En enkel och prisvärd uppsättning, LTS-2v-s1, Mupps + H1208

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Maarten

En enkel och prisvärd uppsättning, LTS-2v-s1, Mupps + H1208

Inläggav Maarten » 2009-02-08 17:39

Hej!

En polare ville ha en billig men schysst anläggning, som inte tar för mycket plats och går att gömma och/eller göra visuellt anpassad.

Här är resultatet.
Basmodulerna är inbyggda i två st bänkar, vilka även används för elektronik och förvaring. En tredje likadan bänk är endast för förvaring.
Med denna lösning uppnås flexibilitet och anpassning för olika möbleringar. Rätt bra tycker jag.

Bild
Lådvolymen för basarna är bara 29 liter, vilket är i minsta laget för elementet, men prio var litenhet och möbleringsvänlighet. Blir rätt schysst bas ändå, bra outout till under 30Hz.
Bild
Topparna är baserade på LTS-2v men byggda som slutna lådor med 6 liters lådor. Låter riktigt bra och är oerhört prisvärda med ca 3500-4000:-/paret!

Bakkanaler är 6 st små Mupps, men ej designad låda och inbyggd delning i en Denon 1909 samt en behringer förstärkare till basarna.

Lite Kuriosa: För de som har funderat på den lite lägre impedans som Mupps uppvisar kan jag berätta att den föregående förstärkaren (Yamaha RXV-430 eller nåt sånt, billig sak i varje fall) fixade troligen att under ett års tid köra med parallellkopplade Muppar i bakkanaler, dvs 2 ohms impedans. Troligen går det bra pga att signalnivå ofta är mycket lägre i dessa kanaler. Kör man 5.1 stereo blir det förstås en annan sak.
Givetvis skulle de förstås ha varit seriekopplade, men jag var inte tillräckligt tydlig i mina instruktioner.
Ps. Tavlorna är bara grundmålade:-. Ds.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-02-08 18:05

Snyggt! Vilket baselement används till basmodulerna?

EDIT: Nu har jag lärt mig att läsa topicens namn också. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-02-08 18:53

Snyggt! :)

Gärna lite mer bilder på rummet.

OT: kom d in nån femma?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
TommyE

Inläggav TommyE » 2009-02-08 22:37

Otroligt snyggt med basmoduler kamouflerade till bänkar!

Hur stort avstånd är det från golvet till baselementet, basreflexporten?

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2009-02-09 15:59

Verkligen snyggt.
Topparna är verkligen fina, bra mycket snyggare än piP som jag antar hade varit ett alternativ?

Själv sitter jag och håller tummarna för att det stora gruppköpet med mupps går igenom.
Hoppas verkligen det med tanke på att jag rev ut hela den gamla anläggningen i helgen samt att det är grymt klurigt att jobba med knutna nävar :lol:

Inte dum lösning alls med basen dold.

Ypperlig lösning helt enkelt Maarten

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-02-10 00:08

Stone skrev:Verkligen snyggt.
Topparna är verkligen fina, bra mycket snyggare än piP som jag antar hade varit ett alternativ?

Snubben som gjort anläggningen hade piP innan, men ville ha en mer väggintegrerad lösning med mindre utstick. Han är mer nöjd idag, både med utseende och med ljudet; framförallt den djupare och potentare basen och den mycket bättre ljudtrycksförmågan. De övriga registren har nog inte direkt försämrats. Troligen lite annorlunda bara, med kanske lite mer detaljerad men ändå väldigt ren diskant. Det är dock svårt att säga mer exakt hur anläggningen presterar med tanke på att rummet är rätt kalt och inverkar en del.
Han spelade också sönder sina piP, så den bättre kapaciteten kommer väl till pass.

Inte dum lösning alls med basen dold.
Ypperlig lösning helt enkelt Maarten

Den äran skall polaren ha. Ibland kan det vara en fördel att inte vara inbiten/insnöad audiofil iom att man kanske tänker på andra faktorer som praktisk utformning och 'vardagsrumsanpassning' :) .

TommyE skrev:Otroligt snyggt med basmoduler kamouflerade till bänkar!

Hur stort avstånd är det från golvet till baselementet, basreflexporten?

Skulle tro lite över 15 cm
Sanny_X skrev:Snyggt! :)

Gärna lite mer bilder på rummet.

Här:
Bild

och
Bild

Det nedersta surroundparet är utdragbara utmed sidovägg, vid lite mer seriös filmlyssning.

Stereobänkarna kostade väl ca 2500:- för 3 st att göra. Med elemementen blev det drygt 4000:-. Topparna gick på drygt 3500:-. Så totalt sett under 8000:- och då har man både stereobänkar, förvaringslådor för t ex cd-skivor mm och topphögtalare.
Det tillkommer förstås bioreciever och dvd/blue-rayspelare, samt en billig förstärkare att driva basar med.
Om man vill lyxa till det fixar man ett separat filter, för att få lite bättre delning, även om det inbyggda funkar hyfsat.
Slutligen är det här 6 st mupps, för under 1500 totalt.

