Bossekaka skrev:
Jag skiftade även högtalare som Fjonkalicious tipsade om, och det är samma sak iallafall.
Jag skall inte ifrågasätta dig mer efter detta, men om det är samma sak kan ju tolkas lite olika. För att tala klarspråk så flyttade alltså ditt kanalproblem med högtalaren från den högra positionen till den vänstra när du bytte högtalare?
1. Prova alltid med en källa som du är 100% fullt fungerande i båda kanaler. Jag kan tycka att använda en skivspelare kan vara en lite osäker källa eftersom du många saker som kan vara fel (med tanke på ålder). Jag skulle rekommendera en dator.
2. Se om du kan köra en monosignal i båda kanaler.
3. Testa för säkerhets skull med en annan förstärkare. Försvinner fenomenet så är det strul i förstärkaren.
4. Har den delbart för/slutsteg? (tycker mig se det på dåliga bilder på nätet). Om svaret är ja, så försök få tag i ett slutsteg/försteg att testa med för att se vilken del av förstärkaren som inte fungerar tillfredställande.
5. Det kan mkt väl vara så att det är en pot eller en brytare som strular för dig. Köp 2-26 eller elektronikrengöring på Fultema. Lyft huven. Spreja riktat mot potentiometerna/brytarna i lagom mängd. Kör därför med reglagen/pottarna hundratals gånger fram och tillbaka. Låt rengöringen dunsta tills du inte luktar alkohol om förstärkaren eller ser någon synlig vätska i förstärkaren. Prova igen.
Har tittat på bilder på nätet, om det är en AU-X111 MOS Vintage och du får den att funka så tycker jag det är ett mycket bra köp. Den ser ju skitseriös ut med XLR kontakter osv.
Mvh
Filip
Edit: Ang. skivspelare. Du har ju flera saker som kan vara strul där. Nål och pickup, kablaget mellan pickupen och tonarmskalet, kontakterna i skalet, tonarmskablage, lödningar i av RCA-kablage, kontaktfel RCA mot förstärkaren. Dessutom kan du ha strul i RIAA:t innan signalen når övrigt förstärkeri. Testa skivspelaren på en annan förstärkare, funkar den felfritt där så är ju problemet någonstans i förstärkaren.
En bra, stor bild på fronten kan ge oss andra hintar på vilka potentiella reglage/pottar som strular. Jag hittar inga bra på internet.