Gillar ni KinaHiFi?...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-07 11:36

Det måste ju vara nåt som finns i dyrkablar härhemma, som inte finns i kinesiska dyrkablar. Rent teoretiskt kan jag se :

-Teknisk kvalitet som sönderfaller i
*Mekanisk kvalitet
*Ljudande kvalitet

-Pris (Att vitsen med att ha en dyrkabel är att den är dyr och att vitsen med att handla i kina är att det är billigt)

-Placebo (kinahifin kommer starkt här, verkar det som) (några kallar det styrka hos ett varumärke)

Jag kan inte bestämma mig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-11-07 11:44

Svante skrev:Kan man? Jag har inte bestämt mig själv än... :roll:

Trodde du var ute efter att de var billigare och då inte kan vara bra eftersom alla kablar följer regeln "man får vad man betalar för"... :wink:

(nu är det nog jag som är dum)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-07 11:56

Svante - det är väl möjligtvis något mindre korkat att köpa billigare dyrkabel från Kina än dyrkabel här - men det är fortfarande helt onödigt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2004-11-07 12:40

Visst köps det dyrkabel... 8)
Bild

Skojar bara... Det är väldigt billig kinakabel med estetiskt utseende.. :)

EDIT: Det är alltså inte lakritssnörena jag avser... :lol:
Senast redigerad av hobbes 2004-11-07 14:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-07 13:15

Svante skrev:Varför importerar ingen billiga kinakablar?

Ingen importerar biliga kablar?? missat att det finns en mängd nöjda importörer bland dem mig själv. 8000:- kostar 1/5 därborta...prova ska ni se att de är väldigt bra!
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-11-07 16:01

Allt handlar inte om vikt och prestanda, för alla. Somliga vill även betala för att få en känsla och kanske en särskild design hos sina produkter. T.ex. ett legendariskt märke tillverkat i England eller USA. Och vad är det för fel med det? Jämför bilar: Jag vill själv av princip aldrig ha en japansk bil. Tycker helt enkelt att det känns lite själlöst, inte särskilt kul. Ungefär på samma sätt känner jag med mycket av kinahifin.

Detta betyder dock ej att jag inte förstår dom som vill ha det! Man får mycket "hifiporr" för pengarna i Kina, inget snack om saken. Watt, kilon och silverglans i massor i förhållande till vad man betalar. Och många av produkterna är säkert hur bra som helst. Jag ser ingen anledning att tro att man i Kina skulle vara oförmögen att tillverka bra grejer (jmf åter de japanska bilarna). MEN... det är tramsigt att för den sakens skull antyda att alla som köper västtillverkad hifi är korkade och lurade.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-07 17:20

det är tramsigt att för den sakens skull antyda att alla som köper västtillverkad hifi är korkade och lurade.

Är det verkligen någon som gör detta?

Tycker snarare det är tvärtom, det finns en attityd från vissa mot de som köper sina grejer från Öst, att de gör fel i detta, antydningar att grejerna bara är skräp(tveksam kvalite) osv. Har läst betydligt fler kommentarer av detta slag än de(om ens någon) som säger att de som inte köper är lurade...

Jo, jag har köpt en splitterny Japansk bil, anledningarna till detta var att bilen i fråga är något av de bästa du kan köpa om du är rädd om dina egna pengar. Driftsäkerhet som ingen klår, billig att köra och inköpspriset hälften av vad en tysk eller svensktillverkad kostar och man får lika mycket bil för pengarna..tycker jag att känsla är värt 200 000:- extra NEJ!, tycker jag det är värt att betala 30-40 000:- extra för känsla i mina Hifigrejer...NEJ...Jag bryr mig om prestanda och ekonomi, fungerar detta till 100% är jag jätteglad :D

Öh, förstår inte ens varför man ska motivera varför man köper Hifi från kina eller bilar från Japan... 8)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-07 17:22

privatimporterade du din bil direkt från Japan?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-07 17:30

privatimporterade du din bil direkt från Japan?

Vad tror du själv?

Användarvisningsbild
Tomat

Inläggav Tomat » 2004-11-07 17:46

Varför importerar ingen billiga kinakablar?
Finns mängder med importerade snokar från Kina. Särskilt populär är Xindak som säljs mångdubbelt dyrare i USA. Men knappast värda sitt pris där... Säkert en okej produkt, månha verkatr gilla högtalarkablen. Utan tvekan är Xindakkablarna väldigt snygga iaf. Själv köpte jag Jungson signalkablage, ser inte alls speciella ut men sitter otroligt tight, ljudet har jag inte hunnit utvärdera ännu. Högtalarkabler nöjer jag mig med EKK.