Slutklämmen dårå: Det finns absolut en del som kan förbättras; främst rummet och basen. Den sistnämnda skulle nog tjäna på en liten större låda, kanske annat element(?) och annan aktiv delning än det inbyggda filtret i biorecievern.
Anars tycker jag att det är kul med denna praktiska, enkla, snygga och förhållandevis billiga lösning, som faktiskt låter jättebra från topparna och ok i bas.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-02-10 23:51

Maarten skrev:... filmlyssning...

:D

hifi-nörd där ! :D

* * * * * * * * * *

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-23 10:39

Har glömt att kommentera det här!

Så fantastiskt smutt och så rysligt bra gjort. Lysande Maarten!

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-02-23 12:09

Kan bara hålla med, det set ut som en väldigt fin lösning! Kul att det låter bra också!

Amit

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-02-23 14:56

det är ett liknande system jag skulle vilja ha!! riktigt smart och snyggt. är det samma standard delningsfilter i topparna som i "förlagan", eller har ni ändrat något?

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-02-24 20:45

:) Fast det det ar en kompis anlaggning och ideerna var till stor del hans. Men visst blev det bra!

(Kanske hade det blivit annu battre med snedvinklad baffel?)

Amit! Har du fatt ihop dina 12 st sma lador?

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-03-01 09:56

Nej, :oops: bara två är klara ... För mycket som kommit emellan. Det blev två mini-OA51:or. Fina, fast jag misstänker att MUPS låter bättre.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-01 10:38

OT: Jag tror det med, men jag kan inte hitta någon logik i det tänkesättet. Båda gör att man lyssnar lite off-axis och båda får stöd av kringytorna. Min tanke med OA-konceptet var surroundhögtalare som kom nära väggen och spred diffuserande.

Har inte gjort någon jämförelse än dock. Väntar ju på element ;)

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-03-01 21:07

Vi jämförde MUPS, piM och piPs här hemma för ett bra tag sedan, och MUPS lät överraskande bra i den jämförelsen! Nu har jag bara jämfört mini-OA med piPs, och det är ju lite orättvist :P
Med den tidigare jämförelsen i minnet (många månader tidigare), och högt ställda förväntningar, trodde jag att OA skulle låta mer likt så som jag mindes MUPS, i relation till piPs.
Å andra sidan skedde den senare jämförelsen i ett helt annat rum...

Amit

Edit: oj, det blev lite väl OT kanske :oops:

Kan tillägga att jag planerar att använda MUPS i en setup liknande den i tråden. Fast kanske 12 eller 8 små högtalare i en cirkel.

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2009-03-04 19:49

Mycket snyggt bygge! Man blir klart inspirerad eftersom jag själv kör med LTS F1.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-03-06 17:19

Maarten skrev::) Fast det det ar en kompis anlaggning och ideerna var till stor del hans. Men visst blev det bra!

(Kanske hade det blivit annu battre med snedvinklad baffel?)

Amit! Har du fatt ihop dina 12 st sma lador?

OT igen:
Nu är fyra lådor klara :-)
Lite testlyssning:
Bild

Tror att MUPS-i-sluten-låda kan funka bra som surroundhögtalare.

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-03-06 21:33

OT:
Först när jag såg uppställningen ovan associerade jag till ett par dyra Wilson/Focal-varianter.. :)

Apropå Mupps och utformning: Jag har inte hört Carlsson-varianten, men väl de första prototyperna i bilden ovan och tycker att Naqrefs varianter är bättre. Av det drar jag än så länge den enkla slutsatsen att baffeln påverkar en hel del även när de sitter nära vägg.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-03-06 22:27

OT: Jag tror mycket mer på den slutna grunda lådan som är bredare och har elementet monterat ocentrerat.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2009-03-06 23:46

OT :oops:

Jag fortsatte i Muppstråden:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 602#694602

Kanske bättre med den grundare lådan. Varför tror du att den kommer att funka bättre?

Amit

Maarten

Inläggav Maarten » 2010-06-09 20:43

Bump med anledning av L22RN4X i denna tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=38086

samt att snubben fortfarande sitter nöjd och det är en prisvärd anläggning med ett bygge som liknar en del andra här på faktiskt (och som jag tror är ett bra koncept).
Dock ny projje på g tror jag.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2011-05-11 10:52

Bild

De här små minimupparna såg fräsiga och lagom stora ut!

Vad är det för mått på dem?

Jag har lite planer på att använda något liknanade i uppsättning om ca 10 som en loungestereo med tillhörande basar, kan det funka tro?

Maarten

Inläggav Maarten » 2011-05-13 23:12

Minns ej mått, men lådan var 1 liter bara. Minsta laget.
sb17nbac till alla!

Återgå till DIY-forum