musik 8) !
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-08 19:23

Morello skrev:Det finns mycket goda skäl att inte vinkla högtalarna uppåt (eller nedåt). Tillse korrekt höjd över golvet och njut av högtalarnas goda förmåga till reproduktion av musik 8) !

Hej,

Vilka goda skäl anser du finns för detta då?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-11-08 19:38

Lobningen ändras. Tak och golvreflexen är inräknad i totalljudet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-11-08 19:39

Skälen är att högtalarens vertikala spridningsegenskaper har utformats specifikt för att medge en holografisk ljudbildspresentation för alla lyssnare som befinner sig rakt framför dem, eller på annan höjd ovanför deras mittaxel.

En sådan kompensation (sker i tid- och amplitud/frekvens-domän) måste man göra på högtalare som skall kunna projicera ljudbilden holografiskt, ehuru sådana förstås är i det närmaste icke-existerande på marknaden.

Hursomhelst: Om en högtalare utformas på så vis, och sen tiltas bakåt i överenstämmelse med vad Johan L. skrev:

Själva frontbaffeln på de flesta högtalare brukar vara gjord för att vara vinkelrät mot lyssningspositionen, så att vinkla dem svagt uppåt kan vara en god idé eftersom de står så pass lågt. Om det är offset mellan elementen så brukar konstruktören lösa detta i delningsfiltret så att elementen spelar i fas "rakt framåt" mot lyssnaren.
. MEN, det är bättre att ha högtalarna i öronhöjd för att få ljudbilden i rätt höjd. Det blir förmodligen bättre om du pallar upp högtalarna med lite böcker eller andra underlägg.

Ja, då blir allting pannkaka!

Johans ord är kloka men gäller bara för konventionella högtalare.

Ino piP skall placeras på 50 cm höjd från golvet, och kan uppställda på det viset avlyssnas, med stor behållning vill jag göra gällande, från alla höjder i intervallet 75 - 200 cm från golvet.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-11-08 19:42

Öhman, hoppas du är tillbaka för stanna! :D

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-11-08 19:42

Hej och välkommen tillbaka :)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-08 19:44

Oj det var ett sällsynt inlägg från hr Ingvar. Bra förklaring! Då är det bäst att man vrider till det lite smått felaktigt för diskussionsämnet ifråga, så kanske man får se dig oftare i textform. Nä förresten, ligg lågt med tugget, det tar bara för mycket tid och energislöseri med tillgänglig hjärnkapacitet.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-11-08 19:50

Kul att IÖ är tillbaka! :)

Johan_Lindroos skrev:Nä förresten, ligg lågt med tugget, det tar bara för mycket tid och energislöseri med tillgänglig hjärnkapacitet.

Håller inte med om att det energislöseri, iaf inte om tugget leder till att de som är intresserade av teknik och psykoakustik lär sig en massa!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-11-08 20:04

Nej, håller med Norman

Det var ett konstigt inlägg Johan. :?
Inaktiverad användare!

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-08 20:31

Tackar för svaret öhman! Uppskattar att du svarade! fantastisk liten högtalare förresten! Nu åker piP:arna snart upp på ett ca 60 cm högt stativ.. :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-08 21:12

Men Marbrink, jag tror att du kan lita mest på konstruktörens förslag att placera dem på ett 50 cm högt stativ. Jag vet vad Ingvar menar, jag trodde i min enfald att Ingvar mest hade gjort det designtrickset på pi60 och uppåt. Tanken är att projicera en ljudbild som verkligen stannar kvar i en projicerad plats bakom högtalarna, vare sig man sitter ner eller står upp. Det fungerar faktiskt. Jag är osäker på exkat hur det fungerar, men Ingvar har räknat in hörselmekanismens olika överföringsfunktioner i vertikal led tror jag och sedan applicerat ett delningsfilter/högtalarelement/utstrålningsegenskaper som åstadkommer denna egenskap. Kör på 50 cm, snälla!

+ ej att förglömma, kontrollera två extra gånger att du verkligen lött ihop allt rätt (jag vet att man kan klanta till det av egen erfarenhet, trots att man tror att allt ser helt rätt ut)

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-08 21:59

Johan: Tänkte väl att det var något med rekommendationen ändå! :lol: Då blir det 50 cm då! 8) Hade tänkt så från början ändå, sitter inte alltid och lyssnar i samma "höjd"...Sen blir det väl SD-kuddar mellan stativ och piP som höjer det någon cm...

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-11-08 22:06

Johan: Glömde svara på det sista...Jag har inte byggt högtalarna själv och de låter inte som de är sjuka direkt. :lol:

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-11-08 23:22

Vad finns det för stativalternativ om de ska vara 50 cm höga? Generellt verkar det som de flesta är högre än så och det gör ju inget om man har några modeller att välja bland.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2004-11-08 23:26

Atacama Nexus 5, för att nämna en.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-11-09 17:59

Hej alla snälla människobarn!

Tack för alla välkomnanden, men jag vill bara påpeka att mitt förra inlägg var ett soloinägg. Ja, med undantag av detta förstås som ju är ett till, men sedan blir det inga fler.

Johan känner mig väl, min själsliga kapacitet är inte stor nog att klara det mentala dränage som permanent deltagande på diskussionsforum renderar.

I själva verket är jag ju dessutom i princip internetinkompatibel.

Vill dock avsluta med ett stativinstämmande. Det nämnda Atakama-stativet är helt utmärkt till piP. Hyggligt billigt tror jag att de är dessutom, fast jag vet inte säkert för det jag har tittat på var inte mitt eget. Den som har energi kan f ö efter eget hufvud påföra dämpning och därvid modifiera nämnda stativ till fulländning.