Allt handlar inte om vikt och prestanda, för alla. Somliga vill även betala för att få en känsla och kanske en särskild design hos sina produkter. T.ex. ett legendariskt märke tillverkat i England eller USA. Och vad är det för fel med det? Jämför bilar: Jag vill själv av princip aldrig ha en japansk bil. Tycker helt enkelt att det känns lite själlöst, inte särskilt kul. Ungefär på samma sätt känner jag med mycket av kinahifin.
Precis tvärt om känner just jag för Kinahifin, jag är själv asiat så det känns lite hemma att ha Hifi från öst. :) Jag gillar särskilt deras känsla för kvalitet på fjärrkontrollerna. Men men, känslan + utseende är defenitivt inte den största anledninen till att jag köper. Det är pris/prestanta.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-07 17:58

Style skrev:privatimporterade du din bil direkt från Japan?
Från och med nu ska jag bara ladda ner internetsidor från Sverige!! :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-11-08 10:13

Jag är helnöjd ljudmässigt med mitt kinaköp, handhavandet kunde ju vara bättre, en toppmatad Davinci är lite mekig, men det förlåter man gärna när man lyssnar på den! Även Xindak-kablaget verkar fungera som det ska.

Däremot börjar man ju undra över kvaliten på grejorna, det senaste gruppköpet från prisjakt verkar ju inte vara kvalitetsmässig succe direkt! Man kanske hade tur helt enkelt... De som fått problem verkar i alla fall få hjälp av Norman på Coem, inte så smidigt när grejorna är levererade från andra sidan jordklotet, det mesta verkar lösa sig i alla fall...

Fjärren till min Original 2008 fungerar ej. Jag har testat att byta batteri.

En av de två kablarna som ersätter pre-out bygeln fungerar ej. Jag blev dessutom lovad rabatt (20 istället för 30 dollar) som jag inte fick.

det saknades en "täckkåpa" till min sub

haha, jag har råkat ut för en förstärkare av sk måndagsex
ingen på prisjakt som hade nån aning om vad det kunde vara så gick till ett för DIY

Verkar som om det är något kallödning i signalkedjan då jag får missljud när den är kall, verkar som om det blir att ta fram lödkolv, kylspray, förstoringsglas och börja pilla. Skicka tillbaks den verkar ju ruskigt omständigt och inte direkt motiverande dry.gif

Ska vi snacka ihop oss innan vi lynchar coem eller ta det var och en för sig?

Har även jag problem . Kopplade in min Xindak DAC-3 igår och allting var fungerade bra, han dock inte lyssna någon längre stund. Lät all elektronik stå på över natten och när jag lyssnade imorse så var det inte något ljud i vänster kanal. Stängde jag av DAC:en en stund så blev det ljud igen fast det försvann efter några sekunder, det verkar som att den tappar vänster kanal när elektroniken blir varm. Tänkte öppna upp ikväll för att se om man ser någonting som sitter löst eller någonting som glappar. Vad har ni för erfarenheter av Norman när saker krånglar eller inte fungerar direkt vid leverans? Inser att det förmodligen inte är lönt att skicka den fram och tillbaka till coem med tanke på frakten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-08 10:28

Risken för transportskador ökar kanske om grejorna skickas individuellt via vanliga transportkanaler.

Inte som min gamla holfi... som kördes från fabriken till flygbåtsterminalen av kille på fabriken, hämtades där av affärsinnehavaren jag köpte av och sen hemkörd av mig från affären. :lol:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-08 10:39

Jag skulle hellre köpa via en importör eller liknande i sverige, förutsatt att denna kan hålla ett rimligt pris. Jag betalar gärna en "riskpremie" utifall att det blir något krångel. Garantiärdenen och sånt skönt mycket enklare på "hemmaplan" än att skicka tillbaka grejjorna till andra sidan planeten. Borde vara så i alla fall. Det kan ju kanske finnas handlare här som krånglar och jävla om det blir problem, men med tiden rensas ju dom ut.
Exempel på det senare är förra KOSS-improtören som i alla fall när jag hade med dom att göra var stöddiga och ovilliga att stå för garantin. Men KOSS i tyskland verkade inte heller nöjda, så dom fixxade en ny importör i sverige.
Den nya importeren skickade mig ett par sprillans nya lurar, trots att jag försökt laga mina gamla själv! Mycket bra, KOSS verkar numera ha en seriös representant!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-11-08 16:41

Jag är inte intresserad av pris/prestanda. Endast prestanda är relevant.

