http://homepage.ntlworld.com/electricstuff/esd.html
Jag får inte mitt moderkort att fungera

http://homepage.ntlworld.com/electricst ... otron.html
Moderator: Redaktörer
Vad gäller jord och nolla så går väl de ihop i "proppskåpet"?
Det finns ju t.om ett litet bleck att pilla undan under en plåt på proppskåpet har jag för mig.
manw skrev:oljo och Dellstig, ni har lagt in avatarbilder som jag bara ser som röda kryss, här på jobbet i alla fall, min egen ser jag dock trots att jag laddat upp den hemifrån. Kolla gärna detta.
Harryup skrev:Diskbänken är ett bra ställe att mecka på.
Sedan kan man göra en nätkabel som bara består av jorden ansluten till hylstag och stiftpropp, då får man grejen elektriskt jordad.
Innan kan man ju för skojs skull mäta så att det inte är någon skillnad mellan diskbänken och jorden i eluttaget.
Funkar bäst om diskbänken är i rostfritt.
oljo skrev:litet påpekande.
det är inte gnistan som dödar elektroniken, det är inte spänningen heller, utan amperen.
sen att gnistan inte uppstår om strömmen är under ett visst ampertal är ju en annan sak.
vart jag vill komma är att om man nu jordar direkt till apparaten med för lågt ohm-tal så kanske man inte får en gnista, men man kan få en strömspik/amperrusning, och då är elektroniken lika dödsdömd som om det hadde bildats en gnista.
Harryup skrev:Bill.
Du har säkert helt rätt, men kan det inte ses som förmildrande att ha maskinen jordad med sladd på diskbänken?
oljo skrev:så du menar att om jag laddar upp en kondensator och ansluter den till en ledare som är kopplat till ett kretskort som i sig redan är kopplat till jord så är det gnistan mellan kondensatorn och ledaren som dödar kretsarna, och inte strömrusningen som kommer att bildas i kretsarna?
Det är bara en tom länk som IE inte fattar är tom medan en bra webbläsare* förstår att den inte innehåller något av intresse och inte visar den som en ful kryssmarkerad bild...
*ex Firefox
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster