En polare ville ha en billig men schysst anläggning, som inte tar för mycket plats och går att gömma och/eller göra visuellt anpassad.
Här är resultatet.
Basmodulerna är inbyggda i två st bänkar, vilka även används för elektronik och förvaring. En tredje likadan bänk är endast för förvaring.
Med denna lösning uppnås flexibilitet och anpassning för olika möbleringar. Rätt bra tycker jag.
Lådvolymen för basarna är bara 29 liter, vilket är i minsta laget för elementet, men prio var litenhet och möbleringsvänlighet. Blir rätt schysst bas ändå, bra outout till under 30Hz.
Topparna är baserade på LTS-2v men byggda som slutna lådor med 6 liters lådor. Låter riktigt bra och är oerhört prisvärda med ca 3500-4000:-/paret!
Bakkanaler är 6 st små Mupps, men ej designad låda och inbyggd delning i en Denon 1909 samt en behringer förstärkare till basarna.
Lite Kuriosa: För de som har funderat på den lite lägre impedans som Mupps uppvisar kan jag berätta att den föregående förstärkaren (Yamaha RXV-430 eller nåt sånt, billig sak i varje fall) fixade troligen att under ett års tid köra med parallellkopplade Muppar i bakkanaler, dvs 2 ohms impedans. Troligen går det bra pga att signalnivå ofta är mycket lägre i dessa kanaler. Kör man 5.1 stereo blir det förstås en annan sak.
Givetvis skulle de förstås ha varit seriekopplade, men jag var inte tillräckligt tydlig i mina instruktioner.
Ps. Tavlorna är bara grundmålade:-. Ds.