/Gr.

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-11-08 19:11

Åhå, och för mig är det precis tvärtom, priset är det enda som intresserar, inte prestanda. Flest prylar vinner ju :wink:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2004-11-08 19:24

att inte prylar fungerar är inget unikt för kinesiska prylar
hiendprylar brukar alltid va lite sådär fråga bamsefar så får ni höra
fast micromega har väl ett oslagbart rekord i returer(95%)
vid ett besök hos B&W saknades en meridian dvdspelare
deras ML-slutsteg hade krånglatt konstant(funkade inte vid lev)så de hade blivit utbytta mot krell.
japp det lät bra där :o

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-09 02:24

gromit skrev:Jag är inte intresserad av pris/prestanda. Endast prestanda är relevant.

/Gr.

Om livet vore så enkelt att man kunde välja fritt oavsett pris, du är lyckligt skattad Gromit!

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-11-09 09:30

att inte prylar fungerar är inget unikt för kinesiska prylar

Nej, det kanske inte var så mycket problem ändå, med tanke på gruppköpets storlek, ca $30 000. Jag är i alla fall som sagt väldigt nöjd med mitt Kina-köp och kommer säkert i framtiden göra fler inköp därifrån!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 09:44

JockScott skrev:
gromit skrev:Jag är inte intresserad av pris/prestanda. Endast prestanda är relevant.

/Gr.

Om livet vore så enkelt att man kunde välja fritt oavsett pris, du är lyckligt skattad Gromit!

Finns ju mellanvägar också. Säg att du har 15,000 till ett slutsteg och du hittat två intressanta, ett för 15,000 och ett för 10,000. Det för 15k är 10% bättre än det för 10k. Söker man pris/prestanda så köper man det för 10k, kör man gromits metod tar man det för 15k.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-09 14:02

Nattlorden skrev:
JockScott skrev:

/Gr.

Finns ju mellanvägar också. Säg att du har 15,000 till ett slutsteg och du hittat två intressanta, ett för 15,000 och ett för 10,000. Det för 15k är 10% bättre än det för 10k. Söker man pris/prestanda så köper man det för 10k, kör man gromits metod tar man det för 15k.

Så tolkar inte jag prestanda, går jag endast efter prestanda väljer jag fritt utan hänsyn till pris.

Jag är själv inte dumsnål, får jag en grej för ett lite högre pris men motiverbart högre prestanda väljer jag detta alternativ. Får jag däremot betala 3ggr så mycket för samma prestanda väljer jag det billigare...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-09 14:16

Naturligtvis är det bara prestanda som är relevant när man tittar på prylar. När hörde ni sist någon säga att ett bildäck hade bra sidgrepp för sitt pris, antingen har det bra sidgrepp eller så har det inte bra sidgrepp, att blanda in pris är ju hur dumt som helst.

Titta här, jag fick ett par högtalare idag, dvs de kostade 0 kronor, då blir pris prestand kvoten oändlig men högatalarna låter kanske skit ändå.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-09 14:20

Självklart är dom intressanta och skall beaktas. Jag har skrivit det tidigare och försöker igen :wink: :
Det känns lite ytligt med kinahifi. McDonaldsfenomenet är långt borta - man vet inte vad man får alls utom att förstärkaren är tung, använder "bra" komponenter och att priset egentligen skall vara 10 ggr högre. Utseendet (med Shanlings senaste cdspelare som främsta icon) känns som en medveten flirt och jag spelar i detta fall "hard to get". Har du silikontuttar och (väteperoxid-) blonderat hår blir jag lite skeptisk och lägger (större?) bevisbörda på axlarna...

Framtiden är svårt att sia om. Kommer det utkristalisera sig märkens egenskaper/signaturer? Hur kommer begagnatmarknaden se ut? Hur kommer inbytespriserna (hos butiker) se ut för kinahifi? Kinakablar känns verkligen svårmotiverat för mig.