I övrigt gäller för stativet förstås SD-fötter uppåt och något hårt men glappfritt nedåt (jo, spikar mot golvet fungerar prima :o om man har SD-fötter som isolation uppåt).

Vh, Ing. Öhman

PS. Jag tror att man kan köpa Atakama-stativen hos f.d. laserföreningen i Bromma. Dom heter väl "runt ljud", eller "hemmabiocenter" eller något nuförtiden.

Hej då på en stund!

PPS. Om någon mot förmodan i något inlägg härefter tycker att jag skall göra typ ett inlägg i veckan i varje fall, så låt mig redan nu säga att det kommer inte på fråga! :D
Senast redigerad av IngOehman 2004-11-09 19:49, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-11-09 18:59

Tråkigt att höra, men kan vi inte kompromissa ? :)

Du kan väl göra ett veckoinlägg i alla fall, där du rapporterar vad för intressant som är på gång. :wink:

"...säg inte nej säg kanske kanske kanske...."
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-09 20:18

Ok,
men vi kanske kan gå halva vägen var och du gör 2 inlägg i veckan?

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-09 21:50

IngOehman skrev:Skälen är att högtalarens vertikala spridningsegenskaper har utformats specifikt för att medge en holografisk ljudbildspresentation för alla lyssnare som befinner sig rakt framför dem, eller på annan höjd ovanför deras mittaxel.

En sådan kompensation (sker i tid- och amplitud/frekvens-domän) måste man göra på högtalare som skall kunna projicera ljudbilden holografiskt, ehuru sådana förstås är i det närmaste icke-existerande på marknaden.

Hursomhelst: Om en högtalare utformas på så vis, och sen tiltas bakåt i överenstämmelse med vad Johan L. skrev:

Själva frontbaffeln på de flesta högtalare brukar vara gjord för att vara vinkelrät mot lyssningspositionen, så att vinkla dem svagt uppåt kan vara en god idé eftersom de står så pass lågt. Om det är offset mellan elementen så brukar konstruktören lösa detta i delningsfiltret så att elementen spelar i fas "rakt framåt" mot lyssnaren.
. MEN, det är bättre att ha högtalarna i öronhöjd för att få ljudbilden i rätt höjd. Det blir förmodligen bättre om du pallar upp högtalarna med lite böcker eller andra underlägg.

Ja, då blir allting pannkaka!

Johans ord är kloka men gäller bara för konventionella högtalare.

Ino piP skall placeras på 50 cm höjd från golvet, och kan uppställda på det viset avlyssnas, med stor behållning vill jag göra gällande, från alla höjder i intervallet 75 - 200 cm från golvet.

Vh, Ing. Öhman

Hej!
vad menas med holografisk i detta sammanhang? Skiljer sig PiP´s spridningsegenskaper i vertikalled sig väsentligt från andra högtalare med liknande elementkonfiguration? Isåfall varför?

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-11-10 07:10

Patrik F! Det däringa finns det en väldigt kort inledande förklaring i Öhmans produktblad. Om läser en del annat som Öhman har skrivit i olika sammanhang (alltså ej i samband med InoAudio) och lägger ihop informationen, så börjar man (jag) inse att det kräver en lång förklaring och det har med psykoakustik att göra (vilket Öhman forskade i många år). Tror inte att du kommer att få ett bättre svar än så här, dels är det ju Öhman själv som är bäst lämpad att förklara, dels kräver det antagligen ett väldigt långt svar.

Men ändå, i korthet (obs, jag kan ha fel i detta): Stereosystem+hörsel+rum=>lämpliga utstrålningsegenskaper i alla dimensioner för optimal ljudbildsprojicering utgående från inspelningen. Begreppet holographisk står också beskrivet i produktbladet.
Tror att Öhman är helt unik (i världen) med denna approach. Därav min vilja att ändå skriva detta inlägg 8)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-11-10 14:33

markih skrev:Patrik F! Det däringa finns det en väldigt kort inledande förklaring i Öhmans produktblad. Om läser en del annat som Öhman har skrivit i olika sammanhang (alltså ej i samband med InoAudio) och lägger ihop informationen, så börjar man (jag) inse att det kräver en lång förklaring och det har med psykoakustik att göra (vilket Öhman forskade i många år). Tror inte att du kommer att få ett bättre svar än så här, dels är det ju Öhman själv som är bäst lämpad att förklara, dels kräver det antagligen ett väldigt långt svar.

Men ändå, i korthet (obs, jag kan ha fel i detta): Stereosystem+hörsel+rum=>lämpliga utstrålningsegenskaper i alla dimensioner för optimal ljudbildsprojicering utgående från inspelningen. Begreppet holographisk står också beskrivet i produktbladet.
Tror att Öhman är helt unik (i världen) med denna approach. Därav min vilja att ändå skriva detta inlägg 8)

Ok, det blev jag inte mycket klokare av..!
Någon som vet på vilket sätt dessa "utstrålningsegenskaper i alla dimensioner" skiljer sig från andra högtalare med liknande elementkonfiguration?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-11-10 14:56

patrikf skrev:Ok, det blev jag inte mycket klokare av..!
Någon som vet på vilket sätt dessa "utstrålningsegenskaper i alla dimensioner" skiljer sig från andra högtalare med liknande elementkonfiguration?

Ja, Ing. Öhman. :P

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Återgå till Generellt om hifi