Bortsett från detta har vi ett intressant inlägg från rqu. Problem och fel uppstår oavsett märke och kanske i större och mindre utsträckning. Hursomhelst är jag mycket glad över att kunna nå säljaren direkt och prata mitt språk och helst ha skakat hand. Jag kanske en gammaldags? :roll:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-09 14:38

Låter bra, EA - slussa du över de brudarna till mig bara. 8)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-09 14:42

Nattlorden skrev:Låter bra, EA - slussa du över de brudarna till mig bara. 8)
Har du fessst eller? :lol: 8)
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-11-09 15:10

Vad skulle ni som av olika anledningar ej gillar privatimporter och kinesiska hifiprodukter om någon svensk erkänd firma, låt vara i Allingsås, Göteborg eller var den ligger tar in ett bra kinesiskt märke och kör detta i ett par år med goda omdömen från dem som lyssnat och demar på mässor. Är det ok att handla därifrån då?

Kinakablar känns verkligen svårmotiverat för mig

Varför?

Naturligtvis är det bara prestanda som är relevant när man tittar på prylar. När hörde ni sist någon säga att ett bildäck hade bra sidgrepp för sitt pris, antingen har det bra sidgrepp eller så har det inte bra sidgrepp, att blanda in pris är ju hur dumt som helst.

Dålig jämförelse, men ok...Så i Rydbergs värld existerar inget annat än den bästa priodukten oavsett pris?

(ps. citat ur råd och rön däcktest "Vid köp av nya sommardäck är förstås vägegenskaperna viktigast, därnäst priset." sedan följer "Men även däckens ljudnivå och miljöegenskaper spelar roll, för vem vill åka bullrigt och påverka miljön mer än nödvändigt?" Ska vi tolka detta som känslor som tydligen är betydande för en del ds)

Märker att en del är väldigt känslosamma över sina hifiprodukter, för mig räcker det gott att de presterar på ett förväntat sätt...

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-09 15:24

JockScott skrev:Vad skulle ni som av olika anledningar ej gillar privatimporter och kinesiska hifiprodukter om någon svensk erkänd firma, låt vara i Allingsås, Göteborg eller var den ligger tar in ett bra kinesiskt märke och kör detta i ett par år med goda omdömen från dem som lyssnat och demar på mässor. Är det ok att handla därifrån då?
Om detta innebär ökad McDonaldsfaktor, att jag får provspela och lyssna hemma själv innan köp, om jag har en handlare att ha en direktkontakt med vid eventuella fel så - JA.

Kinakablar känns verkligen svårmotiverat för mig
Varför?
Se svaret ovan. Vill verkligen testa hemma då kablar ibland inte ger nån skillnad, ibland stor skillnad och ibland blir det sämre.

Dålig jämförelse, men ok...Så i Rydbergs värld existerar inget annat än den bästa priodukten oavsett pris?

Bra jämförelse tycker jag. :wink:
Om vi skall barmhärtighetstesta billiga apparater vet ingen ut eller in till slut. En 5000kr förstärkare med betyg 5 - är den bättre än en betyg 2-förstärkare för 8000kr?

Märker att en del är väldigt känslosamma över sina hifiprodukter, för mig räcker det gott att de presterar på ett förväntat sätt...
Tja, många lägger tid och pengar på detta. Samma sak med bilar, iaf för vissa personer, båtar för andra osv. Så länge man inte är "känslig" är det väl OK att vara känslosam? Eller?
Senast redigerad av EngelholmAudio_inaktiv 2004-11-09 15:25, redigerad totalt 1 gång.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-09 15:24

Det är väl inte en dum jämförelse alls? Den primära jämförelsefaktorn är ju naturligtvis prestanda och prestanda har ju inget med pris att göra.

Vad är bäst? Superprestanda till superhögt pris eller skitprestanda till skitlågt pris? I min värld en helt irrelevant jämförelse, prestand bör mätas mot prestanda och det är prestanda som är relevant när man väljer prylar. Sen att en pryl med hög prestand inte behöver vara dyr är ju en helt annan fråga

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-11-09 15:26

JockScott skrev:Om livet vore så enkelt att man kunde välja fritt oavsett pris, du är lyckligt skattad Gromit!

Jag har definitivt inte påstått att jag kan köpa vad som helst. Vad jag säger är att jag aldrig skulle nöja mig med något som är halvbra. Antingen köper jag det som jag allra helst vill ha eller så handlar jag inte alls. Jag skulle ändå aldrig bli nöjd med något däremellan.

/Gr.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-09 15:27

JockScott skrev: "Vid köp av nya sommardäck är förstås vägegenskaperna viktigast, därnäst priset."

Precis, detta handlar ju inte om pris/prestanda.... 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi